Varför jag är missnöjd med SweClockers recension av 3930K och 3960X

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Aleshi:

Det du missar är att en processor i övre budgetsegmentet inte lika säkert överlever 4 år, den överlever kanske inte tyngsta spelen från i år ens. Athlon II X4 klarar inte BF3 tillfredsställande. Men i grafikbegränsade recensioner så framstår den som oftast bara marginellt långsammare än i7 2600K på spel, hur stor är skillnaden mellan Athlon II X4 och Core i7 2600K om spelen om 4 år?

När pratade vi Athlon II? Självklart är dessa processorer inte lika framtidssäkra - de kostar också därefter. Jag pratar mainstream performance (idag i5 2500k eller i7 2600k) jämfört med 3930k/3960x. Vem rekommenderar ens AMD till ett bygge med hyfsad budget idag?

Däremot räcker både Athlon och Llano alldeles utmärkt till ungefär allt utom BF3 - och ska jag vara riktigt ärlig är BF3 knappast en gamebreaker heller då spelet rent praktiskt var alldeles för överhypat för det skit som levererades. Det är en alldeles för buggig produkt för att ens ska anses släppbart, och spelet i övrigt är ju bara ett snyggare Battlefield 2 med några spelstilar stulna från Modern Warfare (vilket inte heller är i mycket bättre skick, btw).

Den stående rekommendationen på Swec är 2500k för spel eller 2600k för tyngre saker - jämför mot dem, inte mot en redan nu gammal Athlon.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det var ju det som var poängen - de personer som du själv sa skulle tjäna på att recensionen var gjord som den var eftersom de skulle förstå att processorerna var likvärdiga för spel kan mycket väl missuppfatta den och tro att AMD processorerna går lika bra som en i5/i7, och så gav han exempel på vad som hänt om man gjort ett likadant test för några år sen och baserat sitt köp på det, där en Athlon skulle ha varit "lika bra".

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd

eyefinity 5760x1080+ med 4 grafikkort då är det ett bättre val än en 2500k
annars meh

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

eyefinity 5760x1080+ med 4 grafikkort då är det ett bättre val än en 2500k
annars meh

Det har egentligen inget att göra med om de är bra val eller inte - problemet är att recensenten bestämmer det åt oss utan att visa vad de egentligen går för och sen låta oss själva bestämma om det är värt det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Varför är du så insnöad på hur 3930K och 3960X presterar i spel?

"Speltesterna är jag dock besviken på. Dessa tester är de som flest är intresserade av att läsa då flest kan relatera till det i deras vardag. Många drar också direkt snabba slutsatser om Sandy Bridge-E baserat på testresultaten i spelen, men speltesterna är inte tillräckligt bra för att man ska kunna göra det."

För det första, dom testar spelen på en setup som majoriteten av spelare idag använder och ser där att det spelar ingen större roll vilken processor man använder, man får liknande resultat med alla.
För det andra så är det inte många som kan relatera en processor för ~10 000:- till sin vardag.
För det tredje, om man nu köper en processor för ~10 000:-, varför skulle man då skruva ner inställningarna?

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SteveK:

Det var ju det som var poängen - de personer som du själv sa skulle tjäna på att recensionen var gjord som den var eftersom de skulle förstå att processorerna var likvärdiga för spel kan mycket väl missuppfatta den och tro att AMD processorerna går lika bra som en i5/i7, och så gav han exempel på vad som hänt om man gjort ett likadant test för några år sen och baserat sitt köp på det, där en Athlon skulle ha varit "lika bra".

Att jämföra Athlon och Phenom med Intel är väl snarare att jämföra i3 och i3 än i7/1155 och i7/2011.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Eller varför inte ta bort speltesterna överhuvudtaget då inte någon bör köpa en SB-E för att spela?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är väldigt bra variation i testerna!

Jag tycker att ni som vill se speltester i upplösning från stenåldern kan väl köpa processorn och utföra sådan tester själva. Sedan kan ni publicera det i en tråd här på forumet så folk kan se!

Jag tycker precis som Jonas sa i dagens fredagspanel. Tester i så låg upplösning är totalt ointressanta!

Kom på en halvkass liknelse med det här "problemet":
Test hur bra är en land rover på att ta sig fram i olika typer av terräng?
Test 1 - extrem lera den var 7 på skalan 1-10
Test 2 (speltestet) - Torr asfalt den var 10 av 10...
Testet ni vill ha (lägre upplösning) - Man sätter på däck av järn och provar på asfalt igen. nu hamnade den på 6/10...
Precis vad alla ville veta! elller?

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

...
Varför skrev jag detta?
Istället för att maila in detta till SweC så publicerar jag det hellre här i en egen tråd. Jag hoppas således att det blir en liten diskussion kring CPU-tester och vad SweC bör ha med i framtida tester. Till mycket av det jag skrivit om finns det säkert bra motargument men jag ville skriva vad jag tyckte och väcka ämnet till debatt. Kanske finns det andra punkter som jag inte tagit med som någon annan tänkt på. Eller så har jag fått något helt om bakfoten och kan få det upplyst

Ja, som det serut så borde dom betala dig för att skriva artiklar. Jag gillar speciellt att du är kritisk och vill föra fram det för att ge/skapa något bättre. Långt ifrån alla kan eller ens vill göra något bättre.

Permalänk
Medlem

jag tycker sweclockers tester brister på en viktig punkt när det gäller spelprestanda och det är att ni aldrig testar med högre upplösning än 1920x1080 som jag faktiskt anser är stenålder idag.

Låt 1920x1080 vara kvar men testa även i 2560x1600 som flertalet av oss kör med idag.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Likvid:

jag tycker sweclockers tester brister på en viktig punkt när det gäller spelprestanda och det är att ni aldrig testar med högre upplösning än 1920x1080 som jag faktiskt anser är stenålder idag.

Låt 1920x1080 vara kvar men testa även i 2560x1600 som flertalet av oss kör med idag.

Det är totalt ointressant för ett processortest. Ju högre upplösning desto lägre processorbegränsning och desto högre grafikbegränsning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Zcenicx;11621045"]När pratade vi Athlon II? Självklart är dessa processorer inte lika framtidssäkra - de kostar också därefter. Jag pratar mainstream performance (idag i5 2500k eller i7 2600k) jämfört med 3930k/3960x.
Athlon II är ett exempel för att visa brister i logiken. Athlon II klarar sig jättebra i benchmarks dagens spel med grafikkort som begränsar resultaten. Så med resonemanget att man ska låta grafikkort begränsa resultaten för att det vanligtvis ser ut så kan leda till att folk tror att en Athlon II är lika bra på spel som en klockad 2600K. Någon kan bli ordentligt lurad på det!

Skrivet av Zcenicx:

Vem rekommenderar ens AMD till ett bygge med hyfsad budget idag?

Inser du inte att sweclockers test indirekt rekommenderar en A8 om datorn bara ska spelas med? Eftersom den är billigare men ser ut att prestera som en i7 i spel.

Skrivet av Zcenicx:

Däremot räcker både Athlon och Llano alldeles utmärkt till ungefär allt utom BF3 - och ska jag vara riktigt ärlig är BF3 knappast en gamebreaker heller då spelet rent praktiskt var alldeles för överhypat för det skit som levererades. Det är en alldeles för buggig produkt för att ens ska anses släppbart, och spelet i övrigt är ju bara ett snyggare Battlefield 2 med några spelstilar stulna från Modern Warfare (vilket inte heller är i mycket bättre skick, btw).

Men det visar att redan idag är testet missvisande, folk som vill spela BF3 kan tro att en Llano duger lika bra som en i7 i spel. Enda anledningen till att t.ex. du vet att så inte är fallet är för att vi sett tester som inte är grafikbegränsade som visar att det är stor skillnad i processorers spelprestanda. Det är enda sättet att veta att en Athlon II inte är i närheten av lika framtidssäker som en i7. Men om alla tester vore som det som diskuteras nu så skulle människor bli lurade.

Skrivet av Zcenicx:

Den stående rekommendationen på Swec är 2500k för spel eller 2600k för tyngre saker - jämför mot dem, inte mot en redan nu gammal Athlon.

Återigen, det är ett exempel för att visa på bristerna i logiken med att man ska dölja faktisk prestanda i en processor. Det är tack vare att man inte alltid döljer prestandan som man faktiskt ens vet att 2500k är snabbare i spel än Athlon II. Annars hade Athlon II rekommenderats över i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är totalt ointressant för ett processortest. Ju högre upplösning desto lägre processorbegränsning och desto högre grafikbegränsning.

jag vet allt det där...

Nu var det inte processortester jag syftade på utan speltester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är totalt ointressant för ett processortest. Ju högre upplösning desto lägre processorbegränsning och desto högre grafikbegränsning.

Fast processorbegränsningen blir väl egentligen inte lägre? Det är väl bara det att grafikbegränsnignen syns tydligare eftersom det i ännu högre grad är den som sätter stopp. Men att processorn av någon anledning skulle arbeta mindre när man ökar upplösningen låter skumt.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man skall testa cpu-s med spel öht. Hellre olika loopar av 1-2-3 mm trådade program

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhffan:

Jag tycker inte man skall testa cpu-s med spel öht. Hellre olika loopar av 1-2-3 mm trådade program

Säger fortfarande inget om hur den presterar i spel då, och det är fortfarande viktigt. Spel har en unik typ av belastning då den inte bara är relativt fåtrådig, det krävs också respons, samtidigt som det är en lite speciell blandning av ALU och FPU/SSE-instruktioner. Du kan göra ett processor som är lika snabb på att skyffla data som en annan, men mycket långsammare på spel, det beror helt enkelt på vilken respons den kan ge och vilken typ av data den är snabb på. Är det förutsägbart nog kan en prefetch snabba upp en processor med djup pipeline, men är det inte förutsägbart nog utan man får cachemissar och prefetchern inte laddar rätt så står pipelinen still mera.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WrongTarget:

Nja, den funkar ypperligt som spelplattform också, men den är mycket dyrare än s1155 som ger samma prestanda för de flesta.
Vill man ha en värstingspelburk med triple/quad SLI/CF är s1366 eller s2011 båda bättre lämpade för detta än s1156/s1155, så för hardcore-spelentusiasten kan s2011 vara det bästa valet av plattform (mest beroende på antalet tillgängliga PCI-e lanes). Så det beror ju på hur man ser på saken. För den vanliga gamern så är s1155 (eller Phenom II x6) ett bättre va, då prestanda gott räcker till och det blir billigare.l

Bulldozer är väl i så fall en CPU som i mångt och mycket lanserades som en spelprocessor, men som har en hel del brister på det området främst pga låg IPC, där kanske man kan snacka om vilseledande marknadsföring.

Fast ska man köra tre eller fyra grafikkort kan det ju vara intressant att vänta en månad eller två till och köpa den fyrkärniga som kommer. Den kommer ju antagligen kosta ungefär som en 2600K så då är det ju intressant. Då blir det ju bara skillnaden i pris på moderkort som skiljer och det kan det ju vara värt om man ändå slänger ut så mycket pengar på moderkortet.
Annars kanske man kan vänta till Z77 och nästa generation grafikkort för då borde man kunna köra tre grafikkort på en s1155-plattform. Om nu AMD och Nvidia får tummen ut och gör grafikkort för PCI-E 3.0 och moderkortstillverkarna implimenterar det på moderkorten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Bra skrivet! Hade velat se hur 3930K presterar i BF3 på Caspian Border med 64st spelare i 1920x1080, med t ex dubbla GTX580. Totalt ointressant med ett test av High-end processorer i BF3's SP, hoppas att Dice fixar någon benchmark snart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air