Permalänk
Medlem

Skattepengar at work (16k)

Börjar bli dags att bygga nytt... Skattepengarna kommer ju i december för alla med enskilt bolag och julklappar är så gott som helt färdigt redan. Kan ju inte bara sitta och förräntas (haha) på bankkontot.
Inte för att jag egentligen har någon tid att spela längre - men ändå. Kan vara skoj att bygga ihop någonting också, med tanke på att bilen i garaget mest av allt monteras ner.
Det var ju trots allt ett tag sedan min gamla burk firade ett halvt decennium!

Eftersom det som sagt var ett tag sedan sist så hade det inte varit fel med ett par extra ögon innan beställningen läggs...

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...

Egentligen hade jag kunnat återanvända chassit och PSU:n (se nedan), men jag är så fruktansvärt trött på chassin med lucka som måste öppnas och stängas hela tiden för att allting ska få luft!
Dessutom kanske man kan få någon symbolisk summa om man säljer den fungerande(?).

Kylning och lagringsdisk hamnar vid sidan om...
Vad gäller lagring så är ju priserna åt helvete just nu, så jag får klara mig med min gamla + alla externa så länge.
Kylning (luft) är fortfarande noctuas gebit, right? Kör förmodligen på det eftersom min gamla funkat bra!

Blir nog lite här och lite där från både Komplett och inet, lite beroende på vem som är billigast och vem som har vad i lager!

EDIT:
Min "se nedan-kommentar" blev visst fel. Det stod ju inget om att jag hade ett Lian Li PC6070 (med lucka) och Enermax 720W. Hur som helst...

Permalänk
Inaktiv

Här har du mitt förslag, Dock 5 kr över din budet http://www.inet.se/kundvagn/visa/1097280/2011-11-08

Permalänk
Medlem

Tja, fem kronor hade jag för all del kunnat överleva...
Men en SSD hade jag ju iofs med i mina tankar, så lite mer än en femma blir det allt! Men två 580 i SLI? ...motiverat? Funderade iofs på två 570 innan jag packade ett 580 i korgen.
Åtta lappar känns svettigt att lägga bara på grafikkorten (även om jag nog lade drygt sex sist det begav sig)!

Gällande chassit... Ehrm, personligt tycke och smak för all del, men det var ju inte särskilt snyggt. Välbyggt?

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1097581/2011-11-08
sådär kanske? så klarar du sig på gamla agget

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av floppa:

Tja, fem kronor hade jag för all del kunnat överleva...
Men en SSD hade jag ju iofs med i mina tankar, så lite mer än en femma blir det allt! Men två 580 i SLI? ...motiverat? Funderade iofs på två 570 innan jag packade ett 580 i korgen.
Åtta lappar känns svettigt att lägga bara på grafikkorten (även om jag nog lade drygt sex sist det begav sig)!

Gällande chassit... Ehrm, personligt tycke och smak för all del, men det var ju inte särskilt snyggt. Välbyggt?

Jag tänkte varför inte? Du har en budget till det och om du vill kunna maxa alla spel på marknaden just nu och ett tag framöver krävs 2 580 kort. Sen är det ju också alltid en bonus att man får 2 exemplar av bf3 arkham city

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1097847/2011-11-08

AMD kort ist mer prestanda / peng samt att du kommer under 16k även med en 120gb disk
Samt 2 st 6970 i crossfire klarar av det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synt:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1097847/2011-11-08

AMD kort ist mer prestanda / peng samt att du kommer under 16k även med en 120gb disk
Samt 2 st 6970 i crossfire klarar av det mesta.

Mer prestanda per peng men inte mer prestanda totalt, man ska alltid satsa på det snabbaste singelkortet och lämna expansioner öppna om man vill maxa.

Mitt råd skulle vara ett 580, alternativt två, valfritt moderkortet efter budget, en 2500k, 8GB vengeanceRAMs och en shnygg ssd, behåll ditt chassi och ditt psu (uppgradera om du skaffar 2 580s)

Som cpukylare är slutna vattensystem all the rage just nu, kolla in corsairs hydro h80 exempelvis, tysta och fedt kalla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag kvalificerar mig som fanboy, men jag har alltid föredragit nvidia framför ATi. Haft det i mina senaste burkar och allting har alltid funkat hur bra som helst!
Så ett 580 verkar det bli!

Vad gäller processorn... i5 som gäller alltså? Varför? Prestanda per krona? ...vad står "K" för?

Kylning... Jo, jag har förstått att vattenkylning är "all the rage" nu, men jag har inte tillräckligt mycket intresse för att hålla på med sånt. Tänker mig att det blir mer underhåll/eventuellt strul med ett sånt? ...fast det är klart, ett "slutet system" låter i ärlighetens namn ganska smidigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av floppa:

Vet inte om jag kvalificerar mig som fanboy, men jag har alltid föredragit nvidia framför ATi. Haft det i mina senaste burkar och allting har alltid funkat hur bra som helst!
Så ett 580 verkar det bli!

Vad gäller processorn... i5 som gäller alltså? Varför? Prestanda per krona? ...vad står "K" för?

Kylning... Jo, jag har förstått att vattenkylning är "all the rage" nu, men jag har inte tillräckligt mycket intresse för att hålla på med sånt. Tänker mig att det blir mer underhåll/eventuellt strul med ett sånt? ...fast det är klart, ett "slutet system" låter i ärlighetens namn ganska smidigt!

Ja jag gillar också nvidia framför Ati, du kan ju börja med att köpa ett 580 kort och sen köpa att till senare och köra SLI eller så kan du köpa två 580 kort direkt eftersom du ändå har råd för det. Angående processorn. en i7 processor presterar ca 10% bättre i spel men kostar dock ca 1000 kr mer så det är inte värt det.
Bokstaven K står för att man kan överklocka processorn. en i5 k kostar ca 100 kr mer än en vanlig i5 så den kan vara värt att lägga ut 100 kr extra så att man kan överklocka i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173020:

Ja jag gillar också nvidia framför Ati, du kan ju börja med att köpa ett 580 kort och sen köpa att till senare och köra SLI eller så kan du köpa två 580 kort direkt eftersom du ändå har råd för det. Angående processorn.

Om man köper 2 580 så är det ju billigare att köpa ett 590 på direkten. Billigare i slutändan och prestanda skillnaden är knappast märkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7 2600k Moderkort:ASRock Z68 Extreme7 GEN 3 GPU: MSI TF GTX 680 SLi Ram: Corsair (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Chassi: Fractal Design Define XL PSU: Corsair 1200W HD: SSD: Samsung 840 (256GB) 3x 2TB WD green

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PCWin:

Om man köper 2 580 så är det ju billigare att köpa ett 590 på direkten. Billigare i slutändan och prestanda skillnaden är knappast märkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

2 580 kort presterar bättre än 1 590 och köpar man 590 kortat så är det ingen ide att köra sli i framtiden då dom skalar väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av floppa:

Kylning... Jo, jag har förstått att vattenkylning är "all the rage" nu, men jag har inte tillräckligt mycket intresse för att hålla på med sånt. Tänker mig att det blir mer underhåll/eventuellt strul med ett sånt? ...fast det är klart, ett "slutet system" låter i ärlighetens namn ganska smidigt!

Slutna system är zero maintenance, man sätter fast dom precis som en luftkylare fast kopplar den till en exhaust eller intake i chassit istället för direkt mot kylaren. Kolla lite reviews och se om du gillar konceptet, lite annorlunda från luft. Inte lika mycket fläktsus men kan vara låga brummanden från den inbyggda pumpen