bf3 back to karkand pinsamt dåligt optimerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saken9400:

Han sa liknande till mig då får han liknande tillbaka, aldrig sagt att det var konstant under 60... folk skriver så meninglösa kommentarer som andra redan skrivit och som redan är besvarade.

Fast så var det ju inte, och det du svarade åt honom var mest omoget och överdrivet. Han endast pekade ut att personer som du som lägger mer pengar på spel bryr sig mer om sina FPS än spelupplevelsen.

Och jo, du skrev att du konstant ligger under 60 FPS, även om du formulerade det jävligt dumt:
"så får jag under 60 fps till och med.. som minst 55 i LOW på ett 580??.."
Så sprida lögner kan du göra någon annanstans.

Ta en kik över dina komponenter och felsök.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Skrivet av Utopolitan:

Nej jag menar inte att pc-utveckling inte varit riskabelt tidigare, jag ville bara peka på att spelutveckling i fråga om mängder resurser, risker och komplexitet följer en trendkurva som pekar spikrakt uppåt. Det verkar liksom ligga i industrins natur, och då i synnerhet vad gäller pc-sidan, eftersom industrin i så pass hög grad formas och är beroende av utvecklingen av ny teknik. Kanske vi till och med en dag slår skallen i glastaket och når en kritisk punkt då pc-utveckling inte längre är lönsam överhuvudtaget.

Dessutom försökte jag poängtera att det konsensus som råder bland många pc-entusiaster vad gäller konsoler och deras påstådda upphov av allt som är ont i världen är en överdrift och att det ligger betydligt fler faktorer i botten av problemet med den stagnerade pc-utvecklingen.

jo du har inte fel i det du säger, jag får be om ursäkt. jag vill gärna inte se problemet då jag misstänker att min hobby (bygga datorer/överclocka de/spela) kommer dö vara ut inom ett par år, eller så kanske det är en obefogad rädsla, kanske blir det nytt liv i pcn med nästa generations konsoler, men man märker hur det har fallerat när såna här trådar poppar upp hela tiden.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saken9400:

Han sa liknande till mig då får han liknande tillbaka, aldrig sagt att det var konstant under 60... folk skriver så meninglösa kommentarer som andra redan skrivit och som redan är besvarade.

Offtopic: Du och mr Devil May Cry kan ju inte förstå att det fungerar bra för de flesta här. Ni tror inte på vad folk skriver och kallar dem troll. Vilket jag tycker är riktigt dålig stil.

Testa de senaste WHQL istället för de nyaste druttisarna till ditt 580GTX. Och se till att avinstallera allt som har med NVIDIA (som är kopplat till display) innan, reboota i felsäkert, kör drivesweeper, reboot, installera senaste WHQL, bocka i att rensa gamla inställningar. (allt detta för att verkligen säkerställa att inget ligger kvar, kan aldrig vara tillräckligt noga med det.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Allt över 25 är fullt spelbart och majoriteten ligger mellan 30-40 fps skulle jag tro.

Om man kör singleplayer så kanske man kan genomlida 30fps, men inte multiplayer, inte i närheten. Så jag hoppas verkligen inte att majoriteten ligger på 30-40fps i bf3. Sänk inställningarna isf.
Dock tror jag många inte vill svälja stoltheten och erkänna att man måste dra ner grafiken, dom säger hellre till sina polare att dom "maxar" spelet, sen drar dom igång sitt laggiga bildspel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Saken9400:

Alltid lika kul med folk med kassa kort som måste säga att det flyter bra bara för att dom inte har råd att köpa nytt kort och ligger och snittar på 25fps..

Lol!! Eller så handlar det om prioriteringar ?

Hur gammal är du om man får fråga? P12 snacket du kör och snackar om fattiga hit och dit får mig att tro att du kanske låter väldigt stor men IRL är väldigt liten??

Du bör kanske prova ett spel som tex Harry potter,Tetris och liknande.Glöm inte att kolla fps,en ! Du bör klara dig hyfsat !
alternativt be pappa köpa en konsoll till dig?

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

har typ samma problem me BF3 som beskrivs i denhä tråden. Jag testade att sänka till medium och låg då på omkring 80 - 100 fps men ungefär var 5 - 10 sek så droppade den ned till omkring 5 - 15 fps. detta började efter senaste patchen + att B2K banrna ofta kraschar efter ett par minuters spelande. Jag antar att det har med BF3 optimering att göra oh det kanske fixas med näsa patch eller att dt har med amd's drivrutiner (använder de senaste).

för de som unrar kör jag för tilfället dubbla 5850 och har en I5'a under huven.

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saken9400:

Kul och se att du hade kapaciteten till att räkna ut att jag menade 290....

Ah mitt fel att du inte kan skriva rätt?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag säger som jag alltid sagt - PC spelare är de som gnäller mest och är aldrig nöjda.
Och innan jag skapar en shitstorm så vill jag bara säga att jag endast spelar på PC nu för tiden, men jag skulle nog inte säga att jag gnäller på mycket i spelväg.
Visst är det dåligt optimerat så fine, jag får ta det, finns inte så mycket lilla jag kan göra åt det mer än att suck it up and move on, synd att det inte finns fler som tänker så.

Edit: BTW, skapar man såna här konstiga trådar så förtjänar man allt hat man får. Vill bara ha det sagt.

Permalänk

Jag har också upplevt fps drops på de nya banorna, ner till 47 när man typ kör heli. (hovrar jättecoolt och tar över en flagga)
Annars så flyter spelet på bra på 60 fps men korten får kanske jobba till 97% ibland.

Sugen på att klocka processorn lite lagom och "låsa upp" korten till 6970 men lite läskigt är det.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Vad är det här för gnäll, jag snittar på runt 20 fps, även på dom minsta banorna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

jo du har inte fel i det du säger, jag får be om ursäkt. jag vill gärna inte se problemet då jag misstänker att min hobby (bygga datorer/överclocka de/spela) kommer dö vara ut inom ett par år, eller så kanske det är en obefogad rädsla, kanske blir det nytt liv i pcn med nästa generations konsoler, men man märker hur det har fallerat när såna här trådar poppar upp hela tiden.

Ja, jag önskar också att det riktades mer fokus på att säkerställa PCns framtid, och inte bara hålla den vid liv utan även se till datt den frodas. Nu är inte jag så hemskt insatt i spelutveckling men det känns som att "processen" borde kunde förenklas på något sätt. Utökade standardiseringar, vad gäller grafikmotorer och mängder hårdvarukombinationer etc, kanske skulle leda till mindre variation i teorin, men å andra sidan finns det knappt någon variation som det är i och med att så få utvecklare helhjärtat bryr sig.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman1337:

Jag har också upplevt fps drops på de nya banorna, ner till 47 när man typ kör heli. (hovrar jättecoolt och tar över en flagga)
Annars så flyter spelet på bra på 60 fps men korten får kanske jobba till 97% ibland.

Sugen på att klocka processorn lite lagom och "låsa upp" korten till 6970 men lite läskigt är det.

Att låsa upp är inte värt risken, bättre att klocka till 6970 clocks så skiljer det bara några få FPS från ett riktigt 6970. Eftersom att du kör Crossfire kommer dessa få saknade FPS inte ens att märkas.

Visa signatur

- You are now breathing manually -

CPU: 2500k@4.2GHz, 1.320V with Noctua DH-14 | GFX: XFX 6950 2GB@950/1400, 1,2V | RAM: Corsair 8GB 1600MHz, 1.5V | Motherboard: MSI P67A-C45 REV B3 | HDD1: Western Digital 7200RPM 1TB | HDD2: Samsung 7200RPM 700GB | OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

En fråga, vill du ligga på säg 120fps eller mer bara för att du har betalat dyrt för ett grafikkort och förväntar dig extrema resultat? Om inte så tänkte jag fråga om du testat att köra med Vsync påslaget. Förhoppningsvis klarar nämligen ditt system att driva spelet så att du konstant ligger på 60fps vilket borde ge dig en njutningsfull upplevelse.

Jag har själv inte mycket erfarenhet av att spela utan Vsync men kan minnas att tearingen alltid är närvarande varesig man har 55 eller 250 fps. Vore det inte trevligare med ett mjukare bildspel vid 60fps med Vsync?

Visst, viss input delay kan förekomma men Triple Buffering sägs lösa det värsta. Vad tror du om detta?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Saken9400:

Hej, som sagt back to karkand.. nu lägger jag bf3 på hyllan alltså, sitter på ett 580 och en I7 950 4ghz och Gulf of oman säger jag bara...

kör i upplösningen 1920x1200 kör jag allt i low med AA på x2 så får jag under 60 fps till och med.. som minst 55 i LOW på ett 580??..
nej inget är fel på mitt system, funkar/funkade galant i vanliga bf3 på allt i ultra (effects,shadow high) och AA på x2 och droppar sällan under 60fps..

Så back to karkand banorna är ju bara pinsamt dåligt optimerade..

Det är ju uppenbarligen ett problem som ligger på din sida och inte DICE/EA's sida. Så enkelt är det. Du beter dig som en liten bebis och skyller problemet helt och hållet på DICE's "inkompetens" och deras "dåliga optimering", när chansen/risken - beroende på hur man ser det - mest troligt ligger på din sida.

Så otroligt barnsligt och hålla på att gnälla som du gör... Det har inte slagit dig att problemet mest troligt ligger på din sida? Om du vore smart så hade du, istället för att skapa en 'gråta ut'-tråd, så hade du sökt på Google, kollat upp folk som har samma problem, med liknande komponenter och därifrån kommit fram till en lösning. Inte så svårt om man bara har "självdistansen" att erkänna att problemet med största sannolikhet inte är på DICE/EA's sida.

Med 'självdistans' menar jag att man inte är så jävla "stolt" över sin dator och blint förnekar att det kan "vara min dator"! "Aldrig i livet! Den är ju bäst för fan!" Lägg ner med dina barnsligheter...

Dessutom är du otrevlig och förväntar dig att få hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Trådskaparen har dock rätt. Dom är otroligt mycket mer krävande och ni som snittar 80 fps kan ju spela in en video med 64 spelare mitt i en strid med majoriteten av spelarna i fokus, gärna fordon rök etc. så får vi se hur det går. Det är ju då man ska hålla min 60fps inte när man spawnat och springer till "point of interest" så att säga.

Svårt att spela in en video i 80 FPS då video inspelning drar ner FPS:en.

Permalänk
Skrivet av kalkih:

Svårt att spela in en video i 80 FPS då video inspelning drar ner FPS:en.

Man kan ju starta fraps eller afterburner för fps:ens skull och sedan filma skärmen.

Permalänk
Skrivet av Saken9400:

Hej, som sagt back to karkand.. nu lägger jag bf3 på hyllan alltså, sitter på ett 580 och en I7 950 4ghz och Gulf of oman säger jag bara...

kör i upplösningen 1920x1200 kör jag allt i low med AA på x2 så får jag under 60 fps till och med.. som minst 55 i LOW på ett 580??..
nej inget är fel på mitt system, funkar/funkade galant i vanliga bf3 på allt i ultra (effects,shadow high) och AA på x2 och droppar sällan under 60fps..

Så back to karkand banorna är ju bara pinsamt dåligt optimerade..

Upplever exakt samma sak, har knappt lirat de pg a fps-dropsen... Och då hjälper det inte om jag drar upp kortet till 925MHz, kör nästan aldrig banor med 64 spelare för då ägnar jag mer tid åt att pilla med inställningarna än att spela. När jag kör med höga inställningar så ligger kortet mellan 90-99% i användning. Men när jag sänker till medium så ligger det runt 70% och då blir det lik förbannat kass fps ändå Värt att nämna är att jag lirar t ex Mafia 2 och Crysis 2 på högsta inställningar med bra och stabil fps (60+).

Kan ju va min processor som flaskar lite, men en quad på 3,4GHz borde räcka imo med tanke på att jag kör i 1920x1080. Får bli en helt nu burk nästa år med 7970 och Ivy Bridge så man kan spela skiten utan lagg... Tror inte att ett ensamt 7970 kommer maxa BF3 ändå, är ju ett måste med dubbla kort och då kommer man troligtvis störa sig på micro-stuttering istället.

Sen alla som sitter på t ex en oklockad 2500k samt ett 560/6950 och säger att de spelar på high/ultra med AA/AF utan att droppa under 60fps kan ju sluta överdriva...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Upplever exakt samma sak, har knappt lirat de pg a fps-dropsen... Och då hjälper det inte om jag drar upp kortet till 925MHz, kör nästan aldrig banor med 64 spelare för då ägnar jag mer tid åt att pilla med inställningarna än att spela. När jag kör med höga inställningar så ligger kortet mellan 90-99% i användning. Men när jag sänker till medium så ligger det runt 70% och då blir det lik förbannat kass fps ändå

Kan ju va min processor som flaskar lite, men en quad på 3,4GHz borde räcka imo med tanke på att jag kör i 1920x1080. Får bli en helt nu burk nästa år med 7970 och Ivy Bridge så man kan spela skiten utan lagg...

Med en Q9550 vid 3,4GHz kan det mycket väl vara så att det är den som flaskar vid 64 spelare. Når verkligen GPUn omrking 100 procents användning enligt afterburner vid de tillfällen som fps:en sjunker?

Permalänk
Skrivet av Utgardaloki:

Med en Q9550 vid 3,4GHz kan det mycket väl vara så att det är den som flaskar vid 64 spelare. Når verkligen GPUn omrking 100 procents användning enligt afterburner vid de tillfällen som fps:en sjunker?

Nej den ligger inte runt 100% när jag droppar, man kan se dipparna i afterburner. Tror de sjunker till ca 75-80%! Känns lite dumt och köpa en 2500/2600K nu när Ivy är på ingång, får la stå ut fram tills dess.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Väldigt off topic

Min dator i sign startar om sig om jag drar upp klocken från 675 till 725 i BF3. Tempsen ligger under 80 C så det borde väll inte vara något problem? Sen testade jag Furmark med 800 MHz som jag hade på en kvart, temps inte över 87 C. Snälla hjälp mig för jag vill få ut det mesta av min dator!
/Alex

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Saken9400:

Tack äntligen någon som förstår!

+1

Vad vill du ha, förståelse och klapp på kinden eller mer FPS? MAN UP! Hitta krigaren i dig och börja ditt optimeringsarbete med att ställa allt på medium och börja skruva upp saker och ting lite i taget tills du hittar vad som passar din rigg. Är det fortfarande under par kan du ju ta fram kleenexboxen igen....

Skriver så här för att ge dig lite motivation

PS. jag kör på blandat medium/ultra med HBAO och droppar sällan under 90 fps på B2K men jag har sett så lågt som 60+ fladdra förbi. Vanligast runt 100+

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Min dator i sign startar om sig om jag drar upp klocken från 675 till 725 i BF3. Tempsen ligger under 80 C så det borde väll inte vara något problem? Sen testade jag Furmark med 800 MHz som jag hade på en kvart, temps inte över 87 C. Snälla hjälp mig för jag vill få ut det mesta av min dator!
/Alex

Vet inte hur mycket värme grafikkorten i bärbara pallar, annars klarar dagens kort uppemot 100 grader. Köp en kylplatta till den så kan du sänka tempsen lite till!

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Nej den ligger inte runt 100% när jag droppar, man kan se dipparna i afterburner. Tror de sjunker till ca 75-80%! Känns lite dumt och köpa en 2500/2600K nu när Ivy är på ingång, får la stå ut fram tills dess.

Misstänkte det. Själv provade jag vid ett tillfälle att köra på en E8400 vid strax över 4Ghz kombinerad med ett 580 vid 920Mhz. Gick vansinnigt bra ända till man nådde "striden". Då vart det det inte nådigt. Kunde störta ner till 17-18 fps när det var som värst med några sketna procent utnyttjade på GPUn.

Att vänta på Ivy är nog ingen dum ide. Du tappar ju inte som värst vad det verkar.

Permalänk

Din rig det är fel på isf, jag kör på 50-60fps på high med mitt 6970 och en x4 955be

Det finns redan tusen likadana trådar, varför en till?

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Min dator i sign startar om sig om jag drar upp klocken från 675 till 725 i BF3. Tempsen ligger under 80 C så det borde väll inte vara något problem? Sen testade jag Furmark med 800 MHz som jag hade på en kvart, temps inte över 87 C. Snälla hjälp mig för jag vill få ut det mesta av min dator!
/Alex

Sänk klocken eller höj volten Det finns tydligen saker som belastar och får grafikkortet att krascha mer än furmark. Bitcoins och jc2 är det jag har märkt, men det skulle inte förvåna mig om bf3 också är en av dem

Permalänk
Avstängd

Skit många här som säger att dom har liknande problem! Sen dom andra tror jag enbart beror på att ni helt enkelt inte är like petiga och inte har ett lika tränat öga för att se fps med.

Kom o säg va ni vill går inte och bry sig på detta forum längre folk dampar för att man klagar lite.. herregud
om folk som säger att dom inte märker några drops filmar när dom spelar 64 spelare på dom nya banorna (förutom wake iland inget lagg där)
så skulle alla se att ni har lika mycket fps dropps som alla andra.

"trångsynt du är, jag har inga problem"! som sagt säg va ni vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Sänk klocken eller höj volten Det finns tydligen saker som belastar och får grafikkortet att krascha mer än furmark. Bitcoins och jc2 är det jag har märkt, men det skulle inte förvåna mig om bf3 också är en av dem

Är det lätt att fu'ka upp allt om man råkar höja volten för mycket? För jag vill gärna kunna köra Klocken på typ 850 MHz så kan jag typ köra i ULTA utan AA eller HBAO med 30 FPS.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Skrivet av Saken9400:

Skit många här som säger att dom har liknande problem! Sen dom andra tror jag enbart beror på att ni helt enkelt inte är like petiga och inte har ett lika tränat öga för att se fps med.

Kom o säg va ni vill går inte och bry sig på detta forum längre folk dampar för att man klagar lite.. herregud
om folk som säger att dom inte märker några drops filmar när dom spelar 64 spelare på dom nya banorna (förutom wake iland inget lagg där)
så skulle alla se att ni har lika mycket fps dropps som alla andra.

"trångsynt du är, jag har inga problem"! som sagt säg va ni vill

Framför allt Sharqi men även Karkand är ju rätt trånga banor där många samlas på samma plats. Tvivlar inte ett dugg på det du säger. Det kan skapa ett helvete för framför allt CPUn (GPUn klarar det överlag sett bättre). De flesta banor i grundutgåvan har inte detta "problem" i samma utsträckning. Sharqi har dessutom helikoptrar som skjuter sönder allt i sin väg (ständiga fysikuträkningar som exploderar i omfattning på Sharqi) och eftersom de är där de flesta spelare är... många äldre och även moderna CPUer utan högre överklockning säger nej nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelllas:

Vad är det här för gnäll, jag snittar på runt 20 fps, även på dom minsta banorna..

+1 folk har alldeles för höga krav.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Är det lätt att fu'ka upp allt om man råkar höja volten för mycket? För jag vill gärna kunna köra Klocken på typ 850 MHz så kan jag typ köra i ULTA utan AA eller HBAO med 30 FPS.

Håll koll på tempen. Ta reda på vad exakt ditt kort är specificerat till för högsta temp. En för hög volt kan snabbt höja tempen över gränsen och bränna kortet. Höj volten långsamt, testa stadgan och övervaka tempen. Fortsätt att höja och testa tills antingen stadgan eller tempen brister. Sänk därefter hastigheten något eller några snäpp. Och håll en viss marginal till högsta tillåtna temp... det kan stundtals bli varmare än vad testet visade.

Och tänk på att du måste hålla dig till specifikationen för precis ditt kort. Exempelvis första generation av Fermi (480 osv) klarar högre temperaturer än den senare (580 osv.). Mindre transistorer av en viss sort klarar överlag inte lika höga temperaturer som större av samma sort (samtidigt producerar de mindre värme än de större).