Permalänk
Medlem

Alpenföhn Peter

Hej, sweclockare!
Uppgraderade för ett tag sedan systemet med bland annat ett Radeon HD6970 med referenskylare (var brist på korten så det var det enda jag fick tag på). Efter ett tags användande så bestämde jag mig för att uppgradera kylaren för att sänka ljudnivån och få lite överklockningspotential. Valet föll på kylaren Alpenföhn Peter. Eftersom fler här kanske är intresserade så kommer i alla fall ett litet galleri.

Specs:
AMD Phenom II x4 965BE
Asus Crosshair V Formula
Corsair 8GB CL9 1600Mhz XMS3
PowerColor HD6970 2GB
Crucial m4 128GB
WD Caviar Green 2TB
Asus Xonar Xense
Silverstone FT02

Kylaren utrustade jag med 2 st scythe gentle typhoon 1450rpm, när jag testade kördes de i ca 1200rpm. (Önskar att Asus ska släppa ett fungerande fan xpert.)

Alpenföhn Peter

Permalänk
Medlem

ajabaja inte sätta el tejp på kylflänsarna.

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Hedersmedlem

Du har iallafall en kylare med häftigt namn.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle360:

ajabaja inte sätta el tejp på kylflänsarna.

Nja, fast det är ju inte på kontaktytan.

Permalänk
Medlem

Kul med en Alpenföhn Peter. Jag monterade också en förra helgen på mitt Gainward GTX 580. Jag behöll dock kylplattan från originalkylaren för minne och VRM:erna. För Nvidia kort hade man annars varit hänvisad till enbart limmade småflänsar för dessa. Möjligtvis kommer jag gå över till limade flänsar senare men vill i så fall hitta något bättre att limma på just VRM:erna. Väntar också på Arctic Coolings nya lim G-1 som jag är sugen på att prova.

Har ingen VRM sensor vad jag vet så har inte exakt koll på temperaturen men baksidan på kortet blir skållhet i det området, både före och efter kylarbyte. Tycker inte 81 °C låter så farligt och 62,5 °C låter mycket lågt. Skall man överklocka hårt är väl dock all marginal värdefull efrtersom teperaturerna lätt skenar iväg. Limmade du föresten även den skruvade VRM-kylflänsen med det medföljande limmet?

Permalänk
Medlem

Tack för ett trevligt galleri.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrGeek:

Kul med en Alpenföhn Peter. Jag monterade också en förra helgen på mitt Gainward GTX 580. Jag behöll dock kylplattan från originalkylaren för minne och VRM:erna. För Nvidia kort hade man annars varit hänvisad till enbart limmade småflänsar för dessa. Möjligtvis kommer jag gå över till limade flänsar senare men vill i så fall hitta något bättre att limma på just VRM:erna. Väntar också på Arctic Coolings nya lim G-1 som jag är sugen på att prova.

Har ingen VRM sensor vad jag vet så har inte exakt koll på temperaturen men baksidan på kortet blir skållhet i det området, både före och efter kylarbyte. Tycker inte 81 °C låter så farligt och 62,5 °C låter mycket lågt. Skall man överklocka hårt är väl dock all marginal värdefull efrtersom teperaturerna lätt skenar iväg. Limmade du föresten även den skruvade VRM-kylflänsen med det medföljande limmet?

Jag hade också funderingar på att behålla kylplattan, men vapor chambern på 6970 sitter fastlimmad på kylplattan och kylplattan sitter skruvad genom de hål som peter kylaren använder. Så jag skulle behövt bända loss vapor chambern och såga bort bitar av kylplattan för att kunna använda den.

Har sett att zalman tillverkar en VRM-kylfläns som säljs separat, ZM-RHS69. Den är tänkt för att deras VF3000A kylare ska passa 6950/6070. Har dock inte hittat den hos några svenska återförsäljare än.

Jag limmade inte fast den skruvade VRM-flänsen utan använde den värmeledande tejpen som satt på. G1 limmet verkar intressant men för just vrm-flänsen som täcker så många chip så använder jag hellre tejp eller pads som har lite flex. Alla små kylflänsar som jag limmade fast sitter förresten fortfarande kvar, så det var inte så dåligt

Edit: Såg förresten att zalman kör med kylpasta på sin vrm-kylare, och enligt sweclockers test av VF3000A så verkade det ju vara effektivt. Ska nog testa med lite MX-3 istället för tejpen.

Skrivet av astrob0y:

Tack för ett trevligt galleri.

Tack

Permalänk
Medlem

Okej nu minns jag att det var tejp på den flänsen. Var lite nyvaken vid förra inlägget

Zalman kylflänsen ser fin ut. Förmodlingen ingen storsäljare men hoppas någon tar hem den. Hade föresten en Zalman VF3000 orginalmonterad på ett Zotac GTX 480, men kortet gick sönder och jag fick mitt nuvarande som ersättning. Kylaren fungerade dock mycket bra. Hoppas det inte blir problem igen för denna gången är ju garantin förverkad

Permalänk
Medlem

Köpte mitt 5870 begagnat med ungefär samma kylning som du har. Ett problem som jag har är att jag måsta koppla in mina fläktar till chassifläkt-uttaget eftersom det är en 3-pins kontakt på de nya fläktarna medan orginal fläkten är 4-pins. Hur löste du det? Fixade du ngn adapter eller kopplade du om sladdarna på något vis?