Amd FX-8150 Vs Intel Sandy bridge 2500k

Permalänk

Amd FX-8150 Vs Intel Sandy bridge 2500k

Tja

Har kollat runt lite tester och kan fortfarande inte bestämma mig mellan 2500k och 8150.Jo,jag vet 2500k ligger nästan alltid bättre till i spel och drar mindre ström men jag har ju ett agg på 1000w så det borde väl inte vara något problem?? Annars så har jag en nh-d14 och en h60,så kylningen borde ju inte heller vara något problem?
Det jag kommer göra är att lira Bf3,Mw3,Bc2 och lite andra spel Vad skall jag välja??

EDIT:när jag skriver 8150 så menar jag att köpa en "8120" klocka den till en 8150, är ju ändå ingen skillnad på dem förutom klocken...Och priset förstås

//Confused Alex

Visa signatur

En dator

Permalänk

Helt ärligt nu alle,du har ju väntat på bulldozern sen förra året typ -.- Och nu så känner du för en intel cpu..:SKÄMS PÅ DEJ >.< Dont go over to the dark side or il get u tomorrow

Visa signatur

hej :)

Permalänk
Medlem

2500k Varje dag i veckan.

Permalänk
Medlem

Att du bidrar till att Intel får fler marknadsandelar å ena sidan.
Att du betalar för en produkt som drar mer ström och presterar sämre än konkurrentens motsvarighet å andra.

Jag hade köpt 2500k. Då får du en processor som gör vad den lovar.

Visa signatur

Citera för svar!

i5 2500k @ 4.6 GHz - 2x HD6950@CF - 8 GB CL8 VENGEANCE @ 1866 MHz

Permalänk
Medlem

Skrev följande i samband med releasen:

Citat:

OK, sammanfattar mitt intryck från olika recensioner: I tungt flertrådade applikationer presterar Bulldozer som 2600K (t.ex. 7-Zip). I enkeltrådade får den stryk av 1100T (spel). Även goda resultat i kryptering som TrueCrypt (AES-NI acceleration). Tyvärr hög strömförbrukning under belastning. Trots acceptabel prestanda i vissa tester, presterar ändå 2500/2600K bättre i nästan allt.

Så om du krypterar och konverterar filmer i stora mängder är Bulldozer ett tänkbart val

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk

Hade hoppats på att någon skulle säga bulldozer Så sandy bridge är det ända valet, den presterar väl jämnlikt med 1090t (x6) eller? Hörde dock att Phenom II tillverkning har lagts ner?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Du vet om att 2500K är "bättre", särskilt till det du ska använda den. Trots detta vill du hellre köpa 8120-8150.
Om jag vore du skulle jag ta 81X0, det är ju den du vill ha?

Mer långdraget kunde man peka på att de variabler som man normalt tittar på (t.ex. IPC) ger 2500K vinst (härav "bättre"). Men på något sätt har du ändå kommit fram till att 81X0 vinner enligt dig. Alltså tittar du på alternativa variabler och viktar kanske dem annorlunda än de flesta. Hursomhelst kommer du alltså fram till att det är 81X0 du vill ha, och nu vill du att vägen dit ska beskrivas; ditt val ska "legitimeras". Det behövs inte! Bara ta det du VILL HA.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Jag är inte så insatt prestanda i spelande, men du behöver iaf inte vara orolig för att 8120 ska dra mycket ström om du kör den i 3.6-4.0GHz. Jag funderar allvarligt på att slänga in min 8150 i HTPCn/surfburken och t.o.m köra med passiv kylare, så jäkla varm blir den inte i de hastigheterna med låg vcore.

Och om du redan har en AM3+-bräda så hade jag inte tvekat att köpa en 8120.

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

Hade hoppats på att någon skulle säga bulldozer Så sandy bridge är det ända valet, den presterar väl jämnlikt med 1090t (x6) eller? Hörde dock att Phenom II tillverkning har lagts ner?

Du lär bli lika nöjd med en FX8120 som du klockar upp. Prestandaskillnaden är inte enorm och du verkar ju inte ha något emot högre effektförbrukning, så kör på Bulldozer. Kul att ha något som inte alla andra har om inte annat.

Personligen skulle jag nog tagit i5 2500, då det är lättare att tysta ned en effektsnål processor. Men har man inga sådana ambitioner är FX8120 ett fullgott val, särskilt överklockad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Hade hoppats på att någon skulle säga bulldozer Så sandy bridge är det ända valet, den presterar väl jämnlikt med 1090t (x6) eller? Hörde dock att Phenom II tillverkning har lagts ner?

sandie bridge är absolut inte det ända alternativet, men ska du spela kommer du får mer glädje med en i5 eller en i7a. Samtidgt känner jag att skillnaden är så liten och bulldozer är bra på andra saker förutom spel. Så bulldozer är nog väldigt bra för multitasking eller om komprimerar mycket filer osv, men intel är även tokbra på det med.(kanske bättre)

Min osikit står fast, dagens cpuer i 2-3tusen kronersklassen ger dig vad du behöver idag, och även imorgon.

Permalänk

Har funderat ett bra tag nu och kommer fortfarande fram till att 2500k slår bulldozer ganska rejält,och riktigt stor skillnad i prestanda per klock ^^Men en bulldozer tror jag det blir,mest för att typ ingen annan har en sån Men kommer man behöva extra strömförsörjning till cpun,eftersom den drar ganska mycket ström eller kommer det räcka med 8pin :)?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Skrivet av XxX watercooling:

Har funderat ett bra tag nu och kommer fortfarande fram till att 2500k slår bulldozer ganska rejält,och riktigt stor skillnad i prestanda per klock ^^Men en bulldozer tror jag det blir,mest för att typ ingen annan har en sån Men kommer man behöva extra strömförsörjning till cpun,eftersom den drar ganska mycket ström eller kommer det räcka med 8pin :)?

Det räcker med 8-pin om du nu inte kör SLI/CF och klockar för allt vad tygen håller på både CPU och grafikkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av klusbert:

Jo, men användarrecensionerna på Newegg (tenderar att vara överpositiva för den produkt man just köpt, lite som på prisjakt, fast dubbelt upp).

Kolla bara på i7 2600K användarrecensionerna nedan, hittar två negativa recensioner (på de första 30-sidorna), en som klagar på att han inte kan spela upp Blue-ray i Windows XP och en som verkar inte lyckats sätta på kylaren rätt (det fanns en annan negativ recension också, men då det hans klagomål var att hans moderkorts automatiska överklockningsfunktion inte lyckades få upp processorn så högt han ville, så verkar han ju inte direkt sansad)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=19-115-070&So...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Jo, men användarrecensionerna på Newegg (tenderar att vara överpositiva för den produkt man just köpt, lite som på prisjakt, fast dubbelt upp).
Kolla bara på i7 2600K användarrecensionerna, hittar två negativa recensioner, en som klagar på att han inte kan spela upp Blue-ray i Windows XP och en som verkar inte lyckats sätta på kylaren rätt (det fanns en annan negativ recension också, men då det hans klagomål var att hans moderkorts automatiska överklockningsfunktion inte lyckades få upp processorn så högt han ville, så verkar han ju inte direkt sansad)
http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=19-115-070&So...

Men lol. Hur fan kan man bli missnöjd med den 4e (?) snabbaste processorn liksom, det är inte direkt så att den är seg eller nåt

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Gardart:

Men lol. Hur fan kan man bli missnöjd med den 4e (?) snabbaste processorn liksom, det är inte direkt så att den är seg eller nåt

Mycket vill ha mer, antar jag.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardart:

Men lol. Hur fan kan man bli missnöjd med den 4e (?) snabbaste processorn liksom, det är inte direkt så att den är seg eller nåt

Det är inte den fjärde snabbaste, men man får sätta det i relation till värmeutveckling och pris.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att de släpper tillverkningen Phenom II. Det är som att stå på ett sjunkande skepp och kasta av sig flytvästen och tro att man har större chans att överleva?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Helt sjukt att de släpper tillverkningen Phenom II. Det är som att stå på ett sjunkande skepp och kasta av sig flytvästen och tro att man har större chans att överleva?!

De behöver väl tillverkningsresurserna för att kunna få upp Bulldozer i de hastigheter den var tänkt att gå i Så vi får en fin Piledriver nästa år. De klarar sig nog på Llano och grafikkorten ett tag ändå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Helt sjukt att de släpper tillverkningen Phenom II. Det är som att stå på ett sjunkande skepp och kasta av sig flytvästen och tro att man har större chans att överleva?!

Sant, med facit i hand så skulle nog AMD ha satsat på en krypmpning av de nuvararande P II kretsarna.
Phenom III X8 32nm 8MB L3 3,6 GHz vore min idé istället för de nu totalt ointressanta Bulldozer CPU'erna.

Visa signatur

ASRock X470 Taichi, AMD Ryzen 7 5800X, 2x16GB G.Skill Ripjaws V CL14 3600MHz

Permalänk

Jaha,brorsan tycker att det är dumt att skaffa bulldozer :/ Blir väl phenom II då,men kommer dem gå att få tag på om ca 2 veckor?

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Jaha,brorsan tycker att det är dumt att skaffa bulldozer :/ Blir väl phenom II då,men kommer dem gå att få tag på om ca 2 veckor?

Skaffa inte phenom över bulldozer.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

Det är nog bara att välja, antingen skaffar du en bra processor, eller så stödjer du AMD. Jag gjorde samma val när jag skulle uppgradera, letade så mycket jag kunde efter saker som talade för AMD. Slutade dock med en Intel 2600K iallafall, och jag har aldrig vart i närheten av lika nöjd med en processor som nu

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Palme_570:

Skaffa inte phenom över bulldozer.

Fast Phenom II x6 1090t @3.3 presterar ju ungefär som en 2500k @3.3 i Bf3,8150:n ligger också bra till men sen måste man också tänka på att den ligger på avsevärt högre frekvens.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha datorn idag så skulle jag vänta några månader på Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XxX watercooling:

Fast Phenom II x6 1090t @3.3 presterar ju ungefär som en 2500k @3.3 i Bf3,8150:n ligger också bra till men sen måste man också tänka på att den ligger på avsevärt högre frekvens.

Well Den klarar också högre frekvens clockad än phenom å bulldozer still wins däremot är 2500k det bästa valet. Men kör bulldozer om du vill ha AMD.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Du vet om att 2500K är "bättre", särskilt till det du ska använda den. Trots detta vill du hellre köpa 8120-8150.
Om jag vore du skulle jag ta 81X0, det är ju den du vill ha?

Mer långdraget kunde man peka på att de variabler som man normalt tittar på (t.ex. IPC) ger 2500K vinst (härav "bättre"). Men på något sätt har du ändå kommit fram till att 81X0 vinner enligt dig. Alltså tittar du på alternativa variabler och viktar kanske dem annorlunda än de flesta. Hursomhelst kommer du alltså fram till att det är 81X0 du vill ha, och nu vill du att vägen dit ska beskrivas; ditt val ska "legitimeras". Det behövs inte! Bara ta det du VILL HA.

IM WITH STUPID^^

Först skrattade jag...

Sedan såg jag att en vis man talat...

Nu undrar jag varför detta inte varit självklart för mig tidigare...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Skrivet av Se33:

IM WITH STUPID^^

Först skrattade jag...

Sedan såg jag att en vis man talat...

Nu undrar jag varför detta inte varit självklart för mig tidigare...

VA?

Visa signatur

hej :)

Permalänk

Haha måste ändå säga att det var ganska kul när du kalla oss som köpte idioter...Och att du sålde din sb rigg var ÄNNU dummare, för att bulldozer skulle komma..^^Men jag tycker att du ska ha kvar din amd rigg tills Ivy är ute,för det kommer ju nya moderkort till Ivy (om jag förstått rätt )

Återigen : Sa ju att Amd inte var något att lita på...

Visa signatur

hej :)

Permalänk
Medlem

Jag valde 1090t över 2500k för att få två extra kärnor till ett billigare pris. I ett ensamt spel kvittar det nog vilken du tar, grafikkortet spelar mer roll som sagts om och om igen. Personligen sitter jag med tre skärmar, inte för eyefinity utan för att jag har HD-serier/filmer/youtube på den högra, surf med 2-3 flashspel som suger en hel del kraft på vänstra och "storspel" på mittenskärmen, t.ex. WoW, Skyrim mfl.

Hellre 6 snabba kärnor än 4 "lite snabbare ändå" kärnor. Särskilt när det är billigare. Sen klarar ju moderkortet av Piledriver nästa år ifall AMD får ordning på tillverkningen så att problemen med hastigheter m.m. på Bulldozer kan fixas till

Sen som sagt är Bulldozer ingen dålig CPU, den slåss ju i toppen för sjutton, den är bara inte en "jättebra" CPU för sitt pris, men du kan ju fortfarande köra allt på den i bra fart liksom.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX