GTX 580 overkill för en 1920x1080p skärm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Jag kom just på varför BF3 och andra spel alltid är nån hundring billigare till pc.. man måste sätta 8k på grafikkort om man vill maxa spelet

Varje år också ;P

Permalänk
Medlem

Kostar det så smakar det!

Permalänk
Skrivet av Leifson:

Varken 570 eller 580 "maxar" ju BF3 i Ultra på 1920*1080, så jag skulle säga att det är värt det.

Skrivet av definition:

Inte nära overkill då du långt ifrån kör ex BF3 med allt på max med stabil fps.
Har du dessutom en 120hz skärm så är gtx 580 inte ens nära o cappa 120fps i en hel del spel.

Lol, isåfall har jag ett riktigt värstingkort.

Lämnade in det ena GTX 570 kortet för reparation för någon dag sen, spelade under tiden BF3 betan med allt på max, full AA och den andra "AA" saken på x16 också ?? 60 fps ? inga problem alls ?

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nikkepikke:

Lol, isåfall har jag ett riktigt värstingkort.

Lämnade in det ena GTX 570 kortet för reparation för någon dag sen, spelade under tiden BF3 betan med allt på max, full AA och den andra "AA" saken på x16 också ?? 60 fps ? inga problem alls ?

Du spelade alltså BF3 med GTX570, Ultra på inställningarna och konstant över 60FPS?

Antingen har inställningarna inte kickat in (man måste starta om spelet för det) eller så ljuger du. Så är det bara.
Spana in Sweclockers lilla grafikkortstest, inte ens nära.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikkepikke:

Lol, isåfall har jag ett riktigt värstingkort.

Lämnade in det ena GTX 570 kortet för reparation för någon dag sen, spelade under tiden BF3 betan med allt på max, full AA och den andra "AA" saken på x16 också ?? 60 fps ? inga problem alls ?

Utan bevis kallar jag det bullshit iaf, för det går inte helt enkelt, om du inte står och stirrar in i en vägg underground på metro möjligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag kom just på varför BF3 och andra spel alltid är nån hundring billigare till pc.. man måste sätta 8k på grafikkort om man vill maxa spelet

Måste och måste...

Man kan köra ett halvdant kort och de kommer antaligen både se snyggare ut och köras i högre fps än konsollerna endå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag kom just på varför BF3 och andra spel alltid är nån hundring billigare till pc.. man måste sätta 8k på grafikkort om man vill maxa spelet

Eller för att spelföretagen inte tvingas betala en massa pengar till konsoll tillverkarna när dem släpper till PC?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

Lol, isåfall har jag ett riktigt värstingkort.

Lämnade in det ena GTX 570 kortet för reparation för någon dag sen, spelade under tiden BF3 betan med allt på medium, full AA och den andra "AA" saken på x2 också ?? 45 fps ? inga problem alls ?

Fixed it for you.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

under betan spelade jag allt på ultra med min setup i sign. och hade inga problem med fps drop eller skit på operation metro

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag kom just på varför BF3 och andra spel alltid är nån hundring billigare till pc.. man måste sätta 8k på grafikkort om man vill maxa spelet

Nej. Till pc finns det inget Microsoft eller Sony som man måste betala licens för, därför konsolspel är dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

Inte nära overkill då du långt ifrån kör ex BF3 med allt på max med stabil fps.
Har du dessutom en 120hz skärm så är gtx 580 inte ens nära o cappa 120fps i en hel del spel.

Desto högre hz desto bättre eller? Eller är det tvärtom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krayde:

Desto högre hz desto bättre eller? Eller är det tvärtom?

Ja, men 60hz duger helt klart om du har en 60hz skärm, 60 FPS dvs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krayde:

Desto högre hz desto bättre eller? Eller är det tvärtom?

med en 60hz skärm så ser du ingen skillnad om du har över 60fps i spelen det gör du på en 120hz skärm
det är skillnaden.

men det är inte HZen som är den stora skillnaden det är att du kan köra med högre FPS

EX
tänk dig att du har ett jetplan som rör sig snabbt på ex Caspian
med 60fps så hinner det låt säga 10 meter mellan varje ny uppdatering av bilden.
vad som händer mellan dom 10 metrarna har du ingen aning om då skärmen inte orkar uppdatera snabbt nog.

med 120fps och en 120hz skärm så hinner planet 5 meter mellan varje uppdatering.
summa: du ser förändringar av snabba objekt dubbelt så snabbt med 120fps som med 60fps
du ha en jäkla nytta av hög fps om du ex ska skjuta ner jetplan eller flyga dom
dubbel precision mot 60hz/60 fps lökarna
det får väl anses som ett fusk helt enkelt hehe

hastigheten på objekten har allltså större betydelse för hur mycket som skiljer 60fps mot 120fps
ju snabbare ett objekt rör sig ju mer nytta har du av högre fps.
120 FPS och snabba objekt som rör sig på skärmen,det är då man får det där flytet som ser ut som vatten + att det ser mer verkligt ut.

låg FPS kan du köra i långsamma spel som ex Metro2033 där objekten har en mycket lägre hastighet.
lådan du smyger dig förbi flyttas ex bara 10cm mellan varje uppdatering alltså hinner det inte hända så mycket.
jämför det med ett jetplan i Mach2
Då krävs det snabba uppdateringar för att man ska hinna se vad som händer.

tro mig jag har forskat rätt mycket om det där
har kört mycket sim racing på elitnivå förut och där påverkas precisionen i körningen av en hög fps.

FPS borde döpas om till "Objekt Uppdatering" istället då skulle folk förstå mer vad det handlar om.

hoppas det klarnar

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HMB:

Köp till xbox360/ps3 då om du vill spela med 1280x704 i upplösning.

Och medium/low grafik med 0xAA och 0xAF och max 30FPS samt max 16 spelare overall på alla banor

Och dom ''härliga'' analog knapparna med -1 i träffsäkerhet -.-,

Vilken spelupplevelse xD

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

För folk tror dom har värsta superdatorn när dom "maxar" bf3 i låg upplösning utan AA.
Och dom tror verkligen att deras dator är världsbäst och att swec tester är fel osv, när dom själva är helt clueless.
Finns massvis med sådana här folk när man pratar BF3.

Hehe true dat x)
Men vad är en "superdator" värd liksom..

En superdator för vissa är IBMs monster och för vissa deras iMacs...

Jag skulle säga att superdator är sin egna definition på sin drömdator?

Permalänk
Medlem

Haha shit vad jag blev citerad på min första post då.. cool down grabbar var mer tänkt som ett skämt

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Ett skämt med en hel del sanning bakom.. Tadaaa! kom igen basha mig igen
Nä men seriöst det kostar att ligga på topp det tror jag ingen kan säga emot iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

med en 60hz skärm så ser du ingen skillnad om du har över 60fps i spelen det gör du på en 120hz skärm
det är skillnaden.

Låter fint i teorin men fungerar inte så i praktiken då det mänskliga ögat inte kan registrera mer än ca 60 Hz. Enda anledningen att ha 120 Hz är för att skicka två olika bilder väldigt snabbt (3D alltså). Att någon säger sig se skillnad på dessa är alltså bara ett rent psykiskt påhitt, ungefär som CS-nördarna som säger att en LCD med 2 ms svarstid gör en sämre än med CRT, precis som ögat hinner uppfatta en fördröjning på 2 ms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesistag:

Hej!

Behöver veta om det är overkill med ett GTX 580 om man bara ska köra på en full hd upplösning som 1920x1080p
Håller på att beställa min dator så behöver få reda på det snabbt och är det värt att byta till GTX 570? hur stor blir skillnaden i BF3 ?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648586 gtx 570 2500kr exkl frakt
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_570_1280mb_... samma kort men 2590 exkl sweclockers 5% rabatt, fraktfritt där men inte i lager
Du får ju 2 st 570 för 5000 ungefär, och det piskar ett 580 extremt, så om du köper en dator för 9000med ett 580 är ett extremt dåligt val med tanke på att för ungefär en ynka tusenlapp så får du mycket bättre spelprestanda.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Skrivet av HaBBarN:

under betan spelade jag allt på ultra med min setup i sign. och hade inga problem med fps drop eller skit på operation metro

Är du helt jävla dum i huvet eller körde du på 720p?

Visa signatur

Processor: Core I5. Antec Küler 620 PnP 2x Gentle typhoon 1850 Rpm. RAM: 8Gb Vengance. GPU:CF 6950 twin frozr@ 950/1400. Mobo: P8P87 Pro. Nätagg: Ax 850. OS: W7 ultimate 64bit. Allt detta i ett Define R3 med 4 120mm fläktar. Vertex2 120gb ssd, 3 Tb lagring på HDD´s
Apple iPhone 32gb
MacBook Pro I5

Permalänk
Entusiast
Skrivet av makz159:

Att maxa inställningarna på ett spel är inställningarna och inte upplösningarna... Säger man maxar utan AA så har man ju redan förklarat att man kan köra allt på högsta inställningar utan just AA..

Vad är problemet på människor igentligen? Läs inläggen och sluta vara haters samt trolls. Eller byt forum.
Tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Layon:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648586 gtx 570 2500kr exkl frakt
http://cdon.se/hemelektronik/gainward_geforce_gtx_570_1280mb_... samma kort men 2590 exkl sweclockers 5% rabatt, fraktfritt där men inte i lager
Du får ju 2 st 570 för 5000 ungefär, och det piskar ett 580 extremt, så om du köper en dator för 9000med ett 580 är ett extremt dåligt val med tanke på att för ungefär en ynka tusenlapp så får du mycket bättre spelprestanda.

Man får också stå ut med 2 dammsugare i burken
Låter förjävligt dom gainward korten tyvär, bra pris men skulle inte orka med dom.

Permalänk

dubbla såna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648586 och saken är biff
EDIT: såg inte att en annan hade postat sry

Visa signatur

Ryzen 5800x | Corsair H100i V2 | 32 GB DDR4 Corsair VENGEANCE | Asus Z370 | Gigabyte RTX 3080 Xtreme | LG 27GL850 144hz NANO IPS | Corsair VOID wireless | Valve Index | Simlab P1 Cockpit | Fanatec set Simucube 2 pro | Triple 55" Oled surround

Permalänk

Så här ser min dator ut http://www.inet.se/kundvagn/visa/991994/2011-10-14
egentligen har jag MSI GTX 580 Lightning, men de har inte hunnit ändra ordern än på grund av att det är helg. Men har sagt till de att byta till 2st 6950.
Ska man köra på 2st MSI GTX 560 OC eller 2st XFX 6950 ? eller kanske bara ett gtx 580?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Låter fint i teorin men fungerar inte så i praktiken då det mänskliga ögat inte kan registrera mer än ca 60 Hz.

det var FPS jag snackade om inte Hz
klart som fan man kan uppfatta mer än 60 fps.
läser du inte vad jag skriver mupp :)?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thex:

Låter fint i teorin men fungerar inte så i praktiken då det mänskliga ögat inte kan registrera mer än ca 60 Hz. Enda anledningen att ha 120 Hz är för att skicka två olika bilder väldigt snabbt (3D alltså). Att någon säger sig se skillnad på dessa är alltså bara ett rent psykiskt påhitt, ungefär som CS-nördarna som säger att en LCD med 2 ms svarstid gör en sämre än med CRT, precis som ögat hinner uppfatta en fördröjning på 2 ms...

Och du verkar inte fatta varför många vill ha 120hz skärmar heller.
Flytet ifrån 60hz -> 120hz är enormt.
Så ja, du har helt extremt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pg_ice:

med en 60hz skärm så ser du ingen skillnad om du har över 60fps i spelen det gör du på en 120hz skärm
det är skillnaden.

men det är inte HZen som är den stora skillnaden det är att du kan köra med högre FPS

EX
tänk dig att du har ett jetplan som rör sig snabbt på ex Caspian
med 60fps så hinner det låt säga 10 meter mellan varje ny uppdatering av bilden.
vad som händer mellan dom 10 metrarna har du ingen aning om då skärmen inte orkar uppdatera snabbt nog.

med 120fps och en 120hz skärm så hinner planet 5 meter mellan varje uppdatering.
summa: du ser förändringar av snabba objekt dubbelt så snabbt med 120fps som med 60fps
du ha en jäkla nytta av hög fps om du ex ska skjuta ner jetplan eller flyga dom
dubbel precision mot 60hz/60 fps lökarna
det får väl anses som ett fusk helt enkelt hehe

hastigheten på objekten har allltså större betydelse för hur mycket som skiljer 60fps mot 120fps
ju snabbare ett objekt rör sig ju mer nytta har du av högre fps.
120 FPS och snabba objekt som rör sig på skärmen,det är då man får det där flytet som ser ut som vatten + att det ser mer verkligt ut.

låg FPS kan du köra i långsamma spel som ex Metro2033 där objekten har en mycket lägre hastighet.
lådan du smyger dig förbi flyttas ex bara 10cm mellan varje uppdatering alltså hinner det inte hända så mycket.
jämför det med ett jetplan i Mach2
Då krävs det snabba uppdateringar för att man ska hinna se vad som händer.

tro mig jag har forskat rätt mycket om det där
har kört mycket sim racing på elitnivå förut och där påverkas precisionen i körningen av en hög fps.

FPS borde döpas om till "Objekt Uppdatering" istället då skulle folk förstå mer vad det handlar om.

hoppas det klarnar

Intressant läsning, man tackar

Persoligen tror jag fps spelar större roll i typ quake lr cs där man rör sig snabbare. BF är ett lite långsammare fps egentligen (när det gäller infantry delen). Har inte märkt någon nackdel med 60 fps i sniping i bc2 och jag har då mött många duktiga. Dock har det säkert en liten effekt ändå i bf det ska jag inte sticka under stolen med. Hade hellre velat ha 120 fps så klart, men kör ju på 50 tums tv med härlig känsla så det känns i nuläget inte aktuellt att köra på mindre skärmar om inte nvidia vision 3 skärmar lr liknande.

3 st 27 tums skärmar, med 120 hz,i nvidia vision hade vart fräckt. Fast vill isf ha nästa gen korten till en sådan setup, tills dess blir det min plasma <3

Permalänk
Skrivet av Saodie:

Fixed it for you.

du påstär alltså att fraps och afterburner visar fel fps ?

smart grabb

Visa signatur

"It is not enough that i should succed, others should fail."
- Unkown

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkepikke:

du påstär alltså att fraps och afterburner visar fel fps ?

smart grabb

Nej, jag påstår att spelet inte är spelbart på ultra med max AA osv med ett GTX 570. Du kanske peakade 60 fps när du kollade in i en vägg, men att säga att du har spelbara fps överlag är inte sant.

Enligt Sweclockers fick ett GTX 580 47 fps i snitt. Jag påstår enbart att du inte får 60 fps i snitt med ett GTX 570. Utgår naturligtvis från att du spelar i en vettig upplösning, och inte 800x600.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Avstängd

Jag maxar spelet. Max gör goda hamburgare. Jag har max fps när jag maxar alla settings. Kör med maxad upplösning och maximalt med hz på skärmen. BF3 kan ju bara känna sig maxad. För max heter jag!