MSI ber om ursäkt för bikinitävlingen

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

1. Vad menar du?
2. Nej och åter nej. Vi kan VÄLJA vilken kultur vi vill skapa och hur vi vill leva tillsammans. Om du vill underkasta dig någon socialdarwinistisk levnadsregel så är det din ensak, men du kommer att känna dig ensam.
3. Slingra dig kan du i alla fall, det kan jag ge dig.

1. Jag förklarar gärna om du kan vara lite mer specifik.

2. Menar du att vi KAN ställa oss över naturen och göra precis som vi vill? Det tycker jag låter märkligt, men förklara gärna för mig hur vi kan låta ekonomin fortsätta växa utan att försämra förutsättningarna för liv och livskvalitet. (Du har rätt i att jag ofta känner mig ensam om mina åsikter, men det hindrar mig inte från att stå för dem. Det ligger mycket tanke bakom mina övertygelser. Om du kan förändra eller förfina min världsbild så är jag bara tacksam).

3. Hmm. I mitt första inlägg skrev jag att "vi alla är slavar under en marknadsekonomi som tvingar oss att göra saker vi normalt inte skulle göra frivilligt". Det tolkade du på något sätt som att jag såg ner på människor med tråkiga jobb. Då kände jag mig oerhört missförstådd så jag försökte lägga fram det på ett annat sätt. Ett strikt frivilligt jobb utförs utan monetär ersättning. Om en tjej vill visa upp sig så tar hon av sig kläderna och gör en runda på stan, eller stranden, eller vad som nu är socialt accepterat i det samhälle och den tid hon verkar. I dagens samhälle har vi valt att kalla arbete mot monetär ersättning för frihet. Lägg därtill att vi blir filmade i offentliga miljöer mm. Det har gått enorm inflation i ordet frihet. De flesta tycks ha glömt bort vad riktig frihet innebär. Fan, jag känner mig själv fast i ekorrhjulet ibland, trots att jag har ett skapligt jobb. Vi är alla löneslavar - bara med mer eller mindre trevliga jobb. Jag talar illa om systemet därför att det tvingar in människor i dessa ekorrhjul. Det begränsar vår frihet, kreativitet och medmänsklighet.

Hela den här diskussionen är ett sidospår. "Booth babes" är ett problem enligt feminister, men de angriper det från fel vinkel. De pratar specifikt om förminskning av kvinnor och verkar frustrerade över att mäns attraktion inte överensstämmer med deras egen. Jag älskar att titta på snygga tjejer, men förstår likväl att många av dem inte skulle stå i ett bås och sälja MSI-produkter med sina vackra kurvor, om de inte fick betalt. Jag skulle inte heller gå till jobbet alla dagar i veckan om jag inte fick betalt. Men jag vet att jag skulle göra något för att känna mig uppskattad i min omgivning. Det finns så många problem i världen och jag vill bara belysa en gemensam grundorsak så att feministerna kan rikta sin energi åt rätt håll.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

3. Nej, du har missuppfattat mig helt. Jag ser inte ner på de människorna. Jag ser ner på arbetet i de fall - och endast i de fall - det inte utförs frivilligt.

Skrivet av conluceo:

Sen rör det givetvis mig personligen mera om det flödar av lättklädda semiprostituerade på svenska LAN än på en teknikutställning i Taipei, det borde väl du kunna få in i skallen?

Är det inte rätt många som är "semiprostituerade" ?
Okej man kanske inte är lättklädd i de flesta yrken, men i många fall kan frivilligheten ifrågasättas. Hur många gör saker de hellre sluppit för att kunna betala hyra, räntor, räkningar etc?
Folk som i första hand arbetar för att de tjänar pengar på det och inte för att de älskar sitt arbete.

Permalänk
Medlem

Så en mode tidningskulle vara godkänt, men plötsligt något annat så är det förbjudet. Snacka om dubbelmoral

Visa signatur

| Lenovo Legion Y520 | i7 8700K | ASUS Rog Strix Z370-F GAMING | Corsair CL15 Vengeance 3000Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Fractal Design Meshify C | EVGA CLC 280 WaterCooling | Samsung 860 Evo 1Tb/850 Evo 512 Gb| RTX Strix Asus 2070 | EVGA 650W GQ | Steelseries Rival | Logitech G105 | Playstation 4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ä

Är feminist och inte alls bitter. Mer glad att företag inser att den här typen av jippon utesluter en Ato potentiell marknad. Se vad som hände med dr peppers försök att introducera night produkt genom att rent ut säga att kvinna inte var önskad som konsument. Ja sen är jag njuter jag lite i skadeglädje över hur ledsna många verkar vara

Tro mig ingen är ledsen, vi är snarare glada att våra fördomar om feministerna inte bara vara en skev bild, utan att ni bekräftat det

Boothbabes kommer aldrig försvinna, och även om allt blev som ni ville, skulle ni ädå få leva med er själva, det är i mina ögon straff nog

Vi andra kommer skratta oss igenom livet och njuta av allt det har att erbjuda, medans ni kommer fortsätta vara små emos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemtec:

Tro mig ingen är ledsen, vi är snarare glada att våra fördomar om feministerna inte bara vara en skev bild, utan att ni bekräftat det

Boothbabes kommer aldrig försvinna, och även om allt blev som ni ville, skulle ni ädå få leva med er själva, det är i mina ögon straff nog

Vi andra kommer skratta oss igenom livet och njuta av allt det har att erbjuda, medans ni kommer fortsätta vara små emos

Jag är lite ledsen. Inte för att Sverige skall vara så politiskt korrekta, så vi inte har boothbabes, utan för den "svenska" meningen av feminism. Sakta men säkert börjar begreppet klarna. Feminism i Sverige har vänts och vridits till någon pervers mans-hatar kultur.

Föredrar så som det var förr, med "Samma arbete = Samma lön"... etc.

Ogillar lite också att vi, svenskar, skall vara så förbannat fina i kanten och politiskt korrekta. Men det är en helt annan historia. Det är ju en liten skillnad mellan ledsen och förbannad...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Så jävla fegt av MSI. Dom borde stått på sig och haft tävlingen ändå. Viker sig för femenistgrisarna igen. Aja dom som klagar höst är dom som brukar dr5a det längsta stråt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cowoncoke:

Menar du att vuxna inte gillar snygga lättklädda kvinnor? Är det bara pojkar som gör det?
Detta var bara en löjlig krishantering där MSI inte vill riskera att förlora kunder och därför gör en pudel.

Ungefär som våra politiker som säger vad de faktiskt tycker för att sedan snabbt dra tillbaks det när PKarna är där med sina
gafflar för att slakta demokratin.

Menar du att tjejer i bikini har något på en bilutställning att göra? Nej men ändå är det lika vanligt som tårta på ett kalas..

Då måste jag facepalma och säga att det låter väldigt dumt att på grund av något som inte har något med företagets produkter att göra sluta köpa dessa. /facepalm

Förövrigt är detta högst sexistiskt och jag känner mig som man kränkt. För hade detta handlat om män hade ingen lyft ett ögonbryn.

Precis! Detta har ingenting med företagets produkter att göra. Varför ska lättklädda tjejer stå där och visa upp sig som någon slags trofé för publiken att beundra? Vad säger det om hur vi som konsumerar deras produkter ser på kvinnor? Vill du inte att tjejer ska kunna spela spel och gå på Dreamhack och slippa se alla dessa påminnelser om den perfekta kvinnokroppen och hur en kvinna ska vara som de annars får se överallt, på reklampelare och i filmer, musikvideos och dylikt. Jag vill verkligen inte bidra till den otroligt störda bilden av hur en kvinna ska se ut och bete sig någonstans! Och datorvärlden ligger långt efter på den punkten. Det här bevisar ännu en gång att det går att påverka ett företag i rätt riktning, bara tillräckligt många reagerar.

Det finns en anledning till varför detta varken är sexism eller en anledning för dig som man att känna dig kränkt och det är att det är inte män som är underodnade kvinnor idag, utan tvärtom. Det finns många exempel på detta:

-Kvinnor tjänar mindre pengar än män för utförandet av samma arbete
-Kvinnor objektifieras i alla sammanhang där det inte hör hemma: På jobbintervjuer, i skolan, på arbetet och i hemmet. De lastas för hur de ser ut, antingen för att de avviker för mycket från normen eller tvärtom, tex i våldtäktsmål i domstolar där de lastas för att de lockat män med sitt utseende eller inte varit tillräckligt avvisande.
-Kvinnor är den grupp i samhället som blir utnyttjade sexuellt och misshandlade i nära relationer, på grund av att män i grunden är överordnade kvinnor. Bilden av kvinnan som en varelse som ska behaga mannen och inte ta plats eller göra väsen av sig är en stor del i denna problematik.

Jag tycker att du ska läsa på lite om könsmaktsordningen och gensusvetenskap (som är en vetenskap, ingen åsikt) innan du känner dig "kränkt" för att du tycker att det är en rättighet för dig att i alla möjliga sammanhang kunna titta på en lättklädd tjej när du vill.

Och nej, jag påstår inte att du hatar kvinnor eller att du är ansvarig för alla de problem som jag radade upp här ovanför. Men precis som med rasism och vår lag mot hets mot folkgrupp så finns maktanalysen där. Vilka är de priviligerade och vilka är underordnade? Vi är alla samhällsmedborgare och könsnormerna finns överallt.
Det finns också bilder av hur en man ska vara och det finns fack dit män stoppas också. Men som man tillhör man det priviligerade könet - det är mycket lättare för oss att bryta mot normen utan att bli straffade. Detta för att männen har makten i samhället: i politiken, i företagsledningar, privatekonomiskt osv.

Permalänk
Medlem

Den spinkigaste datornörden som vågar dra på sig tanga och ta en bild borde vinna istället?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Håller med dig, visst är det precis så som du beskriver, fast enkelt förklarat förståss.. Gissar på att de som inte förstår detta tillhör den "nya" skaran här i livet och började växa upp just då när allt förändrades med internet-världen och så vidare.. hehe..

Jag tycker det är naturligt att se kvinnor "visa upp sig" (när dom själva vill såklart), om det däremot råder under andra omständigheter där kvinnan inte vill göra detta, så kan jag förstå att det är helt fel eller onaturligt då ingen skall bli tvingad att göra något dom inte vill. Dock är det nog fel åldersgrupp att göra en sådan här grejj som msi ville göra på DH.. Om det vart en högre åldersgräns så hade jag kunnat förstå denna tillställelse!

Jo, men du glömmer en sak: Många av de som reagerade mot detta ÄR kvinnor som har tröttnat på att de alltid ska behöva se snygga ut och passa in i en könsnorm som är omöjlig att leva upp till. Vem har tolkningsföreträde här: Du som tittar på kvinnor för att de tycker att det är "naturligt" att de visar upp sig, eller kvinnorna som har tröttnat på att behöva visa upp sig? Håller du med om att det här samhället objektifierar kvinnor? I så fall måste du kunna se ett samband mellan boothtjejerna i MSI:s monter och de kvinnor som känner sig kränkta av liknande företeelser. MSI och alla andra företag som gör reklam med kvinnokroppar i spär på den onaturliga bilden av kvinnor som ska finnas till för att se ut på ett visst sätt så att de kan behaga män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag är lite ledsen. Inte för att Sverige skall vara så politiskt korrekta, så vi inte har boothbabes, utan för den "svenska" meningen av feminism. Sakta men säkert börjar begreppet klarna. Feminism i Sverige har vänts och vridits till någon pervers mans-hatar kultur.

Föredrar så som det var förr, med "Samma arbete = Samma lön"... etc.

Så varför kallar vi det det inte "jämställdhet" istället för "feminism"?

Jag uppfattar det som att feminismen vill säga något mer; att våra fysiologiska skillnader och olika fortplantningsstrategier inte har något inflytande över våra sexuella beteenden. Istället verkar uppfattningen vara att samhället står för 100% av den påverkan, det vill säga att män och kvinnor egentligen har samma drifter, styrkor och svagheter, men att vi på något sätt hjärntvättas att bli annorlunda sedan födseln. Den förklaringen köper jag inte fullt ut och även om jag är feminist enligt många tester jag har gjort, så ogillar jag feministernas retorik och lösningsförslag. Samhällets påverkan av våra beteende är stor, men den påverkar inte våra sexuella ritualer fullt ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Jag är lite ledsen. Inte för att Sverige skall vara så politiskt korrekta, så vi inte har boothbabes, utan för den "svenska" meningen av feminism. Sakta men säkert börjar begreppet klarna. Feminism i Sverige har vänts och vridits till någon pervers mans-hatar kultur.

Föredrar så som det var förr, med "Samma arbete = Samma lön"... etc.

Ogillar lite också att vi, svenskar, skall vara så förbannat fina i kanten och politiskt korrekta. Men det är en helt annan historia. Det är ju en liten skillnad mellan ledsen och förbannad...

Problemet med hur det var förr är att när lönerna och rikedomarna jämnades ut enligt parollen "Samma arbete = Samma lön" så höjdes inte kvinnors löner lika mycket som mäns. Vill du verkligen tillbaka till ett samhälle där halva befolkningen aktivt diskriminerades (det görs fortfarande idag men i mindre utsträckning än då)? Lönerna mellan manliga lönearbetare höjdes och jämnades ut, men kvinnorna hamnade efter. Det går inte att bortse från det faktumet. Vi måste ta ansvar för att kvinnor får samma chanser till en bra lön, bra utbildning och säkra anställningsvillkor. Precis som män i högre utsträckning får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

Så varför kallar vi det det inte "jämställdhet" istället för "feminism"?

Jag uppfattar det som att feminismen vill säga något mer; att våra fysiologiska skillnader och olika fortplantningsstrategier inte har något inflytande över våra sexuella beteenden. Istället verkar uppfattningen vara att samhället står för 100% av den påverkan, det vill säga att män och kvinnor egentligen har samma drifter, styrkor och svagheter, men att vi på något sätt hjärntvättas att bli annorlunda sedan födseln. Den förklaringen köper jag inte fullt ut och även om jag är feminist enligt många tester jag har gjort, så ogillar jag feministernas retorik och lösningsförslag. Samhällets påverkan av våra beteende är stor, men den påverkar inte våra sexuella ritualer fullt ut.

Feminism handlar inte om att bortse från fysiologiska eller biologiska skillnader. Det handlar om att man behandlas olika på grund av vilket kön man har och då till fördel för män och till nackdel för kvinnor, av den enkla anledningen att män har den politiska och ekonomiska makten. Exempel:

-En kvinna som aldrig har tänkt föda ett barn utan vill satsa på sin karriär är fortfarande mindre anställningsbar just på grund av att hon är kvinna.
-Hon får mindre i lön för samma arbete som en man utför, delvis på grund av mitt första exempel men också helt enkelt på grund av att kvinnor är underrepresenterade på chefsposter och i vissa branscher. De har mindre makt, vilket gör att makt och pengar går från man till man.

Feminismen har aldrig handlat om att bortse från skillnader. Den handlar om att dessa skillnader inte ska avgöra hur vi döms i situationer därdet inte är relevant vilket kön du tillhör. Precis som vi har en lagstiftning mot rasism och hets mot folkgrupp så har vi en lagstiftning mot könsdiskriminering, där vi erkänner att kvinnor behandlas sämre för att de är just, kvinnor. Feminismen lägger sig inte i vad enskilda individer gör, den lägger sig i hur kvinnor särbehandlas negativt på grund av de val de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag tror du missuppfattade hans inlägg!

För det var med Ironi

Sen så tror jag att du missade ett viktigt ord som Zemtec skrev och det var moraliskt

Så jag ställer frågan igen!!

Så hur ställer du dig moraliskt till pridefestivalen ?

Sen vad onaniobjekt har med frågan att göra får du själv stå för

Zemtec har proklamerat sin inskränkta kvinnosyn i flera inlägg så vi kan nog med största säkerhet fastställa att det inte handlar om ironi. Hävdar du fortfarande motsatsen rekommenderar jag dig att slå upp ordet eller ge mig ett konkret exempel.
Och nej, jag missade inte "ett viktigt ord som Zemtec skrev", du kan slå upp ordet moraliskt också när du ändå håller på så kanske du förstår varför jag inte kunde svara bättre, men främst för att det var ovidkommande. Orsaken är att Zemtec svarade på mitt första inlägg, vilket du antagligen missat, utan att bemöta dess innehåll. Han är nämligen helt förvirrad på skillnaden mellan objektifiering och nakenhet, där det förstnämda inte har mycket med Pridefestivalen att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det enda de har att be om ursäkt för är att inte annordna denna tävling. Samt att de diskriminerar mogna damer i 30-års åldern, det är inget fel på dem och de flesta har milf-kroppar som är FTW. Efter att ha klämt ut en unge eller två som smaskat på bystet kan de få en enormt yppig barm utan sillisar och annat trams. Natural ftw.
Kommer sälja min biljet nu... Pinsamt MSI, pinsamt...

edit - har ingen biljet, men hade jag en skulle jag vilja sälja den, eller i alla fall ångra mitt köp. Dock har man ju sett lite på web-cam från det som faktiskt arrangerades

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazeMan:

Feminism handlar inte om att bortse från fysiologiska eller biologiska skillnader. Det handlar om att man behandlas olika på grund av vilket kön man har och då till fördel för män och till nackdel för kvinnor, av den enkla anledningen att män har den politiska och ekonomiska makten. Exempel:

-En kvinna som aldrig har tänkt föda ett barn utan vill satsa på sin karriär är fortfarande mindre anställningsbar just på grund av att hon är kvinna.
-Hon får mindre i lön för samma arbete som en man utför, delvis på grund av mitt första exempel men också helt enkelt på grund av att kvinnor är underrepresenterade på chefsposter och i vissa branscher. De har mindre makt, vilket gör att makt och pengar går från man till man.

Feminismen har aldrig handlat om att bortse från skillnader. Den handlar om att dessa skillnader inte ska avgöra hur vi döms i situationer därdet inte är relevant vilket kön du tillhör. Precis som vi har en lagstiftning mot rasism och hets mot folkgrupp så har vi en lagstiftning mot könsdiskriminering, där vi erkänner att kvinnor behandlas sämre för att de är just, kvinnor. Feminismen lägger sig inte i vad enskilda individer gör, den lägger sig i hur kvinnor särbehandlas negativt på grund av de val de gör.

Du pratar endast om lösningar inom det ekonomiska system som jag föraktar. Enligt mig finns det inga hållbara lösningar inom det systemet eftersom vi ständigt motarbetas av det. Det finns minst ett par anledningar till att män är mer vanligt förekommande i styrelser och industri, medan kvinnor är mer vanliga inom vård och administration. Dels tror jag liksom du att fördelningen upprätthåller sig själv genom någon slags cyklisk svågerpolitik, social normer, grupptryck att gå samma utbildning som ens vänner, etc. Men fördelningen beror också på våra olika egenskaper! Jag ska lista några egenskaper som jag tycker är typiskt manliga/kvinnliga och jag hävdar att många av dessa har sina rötter i våra fysiologiska skillnader, direkt eller indirekt.

Män
Chanstagare
Tävlingsinriktade
Sakliga, Emotionellt stabila
Skapar band med andra män genom utbyte av tjänster (lämpligt för arbetslivet)
Har makten över samhället
Styrka i muskler
Uppfinningsrika
Bättre rumslig förmåga (spela fotboll, köra bil, hantera en lyftkran)
Konstruktion

Kvinnor
Empatiska, Känslomässiga
Kommunikativa
Trygghetssökande
Långsiktigt tänkande
Skapar band med andra kvinnor genom medkännande ("jag förstår hur du menar...")
Har makten över evolutionen (mannen uppvaktar, kvinnan väljer)
Styrka i känslor
Duktiga på att läsa människor
Koordinationsförmåga, "multitasking" (det sägs att kvinnor kan lyssna på två personer samtidigt och förstå bägge budskapen)
Utsmyckning

När vi pratar lön så är kvinnor i regel sämre på att löneförhandla och det tror jag är en starkt bidragande orsak till deras generellt lägre löner. Det handlar om att stå på sig. Ofta är det just styrelsejobb som ligger under luppen när feminister yttrar sig. Men tänk då på manliga egenskaper som tävlingsinriktning i kombination med lite mindre empati, och hur de kan vara till nytta när svåra affärsmässiga beslut ska tas. Jag säger inte att det är rätt, men det är ett faktum. För min del får kvinnor gärna bli fler på ledande positioner i samhället. Jag ogillar hela det ekonomiska systemet som vi verkar i. Världen ska styras med långsiktighet och trygghet som främsta mål, inte ekonomisk tillväxt. Jag tror att kvinnor är naturligt bättre rustade för den uppgiften. Det är först när samhällets mål ändras i grunden som könsfördelningen på arbetsplatserna också kommer att ändras naturligt. Med exempelvis kvotering eller förbud mot lättklädda kvinnor inför man bara mer detaljstyrning och orättvisor. Det är inte rätt väg att gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900X "Matisse" | 32GB DDR4-3600 | GTX 1070 8GB | Corsair Force Series MP510 M.2 NVMe 960GB | ViewSonic VX3276-2K-mhd | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tornado:

Du pratar endast om lösningar inom det ekonomiska system som jag föraktar. Enligt mig finns det inga hållbara lösningar inom det systemet eftersom vi ständigt motarbetas av det. Det finns minst ett par anledningar till att män är mer vanligt förekommande i styrelser och industri, medan kvinnor är mer vanliga inom vård och administration. Dels tror jag liksom du att fördelningen upprätthåller sig själv genom någon slags cyklisk svågerpolitik, social normer, grupptryck att gå samma utbildning som ens vänner, etc. Men fördelningen beror också på våra olika egenskaper! Jag ska lista några egenskaper som jag tycker är typiskt manliga/kvinnliga och jag hävdar att många av dessa har sina rötter i våra fysiologiska skillnader, direkt eller indirekt.

Män
Chanstagare
Tävlingsinriktade
Sakliga, Emotionellt stabila
Skapar band med andra män genom utbyte av tjänster (lämpligt för arbetslivet)
Har makten över samhället
Styrka i muskler
Uppfinningsrika
Bättre rumslig förmåga (spela fotboll, köra bil, hantera en lyftkran)
Konstruktion

Kvinnor
Empatiska, Känslomässiga
Kommunikativa
Trygghetssökande
Långsiktigt tänkande
Skapar band med andra kvinnor genom medkännande ("jag förstår hur du menar...")
Har makten över evolutionen (mannen uppvaktar, kvinnan väljer)
Styrka i känslor
Duktiga på att läsa människor
Koordinationsförmåga, "multitasking" (det sägs att kvinnor kan lyssna på två personer samtidigt och förstå bägge budskapen)
Utsmyckning

När vi pratar lön så är kvinnor i regel sämre på att löneförhandla och det tror jag är en starkt bidragande orsak till deras generellt lägre löner. Det handlar om att stå på sig. Ofta är det just styrelsejobb som ligger under luppen när feminister yttrar sig. Men tänk då på manliga egenskaper som tävlingsinriktning i kombination med lite mindre empati, och hur de kan vara till nytta när svåra affärsmässiga beslut ska tas. Jag säger inte att det är rätt, men det är ett faktum. För min del får kvinnor gärna bli fler på ledande positioner i samhället. Jag ogillar hela det ekonomiska systemet som vi verkar i. Världen ska styras med långsiktighet och trygghet som främsta mål, inte ekonomisk tillväxt. Jag tror att kvinnor är naturligt bättre rustade för den uppgiften. Det är först när samhällets mål ändras i grunden som könsfördelningen på arbetsplatserna också kommer att ändras naturligt. Med exempelvis kvotering eller förbud mot lättklädda kvinnor inför man bara mer detaljstyrning och orättvisor. Det är inte rätt väg att gå.

Frågan du behöver ställa dig är: Även OM du har rätt i att det finns en biologisk skillnad (jag är verkligen ingen expert på fysiologi eller biologi så jag vet faktiskt inte men det är inte relevant) mellan kvinnor och män som gör att kvinnor förhandlar sämre än män, borde de då få sämre lön för detta, även om de utför samma arbete? Precis som jag skrev i inlägget som du citerade så handlar det inte om att fokusera på skillnaderna mellan män och kvinnor utan att se på resultaten av tex de arbete de utför.

Och visst, det kanske är så att män tar för sig mer "av naturen" men om du börjar kolla på forskningsrapporter som handlar om kvinnliga chefer och företagsledare så är de minst lika uppskattade och gör ett lika bra jobb (ofta på ett lite annorlunda sätt, men ändå) när det handlar om just jobbet de utför. Ska vi inte då underlätta för dessa individer som vill bli chefer och starta egna företag att göra just detta om resultatet blir lika bra eller bättre än hur det ser ut nu?

Och det här med att män är starkare: Det finns många yrken som tradtionellt ses som yrken där muskelstyrka är nödvändigt, polisyrket eller brandman tex. Problemet är återigen där att folk drar slutsatser baserade på deras fördomar om män och kvinnor. De polis- och brandstationer där det finns många kvinnor fungerar BÄTTRE än motsvarande arbetsplatser med ojämn könsbalans, det finns mycket forskning som stöder detta. Bara för att en kvinna vill bli brandman så behöver hon väl inte vara så kokt i skit att hon prompt måste göra saker som hon vet att hon inte klarar fysiskt? Man har upptäckt att samarbetet mellan kollegor blir bättre med en jämnare könsfördelning och att fördelningen av uppgifter till olika människor har fungerat lika bra mellan kvinnor och män som den fungerade mellan enbart män innan. Det finns skillnader mellan män på arbetsplatser också, som gör dem olika lämpade för olika uppgifter. Varför skulle inte det fungera på samma sätt också mellan män och kvinnor?

Jag är heller verkligen inte för det ekonomiska system som vi befinner oss i, men nu befinner vi oss i det och jag ser ingen motsättning i att belysa den ojämna maktbalansen mellan könen i det här systemet då jag anser att ett av de största felen med det ÄR just att de redan priviligerade har företräde till mer makt, politiskt och ekonomiskt. Du kan titta på klass, etnicitet eller kön och enkelt dra slutsatsen att vita rika män är de som sitter på makten. Till stor del på grund av de kortsiktiga målen med tillväxt osv. Kan vi motverka den ojämna maktbalansen mellan könen så har vi nått ett annat mål än dessa och då har vi kommit en bit på vägen.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig någonsin förstått varför vi måste ha lättklädda kvinnor för att sälja en annan produkt.

Tittar jag på en bil så är det färg, motor, fälgar etc jag tittar på inte kvinnan som ligger på huven.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Ä

Är feminist och inte alls bitter. Mer glad att företag inser att den här typen av jippon utesluter en Ato potentiell marknad. Se vad som hände med dr peppers försök att introducera night produkt genom att rent ut säga att kvinna inte var önskad som konsument. Ja sen är jag njuter jag lite i skadeglädje över hur ledsna många verkar vara

Jag står för att det ska vara jämlikt mellan könen, men varför skulle man förneka arbetstillfällen för tjejer som VILL visa upp sig?

http://www.break.com/pictures/sad-but-true1813912.html

Permalänk
Medlem

Varför inte lättklädda killar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag har aldrig någonsin förstått varför vi måste ha lättklädda kvinnor för att sälja en annan produkt.

Tittar jag på en bil så är det färg, motor, fälgar etc jag tittar på inte kvinnan som ligger på huven.

multitasking

Permalänk
Hedersmedlem

"Booth babes" är väl mest ett symptom av samhället i stort, och inte "rätt" ände att dra i för att lösa några fundamentala samhällsproblem, men jag kan inte se denna nyhet som negativ.

Det är en stor kulturskillnad som har lett till missförståndet denna gång. MSI:s marknadsavdelning hade inte koll på läget i Sverige. Dåligt betyg till dem. Booth babes är inte kontroversiellt på de flesta ställen, men det är det i Sverige, därmed skadas deras image → ursäkten. De ursäktar sig inte för att de kommit till någon moralisk insikt om att det är fel att förmedla produkter med lättklädda kvinnor. Om det vore så, så hade vi sett den sista lättklädda tjejen i MSI-sammanhang globalt. Troligt?

Borde inte Reklamombudsmannen i Sverige också nästan på förhand fälla liknande arrangemang? Andra företag som marknadsför varor med (vanligen) lättklätt kvinnligt när det inte är relaterat (t ex herrkläder — Jack & Jones blev fällda för bara någon dag sedan) åker på patrull. Eller är "livereklam" undantaget? Låter märkligt. Hade en elektronikkedja kunnat börja med försäljare i bikini?

Resonemang i stil med "tjejerna vill ju visa upp sig, vad är problemet?" borstar bort en djupare moralisk frågeställning väldigt lättvindigt. Vi begränsar medvetet möjligheter i samhället för att undvika att förmedla allmänna bilder av att vissa saker är "OK", vilket i förlängningen skulle kunna ge mer djupgående konsekvenser. Vi människor har förmågan att kunna se samband mellan händelser. Om man skygglappat säger "hon vill ju" och där slutar tankebanan så gör man det för lätt. Det är möjligt och oinskränkt tillåtet att man utifrån sina moraliska värderingar kommer fram till att man tycker booth babes o dyl är OK ändå, men följ tankebanan längre innan ni drar slutsatser för att se vad ni implicerar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

multitasking

Du kan kalla det vad du vill. Jag är fortfarande inte intresserad av att se en kvinna när jag skall se på bil.

Likadant på spelmässor. Lättklädda kvinnor är mest krimskrams som är i vägen.

Kan inte produkten tala för sig själv så är det ingen bra sådan.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Du kan kalla det vad du vill. Jag är fortfarande inte intresserad av att se en kvinna när jag skall se på bil.

Likadant på spelmässor. Lättklädda kvinnor är mest krimskrams som är i vägen.

Kan inte produkten tala för sig själv så är det ingen bra sådan.

Du tillhör antagligen den skara på SweC som hellre tittar på bilder på blottade CPU DIEs än kvinnor. Detta är knappast normen skulle jag tro.

För övrigt är vi i Sverige en skam för det sunda förnuftet som förr brukade spegla västvärlden. Vi har blivit så politiserade och hjärntvättade av vänsterpropagandan så vi nuförtiden ifrågasätter så elementära fakta som att det är skillnad på kvinnor och män och att löneskillnader könen emellan inte beror på några osynliga strukturer och glastak. och även om det skulle vara så så är det helt oväsentligt, dels av anledningen att det finns större problem i världen, dels har det varit irrelevant för kvinnor att hävda sig med lön då deras yttre och förmåga till fortplantning varit av större intresse traditionellt sett.

Detta har dock luckrats upp och vi lever idag i ett samhälle som tror sig vara så modernt och upplyst, men så fullständigt degenererat socialt och intellektuellt att man ifrågasätter helt barocka uppgifter som man förr kunde hamnat på något mentalinstitut för.

Sverige har än en gång skämt ut sig inför omvärlden med radikalfeminismen och vänsterpropagandans hjälpande hand.

Permalänk

Tornado - du har helt rätt i vad du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Du tillhör antagligen den skara på SweC som hellre tittar på bilder på blottade CPU DIEs än kvinnor. Detta är knappast normen skulle jag tro.

För övrigt är vi i Sverige en skam för det sunda förnuftet som förr brukade spegla västvärlden. Vi har blivit så politiserade och hjärntvättade av vänsterpropagandan så vi nuförtiden ifrågasätter så elementära fakta som att det är skillnad på kvinnor och män och att löneskillnader könen emellan inte beror på några osynliga strukturer och glastak. och även om det skulle vara så så är det helt oväsentligt, dels av anledningen att det finns större problem i världen, dels har det varit irrelevant för kvinnor att hävda sig med lön då deras yttre och förmåga till fortplantning varit av större intresse traditionellt sett.

Detta har dock luckrats upp och vi lever idag i ett samhälle som tror sig vara så modernt och upplyst, men så fullständigt degenererat socialt och intellektuellt att man ifrågasätter helt barocka uppgifter som man förr kunde hamnat på något mentalinstitut för.

Sverige har än en gång skämt ut sig inför omvärlden med radikalfeminismen och vänsterpropagandans hjälpande hand.

Jag håller med han, vad det nu har med vänsterpropaganda fattar jag inte riktigt.

När jag är på en teknikmässa vill jag se teknik, inte några lättklädda tjejer som inte kan ett skit om produkterna utan ska försöka sälja någon produkt, som i min syn är värdelös, för varför måste man annars använda sig av lättklädda tjejer för att sälja?
Kan inte en produkt sälja sig själv, gör om, gör rätt.

När jag går på en bilmässa är jag där för att se på bilar, inte några storbystade blondiner som repar lacken.

När jag går till en strippklubb är jag där för att se nakna tjejer.

Jag har alltid haft den här synen, aldrig förstått mig på vad lättklädda tjejer har på bil- och teknikmässor och göra? Eller ja, för att sälja någon skit produkt som bara lockar till sig små testosteronfyllda pojkar. Fast, egentligen är det ju bra, då vet jag vad jag inte ska köpa...
Näe, vill jag se lättklädda/nakna tjejer går jag till sovrummet eller besöker en strippklubb.
Förvånar mig inte alls att det var MSI som arrangerade det här, fick mig och avstå igen några år från deras produkter då tydligen verkar de inte blivit bättre...

Ja, jag vet att flera tillverkare använder sig av "booth babes" utomlands, inte sagt att deras produkter är bättre...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Låt oss runka ifred, som Dom Viktiga Skorna sjöng för 7 år sedan. Moralpanik indeeed.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Jag har inget mot kvinnor i lite kläder. Sett min beskärda del. Jag tyckte bara det var väldigt opassande på Dreamhack så skönt att det ställs in. Hade det funnits en åldersgräns på Dreamhack hade det varit en sak. Den hade inte ens behövts varit särskilt hög.
Jag hade inte protesterat med plakat om det hade blivit av. Kanske skakat lite lätt på huvudet då jag gick förbi MSI-båset.
Jag vill att tjejer ska intressera sig mer för spel, elektronik och teknik. Då hjälper inte det här.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Skrivet av luiga:

Men snälla nån, sluta nu lägga ord i min mun hela tiden. Du måste skämta om du inte fattade vad jag menade? De spelar ju en roll i annonsen/reklamfilmen/affischen eller vad det nu är. Sen om de har kontrakt med tillverkaren att de verkligen måste använda produkten i sig är ju totalt irrelevant. Det är ju precis det jag menar att de är anställda för att göra så det ser ut som att de använder produkten och därmed locka köpare som vill vara som dem.

Nej, självklart menar jag inte att kvinnor inte kan använda MSIs produkter. Nu är jag totalt övertygad om att du bara försöker trolla, för så korkad kan ingen vara att de tror det var min tanke med inlägget.

Nu har jag tröttnat på dina förvrängande ord hela tiden och kommer avsluta med en fråga tillbaka. Menar du, att det inte är objektifierande när en tjej visar datorprodukter i hotpants och bikini? I så fall, måste då tjejer alltid ha på sig hotpants och bikini för att använda deras produkter? Om nej, varför har hon då på sig det?

Jag kan svara på frågan själv, jo för att locka till sig killar som vill titta på hennes kropp. Och därmed har hon blivit ett objekt och inte en person.

Slutligen. Jag bryr mig faktiskt inte så mycket om booth babes vara eller icke vara. Jag tittar inte på dem, men störs inte så mycket av dem heller då jag sällan är på mässor. Ett förbud känns lite väl fjantigt för jag tycker marknaden själva kan inse att det inte är booth babes som lockar kunderna utan produkterna. Det är trist att företagen inte inser att istället för att avgränsa marknaden ännu mer och rikta sin marknadsföring mot unga killar så borde de bredda sig och försöka inrikta sig på båda kön i alla åldrar. Fler tjejer och mer jämn könsfördelning på liknande event skulle alla vinna på i längden. Punkt slut och basta, amen och finito!

Mitt syfte med motpostningarna var att du skulle få upp ögonen för dina egna argument och rationaliseringar varför något i ena fallet är helt OK, medan i det andra är det helt förkastligt (samma kvinna/man gör reklam på samma sätt i samma klädsel, fast för olika produkter). Objektifiering verkar ju bara gälla i vissa fall och inte i andra, var är konsekventheten?

Personligen tycker jag att sättet att sälja varan är förlegat och mossigt och dessutom ineffektivt för att sälja datorprodukter. Det är ju inlånat från bil och båtmässor, där man låter en vacker kvinna flankera lyxbilen/båten och tanken är att få kunderna (män, i stor utsträckning) att tänka "hmm, om jag har en sådan bil/båt, så kanske jag får bättre chanser hos vackra kvinnor". Detta för att pengar och makt historiskt alltid varit bra sätt att attrahera vackra kvinnor och en dyr bil/båt är ett sätt att visa upp att man har pengar. Att använda samma reklamspråk för datorprodukter blir ju bara löjligt (jag tror vidare förklaring varför är överflödig). Det finns mycket effektivare sätt att vinna publikens hjärta på DreamHack, som tävlingar och giveaways t.ex.
Dessutom har ju kvinnor idag egna karriärer och tjänar egna pengar och behöver därmed inte jaga en rik karl för att få framtiden säkrad (med undantag för ett mindre antal golddiggers).

Så jag är inte ledsen över en mässa utan bootbabes, jag föredrar välinformerade säljare (sedan får de vara män eller kvinnor, vackra eller mindre vackra), men jag är emot att man skall förbjuda företeelsen (det är sådan hysteri i detta land att man direkt skall förbjuda allting).

Förresten angående ditt senaste lilla objektifierings exempel. Ta fallet med kvinnan som gör reklam för parfymen, iklädd en luftig neglige' med BH och trosor i spets under, som sensuellt stryker ut parfymen, tittar trånande in i kameran och med gungande höfter går bort från kameran. Måste även hon och alla som köper parfymen alltid gå iklädda denna klädsel? Är inte den kvinnan objektifierad? Med din argumentation ÄR hon det. Finns det någon som helst anledning till att hon inte kunde göra reklamen i långkjol, eller jeans och en T-shirt. Enda anledningen är att sex säljer och då måste hon väl blivit objektifierad? En stor del av de som tittar på reklamen är ju dessutom män, eller menar du att de inte tittar bara för att det är en reklam främst riktad till kvinnor?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

He... PK, moralpanik... Nej det är helt enkelt ett vuxet beslut.

Ja om man tycke det var omoraliskt så är det ett bra beslut. Jag hävdar dock att det omotiverad kritik.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazeMan:

Jo, men du glömmer en sak: Många av de som reagerade mot detta ÄR kvinnor som har tröttnat på att de alltid ska behöva se snygga ut och passa in i en könsnorm som är omöjlig att leva upp till. Vem har tolkningsföreträde här: Du som tittar på kvinnor för att de tycker att det är "naturligt" att de visar upp sig, eller kvinnorna som har tröttnat på att behöva visa upp sig? Håller du med om att det här samhället objektifierar kvinnor? I så fall måste du kunna se ett samband mellan boothtjejerna i MSI:s monter och de kvinnor som känner sig kränkta av liknande företeelser. MSI och alla andra företag som gör reklam med kvinnokroppar i spär på den onaturliga bilden av kvinnor som ska finnas till för att se ut på ett visst sätt så att de kan behaga män.

Jag tycker att dessa kvinnor skall sköta sin egna business som man säger, liksom andra killar inte lägger sig i vad andra vill, jag menar, de kvinnor som vill ställa ut sig har väl helt egen vilja och skall inte objektifieras på ett sådant sätt att någon annan skall tycka att det någon annan gör är fel.
Låt varje enskild individ vare sig det är en man eller kvinna välja vad dom själva vill utan att någon annan skall lägga sig i.

Jag jag håller med om att samhäller objektifierar kvinnor, inte bara män som gör detta, även kvinnorna som säger emot (dom som inte vill stå där), vilket jag tycker är helt fel. Jag menar, det finns väl inte på kartan att en kvinna som INTE vill visa upp sig går och ställer upp på ett sådant evenemang? Det vore ju bara sjukt, och ett väldigt dåligt argument om du frågar mig, för jag förstår inte vad dessa kvinnor som inte vill ha något med det att göra, ändå står och blandar sig in i en sådan sak när dom inte behöver göra detta, för det påverkar inte dom personligen OM du nu förstår vad jag menar. Och jag hoppas att du gör detta!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini