Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Min egna erfarenhet här är att det har varit precis tvärtom.

Körde i många år i sträck med AMD/ATI kort och det funkade alltid perfekt, inget whine om drivrutiner eller något.
Sedan hade jag ett tag en laptop med Nvidiakort som genast började hänga sig i spel och jag fick upp det traditionella "drivrutinen har slutat att svara bla bla" med jämna mellanrum.

Nu har jag åter nyss köpt en stationär dator med just ett GTX 570 och hoppades att mina tidigare erfarenheter med Nvidia skulle vara ett undantag, men som ett brev på posten kraschar spel då och då och "drivrutinen har slutat att svara" dyker upp...

Kortet presterar alldeles utmärkt när det fungerar, men Nvidias oförmåga att skriva fungerande drivrutiner börjar gå mig på nerverna.

Det låter ju som om ditt GTX 570 är defekt, du borde RMA'a det. Testa höja spänningen lite och se om det funkar bättre. Gör det det är det klockat för högt från fabrik än vad kretsen klarar och jag tror du kan RMA'a det då.

Har haft nvidia dom senaste åren men bestämmde mig för ett 5770 för ett tag sen. Det var så mycket problem med äldre drivrutinsversioner man måste installera för att få vissa spel att fungera / prestera korrekt (savage 2 tex.). Under RIFT betan var jag tvungen att köra med low-quality renderer, för att ATI inte hade några drivrutiner alls som funkade bra. Och djungeln med olika CAT-profiles för olika spel är ju helt galet. Jag har ännu inte lyckats hitta ett ställe man kan tanka dessa från utan man måste sitta och googla i timmar.

Så blev ett GTX 570 nyligen för mig. Funkar helt perfekt. Nvidia säger till när ny uppdatering finns, uppdaterar automatiskt. Allting funkar helt perfekt i alla spel. När jag pressar det för mycket med överklockning så startar bara drivrutinen om, inga artifakter eller andra problem som bluescreens. Utan bara en notification att drivrutinen startade om.

Jag måste säga att jag är beredd på att tappa upp till 10-20% prestanda vid samma kostnad för att få Nvidias drivrutiner som det aldrig är några problem med istället för ATIs.

Ont: Ett GTX 570 funkar riktigt bra i BF3. Det är precis på gränsen att räcka i VRAM för att köra på ultra. Ibland säger windows till att VRAM minnet börjar ta slut, jag stänger av Aero-desktoppen då och då verkar minnet räcka. Dock är det inte hela världen om minnet tar slut tror jag. Jag har inte märkt några FPS-drops direkt. Däremot om du vill köra 2st GTX 570 så blir det lite klent med 1,2GB VRAM, då hade jag tagit 2,5GB versionen eller kanske 2st 6970 2GB istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Det låter ju som om ditt GTX 570 är defekt, du borde RMA'a det. Testa höja spänningen lite och se om det funkar bättre. Gör det det är det klockat för högt från fabrik än vad kretsen klarar och jag tror du kan RMA'a det då.

Har haft nvidia dom senaste åren men bestämmde mig för ett 5770 för ett tag sen. Det var så mycket problem med äldre drivrutinsversioner man måste installera för att få vissa spel att fungera / prestera korrekt (savage 2 tex.). Under RIFT betan var jag tvungen att köra med low-quality renderer, för att ATI inte hade några drivrutiner alls som funkade bra. Och djungeln med olika CAT-profiles för olika spel är ju helt galet. Jag har ännu inte lyckats hitta ett ställe man kan tanka dessa från utan man måste sitta och googla i timmar.

Så blev ett GTX 570 nyligen för mig. Funkar helt perfekt. Nvidia säger till när ny uppdatering finns, uppdaterar automatiskt. Allting funkar helt perfekt i alla spel. När jag pressar det för mycket med överklockning så startar bara drivrutinen om, inga artifakter eller andra problem som bluescreens. Utan bara en notification att drivrutinen startade om.

Jag måste säga att jag är beredd på att tappa upp till 10-20% prestanda vid samma kostnad för att få Nvidias drivrutiner som det aldrig är några problem med istället för ATIs.

Ont: Ett GTX 570 funkar riktigt bra i BF3. Det är precis på gränsen att räcka i VRAM för att köra på ultra. Ibland säger windows till att VRAM minnet börjar ta slut, jag stänger av Aero-desktoppen då och då verkar minnet räcka. Dock är det inte hela världen om minnet tar slut tror jag. Jag har inte märkt några FPS-drops direkt. Däremot om du vill köra 2st GTX 570 så blir det lite klent med 1,2GB VRAM, då hade jag tagit 2,5GB versionen eller kanske 2st 6970 2GB istället.

Möjligt att det är defekt. Dock verkar sådana där "drivrutinen har återställs" grejer vara mer eller mindre standard så fort jag kör med ett Nvidiakort..
När jag ständigt råkade ut för det i min laptop fick jag prova runt med en större mängd olika drivrutiner innan jag hittade någon som var någorlunda stabil.
Misstänker att det går att hitta drivare här också, men kommer ihåg att välja en drivare som passar är ett tålamodskrävande jobb.
Ska höra med Inet, som jag köpte ifrån, vad de säger.

Körde också med ett sånt där 5770 som jag köpte till min gamla dator innan jag nyss köpte ny dator. Det funkade som en dröm från dag 1, liksom mitt X1900 som jag körde med i flera år innan dess.

Så det verkar som att vi har rakt motsatta erfarenheter.
För mig har verkligen sambandet varit klockrent :
AMD - inget strul
Nvidia - Drivrutinen har slutat att svara.

Det ska sägas att jag absolut inte är någon fanboy som bara måste ha det ena märket, utan jag bara konstaterar vad mina egna erfarenheter har varit.

Själva kortet GTX 570 kan jag dock verkligen rekommendera om man har turen att få ett fungerande ex med bra drivrutiner.
Mycket impad med prestandan såhär långt. Att Nvidia har sitt Cuda är också trevligt om man nu vill programmera sådant.

En nackdel jämfört med 6970 är dock den mindre mängden videominne (som tydligen kan ha en viss effekt i mer krävande spel)

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag har provat mig fram i olika inställningar i någon månad nu, och behöver man köra på ultra settigns i bf3? Jag körde på low settings och high, enda skillnaden var väl terrain quality och mesh quality, annars tyckte jag spelet såg oerhört snyggt ut på low!

http://www.bit-tech.net/hardware/2011/11/10/battlefield-3-tec... kollade in denna sida, och efter diverse tweakande känns ultra/high på alla grafikinställningar jätte onödigt.

Jag kör texture quality, terrain quality och mesh quality på high med 4xaa, resten på low. då får jag 70-80fps men ändå väldigt snyggt spel..
jag är supernöjd, då jag inte blir kåt på grafiken utan på gameplay.. min i övrigt så ser de ju grymt snyggt ut på low ändå när man provar alla inställningar!

Ontopic:
Jag kör gtx570, kan köra allt på high och komma ned i 42 fps minimum.. älskar mitt kort än så länge, men tyvärr kan det inte maxxa Arma2.. iofs kan typ inget spel de hehe..

Tack för länk. Skall kikas på så fort man kommer hem.

Permalänk
Medlem

Nu när det väl har visat sig att 570n var bättre, vilken tillverkare är bäst att köpa från? Asus DCII kylare verkar bra och stor, men Gainward's design på deras Phantom modell är minst sagt "eye-catching".

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ 4.0 GHz|| ASUS GeForce GTX 570 DCII ||Corsair AX650W || ASUS P8Z68-V PRO || Corsair Vengeance 8GB LP CL9 || Noctua NH-D14 || WD 1TB 7200RPM || Corsair 600T ||
GENERATION 22: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Jag kör 6870 = inga problem, bror kör 560 ti = freeze 1 gång per timme

AMD har inga drivrutinsproblem nuförtiden (inte mer än Nvidia iaf).

Bullshit säger jag, har problem hela tiden med mitt graffkort på bf3, senaste rutinerna fixar inte ens skiten.

Visa signatur

Släpbar: MSI GX740. Intel Core i5@2,4GHz, Radeon HD5870m, 8Gb 1333 MHz.
Razer Imperator, Razer Goliathus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankYeti:

Nu när det väl har visat sig att 570n var bättre, vilken tillverkare är bäst att köpa från? Asus DCII kylare verkar bra och stor, men Gainward's design på deras Phantom modell är minst sagt "eye-catching".

Exakt. Vilken tillverkare är bäst? KFA2's variant är billigast men antar då att den är sämst utav de versionerna som finns ute.

Visa signatur

a du

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roabey:

Bullshit säger jag, har problem hela tiden med mitt graffkort på bf3, senaste rutinerna fixar inte ens skiten.

Har haft ett 6950 sen juni och inte haft problem med ett enda spel eller drivrutiner. Allt går att spela utan problem..