Angående greattech.se

Permalänk
Avstängd

klaga inte på särskrivningen han ville skriva fort o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tycker inte man behöver lägga ut exacta citat som kunden sagt eller skrivit på ett publikt forum...för mig är det inte proffessionellt...

Jasså, Ska de skriva vad de tolkade att han sa istället? Eller vill du heller att det ska "bendover and take it like a man"

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Oavsett om det är kundens fel så tycker jag det otroligt oproffsigt att göra ett sånt här inlägg och försöka bevisa kunden fel.

Detta ska skötas över PM och ni har förmodligen förlorat mer kunder än vunnit på detta inlägg.

Ska inte ett företag kunna få försvara sig offentligt bar för att de är företag? Eftersom TS gick rätt hårt åt Greattech som jag förstått det är ett hyfsat nytt företag som vill sina kunders bästa. Sen vad som är kundens bästa kan man ha ytterligare diskussion om.

Skrivet av barbafarsan:

det är intressant och se två synvinklar på saken, en som uppenbarligen inte skriver all fakta och en som förklarar sakligt. vem ska man tro på

Det är detta jag alltid sagt i de flesta trådar/diskussioner. Man kan komma överens om en sak, det finns lika många rätt som det finns personer. Men även lika många fel, och det är här människan har svårt då vi ser det som ett nederlag istället för vad det är, lärande.

Skrivet av Mr_no_one:

Det känns som att OP nu vart ägd, tackar Greattech för att ha postat deras version av det hela.

Ägd... ett helt irrelevant ord i detta sammanhang. De har två olika synsätt/synvinklar på en och samma händelse. Man kan kanske förstå TS också men innan han klagar kanske han skulle kollat all fakta och tagit bort SBS:en

Skrivet av BJORLING:

Tycker dom har all rätt att få försvara sig, med tanke på att en sån här tråd på ett forum som Sweclockers kan göra att företaget får betydligt färre kunder.

Håller med, och svaret från Greattech är ju faktsikt objektivt och håller sig undan förolämpningar, så svaret i sig är ju proffsigt.

Skrivet av Staropramen:

Med tanke på hur hårt TS gick ut med "varning för" tycker jag att han får tåla företagets svar. Ingen utom de inblandade vet förstås vad som är sant eller inte men det var trots allt Anton1337 som valde att gå ut offentligt.

Exakt och kontentan är att de har två versioner på en händelse. Jag bara hoppas att båda parter kan lösa detta på ett bra sätt. TS måste inse att han har haft delvis fel och måste lära isg mer om datorer, drivrutiner etc. Greattech kanske (jag spånar) behöver bli tydligare mot sina kunder?

Jag blir dock inte avskräckt från Greattech efter denna tråd. Jag vet att oavsett vilken butik jag handlar från har jag ett ansvar att ta reda på de saker som jag tycker är viktiga omdet är komponenter eller icke märkesdatorer ex: Kompletts i30, Inets Taurus etc.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Jo visst de kunde hållit det mycket kortare...inte så detaljerat och inte med citat vad kunden skrivit till dem.
Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?
Men det innebär inte att man som företag har rätt att bli en besvärligt företag eller?
Man skall alltid försöka göra kunden nöjd men såklart inom rimliga gränser!
Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Skrivet av Anton1337:

VARNING FÖR GREATTECH.SE!!! VARNING FÖR GREATTECH.SE!!! VARNING FÖR GREATTECH.SE!!! VARNING FÖR GREATTECH.SE!!!
Hej.

Jag vill gå ut med en varning till er som har tänkt att köpa något från Greattech. Jag tänkte berätta hur det gått till när jag bestämde mig för att köpa en dator från 'Greattech'

För ett antal veckor sedan bestämde jag mig för att köpa en ny dator från ett företag som kallar sig för 'Grattech'.
När jag kommer till butiken i Gubbängen för att köpa datorn säger dom att man måste förbeställa datorn. Jag beställer då datorn där och får veta att den finns att hämta ut om tre veckor.

Tre veckor senare kommer jag dit för att hämta datorn, då är är bara någon person i form av prao-elev eller liknande där, som säger att han inte har rätt att lämna ut datorn. Efter många om och men kommer iallafall en person som får lämna ut datorn till platsen. Jag betalar för datorn och även Windows 7. Enligt killen som lämnade datorn och enligt deras hemsida så ska all programvara redan vara installerad på datorn. Bra tänker jag och åker hem med min nya dator. Jag startat upp datorn och märker då att ingen programvara är installerad. Jag installerar då all programvara och hittills fungerar allt som det ska.

Det är inte förens om fem minuter, då jag installerat Minecraft som problemen visar sig. Ett tjut-ljud kommer från datorn då jag startar spelet. Efter lite research kommer jag fram till att det är möjligt att det är något som kallas 'coilwhine'. Nästa problem uppenbarar sig då jag loggar in på skype och en kompis ringer till mig. En ruta kommer upp där det står att Skype inte kan hitta mitt ljudkort. Konstigt tänker jag, då jag tydligt kan höra min kompis prata. När han säger att han inte kan höra mig förstår jag vad det måste bero på. Ljudkortet spökar.

Då jag har väldigt svårt att fixa skjuts och bor långt ifrån Gubbängen, samt att jag går i skola till cirka 4 varje dag, så hade jag inte tid förens cirka en vecka efter inköpet att åka tillbaka med datorn.
Dom tar en titt på datorn och säger att det inte är något fel på den. Efter ytterligare fem minuter kommer han ut igen och säger att det är något fabriksfel på nätaggregatet.

Jag begär att få lämna tillbaka datorn, men nekas detta, trots att jag enligt Konsumentsskyddslagen har all rätt till att lämna tillbaka varan och få mina pengar tillbaka. Istället ska datorn skickas på lagning. Alla frågor jag ställer svarar han knappt på utan viftar mest undan dom eller svarar något helt oväsentligt. Tiden jag fick för att hämta datorn sköts upp ett antal gånger, men efter cirka en vecka meddelar dom mig om att jag kan hämta datorn. Jag åker dit och får en 'helt ny dator' (Jag misstänker att det är exakt samma dator, då paketet jag fick den 'nya datorn' i var uppbrutet och datorn hade exakt samma fel).

När jag dagen därpå (idag) åker dit med datorn och kräver att få lämna tillbaka den, så försöker han återigen inbilla mig att det inte är något fel på datorn. Alla frågor jag ställer slingrar han sig ifrån att svara. Han kör något grafiktest och då datorn inte ger ifrån sig det tjut-ljud de gör när jag spelar, hävdar han att det itne är något fel på datorn. Jag misstänker att det är exakt samma dator jag fått tillbaka, då det låter ytterst osannolikt att jag skulle få två likadana datorer med samma fel två gånger i rad.

Det slutar med att han ber mig att komma tillbaka någon annan dag med något spel för att visa att det verkligen är fel på datorn. (Man kan ju fråga sig varför i helv*** jag skulle åka dit med en fullt fungerande dator, tror han att jag tycker detta är kul eller vad är det frågan om?)

Kan även tillägga att när jag var där idag med datorn kom det in en grabb med han mamma och skulle köpa en exakt likadan dator som jag köpte och även Windows 7. Dom hade beställt datorn i förväg. Killen i kassan frågade om dom hade fått något sms, varpå mamman svarar att när hon ringde dom igår för att fråga om den var klar för hämtning hade dom sagt att den var klar för hämtning och att dom skulle skicka ett sms till henne. Det hade dom inte gjort.
När dom ska betala för datorn säger han att dom får återkomma om 20 minuter, för att dom har inte satt in komponenterna i datorn, vilket dom haft 3 veckor på sig att göra och enligt dom själva skulle ha gjort. Som grädden på moset så skickar dom med grabben min Windows-skiva som jag haft med mig dit. Jag märkte inte detta förens när jag skulle gå och Windows-skivan saknades.

Jag fick iallafall en ny Windows-skiva.

JAG KOMMER MED UPDATE EFTER NÄSTA BESÖK HOS GREATTECH.

Enligt lagen har de rätt att försöka avhjälpa felet minst 2 gånger, sedan kan du välja att häva köpet och få pengarna tillbaka. Och ja alla kan göra ett misstag vad gäller att missa att skicka ut SMS och lämna fel skiva. De löste det ju åt dig. Efter att ha läst både din och butikens versioner ser jag ingen anledning att spy galla över butiken ännu.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuinnoX:

Nej, jag är snäll och upprättar honom om att folk blir mycket gladare om saker o ting är korrekt och lättare läst.

Du får gärna lägga in lite konstruktiv kretik om vad du vill att han ska ändra på. Ge några exempel. Lär ut, istället för att skälla ut.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Det känns som att OP nu vart ägd, tackar Greattech för att ha postat deras version av det hela.

På vilket sätt då? Köper man en ny färdig monterad dator ska allt vara installerat och testat.

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Jasså, Ska de skriva vad de tolkade att han sa istället? Eller vill du heller att det ska "bendover and take it like a man"

Jag vet inte vad du menar med "bendover and take it like a man"...men du verkar ha erfarenhet så förklara gärna för mig vad du menar...;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Bara så du vet angående "tinnitus"-tjutet aka. coilwhine...

Byter man ut datorn kommer det inte hjälpa nånting, du kanske får lite lägre nivå eller t.o.m lite högre men det blir aldrig så att det helt försvinner om ljudet är riktigt uppenbarligt. Det kommer OFTAST från grafikkortet men kan också komma från nätagget speciellt ifall det blir överbelastat eller moderkortet (ifall digital PWMs används istället för analoga).

Vid graffikkort förekommer detta tjut enklast ifall FPS:en blir hög, varför det i vissa spel kan va helt tyst medan det i andra spel kan ha förfärligt mycket ljud speciellt i enkla animerade menyer och sånt (Crysis intro, 3DMark06 när scenerna byts, FEAR menyn, Oblivion ingame inventory menyn är några exemplar där FPSen på en modern dator enkelt kommer upp till 1000 fps ifall vsync är avaktiverat). Så enklart är ju att alltid köra med vsync eller så finns det ett knep som oxå hjälper att sänka fpsen i 2D menyer och sånt utan att påverka prestandan ingame att sätta "maximum pre-render frames" till 0 ifall man har nvidia kort. Dock kan det i vissa fall också förekomma vid låg FPS. Isåfall kan man som workaround försöka lokalisera vilken komponent på kortet som har problem och använd rätt sorts lim som tål värme och ledet inte ström och sätt lim på den komponent som har problemet.

Eller så köper man helt enkelt ett annat grafikkort (eller nu nätagg eller moderkort ifall det är det som har problemet). Vissa grafikkort låter ju förfärligt mycket, typ 8800GT medan nyare GTX kort knappt låter alls även vid hög FPS.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Tyckte jag läste här att flera har varit med om ungefär samma sak hos just Greattech.
Jag är inte alls insatt i detta,men får man inte som kund häva köpet på datorn? även om det inte skulle vara fel på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Även om kunden står på torget och skriker att du är den sämsta, vidrigaste och oärligaste försäljaren den här sidan av ekvatorn? Skulle du inte hellre gå dit och berätta din sida av historien? Imponerande om inte.

Permalänk

ingen som hört talas om generic drivers?! finns inbyggda i operativsystemet för att kunna hantera hårdvara...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo visst de kunde hållit det mycket kortare...inte så detaljerat och inte med citat vad kunden skrivit till dem.
Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?
Men det innebär inte att man som företag har rätt att bli en besvärligt företag eller?
Man skall alltid försöka göra kunden nöjd men såklart inom rimliga gränser!
Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Hellre längre och detaljerat än kort. Då hade inlägget varit oprofessionellt.

Och de har ju försökt göra han nöjd! Headset+ försökt fixa problemen! Mer kan de väl inte göra?

Och skulle du riskera förlora stora delar av din inkomst om en person (som du anser inte skriva sanningen) skriver ut det på ett forum där de flesta av dina kunder förmodligen skulle kunna läsa det?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem

Intressant att läsa båda sidors syn på det, tycker Greattech har gjort helt rätt, och problemet med coilwine kan bero på elnätet så det är inte säkert att det är lika på olika platser.
Anton1337 börjar gnälla direkt med felaktiga påståenden, men om man inte har kunskapen om hur man färdigställer en dator eller om hur returrätt/öppet köp fungerar bör man skaffa kunskap eller ta hjälp av någon som kan istället för att försöka hänga ut ett företag, speciellt som det som skrivs i förstaposten visar att det är ett köp i butik.
Det är trist att det inte är bättre utbildning i "vardagsjuridik" i gymnasiet så att folk får lära sig lite grunder som alla har nytta av att känna till.
Och svaret från Greattech är sakligt o trevligt i tonen, det gör att min uppfattning av företaget stärks, däremot anton1337 sjunker i mina ögon pga gnäll utan substans.
Varna gärna när det finns anledning, men inte när ni blir sura för att ni själva gjort fel, men ändå blir korrekt behandlade av ett företag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Tyckte jag läste här att flera har varit med om ungefär samma sak hos just Greattech.
Jag är inte alls insatt i detta,men får man inte som kund häva köpet på datorn? även om det inte skulle vara fel på den?

Nej, klart du inte får häva köpet för att du är missnöjd. För hur många skulle då inte ångra sig över sina impuls köp konstant?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av hav:

Även om kunden står på torget och skriker att du är den sämsta, vidrigaste och oärligaste försäljaren den här sidan av ekvatorn? Skulle du inte hellre gå dit och berätta din sida av historien? Imponerande om inte.

Skulle kunden göra det så säger det nog mer om kunden än om säljaren eller? Det verkar ju jättenormalt att stå och skrika så på torget?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo visst de kunde hållit det mycket kortare...inte så detaljerat och inte med citat vad kunden skrivit till dem.
Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?
Men det innebär inte att man som företag har rätt att bli en besvärligt företag eller?
Man skall alltid försöka göra kunden nöjd men såklart inom rimliga gränser!
Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Vad för ska de inte vara detaljerade? Det ger mig ett intryck att de har lagt ner tid på det hela och egagerar sig i frågan. Sen när blev de ett besvärligt företag?
Tycker de varit väldigt tillmötesgående enligt deras version.
Det var TS som gjorde ärendet offentligt och då får man räkna med att även butiken redogör sinversion av det hela. Sen kan vi läsa och lämna åsikter. Enligt mig så tycker jag greattech har varit tillmötesgående.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tunezz:

Tyckte jag läste här att flera har varit med om ungefär samma sak hos just Greattech.
Jag är inte alls insatt i detta,men får man inte som kund häva köpet på datorn? även om det inte skulle vara fel på den?

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Lagar/Om-konsumentkopl... däremot distanshandelslagen ger dig lagstadgad returrätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Dom är inte tillräckligt seriösa. Man skall vara seriös.

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Skrivet av €ric:

Hellre längre och detaljerat än kort. Då hade inlägget varit oprofessionellt.

Och de har ju försökt göra han nöjd! Headset+ försökt fixa problemen! Mer kan de väl inte göra?

Och skulle du riskera förlora stora delar av din inkomst om en person (som du anser inte skriva sanningen) skriver ut det på ett forum där de flesta av dina kunder förmodligen skulle kunna läsa det?

Håller fortfarande inte med...! Som säljare måste man hålla huvudet kallt...bara för att en part sätter sig i sandlådan och blir bebis så behöver man inte själv sänka sig till den nivån...det är så jag ser det och också så som jag gör affärer...men så har jag alltid haft nöjda kunder som alltid återvänt som nöjda köpare/kunder.

Edit: Vad jag försöker säga är att man skall förklara sitt läge utan att på bnågot sätt hänga ut kunden...så att man får tillbaks honom som kund....idet fallet har nog Greattech misslyckats...kunden/TS kommer aldrig att handla från dem då han har blivit framställd som idiot utav dem....sedan spelar det ingen roll vem som har rätt! Nu är kunden en liten kund men om han varit en stor kund (företag eller kommun/landsting) så kunde den försäljningsmissen stått företaget (Greattech) dyrt!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Håller fortfarande inte med...! Som säljare måste man hålla huvudet kallt...bara för att en part sätter sig i sandlådan och blir bebis så behöver man inte själv sänka sig till den nivån...det är så jag ser det och också så som jag gör affärer...men så har jag alltid haft nöjda kunder som alltid återvänt som nöja köpare/kunder.

Fast beror ju på vilket cliental du har också. Dator branschen är svår, folk är missnöjda fast saker gör det som de ska.

Och de sänkte sig inte ner tills han nivå, de förklarade sin del av storyn.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv

Kunden verkar ju uppenbarligen ha gjort några fel, men just det han sa om att han inte får lämna tillbaka den när han har beställt den via internet låter som ett fel från greattechs sida.

Permalänk
Medlem

Greattech: Sälj inte datorerna utan OS, då slipper ni många problem. Slippa reklamationerna täcker kostnaden. Det med drivrutinerna var ju illa av kunden att inte hålla koll på och säga att något är fel istället.

Gå till botten med coilwhinet och sätt aldrig mer i samma produkt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intressant att läsa båda sidors syn på det, tycker Greattech har gjort helt rätt, och problemet med coilwine kan bero på elnätet så det är inte säkert att det är lika på olika platser.
Anton1337 börjar gnälla direkt med felaktiga påståenden, men om man inte har kunskapen om hur man färdigställer en dator eller om hur returrätt/öppet köp fungerar bör man skaffa kunskap eller ta hjälp av någon som kan istället för att försöka hänga ut ett företag, speciellt som det som skrivs i förstaposten visar att det är ett köp i butik.
Det är trist att det inte är bättre utbildning i "vardagsjuridik" i gymnasiet så att folk får lära sig lite grunder som alla har nytta av att känna till.
Och svaret från Greattech är sakligt o trevligt i tonen, det gör att min uppfattning av företaget stärks, däremot anton1337 sjunker i mina ögon pga gnäll utan substans.
Varna gärna när det finns anledning, men inte när ni blir sura för att ni själva gjort fel, men ändå blir korrekt behandlade av ett företag.

Mm jag tror både butiker och konsumenter kan gynnas av bättre kunskap om "vardagsjuridik". Blir mindre missförståd och troligen mindre irritation.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kunzite:

Kunden verkar ju uppenbarligen ha gjort några fel, men just det han sa om att han inte får lämna tillbaka den när han har beställt den via internet låter som ett fel från greattechs sida.

Den är ju köpt i butik om du läser först posten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Skulle kunden göra det så säger det nog mer om kunden än om säljaren eller? Det verkar ju jättenormalt att stå och skrika så på torget?

Du missar symboliken. Torget = sweclockers. Kunden = OP. Säljaren = Greattech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Jo visst de kunde hållit det mycket kortare...inte så detaljerat och inte med citat vad kunden skrivit till dem.
Vi alla som läst i tråden har ju förstått att TS är en besvärlig kund eller hur!?
Men det innebär inte att man som företag har rätt att bli en besvärligt företag eller?
Man skall alltid försöka göra kunden nöjd men såklart inom rimliga gränser!
Men man hänger aldrig ut en kund på internet...har själv arbetat med försäljning i 20 år...mina affärer med mina kunder stannar oss emellan!

Helt ärligt skiter jag hur länge du jobbat med försäljning. Men din syn på saken ska jag besvara då det är denna som är viktig. Eftersom TS nu väljer att skriva sin sida av historien på sweclockers, ett av sveriges största hårdvaru forum i sverige som jag förstått det så anser jag att Greattech gjorde rätt då de har ett antal potentiella kunder här. De berättade endast vad de hade gjort och vad som är sagt, de la ingen värdering eller förlämpade TS. Så kort och gott anser jag att din syn på affärsverksamhet är lite gammaldags.

Dock ska tilläggas hade Greattech svarat som andra idiotfirmor här på forumet gjort och påbörjat pajkastning med kunden då anser jag också att det är oproffsigt.

Skrivet av highspeed:

På vilket sätt då? Köper man en ny färdig monterad dator ska allt vara installerat och testat.

Nej, om jag fattat rätt så köpte TS W7 vid sidan av, hade han beställt det med datorn så hade det varit en annan femma.

Skrivet av Tunezz:

Tyckte jag läste här att flera har varit med om ungefär samma sak hos just Greattech.
Jag är inte alls insatt i detta,men får man inte som kund häva köpet på datorn? även om det inte skulle vara fel på den?

Har du läst tråden? När man köper i fysisk butik har butiken 3 ggr på sig att åtgärda felet på produkten de sålt. Har tagits upp i ett antal trådar förutom denna.

Skrivet av hav:

Även om kunden står på torget och skriker att du är den sämsta, vidrigaste och oärligaste försäljaren den här sidan av ekvatorn? Skulle du inte hellre gå dit och berätta din sida av historien? Imponerande om inte.

Precis det jag menar. Man kan förlora potentiella kunder. Ett dåligt rykte kan förstöra en hel del.

Skrivet av swinto538:

ingen som hört talas om generic drivers?! finns inbyggda i operativsystemet för att kunna hantera hårdvara...

Men är de lika bra som de "riktiga" drivarna? Och utveckla gärna, är det BS som Greattech dragit om drivarna eller hur menar du?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Den är ju köpt i butik om du läser först posten.

Sorry, läste för snabbt.

Permalänk
Skrivet av sj6:

Helt ärligt skiter jag hur länge du jobbat med försäljning. Men din syn på saken ska jag besvara då det är denna som är viktig. Eftersom TS nu väljer att skriva sin sida av historien på sweclockers, ett av sveriges största hårdvaru forum i sverige som jag förstått det så anser jag att Greattech gjorde rätt då de har ett antal potentiella kunder här. De berättade endast vad de hade gjort och vad som är sagt, de la ingen värdering eller förlämpade TS. Så kort och gott anser jag att din syn på affärsverksamhet är lite gammaldags.

Dock ska tilläggas hade Greattech svarat som andra idiotfirmor här på forumet gjort och påbörjat pajkastning med kunden då anser jag också att det är oproffsigt.

Nej, om jag fattat rätt så köpte TS W7 vid sidan av, hade han beställt det med datorn så hade det varit en annan femma.

Har du läst tråden? När man köper i fysisk butik har butiken 3 ggr på sig att åtgärda felet på produkten de sålt. Har tagits upp i ett antal trådar förutom denna.

Precis det jag menar. Man kan förlora potentiella kunder. Ett dåligt rykte kan förstöra en hel del.

Men är de lika bra som de "riktiga" drivarna? Och utveckla gärna, är det BS som Greattech dragit om drivarna eller hur menar du?

Måhända att mitt sätt är gammalmodigt...men som säljare måste du tänka som säljare inte som konsument...du tänker som konsument...därför blir du aldrig någon säljare...

Som säljare måste man tänka på sitt företag...alla som arbetar på företaget samt om man inte själv äger företaget...dess ägare och ev styrelse...låter man det bli sandlåda kan allt gå åt helvete!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Av TS inlägg så blir jag rätt fundersam. Detta verkar bero mer på okunskap hos dennes sidan snarare än att Greattech gjort fel. Nä, TS, svälj hedern och acceptera att du förmodligen har gjort bort dig i detta fall.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C