Fredagspanelen 23: Bildskärmsspecial, Intel Ultrabook och Google Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Son of Qwerty:

Varför tar inte SweClockers och bara plockar loss ljudet och släpper som podcast på iTunes?

Ser hellre två personer sittandes och gör sina grimaser så man faktiskt kan SE vad dom menar.

Vill du inte ha ljud så kan du bara minimera webläsaren, lättare än så är det inte

Permalänk
Datavetare

UNIX

Dennis Ritchie var mycket riktigt med och utvecklade den första versionen av UNIX. Men UNIX finns även idag då namnet idag är en specifikation på vilka funktioner och kommandon en system måste ha för att vara UNIX.

Faktum är att väldigt många av de system vi använder idag är endera en "riktig" UNIX (t.ex. OSX, FreeBSD) eller "UNIX-lik" (t.ex. Linux). Linux stöder i princip allt som UNIX kräver, men så vitt jag förstår så kostar det pengar att få status av en "riktigt" UNIX.

Tittar man på telefoner så är UNIX totalt dominerade idag

* iOS bygger på samma kärna som OSX och är således UNIX. Rent formellt kan man dock inte kalla iOS för UNIX då iOS program inte direkt kan komma åt UNIX APIerna, men de finns där och används av systemet.
* Android bygger på Linux som är UNIX-likt.
* Bada OS bygger på Linux
* MeeGo/Maemo (Nokia) bygger på Linux
* WebOS bygger på Linux
* Blackberry har köpt ett RTOS företag som heter QNX som är UNIX-like (stöder POSIX

Inom embedded är det största RTOS något som heter VxWorks, som i.o.f.s. har ett eget API men det implementerar även POSIX.

Det är egentligen bara Microsofts OS som INTE är UNX eller UNIX-likt av de populära moderna OSen. Men även till Windows finns det tillägg som implementerar POSIX. Ett sådant gratis alternativ är Cygwin, men det finns även kommersiella varianter som SUA.

Att UNIX överlevt under så lång tid, första implementationen kom i slutet av 60-talet, visar bara vilket extremt kraftfullt och väldesignat system Dennis Ritchie och co. skapat. Alla kanske inser att jag gillar UNIX med tanke på min sig...

Så all heder till Dennis Ritchie!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

För det första; nu är avsnitten så långa att man måste gå på toa mitt i.

För det andra. Här har jag suttit och käkat vörtbröd i 1h20min så säger Emil att man ska ta det lungt. Lite sent för det va?

Oh shit, vörtbröd har jag glömt bort! Lätt bästa brödet, måste inhandlas snarast.

OnT: Nu börjar det ta sig med rediga avsnitt! Gillas skarpt då jag gärna inte kollar på det skräp (idol) som min kära flickvän kollar på på fredagar. Jag tänkte på det där om sweclockers-uttalet i förr avsnittet. Jag har då alltid sagt sveklåckers och inte swiclockers, och att få höra att VDn gör detsamma värmde mitt höstkalla hjärta. Nu kan jag sova gott, cheers!

Permalänk
Medlem

Otroligt bra fredagspanel, tyckte särskilt om att ni tog upp skärmar på slutet då jag går i köptankar.

Skrivet av Mimematis:

...lättare än så är det inte

Antingen så menade du "svårare än så är det inte" eller "det blir inte lättare än så".

Permalänk
Medlem

Emil: Ni kan även... Röksignaler
Jonas: Ni kan även använda nån form av telegraf. Vi har kopplat loss vår, just nu, för den sjönk med Titanic
*Garv*
Edit:

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av FERGUS:

Otroligt bra fredagspanel, tyckte särskilt om att ni tog upp skärma på slutet då jag går i köptankar.

Antingen så menade du "svårare än så är det inte" eller "det blir inte lättare än så".

Nej, lättare än så är det inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Nej, lättare än så är det inte

Ja vad vet jag, har bara aldrig hört någon säga så.

Permalänk
Medlem

Mycket bra killar. Emil måste ju vara en av de skönaste personerna någonsin med alla sina helt irrelevanta inflikningar

Ni får ha lite bättre koll på mickarna dock; inte första gången emils mick lossar. Förstår att det är lätt att den gör det när han böjer sig ner för att hämta saker, men tycker nog att någon borde ta en titt ibland så att man faktiskt hör vad han säger. Eller använda en bom-mick om man nu vill det.

Permalänk
Medlem

ännu en gång ett avsnitt episk fredagsunderhållning!

Permalänk
Medlem

Epic!

Tackar!

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Gör ni Fredagspanelen före eller efter afterwork? Att göra det efter afterwork på fredagen vore annars en kul grej.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Inaktiv

"Ta det lugnt med vörtbrödet"

Vet inte varför, men tyckte det va extremt roligt:D Speciellt efter Jonas reaktion, då vred jag mig av skratt..

Mycket trevlig panel!

Permalänk
Medlem

Vörtbröd, gissar jag ett internskämt ?

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk

Vörtbröd, gissar jag utbyte av "alkohol" för att slippa problem med publiken.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Trevlig fredagspanel om än lite väl lång, fick ta pisspaus mitt i.

Men, zenbook:en såg riktigt snygg ut!

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Avstängd

tycker humorn va skön ikväll:) riktigt bra

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd

va det bara jag som hörde att Emil sa att mobilen hade 500 megapixel kamera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Jävligt bra om paneler där i slutet grabbar! Det var riktigt bra och få lite klargörelse över det hela i helhet. Underbar fredagspanel som vanligt!

Håller med, gött att ni tog upp panelerna. Gillar de längre fredagspanelerna.
hahaha kunde inte hålla mig när man såg Jonas ansiktsuttryck precis i slutet!

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Hehe, jodå, det märkt vi allt också så snart vi tittade på klippen efteråt. Lite sent när allt är klart bara, så det får vara som det är. Inte direkt aktuellt att filma om.

Gör om - gör rätt

Skrivet av AMD_PERA:

Kör en direktsändning nägon gång med forumet som frågepanel

JA! Live ftw! Ni spelar ju ändå inte in det igen så varför inte?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Oh, fredagspanelen är det bästa som hänt sedan kyckling kom.

"Men fredag är ändå den dag som känns bäst." lalalalal osv. är inte en sångfågel direkt.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Så gött!!

Synd att det bara är fredag varannan vecka!

Permalänk
Medlem

Min första fredagspanel. Ska bli ett stående inslag hädanefter.

Bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Spännande och lärorikt.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

LOL, Thörnqvist vid 58:35 ”ba puff”

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.

Permalänk

Fan har ni blivit upp köpta av AMD?
Massa propaganda om hur lång den är, så är den inte ens två timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen tagit igenom denna långfilm, som vanligt är alltid lika awesome oberoende av tid på den! Dock något som jag faktiskt störde mig på var skuggan från den "mystiska mannen" (Dun dun duhhh!) som stod bakom kameran ;P

Permalänk
Medlem

Sweclockers.Fredagspanel.S01E14.720p.x264-DHD.torrent

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twophyro:

Sweclockers.Fredagspanel.S01E14.720p.x264-DHD.torrent

Aaww jag trodde du hittat den :/ mrn verkar inte som den finns nånstans mainstream.

Känns som fredagspanelen blivit som Emil och jonas's svar på allt folk skriver i forumet ;P

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Tumme upp!

Som vanligt tack för en strålande fredagspanel!

Roligt med en genomgång av olika skärmtyper. Jag kan tyvärr dock inte hålla med er om att användandet av IPS skärmar behöver justifieras med att man är proffs och håller på med foto. Jag kom över en begagnad dell 3007wfp hc 2 billigt och det gav mig samma frågeställning som när jag tog mitt körkort, varför har jag inte gjort detta tidigare? Visst handlar det om en hel del pengar men med tanke på hur mycket just tid och pengar många spenderar på och vid datorn är det en väl värd investering.

Visa signatur

Fips!

Permalänk

Whaat! 1h 17min, fan också, hinns inte med nu, måste upp å jobba kl 6 :/

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti