Permalänk

hjälp med TV köp

hejsan behöver lite hjälp angående köp av Tv.

De står mellan http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646390 och

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

De stora skillnaderna vad jag kan se är ju då LED samt 47" istället för 42" på ena Men på LCDn så är det 100Hz istället

Så frågan lyder, hur stor skillnad gör dom hz och vilken tv har bäst bild?

vilken tv ni valt?

Tacksam för svar MVH Joakim

Permalänk
Medlem

Man ser OTROLIGT stor skillnad på 50 och 100 Hz. 100Hz TV:n skulle jag köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av admi:

Man ser OTROLIGT stor skillnad på 50 och 100 Hz. 100Hz TV:n skulle jag köpa.

Hehe. Beror väl lite på vad man använder TVn till.

Kollar man på film eller TVsändningar så skärmen inte matad med mer än 24 bilder per sekund och då gör det såklart ingen skillnad om skärmen kan uppdateras 50 eller 100 gånger i sekunden.

Men jag vet inte... kanske sänds en del sportsändningar i mer än 24 bilder per sekund?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av admi:

Man ser OTROLIGT stor skillnad på 50 och 100 Hz. 100Hz TV:n skulle jag köpa.

Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Beror väl lite på vad man använder TVn till.

Kollar man på film eller TVsändningar så skärmen inte matad med mer än 24 bilder per sekund och då gör det såklart ingen skillnad om skärmen kan uppdateras 50 eller 100 gånger i sekunden.

Men jag vet inte... kanske sänds en del sportsändningar i mer än 24 bilder per sekund?

När märker du den skillnaden?

Är det samma även i bluray som vanliga TVsändningar eller han man någon nytta av de där ? eller när är de mer man kan utnyttja de 50 extra Hz ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jocke95jk:

När märker du den skillnaden?

Är det samma även i bluray som vanliga TVsändningar eller han man någon nytta av de där ? eller när är de mer man kan utnyttja de 50 extra Hz ?

Även bluerayfilmer visas med 24 bilder per sekund.

Om du kopplar skärmen till din dator så kan du utnyttja den högre uppdateringsfrekvensen i exempelvis spel. Men nyttan med lite högre hertz i TVn är egentligen inte särskilt stor i plattTVs om TVn inte är gjord för någon form av 3D-vision det vill säga.

Men det kanske är något jag missat här som admi kan förklara bättre när han säger att man märker en otrolig skillnad mellan 50 och 100hz vid TVtittande.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hehe. Beror väl lite på vad man använder TVn till.

Kollar man på film eller TVsändningar så skärmen inte matad med mer än 24 bilder per sekund och då gör det såklart ingen skillnad om skärmen kan uppdateras 50 eller 100 gånger i sekunden.

Men jag vet inte... kanske sänds en del sportsändningar i mer än 24 bilder per sekund?

Jag pratar om TVsändning? (boxer). Jag hade en 50 Hz och bytte till 100Hz. Jag ser otroligt stor skillnad. Det kanske inte endast beror på frekvensen om det ens gör det, men är du helt säker på att 100Hz inte hjälper något i sändning? För det är STOR skillnad på TVn jag har hemma jämfört min förra TV i just sändning. Typ mjukare rörelser. Jag som antagligen är amatör (jag är amatör men trodde jag visste detta).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av admi:

Jag pratar om TVsändning? (boxer). Jag hade en 50 Hz och bytte till 100Hz. Jag ser otroligt stor skillnad. Det kanske inte endast beror på frekvensen om det ens gör det, men är du helt säker på att 100Hz inte hjälper något i sändning? För det är STOR skillnad på TVn jag har hemma jämfört min förra TV i just sändning. Typ mjukare rörelser. Jag som antagligen är amatör (jag är amatör men trodde jag visste detta).

Äe men det är säkert så att det är en stor skillnad i uppspelningskvalité mellan din TVapparater. Jag tror dock att det beror på att din nya TV har bättre hård- och mjukvara över lag.
Om vi säger såhär. TVsändningar ligger på 24 bilder per sekund och därmed finns det inte mer information att visa än just detta. Har du 50hz på TVn så kommer TVn att visa samma bild av TVsändningen (eller bluerayfilmen) två uppdateringar i rad på ett ungefär. Har du 100Hz så visar TVn samma bild ca fyra uppdateringar i rad istället. Egentligen behöver inte TVn inte göra mer än en skärmuppdatering per ny bild som kommer från TVsändningen för att det skall upplevas som flytande. TVn visar ju ändå all information som finns tillgänglig.
Alltså, om TVn visar samma bild under två uppdateringar eller fyra bör inte spela någon roll. Däremot spelar paneltyp in. Även beräkningskapacitet i TVns processor samt vilka förbättringsalgoritmer som används för att få en så bra bild som möjligt.
Så jag tror helt enkelt att det är bättre grejer i din nya TV. Dessa faktorer är dock svåra att marknadsföra på ett snyggt sätt jämfört med att visa upp en siffra med högre Hertz.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe men det är säkert så att det är en stor skillnad i uppspelningskvalité mellan din TVapparater. Jag tror dock att det beror på att din nya TV har bättre hård- och mjukvara över lag.
Om vi säger såhär. TVsändningar ligger på 24 bilder per sekund och därmed finns det inte mer information att visa än just detta. Har du 50hz på TVn så kommer TVn att visa samma bild av TVsändningen (eller bluerayfilmen) två uppdateringar i rad på ett ungefär. Har du 100Hz så visar TVn samma bild ca fyra uppdateringar i rad istället. Egentligen behöver inte TVn inte göra mer än en skärmuppdatering per ny bild som kommer från TVsändningen för att det skall upplevas som flytande. TVn visar ju ändå all information som finns tillgänglig.
Alltså, om TVn visar samma bild under två uppdateringar eller fyra bör inte spela någon roll. Däremot spelar paneltyp in. Även beräkningskapacitet i TVns processor samt vilka förbättringsalgoritmer som används för att få en så bra bild som möjligt.
Så jag tror helt enkelt att det är bättre grejer i din nya TV. Dessa faktorer är dock svåra att marknadsföra på ett snyggt sätt jämfört med att visa upp en siffra med högre Hertz.

Ok, då har jag lärt mig mycket nytt. Tackar för det. Men vilken TV av dem trådskaparen länkade skulle du välja?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av admi:

Ok, då har jag lärt mig mycket nytt. Tackar för det. Men vilken TV av dem trådskaparen länkade skulle du välja?

Kan jag inte säga utan att ha titta på dem på riktigt.
Jag var senast idag och kollade på vad jag skall köpa för TV. Det finns en sådan mängd faktorer som kan påverka hur bilden upplevs att det inte bara går att läsa ett faktablad och därifrån göra ett välgrundat beslut. Åk själv och titta på vilka skärmar som ser intressanta ut för dig.

Själv insåg jag att de flesta nya LED-skärmarna har något som gör bilden väldigt mycket behagligare att titta på. Nära nog alla LCDskärmar och plasmaskärmar de hade i butiken såg ut att hacka under panoreringar medan dessa LEDskärmar var smooth as silk i samma rörelse. Men det är ju bara hur jag upplevde det. Jag vet inte om du skulle notera samma saker som mig eller om du hittar andra saker som är viktigare för dig.
En sista sak jag kan tillägga är att alla TVapparater i butik ser mindre ut i just butiken än de sedan gör hemma. Man blir lätt lite frestad att gå upp en storlek när man står i butiken och överväger.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tackar så mycket för alla svar ! De blev LED Tvn