Permalänk

Prestandaförsämring CL9 istf CL8?

Idag har jag 8 Gb RAM (2 st kit med CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL8 (2X2GB)). Jag läser om hur billigt det blivit med RAM-minne, så jag tänkte passa på att byta mina 4 st 2Gb-stickor mot 4 st 4Gb, för att komma upp i 16Gb. När jag kollar så är nästan alla (billiga) minnen på CL9 i latency. Skulle prestandan sänkas märkbart med CL9?

Övrigt system: I5 750 2.66GHZ, ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX, 2 x INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM, 5 x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM, GIGABYTE RADEON HD4550 512MB
Operativ: Win7 P, 64.
Användningsområde: Foto- och filmredigering.
"Favoritprogram": Lightroom 3, Pinnacle Studio 14, Elements 8

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

nej. i spel är det en extremt liten teoretisk skillnad (ännu mindre praktisk skillnad), och i de program du listar kommer den extra mängen göra mer nytta än högre latenser gör skada

Permalänk

CL är tiden det tar för minnet att bearbeta informationen så ju lägre CL desto snabbare minne. CL8 = 8 clockcycklar att bearbeta och CL9 = 9 Clockcycklar för att bearbeta. (Med reservation för stavfel).

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystartad:

Idag har jag 8 Gb RAM (2 st kit med CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL8 (2X2GB)). Jag läser om hur billigt det blivit med RAM-minne, så jag tänkte passa på att byta mina 4 st 2Gb-stickor mot 4 st 4Gb, för att komma upp i 16Gb. När jag kollar så är nästan alla (billiga) minnen på CL9 i latency. Skulle prestandan sänkas märkbart med CL9?

Övrigt system: I5 750 2.66GHZ, ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX, 2 x INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM, 5 x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM, GIGABYTE RADEON HD4550 512MB
Operativ: Win7 P, 64.
Användningsområde: Foto- och filmredigering.
"Favoritprogram": Lightroom 3, Pinnacle Studio 14, Elements 8

Tja njaaa.. alltså läs på lite här : techpowerup latency timings etc
I normala fall såsom gaming o whatever märker du det ej. Men i benchmarks så kan man märka det.

lite om just CAS late : CAS LATE LINK

Hoppas det hjälper lite iaf.
Poängen med CL9, 8, 7 osv är att berätta hur många klockcykler det kommer gå innan minnet börjar leverera data!.

Så teoretiskt om du har 2 st minnesstickor båda på 1600MHz DDR3 ( En med CL8 och en med CL9) så är alltså CL8 stickan snabbare tack vare en st mindre cykel tills den levererar datan.
Men ja... detta är ytterst marginellt i min mening.

Och rent foto och filmredigeringsmässigt vinner du mer på att ha mer mängd minne.
Jag säger kör på CL9 pga priset!

Oslagbart billiga och decent minne: Corsair Vengeance Dual C DDR3 16GB Kit, 1600MHz, 4x4GB, LP

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

CL är tiden det tar för minnet att bearbeta informationen så ju lägre CL desto snabbare minne. CL8 = 8 clockcycklar att bearbeta och CL9 = 9 Clockcycklar för att bearbeta. (Med reservation för stavfel).

Kan man tolka det som att det tar (9/8=1,125) 12,5% längre tid att bearbeta, bortsett från att man slipper eventuellt ifrån att cacha ut 8Gb på SSD-disken?

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystartad:

Kan man tolka det som att det tar (9/8=1,125) 12,5% längre tid att bearbeta, bortsett från att man slipper eventuellt ifrån att cacha ut 8Gb på SSD-disken?

Du får räkna ut hur långt tid en cykel tar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nystartad:

Idag har jag 8 Gb RAM (2 st kit med CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 1600MHZ CL8 (2X2GB)). Jag läser om hur billigt det blivit med RAM-minne, så jag tänkte passa på att byta mina 4 st 2Gb-stickor mot 4 st 4Gb, för att komma upp i 16Gb. När jag kollar så är nästan alla (billiga) minnen på CL9 i latency. Skulle prestandan sänkas märkbart med CL9?

Övrigt system: I5 750 2.66GHZ, ASUS P7P55D EVO P55 S-1156 ATX, 2 x INTEL X25-M 80GB 2.5# SSD SATA/300 MLC 34NM, 5 x SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM, GIGABYTE RADEON HD4550 512MB
Operativ: Win7 P, 64.
Användningsområde: Foto- och filmredigering.
"Favoritprogram": Lightroom 3, Pinnacle Studio 14, Elements 8

Det beror på vad du använder datorn till? Jag är en low cas nisse, men kommer du använda det inom cad/cam och virtualisering så kan det vara värt att tumma på alla hastigheter. Anledningen till att jag förespråkar low cas är att jag sätter alla timing så låga som möjligt. Nu till exempel testar jag ny hårdvara med minna gamla minnen. Kör moderkortets auto inställning på minnen på Extream. på det billigaste p67 mb jag hittade är som var gigabyte, här i stälje. Och kör minnena på 1872,2 med cas 5. Jag tycker att minna datorer blir mer "responsive", då jag kör med låga "timings".

Edit1: Och 1T i command rate

Edit2: Jag prime testar just nu, så datorn är lite seg.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Det beror på vad du använder datorn till? Jag är en low cas nisse, men kommer du använda det inom cad/cam och virtualisering så kan det vara värt att tumma på alla hastigheter. Anledningen till att jag förespråkar low cas är att jag sätter alla timing så låga som möjligt. Nu till exempel testar jag ny hårdvara med minna gamla minnen. Kör moderkortets auto inställning på minnen på Extream. på det billigaste p67 mb jag hittade är som var gigabyte, här i stälje. Och kör minnena på 1872,2 med cas 5. Jag tycker att minna datorer blir mer "responsive", då jag kör med låga "timings".

Edit1: Och 1T i command rate

Edit2: Jag prime testar just nu, så datorn är lite seg.

1872,2 mhz med CAS 5?!
Vad e de för superminnen?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Tack för snabba svar.
Jag förenklade nog lite grann i min beräkning. Nanosekunder är ju väldigt korta, frågan är hur många samtidiga operationer det normalt är och hur fördröjningen byggs upp.

Framförallt redigerar jag foton och Adobe Lightroom har en benägenhet att bli trögt om man gör många redigeringar, t.ex plockar bort hundratals dammkorn i en skannad bild. Den "swapar" över 20 Gb så jag har en egen SSD för det.

Förslaget på minnen från CD-ON såg bra ut. Jag såg att priset blir nästan det dubbla med CL8 (2 st 8Gb-kit på Dustin). Lågprofilstickorna är förstås att föredra eftersom jag har en stor noctuakylare på processorn, vilket inte lär passa med de höga corsairkylarna utan modifieringar.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk

Ta ett par LP cl9. Du kommer inte märka så stor skillnad:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!