Skyrim, hur kommer ni spela?

Permalänk
Medlem

Själv kommer man spela som den hänsynslösa Urgeka son? Of verguk. En stark och extremt ful kvinnlig ork som tagit över efter sin far. Hon är så Dum att hon knappt kan yttra ett ord.
På dagarna springer hon helst runt med light armor och en 2h stav för att slå in pannben med.

Akta er!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Är det nån sammanhängande story i elder scrolls-liren eller kan man börja med vilket som helst och ändå slippa spoilers?

Det finns en sammanhängande story.
Dock så är den mer sammanhängande "lore-mässigt" än "synligt". Så läser man böckerna i spelen och är insatt, så kan man se en röd tråd.
Men annars är det inte så mycket mer än att man ser hur "konflikter" bildas allt eftersom.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Kommer antagligen spela som jag alltid brukar och tar och använder mig utav alla sortens vapen och light o heavy armor osv så att jag inte behöver begränsa mig till någon särskild typ av equipment.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Någon annan än jag som tänker försöka sätta upp regler för sig själv om att inte använda sig av fast-travel. Själv lirade jag igenom första omgången av Oblivion helt ovetande om att man kunde göra fast-travel men på så vis så stötte jag på en massa quester och ställen att utforska som jag annars inte gjort.

Permalänk
Medlem

Tänkte faktiskt spela med mus och tangentbord. Känns som en bra combo.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Någon annan än jag som tänker försöka sätta upp regler för sig själv om att inte använda sig av fast-travel. Själv lirade jag igenom första omgången av Oblivion helt ovetande om att man kunde göra fast-travel men på så vis så stötte jag på en massa quester och ställen att utforska som jag annars inte gjort.

+1

Det hade jag faktiskt inte tänkt men efter din post så blir det att jag skall så gott det går, inte använda fast travel

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Någon annan än jag som tänker försöka sätta upp regler för sig själv om att inte använda sig av fast-travel. Själv lirade jag igenom första omgången av Oblivion helt ovetande om att man kunde göra fast-travel men på så vis så stötte jag på en massa quester och ställen att utforska som jag annars inte gjort.

Körde så genom Oblivion.
Så det blir väl samma här.
Verkar dock som att detta kommer vara sjukt mycket bättre overal om man jämför med Oblivion.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Körde så genom Oblivion.
Så det blir väl samma här.
Verkar dock som att detta kommer vara sjukt mycket bättre overal om man jämför med Oblivion.

Helt rätt, Oblivion må ha varit bra vid första anblick (och första genomspelning) men synar man spelet i fogarna så har det många brister. Skyrim har väl haft en större utvecklingsgrupp men mer erfarenhet så det lär förhoppningsvis vara bättre polerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Körde så genom Oblivion.
Så det blir väl samma här.
Verkar dock som att detta kommer vara sjukt mycket bättre overal om man jämför med Oblivion.

Ska köra igenom Oblivion fram tills på fredag, lite mods på det så blir det bra, förstår helt vad du menar med bättre overall, men med mods som sagt så blir det mysigt

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Chobi:

Själv kommer man spela som den hänsynslösa Urgeka son? Of verguk. En stark och extremt ful kvinnlig ork som tagit över efter sin far. Hon är så Dum att hon knappt kan yttra ett ord.
På dagarna springer hon helst runt med light armor och en 2h stav för att slå in pannben med.

Akta er!

Skickades från m.sweclockers.com

Gillar du sån spelstil ska du definitivt pröva på fallout 1 & 2... Att spela med minimum intelligence där är nog en av topp 10 utav alla upplevelser i spelväg

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Inte lirat nåt av spelen innan nåt seriöst iallafall så jag går in som Elder Scrolls N00b.

Skall satsa på riktig viking nordman och röja loss med båge samt svärd/ sköld som sig bör , alternativt nån typ av berserker med dual wield / stor fet hammare el yxa.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Någon annan än jag som tänker försöka sätta upp regler för sig själv om att inte använda sig av fast-travel. Själv lirade jag igenom första omgången av Oblivion helt ovetande om att man kunde göra fast-travel men på så vis så stötte jag på en massa quester och ställen att utforska som jag annars inte gjort.

