Asus introducerar Transformer Prime med Nvidia Tegra 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Lite (teknisk) information om Tegra 3, bl.a. om de val nVidia gjort i Kal El och varför de gjort dessa val, finns hos Real World Technologies.

Personligen tror jag inte på en 4-kärnors plattform givet vilken typ av enheter denna ska sitta. Det hade varit betydligt bättre att använt två kärnor och försökt maximera IPC och klockfrekvens på dessa inom samma ström-budget som man nu har för 4-kärnor.

Författaren till Real World Technology artikeln sätter fingret exakt på varför 4-kärnor är rätt meningslöst i denna typ av produkt (i alla fall i dagens läge)
"Many consumer applications simply cannot use multiple cores and only respond to single threaded performance. For consumer devices, 1-2 high performance cores are infinitely preferable to many slower cores."

Men är det inte så att de flesta applikationer hanteras bra på dom kärnorna som finns så fler kärnor istället gör upplevelsen av multitasking mycket trevligare?

Permalänk
Medlem

Blir nog en sån när man drar över till staterna XD

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Kodat? För hd-film? Hårdvarustöd är mycket effektivare än mjukvarustöd.. :S

Klart att det är en enkel genväg men bättre att optimera lite istället. Känns bara dåligt gjort när tegra 2 utan problem klarar hd men android är så pass dåligt kodat att det laggar redan vid 720p i hög kvalitet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Klart att det är en enkel genväg men bättre att optimera lite istället. Känns bara dåligt gjort när tegra 2 utan problem klarar hd men android är så pass dåligt kodat att det laggar redan vid 720p i hög kvalitet.

Håller med. För min del så är det otänkbart att köpa en platta som inte
klarar 1080p, blir inget köp förens de klarar av den biten, iaf inte för min del.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Håller med. För min del så är det otänkbart att köpa en platta som inte
klarar 1080p, blir inget köp förens de klarar av den biten, iaf inte för min del.

Alltså, det är rätt många som säger så, men jag förstår inte varför.
Vad är det för någonting man ska titta på i 1080p på en surfplatta som är så viktigt?
Jag undrar verkligen, jag vet att man har olika behov och användningsområden och jag stöter på folk titt som tätt som ställer retoriska frågor kring sånt som för mig är självklart.

Men jag kan inte komma på någon anledning till att det är så viktigt att ha 1080p funktionalitet i sin surfplatta, så jag undrar verkligen.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Alltså, det är rätt många som säger så, men jag förstår inte varför.
Vad är det för någonting man ska titta på i 1080p på en surfplatta som är så viktigt?
Jag undrar verkligen, jag vet att man har olika behov och användningsområden och jag stöter på folk titt som tätt som ställer retoriska frågor kring sånt som för mig är självklart.

Men jag kan inte komma på någon anledning till att det är så viktigt att ha 1080p funktionalitet i sin surfplatta, så jag undrar verkligen.

Att titta på kan jag hålla med dig om, eftersom skärmen inte har högre upplösning än 1280x800, men att spela upp är en annan femma. Jag kan tänka mig att koppla den till mig fullHDtvn i sovrummet och streama lite tv-serier ifrån mitt media center. Och då är det viktigt att plattan klarar av att leverera 1080p utan att hacka.

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Alltså, det är rätt många som säger så, men jag förstår inte varför.
Vad är det för någonting man ska titta på i 1080p på en surfplatta som är så viktigt?
Jag undrar verkligen, jag vet att man har olika behov och användningsområden och jag stöter på folk titt som tätt som ställer retoriska frågor kring sånt som för mig är självklart.

Men jag kan inte komma på någon anledning till att det är så viktigt att ha 1080p funktionalitet i sin surfplatta, så jag undrar verkligen.

Det är när man inte förstår att 1080p inte säger ett skit på en skärm, utan det är pixels per inch och färgåtergivning/kontrast som spelar roll.

Såvida man inte pratar om att spela upp på extern skärm, då redan mobiltelefoner med tegra 2 kan leverera vad de frågar efter.. såvida man inte använder någon typ av "zip" codec.. typ mkv.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Känns verkligen bra att man förbokade den första Transformern...
Det är aldeles för tidigt med en uppföljare, känner sig lite lurad. Men så är det i elektroniken, ett par månader senare kommer uppföljaren... Bara och gilla att tekniken går frammåt.
4+1 kärnor känns dock lite overkill, dock tycker jag att den här compandion-core var en smart lösning så 2+1 kärnors processor vore kanske smart.
Håller med om varför man vill ha 1080p, skärmen har 1280 x 800 i upplösning, bilden bör bli marginellt bättre än en 720p...?

Permalänk
Skrivet av moddelkaj:

Att titta på kan jag hålla med dig om, eftersom skärmen inte har högre upplösning än 1280x800, men att spela upp är en annan femma. Jag kan tänka mig att koppla den till mig fullHDtvn i sovrummet och streama lite tv-serier ifrån mitt media center. Och då är det viktigt att plattan klarar av att leverera 1080p utan att hacka.

Det kan du göra på en tegra 2.. varför skulle du inte kunna göra det på den betydligt starkare tegra 3?

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Hedersmedlem

Hur svårt kan det vara att implementera 3G? Skulle lätt ha köpt denna istället för min SGT10.1 (Nej jag vill inte surfa via mobilen.)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

FAN också. Jag som haft problem med att INTE köpa Transformer 1. Kommer bli mycket svårt att hålla fingrarna borta från denna.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av moddelkaj:

Att titta på kan jag hålla med dig om, eftersom skärmen inte har högre upplösning än 1280x800, men att spela upp är en annan femma. Jag kan tänka mig att koppla den till mig fullHDtvn i sovrummet och streama lite tv-serier ifrån mitt media center. Och då är det viktigt att plattan klarar av att leverera 1080p utan att hacka.

Ok, ja, det var inte ett användningsområde jag tänkte på.

Skrivet av Lösbonde:

Det är när man inte förstår att 1080p inte säger ett skit på en skärm, utan det är pixels per inch och färgåtergivning/kontrast som spelar roll.

Vi pratar inte skärmar, vi pratar om processorns videouppspelningsförmåga.

Skrivet av Lösbonde:

Såvida man inte pratar om att spela upp på extern skärm, då redan mobiltelefoner med tegra 2 kan leverera vad de frågar efter.. såvida man inte använder någon typ av "zip" codec.. typ mkv.

Det är ju just det dom klagar på, att Android inte klarar av att spela upp högupplöst video trots att hårdvaran i sig borde klara av det.
Vad menar du med "zip" codec?
MKV är ingen codec utan en container.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matzio:

Håller med om varför man vill ha 1080p, skärmen har 1280 x 800 i upplösning, bilden bör bli marginellt bättre än en 720p...?

Anledningen till att man skulle vilja att den klarar att spela upp 1080p är att man vill slippa konvertera sina videofiler bara för att kunna se dem på den här enheten.

En film som är 1080p har en högre bitrate och kräver mer prestanda att spela upp i 1280x800 än vad en film i 720p har/gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Anledningen till att man skulle vilja att den klarar att spela upp 1080p är att man vill slippa konvertera sina videofiler bara för att kunna se dem på den här enheten.

Ah, det här är den vettigaste anledningen jag inte tänkte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ah, det här är den vettigaste anledningen jag inte tänkte på!

Går väl iofs att få tag på/spela en Xvid-version av samma film då om man inte vill konvertera själv?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rufsen:

Går väl iofs att få tag på/spela en Xvid-version av samma film då om man inte vill konvertera själv?

Klart det går, men om man har sin media-samling och vill kolla på någonting ur den så är det ju väldigt irriterande att behöva konvertera själv eller hitta på annat vis istället för att bara börja kolla direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Anledningen till att man skulle vilja att den klarar att spela upp 1080p är att man vill slippa konvertera sina videofiler bara för att kunna se dem på den här enheten.

En film som är 1080p har en högre bitrate och kräver mer prestanda att spela upp i 1280x800 än vad en film i 720p har/gör.

En annan anledning är att man kan då koppla in Transformern till en 1080p TV och kolla film från den via Micro HDMI anslutningen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Klart det går, men om man har sin media-samling och vill kolla på någonting ur den så är det ju väldigt irriterande att behöva konvertera själv eller hitta på annat vis istället för att bara börja kolla direkt.

Absolut. Minst hassle är ju att föredra. Jag är själv vä'ldigt sugen på denna och förutsätter att den klarar 1080p galantish. Bara vänta till December nurå... O_o

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Kilroy:

Men är det inte så att de flesta applikationer hanteras bra på dom kärnorna som finns så fler kärnor istället gör upplevelsen av multitasking mycket trevligare?

Rent teoretiskt så skulle det kunna vara så. Men i praktiken är det sällan som mer än ett program i taget är CPU-bundet, även i de fall man har massor med saker körandes samtidigt. Om du har en dator med någon *NIX variant på (t.ex. OSX eller Linux) så kan du ta en titta på något som kallas load average. Lite förenklat så visar den siffran hur många CPUer som ditt system skulle kunna ha använda den senaste tiden.

Ytterst få desktopsystem kommer över 1.0 under "vanlig" användning, ofta ligger man närmare 0.0 än 1.0. Sitter just nu på ett OSX system som har massor med program i gång och har då en load average på 1.14, i.e. mitt system har nytta av mer än en CPU, men knappast nytta av 4.

Och det är på en laptop med 8GB RAM och en CPU som är ungefär 10 gånger snabbare än vad en Kal-El pekplatta kommer vara. I.e. i princip ingen kommer använda en pekplatta på ett sätt som på något effektivt sätt kan utnyttja 4 CPU-kärnor.

Transformer kommer ha 4 Cortex A9 på 1.3GHz, konkurrenterna (Ti, Samsung) satsar i stället på dual core A9 på 1.5GHz eller eventuellt ännu högre. Gissa vilket som kommer bli snabbast på 99% av alla spel och program. Qualcomm satsar ännu högre med Krait som (enligt Qualcomm själva) kommer ha en IPC någonstans mellan A9 och A15, d.v.s. även här har får man bättre single-threaded prestanda jämfört med Kal-El.

Just nu finns det dåligt med verktyg överhuvudtaget att på ett relativt enkelt och kommersiellt vettigt sätt skapa programvara som kan hantera ett varierande (över system) antal CPU-kärnor. Majoriteten kommer därför utveckla för minsta gemensamma nämnare och det är dual core på Android plattor. Lite ljus i tunneln finns dock, dels finns saker som OpenMP och Intel har nog den just nu bästa tekniken i Cilk+ som följer med ICC (Intels C++ compiler). Intel har bestämt sig att släppa Cilk+ som open source (GCC) så det är möjligt att det blir tillgängligt till Android via NDK i framtiden.

Fast även med saker som OpenMP och Cilk+ så finns det en hård gräns för hur mycket parallelism man kan få ut ur varje given algoritm, men det vore ett rejält fall framåt om/när sådan teknik blir tillgäng för varje programmerare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Det dröjde då inte länge! Känns som att de presenterade Transformen nyss. Hur länge sedan var det? Snacka om kort produktlivslängd.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rent teoretiskt så skulle det kunna vara så. Men i praktiken är det sällan som mer än ett program i taget är CPU-bundet, även i de fall man har massor med saker körandes samtidigt.

Och det är på en laptop med 8GB RAM och en CPU som är ungefär 10 gånger snabbare än vad en Kal-El pekplatta kommer vara. I.e. i princip ingen kommer använda en pekplatta på ett sätt som på något effektivt sätt kan utnyttja 4 CPU-kärnor.

Först vill jag bara säga tack för ett så bra svar!

Men när varje kärna är såpass långsam som här så känns det som att multitaskande ändå kan tjäna på att ha tillgång till flera kärnor och att man på så vis kan få en väldigt bra skalning vad gäller strömförbrukning beroende på hur man använder sin telefon.

Och de flesta program till smartphones är anpassade till att funka bra till många telefoner så de behöver inte så snabba kärnor i sig för att flyta på bra så man får bättre skalning om man har fler men långsamma kärnor, i vissa fall.

I praktiken kanske det inte alls är så, jag har min syrras gamla X10 och den är störigt långsam på allt.

Permalänk
Medlem

Hmm, skall man tolka denna spec som att ASUS ännu en gång klantat bort sig genom att inte ha integrerat trådlöst modem i sin surfplatta? Jag älskar min eee Pad, men hatar det faktum att jag måste tethra den med telefonen för att få internet om jag inte är hemma. (ännu mer hatar jag det faktum att det finns en variant med HSDPA utanför sverige, som jag missade när jag köpte min eee Pad...)
ASUS, ge oss inbyggt trådlöst modem även i Sverige så har ni en kund!

Permalänk
Medlem

Jaha.... Den skulle alltså lanseras idag var det sagt, men du kan inte få tag i den förrän i december och är Asus sin vana trogen så är det säkert ingen tillgänglighet förrän i januari.

Permalänk
Medlem

Enligt swedroid.se så står det att de tror att priset (utan dockan) kostar 500$ (3300kr).
Detta ser helt otroligt bra ut, kostar den inte så mycket blir det nog en julklapp för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teiou:

Enligt swedroid.se så står det att de tror att priset (utan dockan) kostar 500$ (3300kr).
Detta ser helt otroligt bra ut, kostar den inte så mycket blir det nog en julklapp för mig

Lägg på svensk moms och tullavgifter på det så hamnar du på ungefär samma priser som nuvarande uppställning.

Permalänk
Medlem

Väcker lite habegär

Permalänk
Medlem

Gött:) tänkte slå till på Ipad 2, men väntar nog på denna istället:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belorios:

Hoppas de håller priset till samma nivå som föregångaren, i vilket fal så är detta första surfplattan som verkligen är intressant. Nästan ett givet köp!

Den har samma rekommenderat pris som transformer hade när den släpptes

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Om den finns i butik innan den 15 december blir det ett köp!

Visa signatur

i5 750 @ 3.2 GHz | P7P55D |Corsair 8gb DDR3 1600MHz | Nvidia MSI GTX 560TI | Zalman 600W PSU | Samsung 840 240gb SSD | 3st Samsung 1tb | Corsair 650D | Arctic cooling freezer 7 rev 2

http://www.inet.se/artikel/6101343/f...kop-over-500kr

Permalänk

Låt mig gissa denna kommer att kosta runt 5000-6000 med dockningsstationen inkluderad, för samma summa får man en mycket kraftfullare bärbar dator men okej man kan inte ta loss skärmen på den och ligga i soffan och surfa med "swipeande" rörelser med handen men varför lägga så mycket pengar på en dyr "soff produkt" är det bara för att man känner sig mer högteknologisk när man använder den eller kan det vara ett skryt objekt man tar fram och visar andra?.

Jag säger inte att surplattor är dåliga allt som kan få ner pappersförbrukningen och alla lös pappers system man har förtjänar en eloge speciellt Apple som i princip gjorde visionen från Stanley Kubricks film "2001: Ett rymdäventyr" möjlig (astronauterna använder något som liknar surfplattor) men det jag stör mig på är priset jag ser det inte som ekonomiskt försvarbart att lägga en 6000:- på en produkt som är så begränsad (fast det dämpar ju inte habegäret för den ser cool ut ), i alla fall så köpte jag faktiskt en surfplatta eller "skräplatta" i detta fall Archos 80 G9 8GB funkar kanon för soff surf och så och den var billig, "music to my ears"

När det börja sälja surfplattor som Transformer Prime för en max 2000:- då kan jag köpa en annars så får det vara. Jag kan vänta, har oändligt tålamod