Permalänk

Skadat mitt GTX 580?

Hej, har ett gtx 580 directcu ii, datorn är byggd en månad sen, allt var bra, tror tempsen låg idle i strax över 30. Överklockat det tillfälligt o stresstestat (inget extremt) och aldrig under längre tid egentligen, men det har varit ganska mycket pill fram och tillbaka, och detta för att få bättre flyt i bf3. Nåja, har märkt att nu har kortet börjat idla i 44 grader med fläkt på auto vilket känns tokhögt, speciellt när jag har ett stort och mycket välventilerat chassi. Vad kan jag ha gjort för fel för att detta ska uppstå? Är det bara att skylla sig själv och hoppas på att kortet funkar som det ska ändå eller?

Permalänk
Medlem

sänka till originalklock och se om tempen blir sin ursprungliga?

Visa signatur

Chassi: Corsair 500R CPU: 2500k CPU kylning: Corsair H60 GPU: 2 x SAPPHIRE HD 6950 2GB GDDR5 Moderkort: MSI Z68A-GD65 (G3) Ram: Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz SSD: Corsair Force GT 120 GB PSU: Corsair AX 850W Gold

Permalänk
Medlem
Permalänk

Ursäkta om jag var otydlig, har givetvis sänkt till originalklock o temperaturen för den och OCn är i princip lika, det är väldigt udda känns det som. dock ser temperaturerna bra ut när jag spelar bf3 och kör 3dmark både i stock och oc. skumt?
Har en fråga förresten, osäker på om OCn är helt stabil, märker ibland att vissa delar av objekt, t.ex. en liten del av en bortsprängd vägg i bf3 kan blinka ibland. Om jag då sänker till originalklocken och går in i spelet o väntar ett litet tag så försvinner det fortfarande inte, betyder det att det är spelet som spökar lite och inte är artefacting från kortet? För då skulle det väl försvinna när jag resetat klocken ganska fort eller hur? Då snackar vi temps runt 60 grader.

Permalänk

Fixat! Installerade om drivrutinerna (ren installation) och nu är dem nere på 33 idle, mycket märkligt, någon förklaring? Vore dock MYCKET tacksam om någon kunde svara på den andra frågan i posten ovan, så jag vet om ocn är instabil trots stresstest.

Permalänk
Medlem

Hehe, känns inte som att du behöver oroa dig även om du nu fick till det Mina 480´s ligger och steker runt 88-90 grader i bf3.

Permalänk

Har ett HD 4870X2 så kämpar i 90c gradig hetta här så dina temps är absolit ingenting att oroa sig över. så länge load tempsen håller sig stabilt under ca 70C så är det lungt, men grafikkort tål runt 110c i mer än 2 timmar i load, så inget att oroa sig över

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk

44 idle temp för högt? ... Är det bara jag som kliar mig i huvudet? Tycker det ser prima ut.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk

Har faktiskt haft exakt samma problem. Dessa kort med specialkylare ska hålla sig klart under 40 grader i idl. Ett 580 med referens ligger lite över vad jag förstått det som. Jag vet själv inte hur jag lyckats bolla graderna fram och tillbaka. Ibland står den envist på 44 några dagar för att sedan ramla till 30-33 igen.

Permalänk

Samma här, ibland ligger mitt runt 33 grader och ibland 45 i idle, är väl nån bugg i drivisarna eller i afterburner.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Mitt kort varierar också i idle mellan 29-33 och 42-45. Men detta, har jag upptäckt, beror på att jag emellanåt har TV:n aktiverad som extra skärm. Det drar kräm nog för att kortets idletemp ska gå upp.

Om du har en extra skärm kanske den inaktiverades när du installerade om drivrutinerna och därför fick du tillbaks de låga idletemperaturerna.

Permalänk

Intressant, då är det inte bara jag då, men eftersom det försvann när jag ominstallera drivisarna så är det väl dem som spökar på nå vis:)

Permalänk
Skrivet av Piriripak:

Intressant, då är det inte bara jag då, men eftersom det försvann när jag ominstallera drivisarna så är det väl dem som spökar på nå vis:)

Vad har du för volt på ditt kort i afterburner om du sätter på reset?

Permalänk

Ingen som har tänkt tanken att rumstemperaturen spelar en väldigt stor roll på idletemps? Idle är skitsamma (så länge det inte är helt uppåt väggarna) det är under load som det är intressant...
Vad gäller TS uppfattande av grafikkonstigheter i bf3 upplever nog alla samma sak lite då och då...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Avstängd

precis. Sen kopplar man en till skärm till kortet så stiger idle tempen en hel del! Inte för att du kanske kör med två skärmar men men

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Skrivet av Mathemoto:

Vad har du för volt på ditt kort i afterburner om du sätter på reset?

1.025 som det var från factory. Och tror inte det är rumstemperaturen som gjorde att min kort plötsligt idla 10*c mer;)

Permalänk
Skrivet av Piriripak:

1.025 som det var från factory.

Jag är själv lite fundersam över min volt som afterburner ställer till 1.05. Jag är tveksam att den faktiskt var så hög när jag första gången reglerade volten på kortet. Men eftersom den vill ställa den på det värdet vid "reset" så borde man inte undra. Men det låter väl ändå högt.