Helt på ditt spår!

Bortsett från att det alltid blir en helt annan upplevelse när man verkligen tar sig igenom världen istället för att magiskt hoppa fram och tillbaka så tror jag att i och med den fantastiska sandlådan Bethesda har skapat för Skyrim, fylld med liv och ögongodis, så kommer man nog kunna njuta av långa resor även efter att ha spelat 200h+

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_Sweden:

Helt på ditt spår!

Bortsett från att det alltid blir en helt annan upplevelse när man verkligen tar sig igenom världen istället för att magiskt hoppa fram och tillbaka så tror jag att i och med den fantastiska sandlådan Bethesda har skapat för Skyrim, fylld med liv och ögongodis, så kommer man nog kunna njuta av långa resor även efter att ha spelat 200h+

200 timmar är väl lite novis. Har själv över 3000.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Fast travel är för lamers, vi HC-spelare tar oss igenom vildmarken till häst eller till fots.
Upplev världen är halva spelet anser jag.
Sen kör jag alltid komboklasser med lite rogue / warrior-skills så jag kan ta för mig och samtidigt öppna allt som är låst

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk

De av er som spelade Daggerfall och Morrowind, lät ni bli att utnyttja fast travel i de spelen också?

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

200 timmar är väl lite novis. Har själv över 3000.

Verkligen? Låter fullständigt otroligt om du nu inte kört igenom på flertalet karaktärer.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara prova allt så sjuklt taggad vet dock inte vilket jag ska ta först. Blir nog assassin sedan mage eller "knight"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

De av er som spelade Daggerfall och Morrowind, lät ni bli att utnyttja fast travel i de spelen också?

I Daggerfall blev man nästan tvungen ibland för att spelet buggade sig så mycket. Lätt att fastna eller rent av ramla igenom marken sen var det kört.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Skrivet av silverrosen:

De av er som spelade Daggerfall och Morrowind, lät ni bli att utnyttja fast travel i de spelen också?

i början så är det väl kul att springa från ställe till ställe, men jag tycker att det blir väldigt drygt i längden, speciellt då man är helt inne i nått uppdrag och bara vill komma till stället och börja med det.
häst i all är, men inte ens med den så blir det något mer roligt.
jag har bara erfarenhet utav oblivion och där tyckte jag det blev tråkigt och drygt efter ett tag.
men jag ska faktiskt ge skyrim en chans då det gäller att inte fast travla, ska försöka att gå manuellt då jag ska någonstans.
men kommer nog att fuska då man ska springa rakt över kartan, då pallar jag inte.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Verkligen? Låter fullständigt otroligt om du nu inte kört igenom på flertalet karaktärer.

Har nog kört igenom alla raser minst en gång, sen minst två genomspelningar till som Dunmer, lika många till som Altmer, och minst 4 stycken på olika moddade raser, så ja, nog har man spelat det en del...

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Gillar du sån spelstil ska du definitivt pröva på fallout 1 & 2... Att spela med minimum intelligence där är nog en av topp 10 utav alla upplevelser i spelväg

Mjo, det har man ju gjort. Dock ännu roligare i daggerfall då vanligt folk säger att de spottar på en och skickar vakter på en.

Suck, varför finns det inget spel som daggerfall med dagens grafik. Daggerfall går ju knappt att spela på windows 7 med dosbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag nog börja som en Nord och köra den typ som halv barbar. 2h, 1h o sköld, smide, alkemi. Dock inge magi. Förutom Dragon-shouts.

Nästa gång blir det nog någon ond och tjuvig karaktär. Är också sugen på en Orc. Dom se ju så fasiken mycket bättre ut än i Morrowind och Oblivion.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Chobi:

Mjo, det har man ju gjort. Dock ännu roligare i daggerfall då vanligt folk säger att de spottar på en och skickar vakter på en.

Suck, varför finns det inget spel som daggerfall med dagens grafik. Daggerfall går ju knappt att spela på windows 7 med dosbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Har tyvärr aldrig kört daggerfall, har hört mycket gott om det dock.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Sedan Morrowind kom ut har jag i stort sett alltid spelat samma karaktär. En lönnmördartyp som gillar att plocka blommor och snatta. Någonting säger mig att min första gubbe i Skyrim kommer bli en liknande upplevelse.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Gillar du sån spelstil ska du definitivt pröva på fallout 1 & 2... Att spela med minimum intelligence där är nog en av topp 10 utav alla upplevelser i spelväg

Eller arcanum

Permalänk
Medlem

Kul att läsa hur olika människor spelar!

Jag är rätt inne på en Argonian som är väldigt naturlig(ingen storstadskille) av sig. Ärlig, men det kan hända att han inte har så mycket till övers för de "finare" raserna. Han går klädd i lätt rustning och är mästare i smyg- och pilbågskonsten. Blir han dock upptäckt har han inte långt till bamsesvärdet/yxan/klubban. Alkemin sitter i blodet och både elixir och gifter skapar han lätt. Han är dock ingen tjuv, men vill han gärna åt något så ger hans korta stubin bra med anledningar till dråp. Magi behärskar han någorlunda, mestadels alteration och möjligtvis illusion, som sig bör från en shaman från träsken.

Det är väl något sådant jag tänkt mig än så länge men det ändras nog en och två gånger när jag väl börjar spela. Tänker också skippa fast travel, hoppas att någon är snabb med ett mod så man inte blir så sugen på det när man just dött längst ner i grottan och inte sparat sen två städer tillbaka!

Och med det vill jag bara avsluta med: VARFÖR JOBBAR JAG HELA HELGEN FÖR???

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

De av er som spelade Daggerfall och Morrowind, lät ni bli att utnyttja fast travel i de spelen också?

I Daggerfall var det i stort sett ett måste pga. buggar samt att det är sjukt stort och tar evigheter att gå från ett ställe från ett annat. Om man pratar längre "quests".

Morrowind har ingen fast travel, alls. Förutom Silt Striders och båtar på vissa ställen, som man var tvungen att betala för att använda.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Kommer fan vilja prova en character som BARA kör spells och stavar! Fatta vad ballt
Kanske finns jättemånga som redan gjort så i forna spel, men jag har aldrig sett det som ett alternativ

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus IV Extreme CPU: Intel i7 2600k @4,3Ghz RAM: 8GB Corsair Dominator GT @2133Mhz Grafikkort: GTX 580 SLI Ljudkort: ASUS Xonar Essence STX SSD: OCZ Vertex 2 60GB HDD1: WD VelociRaptor 150GB HDD2: Samsung F3 1TB PSU: Corsair TX850 V2 Chassi: Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Morrowind har ingen fast travel, alls. Förutom Silt Striders och båtar på vissa ställen, som man var tvungen att betala för att använda.

Silt Striders, Båtar, Mages Guild teleport, Call/recall. Morrowind hade fler möjligheter till Fast Travel än Oblivion. Skillnaden är att det var från och till färre punkter per möjlighet men där kunde du använda fast travel till platser du inte kände till än, vilket du inte kunde i Oblivion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverrosen:

Silt Striders, Båtar, Mages Guild teleport, Call/recall. Morrowind hade fler möjligheter till Fast Travel än Oblivion. Skillnaden är att det var från och till färre punkter per möjlighet men där kunde du använda fast travel till platser du inte kände till än, vilket du inte kunde i Oblivion.

Visst, men Mark och Recall kunde endast användas där du själv hade varit.
Mages Guild teleport var fortfarande endast att använda mellan Mages Guild.

Det fanns INGEN "fast travel" som i att du är ute och går, och sedan teleporteras till "random place".

Att det fanns mer sätt, är helt ok, så länge du inte kan göra det helt ute i vildmarken utan att använda magi.

Båtar/Silt Striders/Carriers (Skyrim?) är bra, om det är mellan städer/byar.
Är det så att du kan använda det när fan som helst, är det inte bra.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör