Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Är det ASRock Extreme Tuner man ska använda isf? Det följde med moderkortet... Har inte brytt mig om att titta så mycket på det dock.

Nja, man väljer "Turbo 4.4 GHz" eller liknande i UEFI.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

kör min i 4.5 med 45 i multipliern och 1.275 i vcore, stabilt nog att spela!

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Är det ASRock Extreme Tuner man ska använda isf? Det följde med moderkortet... Har inte brytt mig om att titta så mycket på det dock.

Finns ju denna guide om du sitter på Asrock extreme 4/6 (Funkar kanske på andra Asrock brädor):
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Jag följde guiden till punkt och pricka, ändrade bara multipliern till x45 och offset till +0.005.

Funkar perfekt!

Permalänk
Medlem

4,5 med vCore på auto 24/7.

Dock numera nedklockad till 2 GHz för jag slutade spela allt och försöker få den miljövänlig(-are) ...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

4,5 med vCore på auto 24/7.

Dock numera nedklockad till 2 GHz för jag slutade spela allt och försöker få den miljövänlig(-are) ...

Min klockar ned sig till 800 Mhz och drar ned vcoren rejält automatiskt när den inte används

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

finns många olika sätt att klocka en i5 2500K med dagens BIOS-möjligheter. Genom de "Automatiska" klockningarna där du bara ökar multipeln och har Vcore på auto el. liknande så råder jag dig att inte gå högre än 4,5ghz. Vill du däremot gå högre så rekommenderar jag att ställa allt manuellt och hålla dig under 1,43Vcore och under 75grader i load. Jag har förövrigt stängt av alla automatiska strömsparfunktioner eftersom jag haft små problem med dessa.

Se signatur för spec på min rigg.

Visa signatur

Fractal Design Define C TG, Ryzen 2600, ASUS TUF gaming B450, HyperX Fury 16gb 2666mhz, Sapphire Radeon Vega 56, Corsair AX850, Samsung 970 Evo 250gb m.2, Crucial 480gb ssd
HTPC: Lian Li PCQ08, Corsair CX430, 2500k @4,4ghz, Corsair H80, Zotac Z68-ITX WiFi mITX , Corsair XMS3 8gb 1600mhz, Asus GTX680

Permalänk

Kör 4.0ghz med 1.135 volt dock cpuz säger 1.136
Funkar för mig iaf

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Alltså att "bara använda multiplier" eller bara använda ett automatisk överklockningsverktyg innebär antagligen att man ökar volten till CPUn.

Volten sitter ju på auto som default..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonoff:

finns många olika sätt att klocka en i5 2500K med dagens BIOS-möjligheter. Genom de "Automatiska" klockningarna där du bara ökar multipeln och har Vcore på auto el. liknande så råder jag dig att inte gå högre än 4,5ghz. Vill du däremot gå högre så rekommenderar jag att ställa allt manuellt och hålla dig under 1,43Vcore och under 75grader i load. Jag har förövrigt stängt av alla automatiska strömsparfunktioner eftersom jag haft små problem med dessa.

Se signatur för spec på min rigg.

Vad kör du för Vcore i 4.7GHz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Vad kör du för Vcore i 4.7GHz?

Matar in 1,44v.

Har jättefina temps, aldrig gått över 55 grader på cpu, inte ens med BF3 i timmar.
Men som sagt för detta krävs nästan vattenkyld cpu

Visa signatur

Fractal Design Define C TG, Ryzen 2600, ASUS TUF gaming B450, HyperX Fury 16gb 2666mhz, Sapphire Radeon Vega 56, Corsair AX850, Samsung 970 Evo 250gb m.2, Crucial 480gb ssd
HTPC: Lian Li PCQ08, Corsair CX430, 2500k @4,4ghz, Corsair H80, Zotac Z68-ITX WiFi mITX , Corsair XMS3 8gb 1600mhz, Asus GTX680

Permalänk
Medlem

Så skulle jag dra upp den till t.ex 4,5 ghz, med vcore på auto, innebär det att den automatiskt drar upp spänningen till vad som behövs eller vad? Sorry, jag är verkligen noobish på sånt här..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min krävde rätt mycket. Nu kör jag på 4,2ghz på 1,270V för 4,5ghz behövde jag drygt 1,330V vilket jag inte tänker köra 24/7 på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Så skulle jag dra upp den till t.ex 4,5 ghz, med vcore på auto, innebär det att den automatiskt drar upp spänningen till vad som behövs eller vad? Sorry, jag är verkligen noobish på sånt här..

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara rätt farligt, mobot kan lägga på onödigt hög spänning.

Det är inte så svårt, dessa inställningar har jag på mitt Asrock kort:

Spread Spectrum: Off

CPU Load Line Calibration(LLC) Level 2

Intel Speedstep Technology: On

Internal PLL Overvolatge Off

Ställ in Intel turbo grejset manuellt och ställ in så att den kan dra över 300w

Ställ in multiplayern till 45 och ställ in volten till 1,260. Spara och starta datorn och använd den som vanlig Får du blue-screen höj med 0,010V och starta den igen. Fortsätt tills dne inte blue-screenat efter några timmars användade, kör sedan stabilitets test i några timmar för att säkra den att bli stabil.

Permalänk
Medlem

Att den bluescreenar pga för svag spänning innebär inga risker för själva hårdvaran då? Menar, det är inget som kan ta skada vid spänningar under..säg typ 1,28-1,30?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Höj offset lite grann så att den fortfarande kan sänka volten automatiskt när det inte behövs och processorn kan klocka ner sig själv. kör så att min går upp till max 1.3 v vid 4.5 ghz. När datorn inte jobbat sänks den automatiskt till under 1 v och samtidigt klockas den ner.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Att den bluescreenar pga för svag spänning innebär inga risker för själva hårdvaran då? Menar, det är inget som kan ta skada vid spänningar under..säg typ 1,28-1,30?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, Intel har sagt att den max orkar 1.52v men jag skulle nog inte gå över 1,4 iallafall. Håll koll på temperaturerna bara.

Permalänk
Medlem

Jag har kört 4400 under acceptabel vcore utan några problem i load. I idle däremot, bluescreen direkt.

Tyvärr verkar det inte finnas några specifika värden jag kan leka med förutom vcore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Höj offset lite grann så att den fortfarande kan sänka volten automatiskt när det inte behövs och processorn kan klocka ner sig själv. kör så att min går upp till max 1.3 v vid 4.5 ghz. När datorn inte jobbat sänks den automatiskt till under 1 v och samtidigt klockas den ner.

Så om man vill att spänningen som max når 1,3, säg att man har vcore på 1,25 och offset på +0,05, är det så det funkar? Ursäkta min dumhet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

yes. kör man inte i "Offset mode" utan bara ställer in volten manuellt, så kommer processorn ständigt tugga på med 1.3 volt och aldrig klocka ner sig, onödigt i min mening och det spar på processorns livslängd

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Så om man siktar på 4,5 GHz, vore en spänning på 1,25-1,35 V nåt att sikta på som första test? Och räcker nåt så litet som +0.05 för offset?

Jättetack för alla era inlägg, allt hjälper

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det med Offset fattar jag inte. Nu har jag min på fixed, dvs att spänningen aldrig ändrar sig. Men ändrar jag den till Offset och väljer t ex 0,005v så står det att min cpu har 1,335v. Det är ju mycket mer än på fixed.

Permalänk
Avstängd

http://img713.imageshack.us/img713/1600/grottslamapn.jpg

Helt stabil, har legat på detta värde i ca 6 mån nu....

31 grader idle, 40 i load

Visa signatur

RIKTIGT KÄNNER AV KUNSLAPSFLÖDET HÄRINNE......... TAR MIG MED STORM CORE I5. RADEON 6950. VENGEANCE. H 60. ASUS P67. INTEL SSD. RAPTOR'S. HAF X!

Permalänk
Skrivet av snozan:

Visserligen inte 4,5GHz (tröck endast "Fast"). Enklare än så här blir de inte

http://img.photobucket.com/albums/v673/petta/rogklock.jpg

Haj!
Krävs det ett specifikt ASUS-moderkort för detta, eller kan jag komma till den vyn och göra samma grej på mitt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loftberg:

Så om man siktar på 4,5 GHz, vore en spänning på 1,25-1,35 V nåt att sikta på som första test? Och räcker nåt så litet som +0.05 för offset?

Så tänkte försöka mig på lite överklockning nästa vecka. Vad tror ni om ovan värden som första riktmärke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hur vet man hur mycket volt man ska köra?

Är det godtyckligt hur mycket man behöver? Typ 1,3-1,35 någonstans ifall man skulle köra 2500k i 4,5ghz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dustylove:

Hur vet man hur mycket volt man ska köra?

Är det godtyckligt hur mycket man behöver? Typ 1,3-1,35 någonstans ifall man skulle köra 2500k i 4,5ghz?

Helt olika, min i5 2500k gjorde 4.5GHz på 1.28vcore.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Är uppe i 4.7 med bara multiplen

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Heh, intressant.

Permalänk
Medlem

Ni som säger att ni bara slänger up multiplern till 45, ni har antagligen en VCore i närheten av 1.4 vid load.

ni måste sänka offseten.

Inte helt 100a på om det jag skriver nedan stämmer exakt med siffrorna men jag tror ni förstår själva konceptet.

vet inte exakt hur offseten räknat ut men säg att du har 1.35V vid full load vid Multipel 37 så för att få en VCore vid 1.3 så måste du sätta offseten - 0.05,

VCoren är rätt hög vid stock, så om du höjer multiplen höjs också VCoren som många sagt.

missvisande
Permalänk
Medlem

Själv kör jag min med 45 i multipel med 1.260v. Ligger på 56 grader load i prime95. Men jag har bara börjat leka:)

Ska börja leka lite med offset så fort jag klutat ut hur det funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD