Permalänk

Hjälp! dator blir för varm

Min setup: AMD Phenom 2 x4 3.2 GHz
Nvidia Geforce 560 Ti
Corsair 8 Gb minne
corsair 500W PSU
mm.

Jag har handlat en CPU kylar också men ändå när jag lirar BBC så är min CPU uppe i 61-62 grader som högst och som minst 59.
Fattar inte varför så hade varit tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rosenberg93:

Min setup: AMD Phenom 2 x4 3.2 GHz
Nvidia Geforce 560 Ti
Corsair 8 Gb minne
corsair 500W PSU
mm.

Jag har handlat en CPU kylar också men ändå när jag lirar BBC så är min CPU uppe i 61-62 grader som högst och som minst 59.
Fattar inte varför så hade varit tacksam för svar!

Monterad fel?

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Vad har du införskaffat dig för kylare?
Hur avlägsnade du den gamla kylpastan?
Hur mycket kylpasta applicerade du samt vilken metod använde du dig av?
Vad har du för chassi & går det att förbättra luftflödet i det på något sätt?

Permalänk
Skrivet av Mögel:

Vad har du införskaffat dig för kylare?
Hur avlägsnade du den gamla kylpastan?
Hur mycket kylpasta applicerade du samt vilken metod använde du dig av?
Vad har du för chassi & går det att förbättra luftflödet i det på något sätt?

Jag har en cooler master Hyper 212 plus kylare.
Jag tog av processorn och gjorde rent den med ett kort och papper.
Jag la på ett lager så att den täckte hela kylarens undersida. Metod?
Jag har ett midi-tower cooler master chassi. Kan inte öka luftflödet mer.

Permalänk
Skrivet av Anerhell:

Monterad fel?

nej absolut inte, när jag är ute på skrivbordet ligger min cpu på 31 - 32 grader och laggar aldrig förutom när jag spelar!

Permalänk
Medlem

Det är bra tempraturer.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av pompa_kumla:

Det är bra tempraturer.

ja men problemet är när jag spelar så har jag 61-62 grader och då lagger spelet så in i helvete i mellan åt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosenberg93:

ja men problemet är när jag spelar så har jag 61-62 grader och då lagger spelet så in i helvete i mellan åt.

Kanske är grafikkortet som blir för varmt? För det är bra värden på din CPU. Jag kan nå 70-80 med min i7 930 och den börjar inte throttla för det.

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem

Förmodligen grafikkortet som strular. Min p4 börjarde throttla vid 85 grader.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

okej ska kolla upp det direkt och se vad jag får för temperatur på mitt grafikkort när jag lirar!

Permalänk

grafikkortet låg på 62-63 grader.

Permalänk
Medlem

Grafikkort klarar upp till 100C innan det börjar throttla så det kan ju inte vara problemet och då måste man antagligen ha världens sämsta kylning. Förmodligen är det processorn eftersom du inte kanske installerade CPU-kylaren korrekt eller med kylpastan.

Permalänk

men det känns jätte konstigt för min kompis har samma CPU och samma kylare och hans laggar inte men den ligger också på ca 56 grader som max. Jag har till och med tagit av kylaren och gjort den rent och satt på den igen.

Permalänk
Medlem

Hur tog du bort den gamla kylpastan?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Var problemet innan bytet? Dags för ominstallation eller bara nya drivrutiner?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Hur tog du bort den gamla kylpastan?

Jag tog av kylaren och tog av CPUn och rengjorde med ett kort och papper.

Permalänk
Medlem

Hur mycket spyware har du på datorn bloatware? norton? osv...

Visa signatur

en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosenberg93:

men det känns jätte konstigt för min kompis har samma CPU och samma kylare och hans laggar inte men den ligger också på ca 56 grader som max. Jag har till och med tagit av kylaren och gjort den rent och satt på den igen.

phenom 2 throttlar vid 62 grader hade samma problem med min(i siggen), ominstallerade kylaren och den gick ner till 58 och slutade throttla. Dock throttlade den inte i spel utan i prime efter ca 10 sec, blir aldrig nämnvärt varm i spel.

"Jag har till och med tagit av kylaren och gjort den rent och satt på den igen." Vill bara fråga, du glömde väll inte kyl pastan?

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Var problemet innan bytet? Dags för ominstallation eller bara nya drivrutiner?

Ja det laggade när jag spelade innan med min orginal kylare och då skaffa jag en ny kylare men det blev lite bättre men inte optimalt.
Jag fixade precis nya drivrutiner från nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosenberg93:

Jag tog av kylaren och tog av CPUn och rengjorde med ett kort och papper.

