Datorn går inte starta, men lyser på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Har du garanti kvar, om inte är det bara att skruva upp PSU´n. Du ser ganska lätt om en kondensator "läcker", toppen spricker så att säga.
http://ww2.justanswer.com/uploads/TVTech1/2011-01-16_144307_c...

Jag har garanti kvar, så jag pillar ogärna med PSUn.

Skrivet av JaZid:

Vissa nätaggregat har en automatsäkring, det kan inte vara den som du utlöser? Skulle förklara varför datorn startar efter vissa intervall, men inte alls i ditt ena uttag. Du kan mycket väl ha kortslutning någonstans på vägen.

Det kan till och med vara så dumt att nätaggregatet har en så pass låg rippel att datorn vägrar kickstarta på grund av det.

Det finns många sätt att testa om nätaggregatet fungerar och jordar ordentligt, men alla involverar högspänning och ett spel med livet som insats så vet inte riktigt om jag är bekväm med att sätta idéer i huvudet på folk här. Som föregående talare sade vore nog kontakt med återförsäljaren det bästa. Förklarar du grundligt att du är osäker på om det verkligen är fel på komponenten i fråga eller något annat så slipper du ofta felsökningskostanden i 'good will'.

Datorn fungerar idag i samma eluttag om den inte fungerade i igår. Jag kan tänka mig att det är kondningarna... Ska testa att plocka isär burken nu och testa allt utanför chassit, men med största sannolikhet är det väl som sagt en kondensator i PSUn. Eller kan det vara en på moderkortet också? Är det någon fara att använda datorn ikväll under belastning (spel) och sedan lämna in PSUn imorgon, eller ska jag helst låta bli helt?

Tack för all hjälp allihop!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag har garanti kvar, så jag pillar ogärna med PSUn.

Datorn fungerar idag i samma eluttag om den inte fungerade i igår. Jag kan tänka mig att det är kondningarna... Ska testa att plocka isär burken nu och testa allt utanför chassit, men med största sannolikhet är det väl som sagt en kondensator i PSUn. Eller kan det vara en på moderkortet också? Är det någon fara att använda datorn ikväll under belastning (spel) och sedan lämna in PSUn imorgon, eller ska jag helst låta bli helt?

Tack för all hjälp allihop!

Mitt råd vore att låta bli att köra, eftersom vi inte vet var felet ligger. Och oftast när det är PSUn som dör så kan den ta med sig andra komponeter i graven.

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Mitt råd vore att låta bli att köra, eftersom vi inte vet var felet ligger. Och oftast när det är PSUn som dör så kan den ta med sig andra komponeter i graven.

Okej, jag ska bara testa klart allting så låter jag den vara sen.

Jag blir verkligen inte klok på detta. Jag har nu testat lite, och så här gick det:

Jag flyttade datorn från skrivbordet. Datorn är där inkopplad i eluttaget som vi kan kalla 1. Jag bär bort datorn till köksbordet och tar ut moderkortet och PSU från chassit. Jag har enbart CPU, kylare och RAM på moderkortet, inga HDD eller GPU eller liknande är inkopplat.

Jag testar att koppla in PSUn till ett närliggande eluttag som vi kan kalla för 2. Jag trycker sedan på on-knappen på moderkortet. Allting hoppar igång direkt. Det motsäger ju tesen om att det är en kondning som behöver laddas när strömmen varit bruten, eftersom att datorn då hade stått utan ström en liten stund. Men jag vet inte...

Jag testar att stänga av och starta några gånger och det fungerar. Jag har ännu inte kopplat in GPU eller något annat (ingen skärm eller HDD heller). Jag tänker då att jag ska testa med eluttag 1, vid mitt skrivbord. Jag kopplar in PSUn där via en förlängningskabel och försöker starta. Ingenting händer. Jag börjar fundera på om det är fel på eluttag 1. Jag kopplar in PSUn till eluttag 2 igen, men nu händer ingenting där heller. Jag kopplar då in PSUn till eluttag 1 igen, och då hoppar allt igång igen. Så det verkar vara helt random, och inte bero på något specifikt eluttag.

Eftersom att allt hoppar igång stundtals så känner jag inte att det finns behov med att koppla in GPU, HDD etc. till moderkortet, då det troligen inte har någon påverkan på funktionaliteten. Dock finner jag det mycket märkligt....

Vad tror ni att det kan vara? En felaktig PSU, eller något med moderkortet kanske? Det bör nämnas att PSUn låter lite när den är igång, typ från fläkten skulle jag tro, men jag är inte säker. Alltså inget vanlig fläktljud, utan mer som att den ligger och skaver mot ett fläktfilter eller liknande.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Okej, jag ska bara testa klart allting så låter jag den vara sen.

Jag blir verkligen inte klok på detta. Jag har nu testat lite, och så här gick det:

Jag flyttade datorn från skrivbordet. Datorn är där inkopplad i eluttaget som vi kan kalla 1. Jag bär bort datorn till köksbordet och tar ut moderkortet och PSU från chassit. Jag har enbart CPU, kylare och RAM på moderkortet, inga HDD eller GPU eller liknande är inkopplat.

Jag testar att koppla in PSUn till ett närliggande eluttag som vi kan kalla för 2. Jag trycker sedan på on-knappen på moderkortet. Allting hoppar igång direkt. Det motsäger ju tesen om att det är en kondning som behöver laddas när strömmen varit bruten, eftersom att datorn då hade stått utan ström en liten stund. Men jag vet inte...

Jag testar att stänga av och starta några gånger och det fungerar. Jag har ännu inte kopplat in GPU eller något annat (ingen skärm eller HDD heller). Jag tänker då att jag ska testa med eluttag 1, vid mitt skrivbord. Jag kopplar in PSUn där via en förlängningskabel och försöker starta. Ingenting händer. Jag börjar fundera på om det är fel på eluttag 1. Jag kopplar in PSUn till eluttag 2 igen, men nu händer ingenting där heller. Jag kopplar då in PSUn till eluttag 1 igen, och då hoppar allt igång igen. Så det verkar vara helt random, och inte bero på något specifikt eluttag.

Eftersom att allt hoppar igång stundtals så känner jag inte att det finns behov med att koppla in GPU, HDD etc. till moderkortet, då det troligen inte har någon påverkan på funktionaliteten. Dock finner jag det mycket märkligt....

Vad tror ni att det kan vara? En felaktig PSU, eller något med moderkortet kanske? Det bör nämnas att PSUn låter lite när den är igång, typ från fläkten skulle jag tro, men jag är inte säker. Alltså inget vanlig fläktljud, utan mer som att den ligger och skaver mot ett fläktfilter eller liknande.

Testade du att "tjuv"koppla PSUn som jag föreslog? Isf testade du båda eluttag 1 och 2? ^^

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Testade du att "tjuv"koppla PSUn som jag föreslog? Isf testade du båda eluttag 1 och 2? ^^

Gjorde det precis, och då fungerade det ypperligt. Med en fläkt inkopplad det vill säga. I båda eluttagen.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Ska testa att koppla in allt igen. Men kan ju vara som någon skrev här; en dålig kondning i PSUn kan ju kanske orka driva en fläkt, men inte hela systemet. Jag tror nog på att en kondning i PSUn är trasig. Jag har kollat alla kondningar på moderkortet, och de ser helt normala ut.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Testade att koppla in PSUn till moderkortet (med CPU, kylare och RAM) igen. Och det fungerade. I båda eluttagen. Ska prova och koppla på GPU nu. Detta är så jävla konstigt alltså...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Testade att koppla in PSUn till moderkortet (med CPU, kylare och RAM) igen. Och det fungerade. I båda eluttagen. Ska prova och koppla på GPU nu. Detta är så jävla konstigt alltså...

Din dator är hemsökt
*Håller tummarna för att den ska funka*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Din dator är hemsökt
*Håller tummarna för att den ska funka*

Innan jag kopplade in GPUn så slutade den fungera igen. Sen provade jag återigen att koppla bort strömsladden och koppla in den igen och starta via moderkortets knapp. Då startade den. Gjorde samma sak. Då startade den inte. En gång så startade den ett tag efter att jag tryckt på moderkortets knapp också, cirka 5 sekunder efter, då drog den igång.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Har läst runt lite och det ända jag hittat som "nästan" matchar dina problem om det inte är PSU/CPU eller Mobot som krånglar, är CPU init.
Har inte orkat läsa allt men tydligen något som ASUS moderkort har... kan vara helt ut och yra men. Hittat 5st.. som beskriver sina problem att datorn måste "värma upp" sig 10-15min innan den startar och att led/mus och tangentbord lyser men inget händer. Testa googla "CPU INIT" fanns några tips hur man skulle gå till väga, men som sagt kan hända att detta inte alls passar in på dina problem men det är värt att titta på ^^

Edit:Några tips på hur man kan fixa.
Men läs först och se om det passar in på dina problem

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem

Okej, nu ger jag upp, det MÅSTE vara en kondning eller liknande på PSUn. Jag kopplade in GPUn till moderkortet och försökte starta - ingenting hände. Jag lät det stå så ett tag och gick och satte på kaffe. När jag kom tillbaks och försökte starta igen så startade allt. Det är med största sannolikhet en kondning som behöver "laddas" för att orka driva mer än en fläkt, för var det bara en fläkt inkopplad fungerade allting perfekt. Men så fort det blir lite mer som ska strömförses så blir det lite random om det fungerar eller inte.

Nu skruvar jag ihop allting igen, förutom PSUn som åker till Inet imorgon. Hoppas att det är PSUn...

Tack så mycket för hjälpen alla, uppskattas verkligen!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Innan jag kopplade in GPUn så slutade den fungera igen. Sen provade jag återigen att koppla bort strömsladden och koppla in den igen och starta via moderkortets knapp. Då startade den. Gjorde samma sak. Då startade den inte. En gång så startade den ett tag efter att jag tryckt på moderkortets knapp också, cirka 5 sekunder efter, då drog den igång.

Kan du testa att trycka på knappen ett par gånger utan att dra ur strömmen?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Har läst runt lite och det ända jag hittat som "nästan" matchar dina problem om det inte är PSU/CPU eller Mobot som krånglar, är CPU init.
Har inte orkat läsa allt men tydligen något som ASUS moderkort har... kan vara helt ut och yra men. Hittat 5st.. som beskriver sina problem att datorn måste "värma upp" sig 10-15min innan den startar och att led/mus och tangentbord lyser men inget händer. Testa googla "CPU INIT" fanns några tips hur man skulle gå till väga, men som sagt kan hända att detta inte alls passar in på dina problem men det är värt att titta på ^^

Edit:Några tips på hur man kan fixa.
Men läs först och se om det passar in på dina problem

Aha! Detta ska jag titta på. Tack så mycket! Som du skriver så lyste faktiskt min mus, men datorn startade inte.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Kan du testa att trycka på knappen ett par gånger utan att dra ur strömmen?

När den är i ett läge då den inte fungerar menar du?

För trycker jag nu kommer den med största sannolikhet att starta då den varit inkopplad ett tag. Men kan ju i så fall koppla ur den och sen testa om det är det du menar?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

När den är i ett läge då den inte fungerar menar du?

För trycker jag nu kommer den med största sannolikhet att starta då den varit inkopplad ett tag. Men kan ju i så fall koppla ur den och sen testa om det är det du menar?

ja, testa om det funkar så är det nog kanske agget som på något sätt inte orkar med, sen har du provat orginalklock?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ja, testa om det funkar så är det nog kanske agget som på något sätt inte orkar med, sen har du provat orginalklock?

Originalklock på CPUn? Ja, återställde BIOS igår. Nu står den på 3,7 GHz tror jag.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Originalklock på CPUn? Ja, återställde BIOS igår. Nu står den på 3,7 GHz tror jag.

Kommer ihåg, när jag klockade för hårt. Då fick den liknande symtom. Startade på andra tryckningen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

ja, testa om det funkar så är det nog kanske agget som på något sätt inte orkar med, sen har du provat orginalklock?

Testade att göra följande: starta systemet - allt fungerar. Stängde av systemet. Stängde av nätagget och drog ur strömkabeln. Återställde BIOS med jumpern. Kopplade in strömkabeln igen och slog på nätagget. Testade att starta systemet - ingenting hände. Testade även att trycka flera gånger som du sa.

EDIT: Det som är inkopplat är mobo, CPU, kylare, RAM, GPU samt en chassifläkt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Aha! Detta ska jag titta på. Tack så mycket! Som du skriver så lyste faktiskt min mus, men datorn startade inte.

Kikade lite mer på CPU_init, och jag tror inte att det är boven i dramat. Detta då datorn startar helt normalt när den väl startar, men är helt stendöd när den inte gör det.

Det är vanligare att den startar om den varit inkopplad ett tag i väggen, annars är det ovanligare att den startar om jag kopplar in den och försöker direkt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Testade att göra följande: starta systemet - allt fungerar. Stängde av systemet. Stängde av nätagget och drog ur strömkabeln. Återställde BIOS med jumpern. Kopplade in strömkabeln igen och slog på nätagget. Testade att starta systemet - ingenting hände. Testade även att trycka flera gånger som du sa.

EDIT: Det som är inkopplat är mobo, CPU, kylare, RAM, GPU samt en chassifläkt.

hm, Skumt. Händer inget när du trycker? Provat att klocka ner eller ändra volten till cpu?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hm, Skumt. Händer inget när du trycker? Provat att klocka ner eller ändra volten till cpu?

Nix, ingenting. Eftersom att jag körde clrcmos så är det standardklock och -volt.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Nix, ingenting. Eftersom att jag körde clrcmos så är det standardklock och -volt.

mm tänkte du skulle underklocka och/eller testa ändra volt. För i fabrik tar dom en volt som "ska" fungera för alla cpu:er.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Arginj

gissar på att det är nått spänninsfel i nätagget testa att byta nätagg. är nästa säker på det!

Visa signatur

HP Pavilion Elite HPE-330sc.Intel Core i7 860 / 2.8 GHz.RAM 6 GB.DDR3 SDRAM.ATI Radeon HD 5570grafikminneVideo4863 2GB.7.1-kanals surround.NA460 Watt.LG24"Win7Home64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mm tänkte du skulle underklocka och/eller testa ändra volt. För i fabrik tar dom en volt som "ska" fungera för alla cpu:er.

Aha, okej!

Skrivet av papajoe:

Arginj

gissar på att det är nått spänninsfel i nätagget testa att byta nätagg. är nästa säker på det!

Ja, jag tror också att det är nätagget som är boven i dramat. Ska skruva ihop allt nu och lämna in det för service imorgon.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Aha, okej!

Ja, jag tror också att det är nätagget som är boven i dramat. Ska skruva ihop allt nu och lämna in det för service imorgon.

testa själv med nytt nätagg först! Datorreparatörer är precis som Bilreparatörer och hittar ofta på fel för att tjäna så mkt som möjligt!

Visa signatur

HP Pavilion Elite HPE-330sc.Intel Core i7 860 / 2.8 GHz.RAM 6 GB.DDR3 SDRAM.ATI Radeon HD 5570grafikminneVideo4863 2GB.7.1-kanals surround.NA460 Watt.LG24"Win7Home64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Aha, okej!

Ja, jag tror också att det är nätagget som är boven i dramat. Ska skruva ihop allt nu och lämna in det för service imorgon.

jo, men testa om det är samma sak om du säker lite volten och drar ner klocken till 3,0Ghz ca.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av papajoe:

testa själv med nytt nätagg först! Datorreparatörer är precis som Bilreparatörer och hittar ofta på fel för att tjäna så mkt som möjligt!

PSUn ska lämnas in för garantiservice hos Inet, så det är nog ingen fara.

Skrivet av Broken-arrow:

jo, men testa om det är samma sak om du säker lite volten och drar ner klocken till 3,0Ghz ca.

Har redan plockat ihop allting, men tack ändå! Håller tummarna för att det fungerar med en annan PSU.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

jo, men testa om det är samma sak om du säker lite volten och drar ner klocken till 3,0Ghz ca.

Men inte borde väl det göra att datorn inte startar alls? TS verkar ju inte ha några stabilitétsproblem p.g.a överklockning utan mer någon hårdvara som det är ett fysiskt fel på.

Som någon skrev här, har du möjlighet att pröva med en annan PSU så skulle nog det vara det absolut bästa du kan göra i nuläget. Ledsen om jag missat något angående detta tidigare i tråden.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Men inte borde väl det göra att datorn inte startar alls? TS verkar ju inte ha några stabilitétsproblem p.g.a överklockning utan mer någon hårdvara som det är ett fysiskt fel på.

Som någon skrev här, har du möjlighet att pröva med en annan PSU så skulle nog det vara det absolut bästa du kan göra i nuläget. Ledsen om jag missat något angående detta tidigare i tråden.

Jag har dessvärre ingen annan PSU, så jag kommer åka till Inet imorgon och lämna in denna på service. Surt bara nu när BF3 släpps om en vecka. Lär ju ta längre tid än så tror jag. Eller? Ingen erfarenhet av Inets service (vilket ju är bra).

Köpte Metro 2033 idag också när jag märkte att datorn fungerade... Ödets ironi!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Det är väl lika bra att utesluta alla problem? Istället för att slita ut allt ur chassit för att senare upptäcka att PSU´n är död är väl onödigt. Det tar 5min att testa om det alls startar, och sen får man väl bara att slita ut allt och köra utan chassi.

Jo visst jag avråder ju inte direkt testet, men testet kan ju bara visa om en PSU är stendöd! I detta fall kickade ju burken igång ibland varpå PSU faktiskt fungerar åtminstone ibland. Har sett rätt många liknande scenarion här på forumet genom åren där det med facit i hand varit PSU-fel men där PSU ändå klarat kicka igång med tjuvkoppling.