Permalänk
Avstängd

"BOOTMGR saknas"

Jag behöver hjälp, tröttnade på att försöka installera om windows och återställa efter en rad misslyckade försök, så jag formaterade om nu kommer jag till svart skärm med texten "BOOTMGR saknas" hur går jag vidare?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem

Troligtvis har bootmgr lagt sig på en annan disk än systemdisken. Har du windows på en raid-disk?
Installera om med bara en disk inkopplad, eller testa detta:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i...

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Hade Problemet när jag körde flera diskar och en via usb, systemet trodde usb disken var system då den hade högsta prio i bios

med andra ord gå in i bios och välj din "riktiga" system disk som nr1 eller 2 om du ska boota från cd eller så ngn gång^^

(för min del kör jag system disk som nr 1 för att slippa strul å lägger om cd till nr 1 om jag ska installera om )

hoppas att de hjälper

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Troligtvis har bootmgr lagt sig på en annan disk än systemdisken. Har du windows på en raid-disk?
Installera om med bara en disk inkopplad, eller testa detta:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/fixing-bootmgr-i...

Hur installerar jag om någonting allt som syns är ju bara "BOOTMGR saknas" händer inget om jag sätter i en cd, ingeting!

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke2:

Hur installerar jag om någonting allt som syns är ju bara "BOOTMGR saknas" händer inget om jag sätter i en cd, ingeting!

Datorn försöker boot:a från hårddisk där det inte finns något bootområde, ställ in i BIOS att datorn ska boot:a från DVD-läsaren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny9193:

Hade Problemet när jag körde flera diskar och en via usb, systemet trodde usb disken var system då den hade högsta prio i bios

med andra ord gå in i bios och välj din "riktiga" system disk som nr1 eller 2 om du ska boota från cd eller så ngn gång^^

(för min del kör jag system disk som nr 1 för att slippa strul å lägger om cd till nr 1 om jag ska installera om )

hoppas att de hjälper

Fick igång windows skivan nu så det verkar ju funka. Ska jag ändra sen till c: som 1.a och cd som 2.a?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockans:

Datorn försöker boot:a från hårddisk där det inte finns något bootområde, ställ in i BIOS att datorn ska boot från DVD-läsaren.

Japp, det var problemet i mitt fall. Windows låg på en SDD men ibland ville datorn starta från lagringsdisken och då fick jag detta fel. Så det var bara att gå in i BIOS och ändra om boot-prioriteringen på diskarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ernor_86:

Japp, det var problemet i mitt fall. Windows låg på en SDD men ibland ville datorn starta från lagringsdisken och då fick jag detta fel. Så det var bara att gå in i BIOS och ändra om boot-prioriteringen på diskarna.

ja det funka för mig med men vet du om man måste gå in i bios och ändra tillbaka ordningen efter man installerat allt?

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke2:

ja det funka för mig med men vet du om man måste gå in i bios och ändra tillbaka ordningen efter man installerat allt?

Nej det behöver du inte, det är endast om du har en bootbar DVD/CD i läsaren som den bootar från denna. Oftast så kommer det upp en "Press any key to boot from CD" om så är fallet. Så om du har en spel-DVD i läsaren testar den bara snabbt om det är en bootbar skiva och om inte så fortsätter den som vanligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klockans:

Nej det behöver du inte, det är endast om du har en bootbar DVD/CD i läsaren som den bootar från denna. Oftast så kommer det upp en "Press any key to boot from CD" om så är fallet. Så om du har en spel-DVD i läsaren testar den bara snabbt om det är en bootbar skiva och om inte så fortsätter den som vanligt.

okej tack så mkt datorn funkar nu som innan trevligt med lite hjälp

Visa signatur

Aerocool DS Cube Svart Fönstersida - BitFenix Recon Fläktkontroller - Intel Core i7 4770K@3,5GHz - Intel 530 120Gb SSD - Asus Maximus VII Gene - XFX Radeon HD 7990@1,0GHz Quadfire - Seasonic 1200W Platinum - Corsair H55 - Corsair Dominator Platinum@2,4GHz - Steelseries Sensei Pro FNATIC Rubberized Modded - SteelSeries 6G v2 - SteelSeries Qck+