Komponenter i kläm av backplate till CPU-kylaren

Permalänk
Medlem

Komponenter i kläm av backplate till CPU-kylaren

Hej!
Har nyligen inköpt ett Asus P8H67-I B3 och en Cooler Master GeminII M4 för att bygga en tyst liten hemmaserver.
Till min stora fasa har jag upptäckt att det finns en del moderkortskomponenter som kommer hamna i kläm av backplaten och jag undrar hur känsliga de är för tryck.

Har alltid hållit mig till stockkylare tidigare så jag är lite osäker på hur hårt man behöver skruva fast en tredjepartskylare, om man nu kan skruva fast en med komponenter emellan över huvud taget.

Finns det separata socket 1155 backplates med väldigt litet "fotavtryck" mot moderkortet att köpa annars?

Tacksam för övriga tips oxå!

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror lite på vad det är, men generellt är det igen jätte hit att backplaten ligger direkt emot några komponenter. Jag skulle beväpna mig med fil och slip och helt enkelt kapa ur backplaten så inget ligger emot den

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Lite eltejp gör nog susen.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tycker Noctuas lösning är väldigt smidig. Min backplate är gummibeklädd samt urfräst...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar skumt att de tillverkar en bakplåt utan isolering om det finns risk för kontakt med moderkortet. Ser inte 100 hur det ser ut mha bilden, men är benen helt stela, eller kommer de att böjas när du skruvar fast kylaren? Isåfall så måste du ju ha någon slags isolering, tex eltejp, tunn skumgummi eller liknande.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Det såg lite skummt ut. Köp nån form av gummi (på typ classe) och skär ut efter formen på backplaten som du sedan lägger emellan som isolering.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Glömde att nämna det: Det är ett lager isoleringsplast på backplaten från fabrik.
Det jag oroar mig över är hur komponenterna mår av att bli klämda och om de kan bli skadade när man drar åt skruvarna och att komponenterna gör att plåten inte sitter rakt och det verkar bli bökigt att få kylaren pressa jämnt mot cpun.

Skrivet av MichaSWE:

Jag skulle beväpna mig med fil och slip och helt enkelt kapa ur backplaten så inget ligger emot den

Tanken har slagit mig
Tyvärr blir det då inte mycket kvar av det nedre vänstra benet eftersom komponenterna sitter som dom gör.

Skrivet av netbuddy:

Ser inte 100 hur det ser ut mha bilden, men är benen helt stela, eller kommer de att böjas när du skruvar fast kylaren?

Benen är helt stela och är det enda på platen som ligger emot moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem

Det moderkortet klarar inte något annat än referenskylaren från Intel. De ytmonterade komponenterna kommer skadas/krossas om du spänner fast en backplate, med isolering eller ej. Även Noctuas backplate (som jag använder) behöver stort, tomt utrymme för att få plats.

Byt moderkort eller använd standardkylare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det moderkortet klarar inte något annat än referenskylaren från Intel. De ytmonterade komponenterna kommer skadas/krossas om du spänner fast en backplate, med isolering eller ej. Även Noctuas backplate (som jag använder) behöver stort, tomt utrymme för att få plats.

Byt moderkort eller använd standardkylare.

Tack för svaret!
Det är alltså som jag hade befarat. Synd att jag inte läst det någonstans. Inte ens i någon review. =(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

Det moderkortet klarar inte något annat än referenskylaren från Intel. De ytmonterade komponenterna kommer skadas/krossas om du spänner fast en backplate, med isolering eller ej. Även Noctuas backplate (som jag använder) behöver stort, tomt utrymme för att få plats.

Byt moderkort eller använd standardkylare.

Helt rätt men det finns ytterligare ett alternativ. Kör på en eftermarknadskylare som använder pushpins och inte backplate exempel på några bra sådana är : http://www.inet.se/artikel/5321577/scythe-yasya (mer info här http://www.legitreviews.com/article/1335/3/) eller denna om du har lite plats i chassit http://www.inet.se/artikel/5321297/scythe-shuriken-rev-b (http://www.hardocp.com/article/2010/03/11/budget_cooler_round... mer info)

Båda de kylarna är riktigt bra. Den enda kritiken som brukar framföras mot dem är just att dem monteras med pushpins vilket i TS fall dock passar perfekt.
Välj den som passar chassit bäst i fråga om storlek och luftflöde. Det fanns även versioner av muggen och orchi som körde pushpins tror dock de ej går att få tag i längre.

Jag har byggt system med båda dessa och det funkar utmärkt även att montera om man vet hur man gör. Pushpins ställer lite högre krav på att man faktiskt läser manualen ordentligt om man är osäker Det är egentligen skit simpelt. Om det är någon som kör fast på detta så dra ett pm innan ni börjar så lovar jag personlig tele / Pm support

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming