Vart frånvarande ett år, vad har jag missat?

Permalänk
Medlem

Vart frånvarande ett år, vad har jag missat?

Tjenare , var ett tag sedan jag foldade. Har några frågor.

Hur bra stöd har amds kort fått? Utklassar fortfarande ett geforce-kort ett radeon-kort i samma klass?

Går det fortfarande att köra bigadv på cpun?

Jag sitter med en I7 2600k, ett 560ti samt ett 9800gt, hur bör jag folda för Max poäng?

Permalänk
Medlem

-bigadv på proppen och -advmethods på grafikkortet så får du lägre last på cpu vilket tar mindre kraft ifrån och håller uppe PPD på CPU och ger dig kanske 1kppd extra på grafikkortet, dock så värmer -advmethods mer så rekommenderar stockklock på grafikkortet för att hålla det pålitligt och inte missa för ostabil maskin.

Lite OC på CPU är bra och full fart på RAM då det verkar göra susen.

9800gt hade jag låtit sitta och titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

-bigadv på proppen och -advmethods på grafikkortet så får du lägre last på cpu vilket tar mindre kraft ifrån och håller uppe PPD på CPU och ger dig kanske 1kppd extra på grafikkortet, dock så värmer -advmethods mer så rekommenderar stockklock på grafikkortet för att hålla det pålitligt och inte missa för ostabil maskin.

Lite OC på CPU är bra och full fart på RAM då det verkar göra susen.

9800gt hade jag låtit sitta och titta på.

Vad innebär -advmethods nu igen?

Gör MHZen på ramet stor skillnad i folding alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Vad innebär -advmethods nu igen?

Gör MHZen på ramet stor skillnad i folding alltså?

-advmethods ger större jobb som ger mer värme, lägre CPU last och med ett snabbt grafikkort lite högre ppd än utan -advmethods. Nackdelen är att det inte brukar gå klocka grafikkortet lika hårt (eller alls) för att hålla produktionen stabil.

Snabbare minne upplever jag att det gör rätt god nytta, men jag är inte helt säker och har inte verifierat detta - sök och se om jag har rätt eller om jag dragit en felaktig slutsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

-advmethods ger större jobb som ger mer värme, lägre CPU last och med ett snabbt grafikkort lite högre ppd än utan -advmethods. Nackdelen är att det inte brukar gå klocka grafikkortet lika hårt (eller alls) för att hålla produktionen stabil.

Snabbare minne upplever jag att det gör rätt god nytta, men jag är inte helt säker och har inte verifierat detta - sök och se om jag har rätt eller om jag dragit en felaktig slutsats.

OK men om jag kryssar i både bigadv och advmethods på CPUn så används inte advmethods då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

OK men om jag kryssar i både bigadv och advmethods på CPUn så används inte advmethods då?

Nej, advmethods på GPU och bigavd på CPU. Finessen är att advmethods på GPU drar mindre last ifrån CPU vilket håller uppe PPD på CPU högre än om man kör utan advmethods på GPU. SJälvklart så är PPD på CPU ännu bättre om man inte inte kör GPU alls, men har man ett så fint grafikkort och står ut med värmeproduktionen så vore det ju synd att inte använda grafikkortet till att producera på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Tjenare , var ett tag sedan jag foldade. Har några frågor.

Hur bra stöd har amds kort fått? Utklassar fortfarande ett geforce-kort ett radeon-kort i samma klass?

Bättre än för ett år sen, jodå. Men dom har fortfarande inte mycket att komma med om man jämför med Nvidias kort, mitt 6970 får ungerför 9-10k med ganska hög klock och det är i den regionen som ett GTS450 ligger, så ja...

Skrivet av Defeat^:

Går det fortfarande att köra bigadv på cpun?

Absolut! För bästa resultat klocka skiten ur den och kör Linux via VM, det ger extra poäng utan att CPUn blir varmare eller så (så är det för mig iaf). Men det är ju rekommenderat att bara köra bigadv om man har på datorn större delen av dygnet.

Skrivet av Defeat^:

Jag sitter med en I7 2600k, ett 560ti samt ett 9800gt, hur bör jag folda för Max poäng?

Som sagt, bigadv på CPUn (i VM helst, lite svårare att komma igång med kanske, men sen lika enkelt som annars), advmethods på 560Ti:it. 9800GT kanske du får experimentera lite med om det är värt att folda för dig med tanke på värme/strömförbrukning/oljud/PPD, ett 9800GT ligger väl på ungefär 5-6k PPD (alltså ~1/3 av 560@~1GHz) men kan ju dra ner CPUn för mycket. Dock tror jag inte detta kommer vara ett problem då äldre Nvidiakort inte drar så mycket CPU, men varje användarscenario är olika så du får testa dig fram helt enkelt.

Skrivet av bengt-re:

Nej, advmethods på GPU och bigavd på CPU. Finessen är att advmethods på GPU drar mindre last ifrån CPU vilket håller uppe PPD på CPU högre än om man kör utan advmethods på GPU. SJälvklart så är PPD på CPU ännu bättre om man inte inte kör GPU alls, men har man ett så fint grafikkort och står ut med värmeproduktionen så vore det ju synd att inte använda grafikkortet till att producera på också.

Adv och bigadv samtidigt kan ställa till de har jag läst, aldrig testat det så vet inte om det bara är så att du inte får bigadv då eller liknande men undvik att ha dessa båda val samtidigt.

Jupp, håller med dig här i sak. Men mitt 460 tickar på i samma hastighet (880MHz) med eller utan advmethods, mitt 560Ti behövdes backa 20MHz (från 1GHz till 980MHz) för att hållas stabilt. Och båda öka faktiskt PPD, 460 upp cirka 100PPD och 560Ti runt 1k.

Och jag märker ingen skillnad på CPUn (bigadv) i sign när jag foldar med GPU folding samtidigt, får samma PPD på den om jag låter GPUn vara på eller av, men varje användarscenario är ju olika som sagt.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10