Hjälp med konfigurering av dubbla GTX 580

Permalänk
Medlem

Hjälp med konfigurering av dubbla GTX 580

Tja!

Installerade 2st Asus GTX 580 igår på ett Gigabyte GA-990FXA-UD7 AM3+ kort.

Nvidias driver har inga problem att hitta korten och bekräftar SLI kompatibilitet.

Datorn funkar som den ska. Dock så fort jag ska prova köra något som 3Dmarks alt Heaven benchmark blir skärmen svart och datorn tycks hänga sig.

Gjorde dessutom en formatering innan och installerade om Windows med alla tillhörande uppdateringar.
Har jag missat något?

Permalänk
Medlem

vad har du för styrka på nätagget?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat? Två 580 drar ganska mycket ström.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

1000w ligger agget på!

1000w ska räcka och bli över. Vad är det för märke och modell? Har du testat köra ett kort i taget?

edit: såg nu att du länkat. Men fortf testa ett i taget, bara i felsökningssyfte.

Du har anslutit alla strömkablar som behövs till dina 580'? Inga tomma kontakter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

1000w ska räcka och bli över. Vad är det för märke och modell? Har du testat köra ett kort i taget?

edit: såg nu att du länkat. Men fortf testa ett i taget, bara i felsökningssyfte.

Jag har provat flippa mellan korten i Nvidias kontrollpanel och båda funkar.

Den visar även båda korten i GPU-Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Jag har provat flippa mellan korten i Nvidias kontrollpanel och båda funkar.

Den visar även båda korten i GPU-Z

Testa ett itaget endå och pressa det lite med tex 3dmark. För att utesluta att det är något fel på något av korten.

Permalänk
Medlem

Testa varje kort var för sig och se om du får samma problem med något av dem.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

testa att lägga en SLI brygga så kan du återkomma igen hahaha

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Testa ett itaget endå och pressa det lite med tex 3dmark. För att utesluta att det är något fel på något av korten.

Är det bara att jag tar loss SLI kabeln mellan korten för att prova på det viset?

Alltså kan jag behålla båda korten i medan jag provar att bara "switcha" adapter mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

testa att lägga en SLI brygga så kan du återkomma igen hahaha

Utveckla gärna för en noob som har 0 erfarenhet av SLI

Du menar att man ska använda båda kablarna? Dooooooh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Utveckla gärna för en noob som har 0 erfarenhet av SLI

Du ska ju ha en brygga mellan korten, längst åt vänster, en gul,brun brygga :).. du ser ju själv att du inte ens tagit bort plomberingen "skyddet"

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Du ska ju ha en brygga mellan korten, längst åt vänster, en gul,brun brygga :).. du ser ju själv att du inte ens tagit bort plomberingen "skyddet"

Jag har ju satt en brygga emellan? Kanske syns dåligt på bilden då kabeln är svart.

För du har ju 2 kopplingar på varje kort. Jag trodde den andra var för att brygga vidare om man körde 3 eller 4-way. Men så är alltså inte fallet?

Jag behöver använda båda kablarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swecop:

Du ska ju ha en brygga mellan korten, längst åt vänster, en gul,brun brygga :).. du ser ju själv att du inte ens tagit bort plomberingen "skyddet"

den är för tri SLI

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Jag har ju satt en brygga emellan? Kanske syns dåligt på bilden då kabeln är svart.

För du har ju 2 kopplingar på varje kort. Jag trodde den andra var för att brygga vidare om man körde 3 eller 4-way. Men så är alltså inte fallet?

Jag behöver använda båda kablarna?

På den bilden du har lagt, så är det blå plast kvar? Men du menar alltså på att det är en brygga mellan korten ?. och att du i Nvidias kontrollpanel har aktiverat SLI läge ?

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Bättre bild

http://img832.imageshack.us/img832/9264/slic.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

testa att lägga en SLI brygga så kan du återkomma igen hahaha

LOL. Kan inte se bilden då jag sitter bakom ett tjockt surffilter atm...

Kul att det var så enkelt iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Utveckla gärna för en noob som har 0 erfarenhet av SLI

Du menar att man ska använda båda kablarna? Dooooooh

Du skall koppla en sådan här mellan bägge korten: https://www.inet.se/artikel/5409332/gigabyte-sli-brygga Kommer vanligtvis med moderkortstillbehören.
Förutom strömkablarna altså. Om du nu inte redan har en sådan på plats, tror mig se en sån på din bild...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

testa att lägga en SLI brygga så kan du återkomma igen hahaha

Gjorde min dag! Tyckte väl att det fattades något på bilden trådskaparen bifogat!

SLI-Bryggor:

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q

Permalänk
Medlem

jag undrar ifall du är dum nu ?. ser du inte själv att det är två plast pitar till vänster som man kan rycka losss från grafikkorten ? Där emellan ska det vara en så kallad brygga :)=

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Du skall koppla en sådan här mellan bägge korten: https://www.inet.se/artikel/5409332/gigabyte-sli-brygga Kommer vanligtvis med moderkortstillbehören.
Förutom strömkablarna altså. Om du nu inte redan har en sådan på plats, tror mig se en sån på din bild...?

Jo jag vet.

Men frågan är.

Behöver jag koppla TVÅ kablar mellan korten?

Eller räcker det med EN som jag har just nu?

Trodde den andra platsen var till för att enbart brygga vidare till 3 eller 4-way.

Ni ser på andra bilden jag lagt upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

jag undrar ifall du är dum nu ?. ser du inte själv att det är två plast pitar till vänster som man kan rycka losss från grafikkorten ? Där emellan ska det vara en så kallad brygga :)=

Jo jag känner mig dum

Jag ska alltså använda 2 st SLI kablar emellan och inte bara 1?

Förstod du inte hur jag resonerade?

Jag trodde enbart man behövde 1 kabel emellan och den andra som är plast för var ifall man skall brygga korten ytterligare, till ett 3e kort exempelvis.

Permalänk
Avstängd

vad sitter ni på för jäkla skärmar :)?
det sitter ju en svart SLI brygga

annars så kan det vara nåt tjall med just sli bryggan
testa en annan om du har tillgång till

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delonge:

Jo jag vet.

Men frågan är.

Behöver jag koppla TVÅ kablar mellan korten?

Eller räcker det med EN som jag har just nu?

Trodde den andra platsen var till för att enbart brygga vidare till 3 eller 4-way.

Ni ser på andra bilden jag lagt upp

Skall räcka med den du har redan. Inte nödvändigt med 2st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

jag undrar ifall du är dum nu ?. ser du inte själv att det är två plast pitar till vänster som man kan rycka losss från grafikkorten ? Där emellan ska det vara en så kallad brygga :)=

Och ser inte DU att det sitter en brygga till vänster om de?
De där korten har 2 SLI kontakter för att kunna brygga upp till 4 kort.

Till TS dock, är du säker på att det är en SLI brygga och inte en CF brygga (vet iofs inte om de ens passar, men de ser likadana ut )? Har du en annan du kan testa med?

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Delonge:

Jag ska alltså använda 2 st SLI kablar emellan och inte bara 1?

DET ÄR RÄTT KOPPLAT

men som sagt sli kablen ser ju lite skum ut
vart fick du med den ifrån?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

vad sitter ni på för jäkla skärmar :)?
det sitter ju en svart SLI brygga

annars så kan det vara nåt tjall med just sli bryggan
testa en annan om du har tillgång till

Men det är ju sån kinesisk brygga.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Testa var kort för sig som nån påpekat.

Permalänk
Medlem

Ser ut som om du har lackerat bryggan, kan det vara så att det/den som är felet?

Skrivet av Delonge:

Är det bara att jag tar loss SLI kabeln mellan korten för att prova på det viset?

Vad jag vet så måste du ta ut ett kort åt gången.

Skrivet av TiasE:

Till TS dock, är du säker på att det är en SLI brygga och inte en CF brygga (vet iofs inte om de ens passar, men de ser likadana ut )? Har du en annan du kan testa med?

Ingen passar den andre, så det är uteslutet

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

Men det är ju sån kinesisk brygga.

Haha såg den inte i all hast. Ber om ursäkt för det.

Testa med att felsöka (köra tester) med ett kort i taget. När du fastställt att båda korten individuellt fungerar till 100% så får du gå vidare med felsökningen.

Visa signatur

Corsair Carbide Air 540 Cube - Asus X99 Deluxe - Intel i7 5820K @ 4,3 GHz - Corsair Hydro H110 - Corsair 16GB DDR4 2666MHz CL16 Dominator - 2 x EVGA GeForce GTX 980 4GB SC ACX 2.0 SLI - EVGA Supernova G2 850W - Samsung SSD PRO 850-Series 512GB - 2TB WD Black 7200rpm 64MB - Monitor: ASUS 27" SWIFT PG278Q