Bara papper? Ingen T-röd eller liknande? Annars har du ju massa rester kvar. Jag brukar köra med T-röd och kaffefilter. Blir som nytt!

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av swesen:

phenom 2 throttlar vid 62 grader hade samma problem med min(i siggen), ominstallerade kylaren och den gick ner till 58 och slutade throttla. Dock throttlade den inte i spel utan i prime efter ca 10 sec, blir aldrig nämnvärt varm i spel.

"Jag har till och med tagit av kylaren och gjort den rent och satt på den igen." Vill bara fråga, du glömde väll inte kyl pastan?

Nej glömde inte kylpastan
Okej men jag ska ta av min kylare och göra rent den imorgon och sätta på den och sen se om det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Bara papper? Ingen T-röd eller liknande? Annars har du ju massa rester kvar. Jag brukar köra med T-röd och kaffefilter. Blir som nytt!

Har du också haft det problemet eller?
Nej bara ett kort och sen papper.

Permalänk
Skrivet av rosenberg93:

Jag har en cooler master Hyper 212 plus kylare.
Jag tog av processorn och gjorde rent den med ett kort och papper.
Jag la på ett lager så att den täckte hela kylarens undersida. Metod?
Jag har ett midi-tower cooler master chassi. Kan inte öka luftflödet mer.

Är du säker på att du inte kan sätta in fler fläktar? Om du kör rent original med ett Elite-chassi så har du bara en utblåsfläkt och inget mer förmonterat, däremot har du flera platser lediga för fler fläktar.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Skrivet av WrongTarget:

Är du säker på att du inte kan sätta in fler fläktar? Om du kör rent original med ett Elite-chassi så har du bara en utblåsfläkt och inget mer förmonterat, däremot har du flera platser lediga för fler fläktar.

asså jag har ett ganska litet chassi och nu i efterhand vet jag att jag skulle köpt ett större men nej det är precis så att min kylare får plats, och där i mellan kylaren och chassit så har jag så att jag skulle kunna montera en fläkt till men kommer aldrig att få plats med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosenberg93:

Har du också haft det problemet eller?
Nej bara ett kort och sen papper.

Nej men om du bara skrapar bort och tar papper så brukar det vara kvar rester av den gamla kylpastan så kylaren och prollen får sämre kontakt. Testa att göra rent med t.ex. T-röd. En flaska på typ litern går på runt en tjuga nere på macken. Anledningen för att jag använder T-röd är att den dunstar snabbt och lämnar inga rester, likaså kaffefilter.
kan vaara därför du får höga temperaturer efter bytet.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av Tandborste:

Nej men om du bara skrapar bort och tar papper så brukar det vara kvar rester av den gamla kylpastan så kylaren och prollen får sämre kontakt. Testa att göra rent med t.ex. T-röd. En flaska på typ litern går på runt en tjuga nere på macken. Anledningen för att jag använder T-röd är att den dunstar snabbt och lämnar inga rester, likaså kaffefilter.
kan vaara därför du får höga temperaturer efter bytet.

Okej ska testa det imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosenberg93:

Jag la på ett lager så att den täckte hela kylarens undersida.

Märkligt att ingen har reagerat på detta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rosenberg93:

Okej ska testa det imorgon!

Gört! Hoppas det löser sig (:

Skrivet av pmb:

Märkligt att ingen har reagerat på detta...

Brukar jämna ut ett tunt lager på prollen. Har funkt för mig genom åren, alltid haft låga stabila temps (: När jag tagit ett "riskorn" eller liknande så har inte kylpastan smetats ut över hela prollen..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

dina temperaturer är helt normala, där ligger inte problemet.
Hur mycket ram har du? vilket operativ system använder du?

Permalänk
Skrivet av rosenberg93:

asså jag har ett ganska litet chassi och nu i efterhand vet jag att jag skulle köpt ett större men nej det är precis så att min kylare får plats, och där i mellan kylaren och chassit så har jag så att jag skulle kunna montera en fläkt till men kommer aldrig att få plats med den.

Hur många chassifläktar har du och hur är de konfigurerade?

Får du inte plats med en fläkt i chassits fläktplats på baksidan av chassit för att din kylare sitter för nära? Har du satt fläkten på kylaren som push eller pull? Har du satt den som pull och du därför inte får plats med en fläkt i chassits baksida, så flytta CPU-fläkten till push (så att den trycker luft genom kylaren, mot baksidan av chassit) istället. Då får du plats med en fläkt i bakkanten av chassit som direkt forslar ut den varma luften från kylaren. Borde leda till bättre temperaturer för processorn.

Visa signatur

~Pelle~