Permalänk
Medlem

DIY Vattenblock till 560Ti

Efter att ha skjutit upp projektet allt för länge så är det till sist dax att dra igång.
Det skall bli ett vattenblock till mitt Gigabyte 560Ti OC (gigabyte gv-n560oc-1gi).
Eftersom jag använder kortet dagligen, så blir det till att bygga efter mått. vi får väl se hur det går.
(Nåja, jag fuskade lite och kontrollmätte avstånden mellan skruvarna på baksidan av kortet.)
Hur som helst, nu kör vi.

DIY Vattenblock till 560Ti

Permalänk
Medlem

Coolt! Men varför sätter du inte peltier på en molex och direkt till agget istället?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Avstängd

Tänkt kyla minnena på kortet också kanske?

Permalänk

Sjukt fult, men funktionellt. Som Corsairs nya chassi. De kanske borde starta sig en klubb?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du gillar att löda va?

Permalänk
Medlem

Drar du med andra ord 108watt extra från grafikkortets fläktuttag?
Ett uttag som är tänkt för en fläkt som kanske drar max 5 watt? Det kan ju inte vara bra på något sätt, det är inte dimensionerat till detta!

Edit: Läste att du själv dragit denna slutpunkt men ändå, hur får man ens tanken på att tro att det skulle gå? Optimist?

I övrigt mycket trevligt galleri!

Permalänk

(Sorry guys, but I just don't trust you änymore.)

Så du skyller på Gigabyte för din vattenkylare inte blev bra?

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredrik433:

(Sorry guys, but I just don't trust you änymore.)

Så du skyller på Gigabyte för din vattenkylare inte blev bra?

Vissa borde verkligen lära sig läsa. Han ger en väldigt bra anledning till varför han inte vill köpa Gigabyte igen.

Permalänk
Medlem

Tanken har inte slagit dig att minnena kan bli överhettade och därmed orsaka black screen?

MVH//

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Drar du med andra ord 108watt extra från grafikkortets fläktuttag?
Ett uttag som är tänkt för en fläkt som kanske drar max 5 watt? Det kan ju inte vara bra på något sätt, det är inte dimensionerat till detta!

Edit: Läste att du själv dragit denna slutpunkt men ändå, hur får man ens tanken på att tro att det skulle gå? Optimist?

I övrigt mycket trevligt galleri!

Tack.

Jo, tanken var ju att fläktutaget inte skulle leverera mer än kanske runt 15W. Så när jag kollade vad den drog i idle, när fläkten står på 40%, (70W) så blev det ju en liten "Ohsh..." upplevelse.
Att jag använde en peltier överhuvudtaget var mest för att jag hade en, prova och se om den klarar av att kyla med ynka 15W från fläkten var tanken. Det var egentligen aldrig tänkt att vara en permanent feature.
Även om 1ºC i idle var imponerande så drog tempen iväg när GPU'n började jobba, något som iofs kunde bero på att peltiern fick dela ström med kortet.
Nåja, Jag lärde mig iallafall något nytt tills nästa kylare.

Citat:

Tänkt kyla minnena på kortet också kanske?

Funderade på det, men det blir jävligt jobbigt att bygga, och gör ingen större skillnad.

Citat:

Tanken har inte slagit dig att minnena kan bli överhettade och därmed orsaka black screen?

Jodå, provade med att klocka ner minnena, och det hjälpte lite. typ blackscreen efter 4min istället för 3min.

Citat:

Så du skyller på Gigabyte för din vattenkylare inte blev bra?

Nej, jag klandrar Gigabyte för ett dåligt kort som var instabilt redan innan jag började meka med den.
Det verkar tyvärr vara så att Gigabyte har varit lite för ambitiösa med sin OC, och släppt ett kort som är för högt klockat.
Jag kan ju tillägga att jag inte har haft några problem när jag spelat, men då har jag inte heller kört crysis på max, så det verkar inte lovande inför framtidens spel.

Citat:

Coolt! Men varför sätter du inte peltier på en molex och direkt till agget istället?

Nä, jag vill nog ha någon slags kontroller på peltiern, så att den inte står och tuggar 100W i idle.
Något att fundera på till ett framtida bygge.

Citat:

pork!

Till höger...

Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att jag inte har gett upp helt ännu, men det verkar som att kortet redan ligger över gränsen för vad det klarar av, så någon överklockning verkar det inte bli av. lite trisst, men vi får se om jag hittar ett bättre kort i framtiden.

Permalänk

lägg en fläkt också!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lordsqueak:

Tack.

Jo, tanken var ju att fläktutaget inte skulle leverera mer än kanske runt 15W. Så när jag kollade vad den drog i idle, när fläkten står på 40%, (70W) så blev det ju en liten "Ohsh..." upplevelse.
Att jag använde en peltier överhuvudtaget var mest för att jag hade en, prova och se om den klarar av att kyla med ynka 15W från fläkten var tanken. Det var egentligen aldrig tänkt att vara en permanent feature.
Även om 1ºC i idle var imponerande så drog tempen iväg när GPU'n började jobba, något som iofs kunde bero på att peltiern fick dela ström med kortet.
Nåja, Jag lärde mig iallafall något nytt tills nästa kylare.

Funderade på det, men det blir jävligt jobbigt att bygga, och gör ingen större skillnad.

Jodå, provade med att klocka ner minnena, och det hjälpte lite. typ blackscreen efter 4min istället för 3min.

Nej, jag klandrar Gigabyte för ett dåligt kort som var instabilt redan innan jag började meka med den.
Det verkar tyvärr vara så att Gigabyte har varit lite för ambitiösa med sin OC, och släppt ett kort som är för högt klockat.
Jag kan ju tillägga att jag inte har haft några problem när jag spelat, men då har jag inte heller kört crysis på max, så det verkar inte lovande inför framtidens spel.

Nä, jag vill nog ha någon slags kontroller på peltiern, så att den inte står och tuggar 100W i idle.
Något att fundera på till ett framtida bygge.

Till höger...

Sammanfattningsvis så kan jag väl säga att jag inte har gett upp helt ännu, men det verkar som att kortet redan ligger över gränsen för vad det klarar av, så någon överklockning verkar det inte bli av. lite trisst, men vi får se om jag hittar ett bättre kort i framtiden.

Skulle ju gå om man bygger en liten PWM krets att reglera med

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Det här måste nog vara det bästa vattenblocket på sweclockers

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hur fan kan du koppla peltierelementet på grafikkortet? Den peltierelementet du har måste minst ligga på 150watt ofta din grafikkort klarar av det?
Den de har på http://www.kjell.com/ ligger på 227W och 16v. Jag hoppas att det inte är den du har?

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Härligt att se grabbar som dig.. Jag bara älskar att vakna upp en söndags morgon och se ett gäng nerslipade femtio öringar in action.

One world, One love

Visa signatur

Familj - Vänner - Datorer - Öl

Permalänk
Medlem

Känns ganska så uppenbart att man inte ska driva en peliter på kortet utan direkt ifrån nätdelen istället... Kanske dags att börja använda google innan man börjar projekt

och om du inte vill att det ska dra ström så bör du lägga ner hela peliter projeket på en gång för dom drar en jäkla massa, Känns som att det vore enklare att köpa en färdig vattenkylning så du sluipper använda peliter, Samt ser bättre ut

Permalänk
Medlem

Hur många watt är den där peltiern på? Lär inte vara många watt om du kör den från moderkortet... Tror inte du kan dra 100w från dem

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skulle ju gå om man bygger en liten PWM krets att reglera med

Skall du använda peltier måste du ha en sk coldplate.. ett stycke koppar mellan peltier och GPU,,, denna coldplate skall bultas ganska rejält mot peltiern och vattenblocket sedan monteras detta mot GPUn.. överskrid inte delta T ( temp in minus temp ut ) på peltiern för då lever den inte länge

Permalänk

nice (Y)

Permalänk
Medlem

Fina grejer! Optimistiskt att driva en peltier på fläktutgången, men det vet du nog vid det här laget! Friskt kopplat hälften brunnet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Kul album helt klart men !? avståndet mellan vattnet å cpu vill man ju ha så litet som möjligt tätt packade rör å slipa lite typ ^^ hade vart nice cm 212 med pipesen moddade med vatten ^^

helt klar roligt initiativ å kreativt

[edit] trodde jagg skrev i ett av de andra albumen men men

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Halfow:

Kul album helt klart men !? avståndet mellan vattnet å cpu vill man ju ha så litet som möjligt tätt packade rör å slipa lite typ ^^ hade vart nice cm 212 med pipesen moddade med vatten ^^

helt klar roligt initiativ å kreativt

[edit] trodde jagg skrev i ett av de andra albumen men men

Om jag inte misstar mig så är nog de heatpipesen solida.

Jag tror att det enklaste och bästa sättet att göra en mod som denna är att behålla kylflänsarna på kortet och göra en vattenkylnings anordning direkt på det. Då slipper du leta 50-öringar