Vilken 11"-12" med AMD E-series E-350?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushu:

Edwaard,

är inte pekplattan en sk "clickpad" av det slaget där man kan trycka ned hela pekplattan som en enda stor musknapp?

Isf:

Inte perfekt men kanske lite bättre

jo man kan klicka var som helst på plattan, precis som man brukar kunna på de flesta. Problemet här är att man också kan göra tvärtom, dvs. använda musknapparna som touchpad. När jag normalt använder touchpad så låter jag ett finger vila på vänster musknapp och navigerar muspekaren med ett annat. På den här datorn fungerar det inte eftersom musknappen är en del av plattan. Testa försöka styra muspekaren med två fingrar så förstår du vad jag menar

Skrivet av Rödhake:

Edwaard, tog det SÅ lång tid innan du fick din dator?
Min HP skulle kommit idag, men inte fanns det nån avi i lådan inte.
Blev lite vemodig, så jag gick ut och skulle köpa en Xperia mini pro men kom hem med en Samsung 305U1A istället.
Så nu blir det till att sälja HP'n när den kommer.
Ska utvärdera samsungen, och återkomma till tråden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nja egentligen inte. Har jobbat hela onsdag och torsdag så har inte haft tid helt enkelt. Datorn fanns annars att hämta på posten redan i onsdags.

Haha, impulsköp när de är som bäst Tycker du gjorde ett bra val som inte köpte en xperia mini.

Permalänk
Medlem

Så skillnaden mellan HP:n och Samsung:en är som följer (enligt min åsikt):

Samsung
+lättare
+64bit W7
+matt skärm
-dyrare
-slöare hårddisk
-sämre batteritid på pappret
- hittar inga recensioner

HP
+billigare (10-20% rabatt just nu)
+snabbare hårddisk
+bättre batteritid på pappret
+bra betyg i många recensioner
-32bit W7
-tyngre
-blank skärm

Samsungen ser bättre ut men om jag inte kan känna på en och inte hitta några recensioner så blir det svårt.

Permalänk

Jag undrar lite kring batteritiden, litar inte på pappret. Tänker främst på samsungen.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja veta om någon kan lirka ut någon information när denna kommer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935136
Typ samma modell fast 12.5 den perfekta storleken samt en i3a och tunnare

Informationen på prisjakt stämmer ej, här är måtten http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/noteb...

Endast 2cm tjock

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandefjord:

Jag undrar lite kring batteritiden, litar inte på pappret. Tänker främst på samsungen.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja veta om någon kan lirka ut någon information när denna kommer http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=935136
Typ samma modell fast 12.5 den perfekta storleken samt en i3a och tunnare

Informationen på prisjakt stämmer ej, här är måtten http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/noteb...

Endast 2cm tjock

Enligt Samsungs sajt så är den 26mm tjock. 20 är antagligen i fronten.

Permalänk
Skrivet av Enkal:

Enligt Samsungs sajt så är den 26mm tjock. 20 är antagligen i fronten.

Vart ser du det??

Länken går till bilden som säger 20.6 mm, sen kan man klicka på spec och där står det Fysiska egenskaper Mått (B x D x H mm) 298,9 x 197,8 x 26 mm.

Jaha nu ser jag, kul av samsung att byta på ordningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandefjord:

Vart ser du det??

Länken går till bilden som säger 20.6 mm, sen kan man klicka på spec och där står det Fysiska egenskaper Mått (B x D x H mm) 298,9 x 197,8 x 26 mm.

Jaha nu ser jag, kul av samsung att byta på ordningen

Tillverkarna brukar som oftast speca den minsta tjockleken. Marknadsföring och sånt. :/

Jag har iallafall bestämt mig för att köpa en Samsung 305U1A, blir till pendlandet som börjar om tre veckor.

Permalänk
Medlem

http://www.stopfinger.com/goods_c3BlY19pZAk0NzEz.html
Mini Laptop-13.0"TFT-N280-1.66G-1GB DDR2-160G-1.3M

Permalänk
Skrivet av HecOnClock:

Drivrutiner för multitouch var ej installerade från början, men hämtades enkelt från samsungs hemsida.

Kalla mig blind, men var nånstans hittade du dom? Lyckas inte få fram nåt vettigt på Samsungs hemsida.

EDIT: Nevermind, hittade till slut på den svenska sidan.

Permalänk
Medlem

Du har tur.

Permalänk
Skrivet av Enkal:

Så skillnaden mellan HP:n och Samsung:en är som följer (enligt min åsikt):

Samsung
+lättare
+64bit W7
+matt skärm
-dyrare
-slöare hårddisk
-sämre batteritid på pappret
- hittar inga recensioner

HP
+billigare (10-20% rabatt just nu)
+snabbare hårddisk
+bättre batteritid på pappret
+bra betyg i många recensioner
-32bit W7
-tyngre
-blank skärm

Samsungen ser bättre ut men om jag inte kan känna på en och inte hitta några recensioner så blir det svårt.

Mina synpunkter på Samsungen efter nån vecka:

Plus:
Skärmen. bra ljusstyrka och reflexfri.
Bra tangentbord
Bra touchpad
Lätt

Minus:
Väldigt plastig
Baktung pga 6 cellsbatteriet
Bedrövlig hårddisk, känns och är hur slö som helst. Segar ner systemet och gör Win7 långsam..
Prestanda: mkv 720P tar 60-70% cpu med core avc codecs, sämre än min 2 år gamla notebook.

Allt som allt: skulle INTE köpa den idag.

Permalänk
Medlem

Uppdatering ang. min Sony Vaio efter flera månaders dagligt arbete och skola med datorn:

Är mkt nöjd förutom det lättrepade chassit (som nu är ganska fult..), den lite pipande fläkten samt den sega hårddisken..
Funderar på SSD.

Permalänk
Skrivet av NisseGurra:

Mina synpunkter på Samsungen efter nån vecka:

Plus:
Skärmen. bra ljusstyrka och reflexfri.
Bra tangentbord
Bra touchpad
Lätt

Minus:
Väldigt plastig
Baktung pga 6 cellsbatteriet
Bedrövlig hårddisk, känns och är hur slö som helst. Segar ner systemet och gör Win7 långsam..
Prestanda: mkv 720P tar 60-70% cpu med core avc codecs, sämre än min 2 år gamla notebook.

Allt som allt: skulle INTE köpa den idag.

Jag skulle rekomendera dej att installera om datorn om du inte redan gjort det. En ny dator man köper är för det mesta slö redan från början eftersom dom proppar dom fulla med skit (program) som man aldrig någonsin behöver.Min egen Asus i sign formaterade jag och installerade om direkt.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Skrivet av Arne Anka:

Jag skulle rekomendera dej att installera om datorn om du inte redan gjort det. En ny dator man köper är för det mesta slö redan från början eftersom dom proppar dom fulla med skit (program) som man aldrig någonsin behöver.Min egen Asus i sign formaterade jag och installerade om direkt.

Säkert inne på 5 ominstallationen, testat det mesta: XP, Win7 86/64 etc. Bäst rullar en "Win 7 Thin PC" version.
Men till o med den segar till när disken jobbar.

Permalänk
Skrivet av NisseGurra:

Säkert inne på 5 ominstallationen, testat det mesta: XP, Win7 86/64 etc. Bäst rullar en "Win 7 Thin PC" version.
Men till o med den segar till när disken jobbar.

Jag upplever i alla fall min Asus också med E-350 riktigt pigg. Vad kan det då va för fel på din ?

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Skrivet av NisseGurra:

Säkert inne på 5 ominstallationen, testat det mesta: XP, Win7 86/64 etc. Bäst rullar en "Win 7 Thin PC" version.
Men till o med den segar till när disken jobbar.

Jag skulle byta HDD om jag var du, antingen är det fel på din eller så är den otroligt dålig för att vara en 5400 varvare.

Våran Asus 1215b med E-350 har också 5400 RPM men upplever inte alls dina problem, tvärtom om faktiskt.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Nu har även jag haft en Samsung 305U1A i ca en vecka!

Jag har haft mac dom senaste 8 åren, varav den senaste en Macbook Pro, så när jag såg samsungen på bild och läste om "magnesiumlegering" så trodde jag att den skulle ha metallskal. Så en liten besvikelse när jag packade upp den. Överlag så var det en del som jag kände mej lite besviken på, typ touchpaden (plastig), multitouch-stödet (inget flow i zoomningar m.m), tangentbordet (ingen backlight. Okej jag visste det när jag köpte den, men ändå).
MEN, allt det var ju p.g.a mina tidigare referenser och inte riktigt rättvist för en dator som kostar typ 1/3 så mycket, så jag kom över det rätt fort.

Faktum är att jag än sålänge är väldigt nöjd (så tack alla som talade gott om den och övertygade mej), storleken är suverän, den är tyst som en mus, har en skärm som är skön att titta på och trots sitt ringa pris så känns den gedigen!
Det ENDA hitills som jag suckar åt är multitouchen. Den har inget riktigt flyt, zoomar man t.ex, så är det inte steglöst, utan den "hoppar" till nästa nivå så det upplevs som hackigt. Men det är säkert något lite mjukvara kan fixa.

Är lite sugen på att packa upp HP'n jag beställde för att jämföra, men jag måste hålla mej för den ska sättas ut på annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseGurra:

Säkert inne på 5 ominstallationen, testat det mesta: XP, Win7 86/64 etc. Bäst rullar en "Win 7 Thin PC" version.
Men till o med den segar till när disken jobbar.

Håller med cokeman66. Verkar vara nåt skumt med din hårddisk. Min Samsung är snabb som vinden och jag har inte märkt att hårddisken skulle vara seg.

Jag skulle kontakta Samsung support eller butiken och låta det bli ett garantiärende. Du bör kunna få en ny dator.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen införskaffat Samsung 305U1A och har märkt av problem med touchpaden. Den reagerar ibland inte i nån sekund efter jag har använt tangentbordet, t.ex. när jag skriver lite texter i word och försöker röra musen med touchpaden direkt efteråt reagerar den inte förräns efter 1-2 sekunder.

Har installerat den nyaste drivrutinen som är version 2.1.0.0 från Samsungs hemsida och problemet kvarstår. Testade med en USB-mus och upplevde inte samma problem, utan detta händer enbart med touchpaden. Man märker av problemet väldigt enkelt när man rör musen fram och tillbaks samtidigt som jag trycker på nån tangent, blir lite som ett hack i musrörelsen.

Undrar om ni andra med samma dator har nåt liknande problem med touchpaden?

Permalänk
Skrivet av Floxtron:

Jag har nyligen införskaffat Samsung 305U1A och har märkt av problem med touchpaden. Den reagerar ibland inte i nån sekund efter jag har använt tangentbordet, t.ex. när jag skriver lite texter i word och försöker röra musen med touchpaden direkt efteråt reagerar den inte förräns efter 1-2 sekunder.

Har installerat den nyaste drivrutinen som är version 2.1.0.0 från Samsungs hemsida och problemet kvarstår. Testade med en USB-mus och upplevde inte samma problem, utan detta händer enbart med touchpaden. Man märker av problemet väldigt enkelt när man rör musen fram och tillbaks samtidigt som jag trycker på nån tangent, blir lite som ett hack i musrörelsen.

Undrar om ni andra med samma dator har nåt liknande problem med touchpaden?

Nämen lilla gosse, det där är inget problem. Det är en inställning som ska "förhindra" missklicks när man skriver på tangentbordet.
Gå till kontrollpanelen och inställningar för möss och leta. Kan inte ge dig steg för steg instruktioner, men det finns där.

Permalänk
Medlem

Flickan min skaffade precis Samsungdatorn. Hittills mkt nöjd, och jag är något avis skärmen är toppen och var nog det som vägde tyngst i valet mellan olika kandidater. Flyter på bra men var jävligt konstig i början. Dock mkt bättre efter att Norton o dyl. utrotades och jag ändrade i energiinställningarna så att den inte skulle vara så snål under batteridrift. Den blir ju då självklart lite mer benägen att sätta igång fläkten men det är inget märkvärdigt.

Det enda som jag eg. stör mig på är avsaknaden av två av mina favvoknappar, nämligen Home och End. Kan ev. mappa om till någon av de befintliga knapparna, men kommer inte på några ideala kandidater just nu

Men bra köp hittills som sagt Har man en SSD att stoppa i den blir den nog ganska så perfekt för de flesta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo nästan så man blir sugen på att köpa nu på direkten.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseGurra:

Ajfan. Nu var de redan slut!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Mina reflektioner efter att ha haft 305:an i c:a tre veckor:

+ Skärmen! Fantastiskt skön, underbart matt och klar!
+ Tangentbordet som känns väldigt gediget trots att chassiet är i plast
+ Ljudnivån, stoppat in SSD och när fläkten inte är igång (vilket den faktiskt inte alltför ofta är) så är den helt knäpptyst
+ Prestanda per krona, går att spela på (inte högsta settings ofc) och spela hd-film utan problem
+ Storleken och designen

- Chassiet är plastigt på sina håll och gångjärnen till skärmen är inte helt hundra, man kan "vicka" skärmen 2-3 cm fram och tillbaka utan att gångjärnen ändrar läge
- Batteriet, som är ganska stort och, som någon tidigare påpekade, gör datorn baktung
- Hårddisken, jag har inte testat dess prestanda utan bytte direkt till en SSD; dock var ursprungsdisken av "extremslimmad" variant och satt instoppad i ett gummihölje - ett hölje som min SSD INTE fick plats i utan den ligger nu istället "lös" inuti chassiet... gör ju iofs inte så mycket iom att det är en SSD men det känns ändå lite konstigt att den ligger lös därinne, jag tror dessutom att chassiet börjat svikta än mer just där eftersom det inte fylls ut ordentligt av hårddisken. Ytterligare minus för att man var tvungen att bryta sig in i hela chassiet för att kunna byta disk... Herregud, ska det vara så svårt att ha en lucka för HD och en för RAM på undersidan av datorn..? :/ (RAM-lucka finns dock)
- Touchpad:en som känns som att den är av betydligt sämre kvalitet än tangentbordet

= För 4000 kr ett givet köp, trots minusen. Använder man, som jag, extern skärm, trådlös mus och t-bord till datorn så kvittar det att touchpad:en inte känns top notch och att chassiet har en något plastig känsla, eller att skärmen svajar något eftersom man då inte rör vid datorn i sig. Så ett tips är att åtminstone köpa till mus och t-bord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman66:

8gb ram är totalt overkill för den datorn, du slänger bara pengarna i sjön. Men i övrigt är det prisvärd netbook för 3232:- som du betala. Även om jag gillar Asus 1215b mer.

Jodå, jag märker också att det inte är aktuellt just nu. Ja, precis, väldigt prisvärd men jag stör mig dock på den högblanka skärmen, har alltid gjort, och kommer alltid att göra. Dumt av mig att inte kolla det innan, men jag är ändå nöjd måste jag säga.

Visa signatur

För mycket prylar.

Permalänk
Medlem

Tips på en Lenovo

Har mailat Dustin och frågat om:

http://www.dustin.se/lenovo-ideapad-s205-amd-165-4gb-500-116-...

Det är en E-450 så passa på! Det är riktigt billigt då E-350 går på detta förutom HP:s DM1z med 32-bitars win7 och 3 gb ram.

MVH

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Har mailat Dustin och frågat om:

http://www.dustin.se/lenovo-ideapad-...&intcmp=aredir

Det är en E-450 så passa på! Det är riktigt billigt då E-350 går på detta förutom HP:s DM1z med 32-bitars win7 och 3 gb ram.

MVH

länk fungerar ej

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

länk fungerar ej

Nu gör den

http://www.dustin.se/lenovo-ideapad-s205-amd-165-4gb-500-116-...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

synd man väntade ett dygn när dustin hade s205 (e-350) för 2990
bara att vänta och hoppas något liknande dyker upp för de priset igen

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

de kommer säkerligen sjunka. Men jag behöver en nu tyvärr då man ligger i en sketen husvagn när man pluggar emellanåt.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold