Datorn går inte starta, men lyser på moderkortet.

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Hej,

För cirka 45 minuter sen stängde jag av min dator (som då fungerade helt normalt) för att blåsa ur den med tryckluft.

Jag drog ur alla sladdar, tog bort sidopanelen och gick ut på balkongen. Det blåste, men INGET regn över huvudtaget (då skulle jag aldrig gått ut). Jag tog fram mina tryckluftsbrukar och blåste bort det värsta dammet, varefter jag gick in och kopplade in allt igen. Dock startar inte datorn alls nu. Trycker jag på on-knappen på chassit händer ingenting. Jag har kollat så att alla kablar sitter i, och jag har också slagit av och på nätaggregatet flera gånger.

Jag ser dock livstecken från datorn i form av att två knappar (on/off och reset) på moderkortet lyser, samt att min mus lyser (vilket jag aldrig sett att den gör annars när datorn varit avstängd), så ström får den ju. Jag har testat att trycka på knapparna som sitter direkt på moderkortet, men ingenting händer. Datorn är stendöd.

Det bör nämnas att datorn sitter i ett överspänningsskydd tillsammans med andra saker, men de startar perfekt.

Vad fasen ska jag göra? Rätt surt att den inte startar alls.

Tacksam för svar!

EDIT: Jag rörde aldrig några komponenter (förutom den bottenmonterade fläktens fläktblad) över huvud taget när jag blåste ur chassit.

Sist min inte ville starta och jag hade problem på det viset visade det sifg att jag hade råkat peta loss sladden mellan moderkortet och powerknappen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Jo visst jag avråder ju inte direkt testet, men testet kan ju bara visa om en PSU är stendöd! I detta fall kickade ju burken igång ibland varpå PSU faktiskt fungerar åtminstone ibland. Har sett rätt många liknande scenarion här på forumet genom åren där det med facit i hand varit PSU-fel men där PSU ändå klarat kicka igång med tjuvkoppling.

Förstår mycket bra hur du tänker ^^ Men har själv haft många problem där PSUn lever ett eget liv, startar när den vill. Men oftast på billiga skit agg som man har haft som labbpsu men iaf

Visa signatur

CPU : AMD Phenom | X6 1055T GPU : NVIDIA Gtx 560ti Nätaggregat: Corsair TX850 Chassi: Fractal Design R4 Minne: Corsair 8GB Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3 Kylare: Zalman CNPS9900A Tangentbord : Key Tronic Mus : Razer DeathAdder 3500dpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Sist min inte ville starta och jag hade problem på det viset visade det sifg att jag hade råkat peta loss sladden mellan moderkortet och powerknappen.

Det är inte riktigt problemet i det här fallet då jag till och med provat knapparna på moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Jag har dessvärre ingen annan PSU, så jag kommer åka till Inet imorgon och lämna in denna på service. Surt bara nu när BF3 släpps om en vecka. Lär ju ta längre tid än så tror jag. Eller? Ingen erfarenhet av Inets service (vilket ju är bra).

Köpte Metro 2033 idag också när jag märkte att datorn fungerade... Ödets ironi!

Faktiskt råkat ut för att mitt graffe pajat, när man köpt ett nytt lite mer krävande spel.

Senast var det MW 2. Hoppas inte BF 3 gör så till till går åt skogen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Problemet verkar nu vara löst. Jag åkte till Inet idag, och fick ett nytt nätagg. Har bara hunnit starta datorn några gånger i testsyfte, men hittills har den fungerat perfekt (peppar, peppar...).

Vill även passa på att rikta ett stort tack till Jerry på Inet som hjälpte mig oerhört mycket!

Tack så mycket återigen för all hjälp jag fått här i tråden!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Problemet verkar nu vara löst. Jag åkte till Inet idag, och fick ett nytt nätagg. Har bara hunnit starta datorn några gånger i testsyfte, men hittills har den fungerat perfekt (peppar, peppar...).

Vill även passa på att rikta ett stort tack till Jerry på Inet som hjälpte mig oerhört mycket!

Tack så mycket återigen för all hjälp jag fått här i tråden!

Härligt med en lösning!

Och vill passa på att säga att det är roligt att vara hjälpsam! Man lär sig mycket själv om inte annat!

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kripp666:

Förstår mycket bra hur du tänker ^^ Men har själv haft många problem där PSUn lever ett eget liv, startar när den vill. Men oftast på billiga skit agg som man har haft som labbpsu men iaf

Är en av dom som haft ett Skendött ACE-agg, samma sypmtom som här, moderkortet lyser men inget startar ^^.
Och det gick igång med tjuvkoppling.
Dock ahde det självklart slaktat mobot med ^:)

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039