AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rullekorn82:

Jag är lite besviken på prestandan men tycker inte att man ska måla upp en bild där CPUn är helt kass. I en del flertrådade applikationer slår AMD intel, när hände det sist? Det skulle vara ett mycket värre scenario om den presterat riktigt dåligt i flertrådade applikationer. Sen har Anandtech kört Bulldozer i Windows 8 där prestandan ligger 5-12% högre och det kan säkert bli mer när Windows 8 släppts. Vet dock inte om det är Bulldozer som är optimerat för Windows 8 eller tvärtom. Kommer piledriver ut under första halvåret nästa år, får dom nog en trevlig prestandaskjuts tillsammans med Windows 8.

Det som oroar mig mest är strömförbrukningen men jag tror att GF kan vara en del av problemet men jag är inte blåögd, Intel har bättre CPUer helt klart! Däremot tycker jag det är ett steg i rätt riktning för AMD och för konkurrensens skull hoppas jag att Bulldozer just nu är ett HD2900, En ful ankunge som blev en svan.

Vart testade Anandtech Bulldozer i Windows 8? Jag hittar det ingenstans på sidan.

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra för oss användare/köpare, så priserna inte skenar iväg när det bara är en aktör på marknaden som kan sätta vilka priser som helst. Därför är det inte bra att AMD ligger efter idag. För ett antal år tillbaka var det AMD som gav best prestanda för pengarna, idag är det inte riktigt så.

Jag är personligen ingen så kallad "fanboy" jag vill ha det som är bäst för pengarna, inte krångligare än så.
Förr körde jag:
AMD K7
Athlon XP
Athlon XP-M
Opteron 146
FX-57
Athlon 64 4000+ osv.

Sen blev det Intel
E6600
E8400
Q9650 som jag kört med sen 2009 på 4Ghz med tyst luftkylning. Tycker fortfarande den hänger med bra

Skulle det komma en AMD processor som är snabbare än Intels motsvarigheter för liknande pris så blir det så klart AMD igen. Hoppas det för konkurrensen skull!
Min nästa uppgradering blir annars en Core i7 2700K.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag har pengar så jag beställde en 8120 & Ett asrock 990 fatality för att testa plattformen Sålde min LGA 1366 för BD. Såg prestandan tänkte köpa SB men tänkte nää varför inte prova BD ändå

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Konkurrens är bra för oss användare/köpare, så priserna inte skenar iväg när det bara är en aktör på marknaden som kan sätta vilka priser som helst. Därför är det inte bra att AMD ligger efter idag. För ett antal år tillbaka var det AMD som gav best prestanda för pengarna, idag är det inte riktigt så.

Jag är personligen ingen så kallad "fanboy" jag vill ha det som är bäst för pengarna, inte krångligare än så.

...

Sunt resonemang som jag delar med dig.

Det är något oroväckande om detta ska vara AMDs svar på Intels fantastiska SB serie - än mer oroväckande när det ser ut som att Bulldozer är optimerad för Win8, som inte kommer förens om ett år.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av dj christian:

Vart testade Anandtech Bulldozer i Windows 8? Jag hittar det ingenstans på sidan.

Observera dock att det inte är Anandtech som utfört testerna under Windows 8. Resultaten kommer från AMD:s egna interna tester.

Permalänk
Medlem

Bra och intressant recension swec !

Jag har aldrig ägt en intel, har alltid tyckt att AMD leverar tillräckligt med prestanda för det pris dom erbjuder men det här är lite för dåligt imo tur att man inte gjorde ett impuls köp på ett sabertooth iaf. Det blir att luta sig bakåt och se hur det utvecklar sig. Ringde dock till farsan idag som jag just övertalat att vänta tills det kom pålitliga tester om BD, och sa att han kunna beställa sitt i7 packet nu...

Permalänk

Fortfarande skeptisk

Detta kanske sades hos AMD:s huvudkontor för några månader sedan:

-"Chefen, nu har vi spenderat miljontals dollar och tagit fram en ny processorarkitektur, som du bad oss, och enligt testerna vi gjort på vår hutlöst dyra och avancerade testutrustning så är den sämre än Intels och även sämre än Phenom!"

-"Perfekt! Den släpper vi! Ingen kommer att märka att den är så dålig."

Jag är besviken på testerna, men kan inte låta bli att undra om det beror på att något inte är optimerat för Bulldozer. Kanske behövs en senare uppdatering av bios eller Windows? AMD måste ju ha varit medvetna om vad processorerna kan prestera innan de gick till tillverkning. Annars är de blinda eller dumma.

Lyckligtvis behöver jag inte uppgradera min dator än på ett tag, så jag har tid att följa utvecklingen. Visar det sig att inte AMD kan prestera med vare sig kraft eller ens "ge mer för pengarna" så får det kanske bli Intel nästa gång. Att stödja AMD bara för sakens skull är som att ge allmosor till en miljonär.

Skrivet av Diablo_Lino:

Har kört Intel i mina senaste 4 datorer, har inte blivit besviken en ända gång

Vad har en ända med saken att göra? Jag har haft AMD i mina fyra senaste datorer och inte blivit besviken en enda gång.

1 - ett - en - enda.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag förväntande mig, gillar deras grafikkort men på CPU-sidan hängs det helt enkelt inte med.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det är lite ironiskt att AMDs grafikkort drar lite ström medan processorerna är rena monstrena.

Får hoppas att det säljs en del märkesdatorer med Bulldozer. Butikerna kan ju stoltsera med "SENASTE TEKNOLOGIN! SUPERPROCESSOR MED HELA 8 KÄRNOR!" så man får hoppas att p12:orna stirrar blint på det och köper därefter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av knaz_88:

Hahah, fattar inte hur dom där kan va så roliga varje gång

Tyckte den var relativt välarbetad jämfört med hur de brukar vara också

Skrivet av WrongTarget:

BF3 är ett FPS, även om det är något mer processorkrävande än FPS-spel allmänt brukar vara och utnyttjar fler än fyra kärnor (även om fyra kärnor verkar leverera tillräckligt med prestanda) . Det är GPU-begränsat i 1920x1200 om man inte har en über grafikkortslösning. Du får ju i stort sett samma FPS även med en 955BE eller en Q9550 med det grafikkort som används i HardOCP's test (HD6970). [..Forts]

Vi är redan flera som påpekat detta, inklusive redaktör Emil.
Att det bara är en random mätning i multiplayer-betan och inte i ett pålitligt benchmark eller ens en fast sekvens samt att resultaten är begränsade av GPU i hög upplösning och inte CPU samt djupt inom felmarginal är uppenbarligen helt enkelt inte intressant för vissa parter. Vi får nog helt enkelt vänta till release och köra tester i låg upplösning och i en benchmark eller någorlunda konsekvent motsvarande sekvens då, för ingen verkar ha visat upp något sådant resultat än.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Sorgligt för AMD, känns som Intel kommer ta över prestandamarknaden helt nu efter Bulldozer-floppen och när Sandy Bridge-E släpps.

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk

HAHAHA ^.^ Lite roligt är det ändå.

Alla dessa stackare som suttit med sina "lagg" datorer, och struntat i Intel Sandybridge datorerna i väntan på den ""extrema"" AMD processorn.. Flopp är ordet, ett halvårs väntan på absolut ingenting kan man säga..

/// [[ Nöjd intel ägare ]]

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

HAHAHA ^.^ Lite roligt är det ändå.

Alla dessa stackare som suttit med sina "lagg" datorer, och struntat i Intel Sandybridge datorerna i väntan på den ""extrema"" AMD processorn.. Flopp är ordet, ett halvårs väntan på absolut ingenting kan man säga..

/// [[ Nöjd intel ägare ]]

Det enda spel som laggat är BF 3:) så jag klagar inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av lazerbeam:

HAHAHA ^.^ Lite roligt är det ändå.

Alla dessa stackare som suttit med sina "lagg" datorer, och struntat i Intel Sandybridge datorerna i väntan på den ""extrema"" AMD processorn.. Flopp är ordet, ett halvårs väntan på absolut ingenting kan man säga..

/// [[ Nöjd intel ägare ]]

Kul att någon är road av monopol!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av lazerbeam:

HAHAHA ^.^ Lite roligt är det ändå.

Alla dessa stackare som suttit med sina "lagg" datorer, och struntat i Intel Sandybridge datorerna i väntan på den ""extrema"" AMD processorn.. Flopp är ordet, ett halvårs väntan på absolut ingenting kan man säga..

/// [[ Nöjd intel ägare ]]

Bara för man inte sitter på en Inter-dator har man en "lagg" dator då? Kör just nu med en Phenom x4 som jag e super nöjd med Men nästa system jag inhandlar blir säkert intel för omväxlings skull! Lägg ner all "smutskastning" fan-boys emellan, Om någon kör på AMD låt han/hon göra de, dör la inte du av? (samma med dem som kör intel)

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazerbeam:

HAHAHA ^.^ Lite roligt är det ändå.

Alla dessa stackare som suttit med sina "lagg" datorer, och struntat i Intel Sandybridge datorerna i väntan på den ""extrema"" AMD processorn.. Flopp är ordet, ett halvårs väntan på absolut ingenting kan man säga..

/// [[ Nöjd intel ägare ]]

Hahaha asså du får mig att hånskratta åt dig, är du verkligen så dum i huvudet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Hahaha årets flopp

Verkar så.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

vore intressant att veta hur bulldozer presterar i handlarsystem, som front arena prime, som arbetar bäst med flertrådat. Även den häftigaste cpun kan få svårt att hantera mängden realtidsdata som kommer från börsen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Hahaha asså du får mig att hånskratta åt dig, är du verkligen så dum i huvudet?

*Dagens Quote*

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk

Har en känsla av att denna proppen kommer sitta i en hel del renderings workstations. Prestandan på det flertrånade var ju inte så tokig. Nästa version blir nog mer inriktad på oss andra. Känns som att detta är en ren workstation cpu.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt positivt överraskad när jag såg att de hade med q9550 i testet
Var rädd att den flaskar mitt grafikkort, men jag kan se på testerna att den inte gör det

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Tråkigt Ville gärna se amd tillbaka i fighten om toppen igen för konkurrensens skull... Hur som helst kommer jag inte köpa nytt innan ivy brigde, med lite tur släpper amd någon bra då som pressar ner priserna.

Permalänk
Medlem

hahaha! inte helt oväntat, trodde den skulle ligga under 2500k men vafan det där med överklockning är ju världens jävla skämt!

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Kitguru ger den "worth buying", trots att de tycker den är dyr. De nämner inte heller något om strömförbrukningen.
http://www.kitguru.net/components/cpu/zardon/amd-fx-8150-blac...

Hardwareheaven visar bara strömförbrukning vid standardfrekvenser, och ger processorn följande betyg:
http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/amd-fx-8150/score....

http://www.hardwareheaven.com/reviews/1285/pg16/amd-fx-8150-b...

HAHAHA man ska ju fan inte behöva ett kärnkraftverk för att klocka...

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det enda spel som laggat är BF 3:) så jag klagar inte.

Bulldozer presterar bra i BF3 iaf.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Konkurrens är bra för oss användare/köpare, så priserna inte skenar iväg när det bara är en aktör på marknaden som kan sätta vilka priser som helst. Därför är det inte bra att AMD ligger efter idag. För ett antal år tillbaka var det AMD som gav best prestanda för pengarna, idag är det inte riktigt så.

Jag är personligen ingen så kallad "fanboy" jag vill ha det som är bäst för pengarna, inte krångligare än så.
Förr körde jag:
AMD K7
Athlon XP
Athlon XP-M
Opteron 146
FX-57
Athlon 64 4000+ osv.

Sen blev det Intel
E6600
E8400
Q9650 som jag kört med sen 2009 på 4Ghz med tyst luftkylning. Tycker fortfarande den hänger med bra

Skulle det komma en AMD processor som är snabbare än Intels motsvarigheter för liknande pris så blir det så klart AMD igen. Hoppas det för konkurrensen skull!
Min nästa uppgradering blir annars en Core i7 2700K.

Jag håller helt med om att AMD var bättre förr, kändes framförallt stabilare.
Men man byter ju till den sidan som har godiset

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem

Hur är de billigare modellerna ? Någon som vet ?

Visa signatur

AMD 6900XT - AMD 5800X3D - 32gb @3600Mhz

Permalänk
Medlem

När "PC FÖR ALLA" testade Bulldozer fick de lite bättre resultat än här på Sweclockers. Men överlag inget som stack ut gentemot testet här.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.409711/test-amd-bulldozer-fx...

Permalänk

Bulldozers prestandaresultat i Benchmark!

Ser att många här dömer ut Bulldozer för sitt förhållandesevis klena prestandaresultat och undrar varför AMD inte har lyckats bättre?. Svaret är mycket enkelt.
Tror ni verkligen att det ligger i CPUN? Är den så dålig? Svar NEJ! I Windows 7 finns det inte tillräckligt med stöd för Bulldozers teknik.
Det sägs dock att problemet ska vara löst i Windows 8. Bara att hoppas på att det kommer ut en Windowsuppdatering till Win 7. Med lite tur släpper Microsoft en sådan om det inte är allt för många koder att skriva om. Då kommer det ingen uppdatering. Bara att vänta på Windows 8 då. Om tålamodet finns är det bara att vänta på Microsofts kommande Windows så ska Ni se att det blir stor skillnad på Bulldozers prestandaresultat. Då kommer det att bli fart på Bulldozer. Windows 7 kände från början inte igen ssd diskar riktigt eftersom de presterade dåligt. Bara att hoppas att Microsoft gör samma sak den här gången som de gjorde med ssd diskarna för att förbättra prestandan.

Ni som dömer ut Bulldozer totalt. Phenom II 1100 X6 3,3 ghz som jobbar i tillverkningsprocessen 45 namometer slår Bulldozer i vissa tester som jobbar i 32 nanometer. Det ska liksom inte vara möjligt. Har ni inte funderat på varför?