Vilka märken är kända för att bygga tysta bärbara?

Permalänk
Medlem

Vilka märken är kända för att bygga tysta bärbara?

Försöker sondera i djungeln. Prestanda är inte superviktigt den ska klara att spela upp hd material fläckfritt och i samband med detta vara tyst. Är det i regel bättre köra på större 17" modeller än 15" gällande ljudnivå? Duger Ion, Bravos modeller till för att spela upp och koda HD video?

Asus är för övrigt de enda som generellt nämner kylning etc i sin marknadsföring.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Apple är heltysta vet jag av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Apple är långt ifrån tysta om man börjar belasta dem.

Ion och Bravos är väääldigt svaga saker. Surfta... sen börjar det ta emot.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har begränsat min cpu till max 72 % i en energiprofil, då drar aldrig fläktarna igång, man hör bara disken, vid 73% så startar fläkten, så man kan göra en egen energiprofil som håller datorn tyst i många fall, helt oavsett modell, det märks ingen prestandaskillnad när man gör lättare saker heller, och det är ju enkelt att byta profil när man verkligen behöver 100% cpu, (det är inte ofta)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

alla datorer är tysta vid låg belastning

Permalänk
Medlem

Jo det är det men man är rädd att helvetet ska braka loss vid hårdare belastning. Läst fler än en som klagat på bärbara som mediaspelare för att de växnas för mycket. Räknas HD video som låg belastning? Apple går bort av en mängd anledningar.

Hur är datorer som kör med säg i5 sandy bridge eller de nya quad core cpuerna? GT 540 som grafikkort?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har testat att strypa även en ny asus med 4 kärnig i7, den blev tyst den med, att begränsa cpun går bra på de flesta maskiner, men man måste lägga ner lite jobb på att hitta rätt, men det går att göra ett tyst läge på de flesta datorer. Det går alltså inte att köra datorn hårdare än det man ställt in i energiprofilen, så den blir inte hårdare lastad än så oavsett vad man gör, det är samma som att underklocka en maskin, lätt att göra med laptops.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag skulle säga en macbook, min är helt tyst vid allt som inte är rendering och tunga spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har begränsat min cpu till max 72 % i en energiprofil, då drar aldrig fläktarna igång, man hör bara disken, vid 73% så startar fläkten, så man kan göra en egen energiprofil som håller datorn tyst i många fall, helt oavsett modell, det märks ingen prestandaskillnad när man gör lättare saker heller, och det är ju enkelt att byta profil när man verkligen behöver 100% cpu, (det är inte ofta)

Hur gör man det?

Permalänk

kontrollpanelen -> system & säkerhet -> energialternativ -> ändra schemainställningar -> ändra avancerade inställningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan gå via batteriikonen i aktivitetsfältet också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har testat att strypa även en ny asus med 4 kärnig i7, den blev tyst den med, att begränsa cpun går bra på de flesta maskiner, men man måste lägga ner lite jobb på att hitta rätt, men det går att göra ett tyst läge på de flesta datorer. Det går alltså inte att köra datorn hårdare än det man ställt in i energiprofilen, så den blir inte hårdare lastad än så oavsett vad man gör, det är samma som att underklocka en maskin, lätt att göra med laptops.

Inga problem klocka ned grafikkort heller. Asus eller någon annan som kör med låsta bios för grafikkorten?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem

Har inte haft behov av att klocka ner grafiken, det har blivit tyst med en energiprofil å då har jag inte fortsatt, för mitt syfte var uppnått, men de flesta grafikkort sköter sånt bra själva idag, och lasten vid filmtittande är låg på ett som stödjer acceleration, så det är nog inga problem med det, däremot kan man tjäna temperatur på att stänga av skärmen, den är ju även rätt störande att ha på om man kör ut en film.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag kan säga såhär att de bärbara som är byggda med metallchassin är generellt tystare än motsvarande som har plastchassi. Så det gäller att ta reda på vad datorn har för chassi.

Vad tror ni allmänt om hur bra processorn är i denna dator? Det är en I3. Kallas den för en Sandy bridge eller är jag ute och cyklar?
http://www.dustinhome.se/hp-probook-4530s-ci3-21-4gb-320-156-...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=844963

Måste man ändra så att den också blir tyst eller vet ni om HP probook är tysta generellt? Är det bra köp för en allround dator? (surf/lagring/redigering)?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Apple är långt ifrån tysta om man börjar belasta dem.

Ion och Bravos är väääldigt svaga saker. Surfta... sen börjar det ta emot.

Min kompis har en Apple dator utan fläktar, hur fan kan den vara långt ifrån "tyst" när man börjar belasta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Min kompis har en Apple dator utan fläktar, hur fan kan den vara långt ifrån "tyst" när man börjar belasta den?

Jaså.. vilken modell är det?

Permalänk
Medlem

Ett skalat äpple!!! hehe

Eller ett skadat äpple

Permalänk
Skrivet av Adchen:

Jaså.. vilken modell är det?

Det såg ut som han hade 13 tummaren av macbook pro, den nyaste generationen.

Permalänk
Medlem

min acer emachines för 4999kr är jävligt tyst under 100% load dock så är den plastig med dålig skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Det såg ut som han hade 13 tummaren av macbook pro, den nyaste generationen.

Den har fläkt.

Permalänk

Apple-datorer är tysta för man får aldrig skäl att belasta dem särskilt mycket, kan jag tänka mig... Ingen som direkt spelar spel eller utför några tyngre sysslor på dem.

Sitter själv på en Acer TimelineX 5820TG och den är hittills väldigt tyst. Har dock inte belastat den enormt mycket än.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Nja, jag hade en plast-Macbook, modell Late 2006. Tyst i idle men drog igång ett jävla liv om man belastade den lite. Det verkar vara samma sak med nyare Sandy Bridge-Mac:ar, nya Airen beter sig likadant. De är närmast ohörbara i idle, värre vid belastning.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Så j-la omöjligt men jag tror jag lyckats... Hittade denna ingen aning om den är tyst. Antagligen inte då den verkar ha relativt högpresterande prylar i den. Men Sandy bridge arkitekturen sägs vara energieffektiv och 17" modell så mycket metallyta som kan hjälpa till att kyla förhoppningsvis http://cdon.se/hemelektronik/hp_pavilion_core_i7-2630qm_6gb_6...

Några tusenlappar över budget men den här har inga svagheter gällande CPU, grafikkort och är förhoppningsvis massivt härlig overkill för mina behov. Specarna verkar bra för priset jämfört med de bärbara jag velat över på stans alla butiker Det finns ju kylplattor någon som har tips på tysta effektiva dylika som passar bra att ha i ställbar säng Gärna något som kan dubbla som mus/tangentbord/tangentbordsersättningsskiva när jag kör på TVn. Clasohlson har någon Targus platta. Bra eller anus ur ljud/kylsynpunkt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvmannen:

Jag skulle säga en macbook, min är helt tyst vid allt som inte är rendering och tunga spel.

Det är väl ändå lite som att säga den är tyst sålänge du inte belastar cpun

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

http://www.laptopmag.com/review/laptops/hp-pavilion-dv7t-quad...

Ska hämta ut den här i morgon då jag hittade den här recensionen. Ujuj undrar om jag åkte på en nit. I recensionen står det att denna har någon coolsense teknik så fläktarna går automatiskt på om jag har den i ex knäet? Någon som vet om den här funktionen går att stänga av. Antar att så inte är fallet? Skaffat en Targus platta som även om jag inte kopplar in fläktarna som väsnas borde isolera mot den värsta värmen i alla fall...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x