Hjälp med flödesschema programmering A

Permalänk
Medlem

Hjälp med flödesschema programmering A

Hej!

Har precis börjat läsa programmering A och håller just nu på med flödesscheman. Någon som vet något bra program att göra detta i? Eller är det bäst att bara hålla sig till exempelvis Paint?

Har försökt söka mig till något bra program men inte hittat något speciellt bra, så kom gärna med förslag!

Återkommer nog senare med lite frågor om själva flödesschemat också.

Tack på förhand

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Kanske är Dia något? För Paint vill man väl inte använda frivilligt?
http://dia-installer.de/

Permalänk
Medlem

Dia är helt ok för mindre grejer glöm inte att spara ofta, har för mig att det tyckte om att krascha! Annars går det ju att testa Gliffy http://www.gliffy.com/ Tycker Gliffy funkar rätt bra! Lycka till!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem

Tack så mycket! Verkar vara bra program, dock kommer jag nog köra på Dia då jag föredrar att det inte är webbaserat.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Nu kommer jag med frågor angående flödesschemat! Dia var riktigt smidigt.

Algoritmen är följande:
"På vardagar går Kalle upp. Han tvättar sig, om mamman tittar på.
På söndagar sover Kalle vidare tills mannan ropar honom till frukost, i så fall gör han som på vardagar.

Har jag fått till mitt schema på rätt sätt? Eller är något felplacerat eller är jag helt ute och cyklar?

Fråga nummer 2 är om det finns en möjlighet till en "evighetsloop" och när den rent teoretiskt kan inträffa.

Där är mitt svar följande: Om Kalles mamma inte ropar honom till frukost på söndagar så skulle han teoretiskt sätt inte gå upp, därav en evighetsloop.

Tankar, funderingar kring det svaret?

EDIT: Har glömt att rita med "evighetsloopen".

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur man definierar loopen, om man anser loopen körs över en normal tidsaxel så kan den ju inte bli oändlig för att det är söndag, då söndagen kommer ta slut. För eller senare slår det om till vardags och då kommer flödet komma till slutet
Vad som är rätt å fel är väl en bedömningsfråga men så länge du kan motivera å diskutera och visa att du tänkt på hur scenariot kan vara så borde det bli bra^^

Sen haru glömt "Nej" svaret på "Tittar mamma på?"
Lycka till!

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk

Frågan är vad du gör på lördag.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Varför kollar Kalles mamma på medan Kalle tvättar sig? Varkar vara en ohängd följd av ettor och nollor

Permalänk

Reagerade också på att det inte fanns ett nej alternativ på om mamman tittar på xD

Personligen gillade jag inte flödesscheman och körde pseudokod hela tiden

Permalänk
Medlem

Är det en lördag fastnar du i en oändlig loop. Och tittar mamma inte på så skall den gå till slut direkt. Och ropar inte mamma så bör det väl inte bli en evighetsloop eftersom programmet då går till slut direkt. Jag skulle föredra att du från "ligg kvar" går tillbaka till ropar mamma så att han ligger kvar och det loopas där fram till att mamma ropar varpå han återgår till vardagsschemat. Som det är nu har ju mamma bara en chans att ropa men i programmet skulle han väl ligga kvar fram tills det att hon ropar, alltså bör det göras regelbundna kontroller om hon gör just det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Förlåt för min långsamma respons men min hund tyckte det var en bra idé att dansa tango på mig vilket resulterade i 35 kilo retriever på höger testikel, det var ungefär lika skönt som att halka av pedalen och trilla ner på stången på en cykel Nu har jag gråtit klart och ska ge mig i kast med flödesschemat igen!

Ska göra lite ändringar i schemat efter era förslag och posta det igen.

I denna uppgiften är det ett flödesschema som ska göras, men hur hade samma "algoritm" sett ut med pseudokod? Kan vara bra att veta för andra uppgifter där jag ska jobba med det.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnejs:

Beror väl på hur man definierar loopen, om man anser loopen körs över en normal tidsaxel så kan den ju inte bli oändlig för att det är söndag, då söndagen kommer ta slut. För eller senare slår det om till vardags och då kommer flödet komma till slutet
Vad som är rätt å fel är väl en bedömningsfråga men så länge du kan motivera å diskutera och visa att du tänkt på hur scenariot kan vara så borde det bli bra^^

Sen haru glömt "Nej" svaret på "Tittar mamma på?"
Lycka till!

Skrivet av Pallevante93:

Reagerade också på att det inte fanns ett nej alternativ på om mamman tittar på xD

Personligen gillade jag inte flödesscheman och körde pseudokod hela tiden

Skrivet av HugSeal:

Är det en lördag fastnar du i en oändlig loop. Och tittar mamma inte på så skall den gå till slut direkt. Och ropar inte mamma så bör det väl inte bli en evighetsloop eftersom programmet då går till slut direkt. Jag skulle föredra att du från "ligg kvar" går tillbaka till ropar mamma så att han ligger kvar och det loopas där fram till att mamma ropar varpå han återgår till vardagsschemat. Som det är nu har ju mamma bara en chans att ropa men i programmet skulle han väl ligga kvar fram tills det att hon ropar, alltså bör det göras regelbundna kontroller om hon gör just det.

Ska se över dessa saker, postar en ny version om en stund! Tack för responsen

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Vad tycks nu?

Tror jag fick ordning på de saker ni anmärkte på

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Du fastnar fortfarande i oändlig loop på lördagar.
Är det vardag? Nej
Är det söndag? Nej
Är det vardag? Nej
osv ...

Sen tycker jag att den ska gå från Ligg kvar till slut om det är söndag och mamma inte ropar. Det känns mer intuitivt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Du fastnar fortfarande i oändlig loop på lördagar.
Är det vardag? Nej
Är det söndag? Nej
Är det vardag? Nej
osv ...

Sen tycker jag att den ska gå från Ligg kvar till slut om det är söndag och mamma inte ropar. Det känns mer intuitivt.

Fast var inte det en del av uppgiften? Att se om man fick en oändlig loop någonstans utifrån förutsättningarna som var givna i uppgiften. Och det får man på lördagar.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast var inte det en del av uppgiften? Att se om man fick en oändlig loop någonstans utifrån förutsättningarna som var givna i uppgiften. Och det får man på lördagar.

Det är aldrig specificerat att man ska försöka igen om det vare sig är vardag eller söndag, men du har rätt, tanken var nog att man skulle hitta den möjligheten.
edit: Såg nu att du hade hade svarat samma sak tidigare och i princip tvärt om när det kom till den ropande mamman. Jag menade inte att säga emot dig på pin kiv, kollade sista diagrammet innan jag svarade.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Det är aldrig specificerat att man ska försöka igen om det vare sig är vardag eller söndag, men du har rätt, tanken var nog att man skulle hitta den möjligheten.
edit: Såg nu att du hade hade svarat samma sak tidigare och i princip tvärt om när det kom till den ropande mamman. Jag menade inte att säga emot dig på pin kiv, kollade sista diagrammet innan jag svarade.

Du har en poäng. Båda har rätt beroende på hur uppgiften tolkas. Och det var inte att du sa emot mig, olika åsikter är bara intressant. Det är så man lär sig bäst, att lyssna på folk som tycker något annat

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar