Permalänk
Medlem

man måste älska bilden och hur seriös Jonas ser ut!

Visa signatur

Intel i7 2600k @ 4,4 Ghz | GTX 780 DirectCU II | H60 V.2| Maximus IV Gene | TJ08-E | Vengeance 16gig 1600MHz | 840 pro 256GB | Corsair HX 1050W

Gratis frakt Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kardizz:

VAFAN ! låt oss lyssna på hur mycket chassit låter! man kanske vill skaffa sig en egen uppfattning ist för att lyssna på vad du tycker...... snälla, varje recension så pratar du under hela tiden som ni spelar in då datorn är på!

Det hörs verkligen inte på film hur chassin och fläktar låter.

Tagga ner lite.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Sjukt najjs verkar det!!
Lite som mitt lianli men allt som dom failat på har silverstone gjort rätt!!
Kunde vart i aluminium med bara

Permalänk
Medlem

Ingen som råkar veta vilket moderkort som sitter i? Samt vilka mATX kort som är relevanta i dagsläget? Vad gäller sockel så är jag väldigt öppen då jag är medveten om att jag kanske inte har så mycket att välja på inom området.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dixona:

Ingen som råkar veta vilket moderkort som sitter i? Samt vilka mATX kort som är relevanta i dagsläget? Vad gäller sockel så är jag väldigt öppen då jag är medveten om att jag kanske inte har så mycket att välja på inom området.

Det de kör med i videon bör vara ett MSI A75MA-G55 vad jag kan se, då Jonas säger att det är Llano (sockel FM1) och det står "Military Class II" på kortet (MSI har bara ett mATX-kort för Llano med den texten på). Lite detektivarbete är alltid skoj!

Hetaste mATX-kortet idag bör väl vara Asus Maximus IV Gene-Z då det är det vassaste och mest populära kortet med sockel 1155 och Z68-chipset.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Det de kör med i videon bör vara ett MSI A75MA-G55 vad jag kan se, då Jonas säger att det är Llano (sockel FM1) och det står "Military Class II" på kortet (MSI har bara ett mATX-kort med den texten på). Lite detektivarbete är alltid skoj!

Hetaste mATX-kortet idag bör väl vara Asus Maximus IV Gene-Z då det är det vassaste och mest populära kortet med sockel 1155 och Z68-chipset.

Tackar tackar Herr Holmes! Börjar ju bli dags att göra något åt skrothögen nedan.

Permalänk
Medlem

Bra recension och detta chassit är verkligen något som jag letat efter.
Verkar ju klockrent och har plats för rejäla grejer vilket är ett stort plus.
Detta chassit ligger högst upp på listan över chassin inför nästa uppgradering

Permalänk
Medlem

Thörnqvist, kan du inte slanga upp en video på själva montaget av hårdvaran...?

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Moxie:

Thörnqvist, kan du inte slanga upp en video på själva montaget av hårdvaran...?

Själva monteringen är väl inte så intressant, kan ju inte göras på så många sätt. Skulle nog bli väldigt långa recensioner också + att han vill inte avslöja sina mek trix

Permalänk
Medlem

Kul kaxigt innovativt litet bygge
(Silverstone har ju lite fantasi, jämfört med de flesta byggare)
Men lite frustrerande begränsningar verkar ju finnas.

Skrivet av ggustavsson:

Smutt chassi, skulle nog stå på listan om jag bygger ett litet system, ända man grunna på angående hårddiskburen, varför konstruera inte silverstone den så hårdiskarna pekar utåt istället, borde ju lösa minnesproblemet.

Mmm, jag hade samma tanke.
Jo, jag förstår att de ville ha ett fint rakt flöde, men nu sticker ju hårddiskarna in parodiskt djupt i burken!
Av vad jag kan se så kommer nästan ingen tornkylare få plats med en pushfläkt om man har en hårddisk monterad i buren! (speciellt om kontakterna på HD:n ska få plats) Eller har någon sett några som lyckats med detta?

Detta känns som en rätt allvarlig brist!
Visst, är man modig så sätter man hårddisken i botten i understa 3.5platsen, men då är den ju utanför flödet
Möjligen kanske man själv kan fixa en sidomonterad hårddisk om man skippar buren och trixar dit disken på tvären ovanför den fasta 3.5 buren? Nån som vet om det finns plats för det på djupet?

Skrivet av NinTrance:

tack!
laddade hem manualen, där stod som sagt det mesta

Konstigt, jag verkar inte kunna tanka hem manualen... Det bara blinkar till och sen händer inget? Nån annan med samma problem?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Möjligen kanske man själv kan fixa en sidomonterad hårddisk om man skippar buren och trixar dit disken på tvären ovanför den fasta 3.5 buren? Nån som vet om det finns plats för det på djupet?

Vill minnas att jag sett en som helt enkelt bara lagt disken där och det fick plats.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Ska köpa detta chassit till en kontorsdator. Liten och smidig men ändå gedigen.

Permalänk
Medlem

Gäller att ha vinklade HD kablar om man vill placera en hd i vaggan om man t.ex. har en Noctua NH-U12P SE2, annars är det omöjligt. Då det är väldigt lite plats kvar sedan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Ok, Phukkitt, men det ser ut som det skulle kunna vara trångt med en disk på "tvären" då den väl hamnar helt "framför" moderkortet?

Skrivet av Ctrl:

Gäller att ha vinklade HD kablar om man vill placera en hd i vaggan om man t.ex. har en Noctua NH-U12P SE2, annars är det omöjligt. Då det är väldigt lite plats kvar sedan.

Bra bild! Tack för infon! I princip kört att sätta den sista sata-strömkontakten från nätagget där med andra ord. (de är ju oftast raka)
Bra att se att det går iallafall. Även en 212+ lär ju funka tex.

Hur mycket plats är det kvar till sidopanelen med en U12 i burken förresten? Inte mycket va?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ganska gott om plast där, lådan är lite bredare än genomsnittet tror jag. I övrigt har jag inga som helst problem.
Jag löste dock mitt dvd behov av att köpa en slim-slotin dvd. De är kortare än vanliga. Detta var tvunget då jag har ett väldigt biffigt 1000w nätagg i burken.
En vanlig kort DVD går in med lite meck. Men man bör beakta vilket nätagg man har först.

Gällande HD vaggan så kan man ta ur den/inte installera HD's i den om man kör mindre än 2 hds utöver en SSD och DVD.

DVD i översta 5,25"
HD i undre 5,25"
HD i 3,5"
SSD i SSD plasten under 3,5" platsen. (Yes ssd och hd får båda plats samtidigt i 3,5" vaggan)

Fö min del så kör jag en HD under min Slim DVD så jag har inget behov av HD buren alls.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Ganska gott om plast där, lådan är lite bredare än genomsnittet tror jag. I övrigt har jag inga som helst problem.

Tror jag läste den är 21 cm bred, vilket ju är ganska standard, men å andra sidan verkar ju utrymmet bakom plåten vara lite mer tilltaget än normalt, så jag är tveksam, men nyfiken på om lite fetare torn som tex Thermalright Archon går in!

Skrivet av Ctrl:

Jag löste dock mitt dvd behov av att köpa en slim-slotin dvd. De är kortare än vanliga. Detta var tvunget då jag har ett väldigt biffigt 1000w nätagg i burken.

Ah, det är ju oxå en lösning, men hur monterade du den? Finns det fina 5.25 till slim konvertrar?

Skrivet av Ctrl:

Gällande HD vaggan så kan man ta ur den/inte installera HD's i den om man kör mindre än 2 hds utöver en SSD och DVD.

DVD i översta 5,25"
HD i undre 5,25"
HD i 3,5"
SSD i SSD plasten under 3,5" platsen. (Yes ssd och hd får båda plats samtidigt i 3,5" vaggan)

Bra info igen! (fast du menar väl "två eller färre hds" och inte "mindre än två"? Mindre än två är ju bara en )
... men själv är jag inte så sugen på att ha HD i 5.25 platserna eller egentligen heller i fasta 3.5 platsen. . Kan inte vara mycket luftflöde att prata om där. Borde väl funka ändå, men det känns IMHO säkrare att ha den nånstans där det passerar lite luft.
Att försöka få dit en disk ovanpå den undre fasta 3.5 platsen är nog det som skulle locka mig mest... Kan du se om en hd får plats på tvären där och fortfarande få plats med kontakter osv?

...

Nu har jag ju redan en FT02 som jag trivs helt OK med, men i praktiken är den ju löjligt överdimensionerad för mina behov

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Moxie:

Thörnqvist, kan du inte slanga upp en video på själva montaget av hårdvaran...?

lol, "Thörnqvist". Vaknat upp från 50-talet eller?

Visa signatur

i5 2500K - Gigabyte P67 UD3 - G.Skill RipjawsX 2x8GB DDR3 2133 MHz - MSI GTX 1660 Super Gaming X - Samsung 860 EVO 500GB - WD Green 2TB - FD Define R3 - Corsair RM750X V2 750W - HP X27q - CM Quickfire XT (MX-brown) - Glorious Model D

Permalänk

Funderar på att köpa denna och undrar om det blir för trångt eller varmt med två grafikkort i detta chassi. Hade tänkt köpa XFX RADEON HD6970. Skulle också vilja ha ett enkelt ljudkort, men det ser inte ut att få plats, i alla fall med denna kylare http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/10/07/Sdc13168.....

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Att försöka få dit en disk ovanpå den undre fasta 3.5 platsen är nog det som skulle locka mig mest... Kan du se om en hd får plats på tvären där och fortfarande få plats med kontakter osv?

Hittade bilden jag sett:

Där ser du för övrigt att t.o.m. stora kylare får plats.

Om man vill se en massa bilder och läsa vad folk tycker om chassit så finns det en ganska stor tråd här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Gäller att ha vinklade HD kablar om man vill placera en hd i vaggan om man t.ex. har en Noctua NH-U12P SE2, annars är det omöjligt. Då det är väldigt lite plats kvar sedan.

http://upload.hikikomori.se/files/tj08-hd-tight.jpg

Finns ju en lite mindre Noctuamodell som heter NH-U9B SE2.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=32...
Visst har den säkert mindre kyleffekt, men tvivlar på att det spelar nån roll egentligen. Air penetrators som blåser rakt över CPU:n hjälper ju till en del.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

En känga till Jonas, det heter instabil!

Kul recension annars

Skrivet av anden12:

Ostabil är likväl ett ord, och inget fel med att använda det.
Finns även labil.. "synonym" is a bitch ait?

Jag skulle säga att anden har rätt, instabil är från engelskan. Dock så är nog bägge helt ok att använda

OnT: Mycket trevligt chassi, tittar mest på mini-ITX chassin, men skulle kunna tänka mig att gå upp i formfaktor för detta, framförallt för att det ger större möjlighet att köra SLI/Crossfire.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Marquzz:

Jag skulle säga att anden har rätt, instabil är från engelskan. Dock så är nog bägge helt ok att använda ;).

Instabil är den "mer korrekta" formen och skulle starkt rekommendera den i seriösare sammanhang, även om båda oftast ses som OK i vardagliga fall och kanske framförallt i kontakt med yngre generationer.
Tror inte engelskan varit med och influerat här något vidare då den vanliga termen i den här formen är "unstable".
Sen har vi ju även "labil" att slänga med i leken men den använder man oftast i ganska specifika sammanhang.

Lite halvt on-topic så har någon tillgång till någon artikel som tar upp olika fläktars påverkan över tid av att vara vända åt andra håll än de (kanske) är avsedda för? Tänker främst på grafikkort men även generellt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinisterness:

Funderar på att köpa denna och undrar om det blir för trångt eller varmt med två grafikkort i detta chassi. Hade tänkt köpa XFX RADEON HD6970. Skulle också vilja ha ett enkelt ljudkort, men det ser inte ut att få plats, i alla fall med denna kylare

Mmhmm, svårt att få in två dual slot grafikkort och ett ljudkort på fyra slottar...

Skrivet av Phukkitt:

Hittade bilden jag sett:
Där ser du för övrigt att t.o.m. stora kylare får plats.

Tack mannen
...
Hardforumtråden har jag sett, men inte bläddrat så mycket i ... Ska göras!

Skrivet av ec96joan:

Finns ju en lite mindre Noctuamodell som heter NH-U9B SE2.

Fast den är lika "tjock" som U12 enligt Noctua själva (71mm) så man sparar nog inget utrymme mellan kylare/fläkt och hårddisk med den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmhmm, svårt att få in två dual slot grafikkort och ett ljudkort på fyra slottar...

Tack mannen
...
Hardforumtråden har jag sett, men inte bläddrat så mycket i ... Ska göras!

Fast den är lika "tjock" som U12 enligt Noctua själva (71mm) så man sparar nog inget utrymme mellan kylare/fläkt och hårddisk med den.

Så är det kanske, men man kan också plocka av ena fläkten. Det borde räcka med en i de flesta fall.
Dock såg jag på bilderna att även den högre modellen bör funka i så fall.

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

Detta blir utan tvivel mitt nästa chassi, Silverstone lyckas gång på gång skapa chassin som är precis vad som efterlyses av mig.

Någon som sitter på information om huruvida det byggts ett nästintill passivt system med detta chassi?

Permalänk
Medlem

Verkar ju riktigt trevligt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Tips på bra 180mm radiator?
Hur tror ni en sån orkar kyla 2600k @ 1,35v samt ett gtx 580?
Lite sugen på en mindre låda än mitt TJ07..

Edit: Finns ju annars slutet system men bara för cpun..
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=62833

Tror ni Phobya 200 radiatorn skulle fungera?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

WeeMaan det finns ju en ThermoChill PA160 som borde funka om du kan få tag i en. Verkar ha gått ur produktion för rätt länge sen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Hittade bilden jag sett:
http://i10.photobucket.com/albums/a143/farmer_boe/IMG_0262.jp...

Där ser du för övrigt att t.o.m. stora kylare får plats.

Om man vill se en massa bilder och läsa vad folk tycker om chassit så finns det en ganska stor tråd här: http://hardforum.com/showthread.php?t=1576754

Tja

Har eve tänkt att skaffa ett mindre gaming chassi då mitt corsair 650D är rätt stort.

Hur funkar de med gigabyte 460 windforce SLI tror du? Får de plats och 3 HDs , 2 SSD. Blir kylningen bra eller är de för trångt? Har en ninja scyth nu men funderar på H50.

Vad tror ni??

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Skrivet av Sinisterness:

Funderar på att köpa denna och undrar om det blir för trångt eller varmt med två grafikkort i detta chassi. Hade tänkt köpa XFX RADEON HD6970. Skulle också vilja ha ett enkelt ljudkort, men det ser inte ut att få plats, i alla fall med denna kylare http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/10/07/Sdc13168.....

funderar på de med. Funkar dubbla grafikort? Har 2 st 460 gigabyte men hittar inget på sidon de får plats. hittade du någe???

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"