Köpte gtx 570. Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

Köpte gtx 570. Behöver hjälp!

Tjena,

Eftersom bf3 är på G så uppgraderade jag mitt grafikkort, då jag tyckjte de släpade efter.
Jag gjorde en ganska kraftig uppgradering.

Från 9800 gt till Gtx 570.

När jag kopplat i allt och försöker starta datorn så börjar den pipa två korta signaler. Jag använder mig av ett intel moderkort och av det jag läst så innebär det att datorn inte hittar något videokort.

När jag sätter i grafikkortet i datorn får jag en känsla av att det inte riktigt "klickar" och att det kan vara felet (vilket kan innebära att moderkortet bör bytas ut).

Mina specifikationer är följande:
Windows 7 64 bit
Moderkort: intel dh55tc_
cpu: intel(r) Core(tm) i5 cpu 750@2,67 ghz (4 cpus) ~ 2,7ghz. Har vattenkylning på denna.
12 gig ram (1666 mhz vardera, även då mitt moderkort inte stöder mer än 1200)
samt mitt nyinköpa gtx 570
2 st ssd hårddiskar och en större på 1 tb.
Även psu är nyinköpt. Var något nytt märke som rekkomenderades. 700 watt samt 80+ cert.

Är det något som gör att det flaskar sig eller? Räcker min cpu till?
Eller är det helt enkelt bara moderkortet som strular sig?

Tack för framtida hjälp!

/Sebbe

Permalänk
Medlem

Du ha kopplat in strömsladdarna till grafikkortet va?

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaizard:

När jag sätter i grafikkortet i datorn får jag en känsla av att det inte riktigt "klickar" och att det kan vara felet
/Sebbe

Menar du att låset som sitter vid PCI-E porten inte klickar när du sätter i grafikkortet? I sådana fall kan det ju vara så enkelt att kontakten glappar och därför hittas inte grafikkortet.

Men sen till den klassiska frågan; har du kopplat i bägge strömkablarna för PCI-E i grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Med "bägge", menar du den röda samt den stora svarta bredvid ?!
Isåfall, nej :s!

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver sjysstera in kortet bättre på moderkortet så att det verkligen sitter och sedan kontrollera att båda kablarna för extra strömtillförsel från nätaggets pci-e kontakter verkligen sitter i kortet ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Det är själva pci-e fästet som grafikkortet inte vill klicka fast i. Eftersom mitt tidigare kort, 9800 gt, endast krävde den röda pci-e kabeln i för att det skulle fungera så antog jag det nu också. Det krävs alltså att båda kontakterna sätts i? (dvs den lilla röda och den lite större svarta?)

Men annars så verkar min rigg kunna klara detta grafikkort?

Permalänk

två sådana alt 1:

eller två sådana här alt 2:

använd dessa till alt 1:

eller så här alt 2:

använd INTE dessa:

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Riktigt schysst av dig att förklara med bilder.

Dock så verkar varken alt 1 eller 2 stämma in hos mig.
Mina kontakter till kortet är ett rött med 4 st "pinnar" och en svart med 6 st pinnar. Men det ska la inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem

Jag har problem att hitta vad dessa sladdar heter (alt 2). Vart kan man köpa dem?

Permalänk
Medlem

På dom du skrivit använd INTE dessa..varför kan han inte göra det? Själv har jag 2 alt 1, har 2 st sånna kablar ifrån mitt PSU. Men undrar bara så man vet i framtiden. Måste man itne ha sånna som du sa att man inte skulle ha om man ska göra SLI / Crossfire?. Mitt PSU har iallafall bara 2 st sånna och behöver ju 4 st för att kunna lira SLI med mitt 560 TI

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntiselle:

På dom du skrivit använd INTE dessa..varför kan han inte göra det? Själv har jag 2 alt 1, har 2 st sånna kablar ifrån mitt PSU. Men undrar bara så man vet i framtiden. Måste man itne ha sånna som du sa att man inte skulle ha om man ska göra SLI / Crossfire?. Mitt PSU har iallafall bara 2 st sånna och behöver ju 4 st för att kunna lira SLI med mitt 560 TI

Har inge kontakt för att kunna plugga in de sistnämda.
Grejen är att jag hade en påse fylld med alla sladdar jag behövde till mitt nätagg som jag skulle behöva. Det är helt nyinköpt. Sedan flyttade jag och den jävla påsen har försvunnit. Jag har ena pci-sladden som ska in i kortet som har 6 pins. Det är sladden som ska in i kortet med 8 pins som jag behöver!

Vad heter DEN sladdjäveln? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaizard:

Har inge kontakt för att kunna plugga in de sistnämda.
Grejen är att jag hade en påse fylld med alla sladdar jag behövde till mitt nätagg som jag skulle behöva. Det är helt nyinköpt. Sedan flyttade jag och den jävla påsen har försvunnit. Jag har ena pci-sladden som ska in i kortet som har 6 pins. Det är sladden som ska in i kortet med 8 pins som jag behöver!

Vad heter DEN sladdjäveln? :/

Om du inte har en 8 pin på ditt PSU du kan använda är det la bara att köpa denna Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntiselle:

Om du inte har en 8 pin på ditt PSU du kan använda är det la bara att köpa denna Adapter 2x molex ->8-pin PCI-e

Jag behöver en 6pin - 8 pin till mitt grafikkort från psun:/

Jag behöver sladden på alt 2. Exakt den är det jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaizard:

Jag behöver en 6pin - 8 pin till mitt grafikkort från psun:/

Jag behöver sladden på alt 2. Exakt den är det jag behöver.

Trode du redan hade ett 6 pins ¨på ditt PSU? Och jag linkade till en adapter som ger dig en 8 pin. Finns många olika adaptrar bara att kolla på Inet. Finns säkert en likadan som den jag länkade fast med 6 pins istället.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntiselle:

Trode du redan hade ett 6 pins ¨på ditt PSU? Och jag linkade till en adapter som ger dig en 8 pin. Finns många olika adaptrar bara att kolla på Inet. Finns säkert en likadan som den jag länkade fast med 6 pins istället.

Men du vet inte vad sladden på alt 2 heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaizard:

Men du vet inte vad sladden på alt 2 heter?

Är väll samma sladd fast den ena är 6 pin och den andra 8 pin

8-pin
6-pin

Sen finns det ju en massa andra sorts sladdar också som ändrar en typ till en annan typ av sladd. Kolla lite här

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar