Klona endast en del skrivbordet till projektor?

Permalänk
Medlem

Klona endast en del skrivbordet till projektor?

Hej!

Jag kör en hel del presentationer/utbildningar i jobbet, oftast har jag datorskärmen (laptop) framför mig och projektorduken bakom mig så jag kan se åhörarna när jag pratar och de kan se vad jag har på skärmen.

Ofta vill jag dock bara visa t.ex. ett webbfönster men inte visa allt jag har på skärmen. Ibland vill jag ha anteckningar öppna eller liknande som jag inte vill att åhörarna ska se.

Det jag skulle vilja åstadkomma är följande:
Jag har en skärm på säg 1920x1080. Projektorn visar 1024x768. Jag skulle då vilja ha ett litet hörn av min skärm som speglas upp på projektorn så att jag har resten av skrivbordsytan "för mig själv" där jag kan ha anteckningar och andra program som stöd för min presentation. På så sätt kan man göra mycket snyggare utbildningar där åhörarna endast behöver se det som är viktigt.

Någon som vet hur man fixar detta? Finns det något inbyggt i Windows 7 eller någon extern mjukvara? Ser hellst någon gratis lösning men kan absolut tänka mig att betala en slant för ett program som fungerar, förutsatt att jag kan testa någon demo eller liknande först.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Fungerar det inte med vanlig enkel Dual view? Dvs du får ett utsträckt skrivbord, så vill du att nåt ska synas på projektorn så får du dra dit den rutan t.ex.
Så har jag här hemma kopplat till teven. Så när jag vill kollla på en film på teven startar jag mediaspelaren och drar den till höger utanför bild på datorskärmen och vidare in på teven.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slender:

Fungerar det inte med vanlig enkel Dual view? Dvs du får ett utsträckt skrivbord, så vill du att nåt ska synas på projektorn så får du dra dit den rutan t.ex.
Så har jag här hemma kopplat till teven. Så när jag vill kollla på en film på teven startar jag mediaspelaren och drar den till höger utanför bild på datorskärmen och vidare in på teven.

http://www.xig.com/Media/DualView-DXhorizDrag.gif

Mvh Marcus

Problemet är då att jag inte ser vad som visas på projektorduken, jag har ju den bakom ryggen. Det blir väldigt svårt att klicka sig runt i en applikation om man inte ser vart man ska klicka

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Vet att jag har lyckats med just det du vill av misstag för sisådär 5 år sedan på gamla CRT skärmar som "visade" högre upplösning än de klarade av. Körde bl.a. 1600x1200 på en 15" IBM skärm vilket resulterade i att man fick "scrolla" runt på skärmen för att se hela bakgrunden. Rent teoretiskt skulle du alltså kunna använda upplösningar som är för höga för projektorn för att tvinga den att bara kunna visa en del av bilden. Dock utgår vi ju här ifrån att din laptop klarar den upplösningen för att speglingen ska funka.

Om du använder powerpoint i dina presentationer så har det ett läge för att visa presentationen på projektorn medan den visar en liten bild av sliden+egna anteckningar+tidtagarur (vilket jag älskar!) på din egen skärm. Använder det själv väldigt ofta.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Liknande problem!!

Jag kör dubbla monitorer på nvidia geforce gt 230. Kortet har VGA & Dvi kopplat till monitorerna
samt HDMI utgång där HDMIn är kopplat mot en Sony TV.

Kortet hittar alla tre skärmar i windows7 och windowskrivbordet är utökat till båda monitorerna (höger & vänster sida av skrivbordet).
Men jag kan inte klona höger skärm med TVn.

Jag vill kunna surfa på datorns vänstra skärm samtidigt som familjen ser en film på TVn (som visas på höger skärm).

Vi spelar inte PC spel så SLI och sånt är inte aktuellt om inte det krävs.
Hade hoppats att nvidia kortet skulle stödja denna funktionen men verkar som om vi måste byta kort.

Så jag köpte av INET ett nytt kort som installerades...
"MSI Radeon HD6570 1024MB"
......så försöker jag nu kalibrera de tre skärmarna som jag initialt önskade.
Monitorerna ska utökas till vänster och höger sida av skrivbordet, där höger monitor klonas till TVn så vi kan se film på högra skärmen samtidigt som jag surfar på vänstra!

Men detta kortet vill inte heller arbeta som jag önskar.
När jag väljer konfigurationen kan jag ej spara inställningen på windows fönster för skärmar & upplösning. Jag hittar inte konfigurationen som krävs i Radeon Catalyst programmets många alternativ som är liknande det Nvidia kortet hade. Verkar som jag efter allt jobb och utlägg ändå inte kan få till en installation som var önskad..

Orkar någon ge lite tips och nytändning i ämnet så jag till sist kan få ro i själen..

Permalänk
Medlem

Om 3 skärmar ska köras på 1 kort så måste en av skärmarna kopplas in via aktiv displayport adapter.