Hur snabb är din SSD?

Permalänk

Jag vill bara varna för nåt som hände mig , jag skulle ladda hem ett benchmark program för ssd diskar men när jag klickade på download så la bara allting av, sen startade inte windows7 igen, när jag började kolla upp vad som hänt så var ssd disken borta ur bios,
har någon annan som råkat ut för nåt liknande, den funkar fint nu men fan va liten man är när sånt händer!

Visa signatur

Asus Sabertooth P67, Intel i5 2500 k 8GHZ 1333 dmm3, 6970 x 2 Gigabyte+ Power-color4gb ,
ssd 120gb team x1 , wwc 1000gb 7200spinn,windows 7 64b. Home Premium, Have a Great Day!
Danneman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Soir:

Vad har du för moderkort? Jag undrar om inte du har 9182 istället för 9128.

ASUS Sabertooth P67, 1155

Permalänk
Medlem

Ni tycker jag ska köra Intels SATA II istället för Marvels SATA III på mitt moderkort? Läste att man kan dubbla sin score om man kör Intels SATA II på moderkortet istället.

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mad64:

ASUS Sabertooth P67, 1155

Tydligen var 9182 en felskrivning från ASUS när jag väl kikade närmare på vad Marvell erbjuder. Jag har faktiskt ingen förklaring till varför det visar högre siffror.
Hur ser det ut med AHCI? Visar resultatet någon skillnad om du ändrar från IDE till AHCI?
Har du något val av att kretsen skulle få tillgång till fler lanes via PCIe?
Jag har inte hittat något i specifikationerna från Marvell om att kretsen har stöd för mer än 1xPCIe 2.0 (5 Gbit/s upp och ned, detta är 625MB/s rådata) men jag har läst om användare med en inställning i BIOS för något liknande.

Permalänk
Medlem

crucial har börjat skicka ut sina m4 med 009 fw från fabrik.
intel inf & srt, tweaks http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tweaks-for-windows-7/552.html
edit: Intel Sata III port

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Skrivet av lithen:

Jag såg de, har senaste på min m4 iaf
Använde ALLA tweaks där nu och resultatet har ni här

EDIT:
Alla tweaks gjorda från denna sida:
http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tweaks-for-windows-7/552.html

Mina poäng:

Är en FET skillnad mellan dina o mina poäng, vi har EXAKT samma SSD och samma Firmwire. Kör du med SATA II(3Gb/s) eller SATA III(6Gb/s) ? Intel eller Marvell?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Jag såg de, har senaste på min m4 iaf
Använde ALLA tweaks där nu och resultatet har ni här

EDIT:
Alla tweaks gjorda från denna sida:
http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tweaks-for-windows-7/552.html

Mina poäng:

http://img402.imageshack.us/img402/5710/asssdbenchm4ct128m4ss...

Är en FET skillnad mellan dina o mina poäng, vi har EXAKT samma SSD och samma Firmwire. Kör du med SATA II(3Gb/s) eller SATA III(6Gb/s) ? Intel eller Marvell?

Koppla den till en av intelportarna för sata 3gbit/s, sekventiell prestanda kommer att sjunka medan allt annat troligen kommer att bli bättre.

Permalänk
Medlem

Corsair Force GT 120

Kollar i denna tråden hur jag ska komma tillrätta med de dåliga värdena jag har på min disk jämfört med tester och andra på forumet.
Visar värdena från AS SSD och ATTO

http://imageshack.us/photo/my-images/215/asssdv.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/155/attoo.png/

Vidare har jag haft problem med att datorn låser sig vid ett flertal tillfällen och vägrar boota från disken, den hittar inte ens den i BIOS. Jag har installerat om bytt plats på SATA kablar m.m. utan att jag löst problemet. SATA kabeln in i själva disken verkar inte "klicka" fast utan den bara sitter lite löst om man jämför den andra disken eller kopplingarna in i MB.

Datorn som allt sitter i är:

Intel Core? i5 Quad Processor i5-750
Corsair Powersupply HX 750W
Corsair SSD Force Series? GT 120GB
Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2
ASUS P7P55D LE, P55, Socket-1156
Gainward GeForce GTX 580 3072MB PhysX
Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 16GB CL9

Kan det vara fel kablage jag använder?
Funkar inte RAM-minnet som det ska?
Har försökt leta på internet men inte hittat direkt hur jag ska göra.

Får inte riktigt rätsida på detta

Edit: Tror det kan vara moderkortet som inte är med på banan. Tar bara SATA - 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Koppla den till en av intelportarna för sata 3gbit/s, sekventiell prestanda kommer att sjunka medan allt annat troligen kommer att bli bättre.

Jo känns som att jag får göra det och köra SATA II, 3Gb/s istället

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk

Lite snabbare nu efter ett par veckors användande

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amdmannen:

Lite snabbare nu efter ett par veckors användande

http://forumbilder.se/images/35212011113003b0e4.jpg

Du kör SATA 3Gb/s eller? IDE eller AHCI mode i bios?

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av SIR_HanZen:

Du kör SATA 3Gb/s eller? IDE eller AHCI mode i bios?

Med tanke på speeden så 6GBit/s
Enligt bild AHCI
Ovan då via Intels styrkrets.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem

amdmannen tar ledningen i kukmätar ssd-tävlingen bland m4 klassen.. Varför har jag så dålig acc time jämfört med er andra? som har m4..

Kan det ha med att göra att min disk bara har 33 gb kvar.. alltså ganska full?

EDIT: hur fna kan du ha 30 mb/s snabbare än mig i skriv på 4K ?

Permalänk
Skrivet av hackeron:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/f0d7dbf9_Score%20med%20iaSt...

amdmannen tar ledningen i kukmätar ssd-tävlingen bland m4 klassen.. Varför har jag så dålig acc time jämfört med er andra? som har m4..

Kan det ha med att göra att min disk bara har 33 gb kvar.. alltså ganska full?

Haha
Har ca 80GB free på min.
När jag kör tex. bench progg kör jag från en av mina andra diskar, om det nu spelar in.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk

Köpte en igår o kopplade in o allt...ändrat till AHCI i bios, inte gjort mycket mer. Såhär såg det ut efter ett par timmars användning...dock fattas en hel del utrymme som jag inte vet vart det tagit vägen :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Air 540 | Moderkort: MSI X570-A PRO | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Minne: Corsair Vengeance @ 3200mhz 16GB | GPU: AMD RX 5700 XT | PSU: Corsair TX 750W

Permalänk
Medlem

Edit: bytte till AHCI och tweakade enligt http://www.computing.net/howtos/show/solid-state-drive-ssd-tw... här är de nya värdena:

Visa signatur

• Intel i7 2600K @ 4.3GHz • ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 • 8GB Corsair Vengeance • Corsair SSD Force 3 Series 120GB • Win 7 64-bit • Corsair TX 850W • Corsair Graphite 600T Vit • Corsair Cooling Hydro H80

Permalänk
Medlem
Skrivet av amdmannen:

Med tanke på speeden så 6GBit/s
Enligt bild AHCI
Ovan då via Intels styrkrets.

Jag måste nog fan testa o köra SATA II istället för Marvells kassa SATA III, får ju sjukt dåliga poäng med 6GB/s portarna

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Hej, min ssd är en OCZ agility 3 120gb och är satt i sata 6gbs på ett gigabyte ud3h z68 moderkort.
Men saken är att den läser och skriver bara i 150 mb/s typ, jag har slängt på ACHI mode och det hjälpte inte. Startar windows på ca 30s....
Vad kan det vara för fel?

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Hej, min ssd är en OCZ agility 3 120gb och är satt i sata 6gbs på ett gigabyte ud3h z68 moderkort.
Men saken är att den läser och skriver bara i 150 mb/s typ, jag har slängt på ACHI mode och det hjälpte inte. Startar windows på ca 30s....
Vad kan det vara för fel?

Mvh Rickard

Gör ett test med as-ssd och lägg upp en skärmdump av resultatet här så får vi se om allt är som det ska.

Permalänk
Medlem

Jag fick
read write
Seq:162 mbps 135 mbps
4k:16 mbps 41mbps
4k-64thrd:21 mbps 68 mbps
time: 0.118ms 0.289 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Jag fick
read write
Seq:162 mbps 135 mbps
4k:16 mbps 41mbps
4k-64thrd:21 mbps 68 mbps
time: 0.118ms 0.289 ms

Som jag skrev så ville jag att du skulle lägga upp en skärmdump, ger mer info än bara resultatet...nåja, utan att se något mer så kan vi konstatera att kontrollern disken är kopplad till inte står i ahci-läge, byt från ide till ahci så kommer du att få bättre prestanda.

edit: Förresten när du fått igång ahci så gör ett test med atto också

Permalänk
Medlem

Jag har ACHI mode på.... och nu så kom jag på att jag hade den i marvell 6gbps så jag satte den i "vanliga" sata 6gbps och får nu 205 mbps i read men tycker dock så jag ska ha mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av f1skarN:

Jag har ACHI mode på.... och nu så kom jag på att jag hade den i marvell 6gbps så jag satte den i "vanliga" sata 6gbps och får nu 205 mbps i read men tycker dock så jag ska ha mer..

OCZ specar själva 120gb versionen av agility 3 till 190mb/s seq read, 130mb/s seq write och 90mb/s respektive 130mb/s vid 4k-64thrd read/write i as-ssd.

Gör ett test med atto så kommer du att få resultat som motsvarar diskens maxprestanda.

Permalänk
Medlem

http://imageshack.us/photo/my-images/195/attoo.png/
http://imageshack.us/photo/my-images/802/unledsyrm.png/

där har du lite

Permalänk
Medlem

Enligt screenshoten på AS SSD kör du fortfarande IDE mode och inte AHCI.
Kolla så du ändrat till AHCI på rätt kontroller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Enligt screenshoten på AS SSD kör du fortfarande IDE mode och inte AHCI.
Kolla så du ändrat till AHCI på rätt kontroller.

Ah okej får kolla upp det. Tack

Permalänk
Medlem

Crucial M4 128gb, nyinstallerat Win7x64
AHCI
SATA 6GBit/s
Intels styrkrets.

Shit! Det går undan (min första SSD).

Visa signatur

Frakk!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Enligt screenshoten på AS SSD kör du fortfarande IDE mode och inte AHCI.
Kolla så du ändrat till AHCI på rätt kontroller.

Skrivet av f1skarN:

Ah okej får kolla upp det. Tack

Måste vara ett gammalt screenshot då det inte har de siffror som rapporterades senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Måste vara ett gammalt screenshot då det inte har de siffror som rapporterades senare

Sant, får skylla på febern att jag missade de

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem