Permalänk
Medlem

Strulande ljudkort

Goddag Sweclockers!

Har ett Asus Xonar DS i min dator som är lite halvstruligt!
Har bytt grafikkort ett par gånger, och det har inte varit några problem med dem, men min datorn är liten storleksmässigt vilket har lett till att jag har behövt koppla ur ljudkortet. Det däremot har strulat.
Efter senaste grafikkortsbyte tog det mig ett par timmar innan ljudkortet började fungera igen, ren tur tror jag personligen. Och tills igår har det fungerat som det ska. Men igår stötte jag till datorn ytterst lätt på ovansidan av datorn, datorn fryser och jag tvingas starta om den. När jag startat om upptäcker jag att ljudet inte fungerar.

Det är som att ljudkortet "försvinner".
I enhetshanteraren säger det att en drivrutin till ljudstyrenhet för multimedia inte är installerad.
Försöker jag installera drivrutinen säger programmet åt mig att sätta i Asus Xonar-enheten. Fast den är ikopplad i PCI.

Vet inte riktigt vad som är fel.
Hoppas att någon av er kanske har bättre koll och kan hjälpa mig!

Tack på förhand och trevlig helg!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem

Har du testat med att baka ljudkortet? e ju ingen expert men om det inte skulle funka har du iallafall nått att knapra på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niahoa:

Goddag Sweclockers!

Har ett Asus Xonar DS i min dator som är lite halvstruligt!
Har bytt grafikkort ett par gånger, och det har inte varit några problem med dem, men min datorn är liten storleksmässigt vilket har lett till att jag har behövt koppla ur ljudkortet. Det däremot har strulat.
Efter senaste grafikkortsbyte tog det mig ett par timmar innan ljudkortet började fungera igen, ren tur tror jag personligen. Och tills igår har det fungerat som det ska. Men igår stötte jag till datorn ytterst lätt på ovansidan av datorn, datorn fryser och jag tvingas starta om den. När jag startat om upptäcker jag att ljudet inte fungerar.

Det är som att ljudkortet "försvinner".
I enhetshanteraren säger det att en drivrutin till ljudstyrenhet för multimedia inte är installerad.
Försöker jag installera drivrutinen säger programmet åt mig att sätta i Asus Xonar-enheten. Fast den är ikopplad i PCI.

Vet inte riktigt vad som är fel.
Hoppas att någon av er kanske har bättre koll och kan hjälpa mig!

Tack på förhand och trevlig helg!

Har du verkligen tryckt ner och satt fast den ordentligt i sloten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har du verkligen tryckt ner och satt fast den ordentligt i sloten?

Jajamen, öppnade upp och kollade för säkerhets skull, men det sitter där det ska och är fastskruvat

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niahoa:

Jajamen, öppnade upp och kollade för säkerhets skull, men det sitter där det ska och är fastskruvat

hmm, konstigt och du ser inte om det syns lite av det guldfärjade av PCI kontakten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

hmm, konstigt och du ser inte om det syns lite av det guldfärjade av PCI kontakten?

Näe, det sitter där det ska och inget av PCI kontakten syns..

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |

Permalänk
Medlem

Efter att ha lyft ur ljudkortet och sedan monterat tillbaks det fungerar det igen på något konstigt sätt!
Känns lite opålitligt, men det funkar ju iaf!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz | Sapphire Radeon RX 7800 XT 16GB Pulse | Gigabyte B650 Gaming X AX | 32GB Corsair Vengeance | MSI MAG A850GL PCIE5 850W | be quiet! Pure Rock Slim 2 | Corsair 3000D Airflow | Argon FENRIS A55 |