Vågar jag använda ett "Raw Deal" från Ace?

Permalänk
Medlem

Vågar jag använda ett "Raw Deal" från Ace?

Köpte ett Ace of Sweden 460w nätagg på tradera - men först efteråt såg jag att det fanns en tidigare urkass serie "Raw Deal"-agg och naturligtvis var det ett sådant jag köpt, inte de nyare och bättre gjorda av FSP.

http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...

Nu undrar jag - vågar jag öht använda detta agg till nånting? Vågar jag ens ha det i nån gammal surfdator som inte drar mycket ström utan att vara rädd för att nåt händer?

Att det inte är aktuellt att använda det i nåt mer krävande är solklart, jag undrar bara om det kan vara farligt att använda och bör slängas direkt? Gör inget om det bara pajar eller om en gammal skrotdator skadas.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Hjälpsam

Det är först när man belastar nätagget hårt som det överlastar och kan ta utrustningen med sig. Dock verkar det sakna viktiga överspänningsskydd så om något "standard" fel dyker upp så kan det gå illa.

Jag hade undvikit det, även om det /borde/ fungera bra vid låg belastning utifall något annat händer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

In Fluf we trust.

Nej men ärligt, vad kostar ett nätagg? 300kr för ett som är gott nog att driva din gamla surfdator eller vad du nu skulle ha det till. Det kan defenitivt vara värt pengarna som en egen liten "försäkring".

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Dock verkar det sakna viktiga överspänningsskydd så om något "standard" fel dyker upp så kan det gå illa.

Ok! Men hur illa är illa? Kan huset brinna ner? Proppen går? Vad kan hända "utanför" datorsystemet i fråga om man säger så...?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på elbrand men tror inte det är särskilt troligt för proppen lär gå men komponenterna i datorn kan gå sönder i virvarvet så att säga

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av phloam:

Ok! Men hur illa är illa? Kan huset brinna ner? Proppen går? Vad kan hända "utanför" datorsystemet i fråga om man säger så...?

Om något händer går proppen (förhoppningsvis) vilket inte är sunt för annan utrustning. "Doften av bränd elektronik" låter inte som den är helt brandskyddad heller.

Om jag inte minns fel har någon el-myndighet avrått från att använda den av säkerhetsskäl samt den har försäljningsförbud i Sverige.

Lätt ett par hundra kronor på att köpa något annat, nytt eller begagnat. Skulle undvika ACE Rawdeal för allt annat än experiment i kontrollerade former.

EDIT;
Läs om det här;
http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljnin...

Citat:

Eftersom bristerna inte innebär någon direkt eller omedelbar fara för person eller egendom har verket bedömt att produkten inte behöver tas tillbaka från konsumenter och återförsäljare. Du som konsument kan istället vända dig till inköpsstället för reklamation.

Se om du kan få killen du köpte den av att ta tillbaka den.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Skulle undvika ACE Rawdeal för allt annat än experiment i kontrollerade former.

Tack, då är jag inte dum om jag bara slänger skräpet helt enkelt. Om inte annat så har jag köpt en dyr 120-mm nätagg-fläkt som kanske duger till nåt

Edit: Nu fick jag det så billigt att det knappast är värt att tjafsa om eller lägga mer porto på, jag får skylla mig själv som hade för bråttom /inte kollade bara lite nogare. Retligt som fasen iaf, jag gick ju efter omdömet på nya Ace som också är på 460W. Kanske att jag får lite pengar tillbaks om snubben är schysst. Tur att Sweclockers finns iaf, annars hade jag kanske använt skiten...!!!

Tack för länk till elsäkerhetsverket!!

Permalänk
Medlem

Förhåll dig till det som om det vore ett 300w-agg, så kommer du antagligen klara dig, men som alla andra säger så verkar den inte ha någon slags faskompensering, möjligtvis en sämre passiv sådan, och överspänningsskydd kan man glömma.

Om du inte är rädd om övrig utrustning och information i datorn så är det inte värre än att du får laga någon mer del om agget går.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Jag tror absolut INTE att du borde köpa någonting ifrån ACE. De har dålig kvalité på sina produkter över huvudtaget. Det är mer värt att betala några hundra kronor mera och få någonting som håller än att betala en minimal summa som har dålig kvalité. Dvs köp inte Ace, dålig kvalité och man riskerar att förlora tid och pengar !

Visa signatur

GPU: AORUS GeForce GTX 1080 Ti Xtreme Edition 11G | CPU: Intel Core i7-6700k 4.0 GHz| RAM: HyperX 16 GB 2133 MHz| PCB: MSI Z170A-S02| PSU: EVGA Supernova G2 750 W | Monitor: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS| Hörlurar: AKG K7XX | Mick: ModMic v5

Permalänk
Skrivet av TheBearSpy:

Jag tror absolut INTE att du borde köpa någonting ifrån ACE. De har dålig kvalité på sina produkter över huvudtaget. Det är mer värt att betala några hundra kronor mera och få någonting som håller än att betala en minimal summa som har dålig kvalité. Dvs köp inte Ace, dålig kvalité och man riskerar att förlora tid och pengar !

har ett Ace chassi och det fungerar ypperligt till vad det är tänkt sitter ett oem nätagg i det (inte ett ace agg) och att säga att ace är skit är som att säga att en bagare som brännt EN bulle är en dålig bagare.

handlar väll om vad man ska köpa från dem
chassin är helt ok med tanke på priset.

deras nya ACE nätagg (FSP group) bygger på FSP's OEM agg med ACE logga på
som fyller kraven t.om för att kunna bli 80+ klassade om det varit kompatibelt med 110v elnät

deras gammla egendesignade Raw deal agg är ren skit därimot

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det finns absolut ingen anledning att köpa en instabil produkt som kan ta sönder en dator helt (som dessutom är känd för detta) när det finns stabilare produkter i nästan samma prisklass.

Nej, det vågar du inte.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Först och främst, nej det vågar du inte. Låt inte det agget komma in i samma rum som tilltänkt dator.

Sen måste jag bara fråga hur mycket du hade att käna på att köpa detta agget på Tradera när ett helt nytt från ace gjort at fsp på 460w kostar 300kr?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig våga sätta det där i en dator någonsin.

Stort nej!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Sen måste jag bara fråga hur mycket du hade att käna på att köpa detta agget på Tradera när ett helt nytt från ace gjort at fsp på 460w kostar 300kr?

Jag trodde jag fyndade ett ACE (av FSP) med goda omdömen på Sweclockers osv - behövde ett billigt omgående, snabbt beslut, budade i sista minuten och hade jag surfat typ 4 min till så hade jag sett artikeln om "Raw Deal"-skiten och att det var ett sådant (båda är ju på 460w) jag råkat bjuda på.

Man ska aldrig ha bråttom... för 300 kunde jag lika gärna lagt till lite mer och köpt Corsair. Vilket jag snart gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av phloam:

Jag trodde jag fyndade ett ACE (av FSP) med goda omdömen på Sweclockers osv - behövde ett billigt omgående, snabbt beslut, budade i sista minuten och hade jag surfat typ 4 min till så hade jag sett artikeln om "Raw Deal"-skiten och att det var ett sådant (båda är ju på 460w) jag råkat bjuda på.

Man ska aldrig ha bråttom... för 300 kunde jag lika gärna lagt till lite mer och köpt Corsair. Vilket jag snart gör

Dom billigaste Corsair ger jag tyvärr inte mycket mer för än ett billigt fsp då det är nära nog samma komponenter.
Priset är trots allt lågt av en anledning.

EDIT: hur billigt är ett fyndat aceagg? ^^; if you dont mind me asking.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Dom billigaste Corsair ger jag tyvärr inte mycket mer för än ett billigt fsp då det är nära nog samma komponenter.
Priset är trots allt lågt av en anledning.

EDIT: hur billigt är ett fyndat aceagg? ^^; if you dont mind me asking.

Ah, ok, jag köper gärna Fortron/Source igen för de har jag goda erfarenheter av. Så gärna ett FSP om jag skulle köpa nytt eller så. Jag var ju inte ute efter nåt jättebra från början.

Billigt ACE FSP, tja, kring 100? (ungefär vad jag bjöd)
Billigt Ace Raw Deal = 0 eller -50 för besväret att ta det till elektronikåtervinningen? En av mycket få datorkomponenter man inte ens vill ha kastad efter sig, och just den råkar man köpa. Doh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

och att säga att ace är skit är som att säga att en bagare som brännt EN bulle är en dålig bagare.

Usel jämförelse, det intel gjorde med chipset:et var ett misstag/bränd bulle. Det Ace gjorde med sina agg var som en mäklare som vetande säljer ett hus med vattenskador utan att berätta. Det betyder ju inte att varenda produkt Ace säljer är skräp men det är ändå ett skitföretag.