För er som har svala datorer. Projekt 7620/7621

Permalänk
Medlem

För er som har svala datorer. Projekt 7620/7621

Har ni svala datorer - försök plocka upp projekt 7620 / 7621 för era grafikkort.
Detta kan göras genom "Add - advmethods" Genom att markera detta för GPU (jag använder FAH-GPU-tracker V2) kommer den att plocka upp experimentella beta-projekt, vilket i detta nu innebär 7620/7621.

Fördelen är att om datorn klarar av dessa, så får ni garanterat mer PPD till skillnad från att folda motsvarande beta-projekt till processorn.
I mitt fall ökade PPDn för grafikkortet från ca 14 000 till 15 000; men den största ökningen kom från SMP. De här två projekten tar väldigt lite cpu-kraft, vilket borde vara extra intressant för de som foldar med radeon-kort.

Nackdelen är värmen - i mitt fall ökade GPU-temperaturen med 10 grader.
Projekten ger 5187 poäng vardera och de tar ungefär 3 gånger så lång tid att slutföra som projekt som ger 1325 poäng. Mycket krävande med andra ord.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Har ni svala datorer - försök plocka upp projekt 7620 / 7621 för era grafikkort.
Detta kan göras genom "Add - advmethods" Genom att markera detta för GPU (jag använder FAH-GPU-tracker V2) kommer den att plocka upp experimentella beta-projekt, vilket i detta nu innebär 7620/7621.

För console-klient lägger man till -advmethods i mål-fältet. För trayvarianten väjs det under "Additional Client Parameters" under fliken "Advanced" i konfigen.

Skrivet av a4magkar:

Fördelen är att om datorn klarar av dessa, så får ni garanterat mer PPD till skillnad från att folda motsvarande beta-projekt till processorn.

Inte riktigt sant, mitt 560Ti ökade cirka 1k medan mitt 460 sjönk ~500 PPD. Jag har förstått att dom flesta kraftigare korten får en ökning (470 och uppåt) men de sämre korten får en sänkning av PPD.

Skrivet av a4magkar:

I mitt fall ökade PPDn för grafikkortet från ca 14 000 till 15 000; men den största ökningen kom från SMP.

Nackdelen är värmen - i mitt fall ökade GPU-temperaturen med 10 grader.

Japp, dom tar mindre CPU-kraft vilket är trevligt, och stressar samtidigt GPUn mera. Utöver värmeökningen fick jag dessutom sänka mitt 560Ti från 1000MHz ner till 980 för att kunna köra dessa stabilt, men fick ändå mer PPD på GPUn, en ökning som ungefär landade på 1000 PPD och ligger nu stadigt på 15,4k PPD.

Skrivet av a4magkar:

De här två projekten tar väldigt lite cpu-kraft, vilket borde vara extra intressant för de som foldar med radeon-kort.

Njae, beror lite på vad du menar eftersom projekten endast finns för Fermi-kort, men råkar man ha ett Fermi och Radeon i samma burk lämnas ju mer processorkraft ledig till annat. core_16 WU till Radeon tar fortfarande upp en (drygt) kärna och 400MB RAM. Jag har läst om rykten att nya WU som skall vara mer lämade till 6xxx-serien och skall använda mindre CPU och minne skall komma i slutet av året eller början av nästa, den som lever får se...

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har kört igång denna nu på mitt ena 460-kort och det blir ju lite varmare speciellt som man kör kortet lite överklockat. Bättre PPD på både GPU (något) men framförallt bättre PPD på CPU.

Permalänk
Medlem

Testar med höga förväntningar!

Den tog en 7621 direkt. Använder den "undre" Fermiklienten, vet inte vad skillnaden är, men den andra verkade inte fungera.

Slängt i ett vattenkylt GTX 480 precis, man får ladda inför vintern! Klarar övriga chassiventilationen det, nätagget, vattenkylet med löjligt låga varvtal (8x120 9-vings noctua) och bra temperaturer så blir det nog ett till. Är lite osäker på nätagget bara, får göra lite research efter jobbet.

Jag ska se över min CPU-klient igen, hittills denna säsongen har jag troligen kört på förrförra årets, den tar bara SMP.

Precis satt ihop datorn, lite allmän uppfräsning, nytt EK vattenblock till CPU också. Igårkväll hade jag 58 grader kärntemperatur som mest en halvtimme efter uppstart med folding. Nu när 22 grader inne istället för 18 och CPU görjar sträcka sig mot 65 grader. Startade även grafikkortet precis, det ligger på 34 grader. Kallt för att vara en fermikärna

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Jag fick sänka överklocken på grafikkortet för att få den stabil med dessa - det fina är att den lastar CPU lägre vilket ger en högre total PPD om man kör SMP på CPU också. Nu behöver iofs jag ny fläktar till grafikkortet så jag har pausat denna på huvudburken, men det fungerar bra om man bara inte kör för mycket OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jag fick sänka överklocken på grafikkortet för att få den stabil med dessa - det fina är att den lastar CPU lägre vilket ger en högre total PPD om man kör SMP på CPU också.

Bu, varför får mitt 460 ~200PPD lägre med advmethods än utan? Vilket klock och drivrutiner är det du kör på bengt-re? Kanske har att göra med att jag kör 768MB-varianten.

Bra Eoz, mer Fermi låter som en utmärkt idé.

e- Tar nog tillbaka vad jag sa om mitt kort, nu kör jag adv igen och ligger på samma PPD som vanliga, 11,9K.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Testade projekten och grafikkortet blir 75 grader. Har klockat tillfälligt ner till stock. Men en TPF på cirka 8 mins är väl lite högt eller?

edit: Jag kommer hålla mig till dem vanliga projekten eftersom dessa projekt sänker min PPD och är mycket krävande.

Permalänk
Medlem

Jag har kvar lite överklock på kortet, men var tvungen att sänka för att inte åka på unstabile maskin. Just nu sänkte jag dock till stock eftersom jag behöver nya fläktar till kortet - de låter lite illa och inte helt säker på att de kyler 100% längre. Med stockklock så sjunker PPD lite med 460 kortet, men lindrig OC så ger den en aning högre ppd och finessen är framförallt att grafikkortet belastar CPU mindre så att man man med dessa på grafikkortet kan köra bigadv på stockklockad i7 och ändå klara deadlines med lite marginal.