Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Förmodligen har batterybar fel på maxnivån då.

Efter en full urladdning säger BatteryBar 2,2% battery wear. Laddade ur tills datorn gick ner i viloläge vid 5%, möjligt att det hade blivit ännu mer korrekt om den verkligen laddat ur till 0%.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Möjligt köp...?

Tjena!

Är i behov av en laptop mestadels för skolarbeten (excell, word, surfning osv) och känner att en 13,3" troligtvis passar mig.

Har blivit väldigt intresserad av denna modell men har lite funderingar:

På vilka inställningar klarar (tror ni den klarar) HoN flytande och kan man driva runt HoN på samma inställningar på en 22" monitor?
Har alltså en stationär (något äldre) gamingmaskin hemma så kommer inte spela något överdrivet men kan ju vara kul att dra ett game HoN hos polaren om man är där och knätoppen är med.

Hur är ljudet i hörlurar när man använder det? är det standard, bättre, eller sämre än normalt? har grymma in-ear snäckor så den svaga länken kommer ligga på datorn.

Vilken modell är mest prisvärd?
Har kikat på RX060V som numera endast kostar ca 300 kr mer än 002 vilket för mig skulle vara värt det för den extra hastigheten och kapaciteten på hdd. Frågan är om RX114V för ca 10 500 kr då med SSD på 160 GB är värt de extra pengarna? Vilket ger mest skillnad, hoppet mellan 5400 RPM till 7200 eller 7200 till SSD?

Sista frågan gäller väl egentligen om man ska invänta UX21/UX31 eller ej, vad kommer i så fall skillnaderna mellan dem och U36SD att vara? (Försökt kolla runt lite men kan inte hitta något konkret ännu, kanske inte finns?)
Verkar som att UX21/31 kan tänkas komma i Oktober så möjligheten att vänta finns ju men i så fall ska det vara en bra anledning

Tack på förhand för alla svar! Uppskattas verkligen med lite hjälp i "knätoppsdjungeln"

Permalänk
Skrivet av Zewy:

Tjena!

Är i behov av en laptop mestadels för skolarbeten (excell, word, surfning osv) och känner att en 13,3" troligtvis passar mig.

Har blivit väldigt intresserad av denna modell men har lite funderingar:

På vilka inställningar klarar (tror ni den klarar) HoN flytande och kan man driva runt HoN på samma inställningar på en 22" monitor?
Har alltså en stationär (något äldre) gamingmaskin hemma så kommer inte spela något överdrivet men kan ju vara kul att dra ett game HoN hos polaren om man är där och knätoppen är med.

Hur är ljudet i hörlurar när man använder det? är det standard, bättre, eller sämre än normalt? har grymma in-ear snäckor så den svaga länken kommer ligga på datorn.

Vilken modell är mest prisvärd?
Har kikat på RX060V som numera endast kostar ca 300 kr mer än 002 vilket för mig skulle vara värt det för den extra hastigheten och kapaciteten på hdd. Frågan är om RX114V för ca 10 500 kr då med SSD på 160 GB är värt de extra pengarna? Vilket ger mest skillnad, hoppet mellan 5400 RPM till 7200 eller 7200 till SSD?

Sista frågan gäller väl egentligen om man ska invänta UX21/UX31 eller ej, vad kommer i så fall skillnaderna mellan dem och U36SD att vara? (Försökt kolla runt lite men kan inte hitta något konkret ännu, kanske inte finns?)
Verkar som att UX21/31 kan tänkas komma i Oktober så möjligheten att vänta finns ju men i så fall ska det vara en bra anledning

Tack på förhand för alla svar! Uppskattas verkligen med lite hjälp i "knätoppsdjungeln"

Jag kör HoN på medel bara för säkerthets skull men kan nog köra upp dem lite. x) jag kör RV02an och tycker inte den går långsamt, är äckligt nöjd! :3 UX21 kommer ju vara ultrabook och inte ha samma grafikprestanda antagligen, eller är jag ute och cyklar nu?

Visa signatur
Permalänk

Tja, satte nyligen in en ssd disk i maskinen och har installerat alla drivrutiner nu, men bilden känns väldigt laggig när man flyttar på fönster på skrivbordet osv, någon som har någon aning om vad det kan vara ? Har självklart installerat båda grafikkortsdrivrutinerna...

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av hiren:

Tja, satte nyligen in en ssd disk i maskinen och har installerat alla drivrutiner nu, men bilden känns väldigt laggig när man flyttar på fönster på skrivbordet osv, någon som har någon aning om vad det kan vara ? Har självklart installerat båda grafikkortsdrivrutinerna...

MVH

Har du slagit på fönstergenomskinligheten (Aero)? Annars hårdvaruaccellererar den inte fönsterhanteraren.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Ja, den är ju på :S, fattar inte vad det kan vara...

Permalänk
Medlem

U36SD-RX145V

Nån som vet vad de är för model på SSD:n i U36SD-RX145V?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Jag kör HoN på medel bara för säkerthets skull men kan nog köra upp dem lite. x) jag kör RV02an och tycker inte den går långsamt, är äckligt nöjd! :3 UX21 kommer ju vara ultrabook och inte ha samma grafikprestanda antagligen, eller är jag ute och cyklar nu?

Nja, men det skiljer inte så mycket som man tror. Prestandaskillnaden mellan Intel HD 3000 och Nvidia Geforce 520M är ca. 20%.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Nja, men det skiljer inte så mycket som man tror. Prestandaskillnaden mellan Intel HD 3000 och Nvidia Geforce 520M är ca. 20%.

Dock ska väl ultrabooks ha en ULV-processor och hamnar därför inte i samma liga över huvud taget vad gäller prestanda.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Dock ska väl ultrabooks ha en ULV-processor och hamnar därför inte i samma liga över huvud taget vad gäller prestanda.

Det är en ganska liten skillnad. Vi kan jämföra den vanliga i5-processorn 2410M mot den som lär bli populärast i ultrabooks: i5-2557M. Enligt benchmarks från Notebookcheck:

3DMark06 CPU
i5-2557M: 2738
i5-2410M: 3199

Cinebench R10 32 bit Multicore
i5-2557M: 6223
i5-2410M: 7870

wPrime 1024 (mindre är bättre)
i5-2557M: 765
i5-2410M: 623

Så om man tar de tre siffrorna, räknar ut den procentuella skillnaden och tar ett enkelt genomsnitt av dem så innebär det att den normalvoltade i5:an är 18% snabbare. Men då ska man också tänka på att dess TDP är över 100% högre!

Men rent prestandamässigt skulle jag definitivt säga att de är i samma liga.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Det är en ganska liten skillnad. Vi kan jämföra den vanliga i5-processorn 2410M mot den som lär bli populärast i ultrabooks: i5-2557M. Enligt benchmarks från Notebookcheck:

3DMark06 CPU
i5-2557M: 2738
i5-2410M: 3199

Cinebench R10 32 bit Multicore
i5-2557M: 6223
i5-2410M: 7870

wPrime 1024 (mindre är bättre)
i5-2557M: 765
i5-2410M: 623

Så om man tar de tre siffrorna, räknar ut den procentuella skillnaden och tar ett enkelt genomsnitt av dem så innebär det att den normalvoltade i5:an är 18% snabbare. Men då ska man också tänka på att dess TDP är över 100% högre!

Men rent prestandamässigt skulle jag definitivt säga att de är i samma liga.

Men du kan ju inte sticka under stolen med att en standardvoltad processor e bättre än en laptopanpassad...

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Kör förresten ubuntu 11.04 på den nu, fungerar skit bra! Installerade med ett USB-minne. (För de som undrade om Linux fungerade.)

Var hittade du drivers till ubuntu, eller finna allt med från början?

Permalänk
Skrivet av hiren:

Var hittade du drivers till ubuntu, eller finna allt med från början?

Ladda ner via terminalen. sudo apt-get update sen sudo apt-get install nvidia-current tror jag,

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En snabb fråga som säkert tagits upp förr men vad har denna dator för övertag mot exempelvis 3830tg från Acer? Om vi nu jämnför de modeller som INTE har SSD utan mekanisk hårddisk. Acern har väl en betydligt snabbare GPU?

EDIT sökte igenom tråden och bara ett inlägg behandlar 3830Tg. Förutom byggkvaliten (om den nu är bättre, äger själv en 3820tg och har inte haft några problem med den) så finns det väl inget som talar för Asusen? Jag försöker inte att trolla men jag ser helt enkelt inte fördelen :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

En snabb fråga som säkert tagits upp förr men vad har denna dator för övertag mot exempelvis 3830tg från Acer? Om vi nu jämnför de modeller som INTE har SSD utan mekanisk hårddisk. Acern har väl en betydligt snabbare GPU?

EDIT sökte igenom tråden och bara ett inlägg behandlar 3830Tg. Förutom byggkvaliten (om den nu är bättre, äger själv en 3820tg och har inte haft några problem med den) så finns det väl inget som talar för Asusen? Jag försöker inte att trolla men jag ser helt enkelt inte fördelen :).

Det är väl framförallt vikten som är den avgörande faktorn i det fallet. Jag funderade länge på 3830tg, men med de throttlingproblem som finns, vikten och utseendet så blev det en u36 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade tidigare idag en U36SD, men jag har lite strul med den...

När jag första gången startade upp den så var det gröna prickar runt windowsloggan. När man sedan kom till skärmen där man ska skriva in användarnamn så fanns det en hel del gröna prickar, särskilt på vänster sida av skärmen. Förutom de gröna prickarna så var stora områden av skärmen lila/rosa. Detta var inte konstant utan flimrade då och då bort och försvann för att sedan komma tillbaka.

Jag tänkte att det kanske kan vara något strul med drivrutiner eller liknande och uppdaterade först datorn med alla uppdateringar från windows update. Körde därefter Asus liveupdate, sedan gick jag in på nvidas hemsida för att kolla om det fanns någon uppdatering där. Sist gick jag in enhethanteraren och försökte uppdatera drivrutinerna för bildskärm samt bildskärmskortet (inklusive intel hd 3000) samtliga hade senaste drivrutinerna installerade.

Problemen kvarstår dock, vissa perioder så fungerar bildskärmen precis som den ska för att sedan fyllas av rosa/lila fält.

Någon annan som haft de här problemen? Någon som har något tips på hur man kan fixa dem?

Bör man kanske ta sig tillbaka till butiken där den är inhandlad och prata med dem? För en ny dator där ingenting är installerat (förutom uppdateringar av windows+asus egna, dock fanns samma problem där direkt vid första uppstarten)) ska väl inte ha dessa bildproblem?

Observera att det inte hela tiden ser rosa/lila ut, utan det kommer och går.

Här är en bild på hur det ser ut när det är som värst. Bilden en skärmdump från ett filmklipp taget med en mobilkamera så kvalitén suger.

och här är en bild till från installationsfasen där även de gröna prickarna syns:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segment:

Jag inhandlade tidigare idag en U36SD, men jag har lite strul med den...

Bör man kanske ta sig tillbaka till butiken där den är inhandlad och prata med dem? För en ny dator där ingenting är installerat (förutom uppdateringar av windows+asus egna, dock fanns samma problem där direkt vid första uppstarten)) ska väl inte ha dessa bildproblem?

Om du nu har testat att uppdatera alla drivrutiner finns det inte så mycket att göra, kan ju vara hårdvarufel dock att det kommer och går låter mysko :/ Men jag tycker i alla fall att du ska gå tillbaka med den och se vad dom säger för sådär ska det ju inte vara...

Visa signatur

Fractal Design R6 | ASUS ROG STRIX z390-F | Intel i7 9700K | 32GB 3000Mhz Corsair CL15 | GeForce RTX 2080 TI OC | Asus PG278QR | Logitech G Pro X Superlight | Q-Pad MK-85

Permalänk
Medlem

SSD i U36SD

Nån som vet vad de är för model på SSD:n i U36SD-RX145V?

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem

Formatering

Hur många GB tjänar man på att formatera? Ganska relevant för mig eftersom jag har RX145V som har 160 GB SSD. (Ja vet att man bara kan plocka in en med större kapacitet och få det billigare men jag fick denna dator på grund av fel på min förra)

Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlett:

Tack för svaret.
Hur är det med värmeutvecklingen? Sitter alltid med datorn i knät och då är det gött om det inte bränner allt för mycket
Var på Inet och klämde lite och tyckte nog att deras demo kändes lite varm, å ena sidan så står den på hela tiden men å andra sida så är det knappast så att den belastas.

bumpar min fråga från tidigare.

Permalänk
Skrivet av era909:

Om man byter till SSD, går det att återställa den till orginalskick utan att det märks att man vart på och skruvat? Verkar rätt omständigt att byta disk.

Är rejält sugen på en U36SD men det känns lite segt med en 5400-varvare och versionen med i7/SSD/8GB är alldeles för dyr. Med en ren Win install, hur funkar den med 5400-disken?

Är väl ingen som förstört något ännu såvitt vi vet vid ett byte. Inga sigill eller så bryts vid bytet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howlett:

bumpar min fråga från tidigare.

Vid surfande och annan lågintensiv användning är den inte alls farlig att ha i knäet.

Det går om man spelar också men då får man sätta sig lite på tvären och balansera datorn så att man inte nuddar vänstersidan där processor och kylflänsar sitter, då blir det svettigt på gränsen till obehagligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsker:

Men du kan ju inte sticka under stolen med att en standardvoltad processor e bättre än en laptopanpassad...

Vad innebär "bättre"? I ren prestanda är den som sagt 18% snabbare, men jag tycker att det är riktigt coolt att det inte skiljer mer när värmeutvecklingen är hälften av den vanliga 2410M-processorn. Så jag skulle säga att 2557M är "bättre". Man kanske till och med slipper balansera datorn i knät och bränna bollarna av sig

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av hiren:

Var hittade du drivers till ubuntu, eller finna allt med från början?

dagens tips: https://help.ubuntu.com/community/Asus_U36SD

och denna forumtråd.

där står jättemycket som är intressant.

för att svara på din fråga, om du ska använda det externa grafikkortet ska du inte använda nvidias egna drivrutiner. Du ska använda bumblebee istället. Läs hur du ska göra här

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk
Medlem

Uppföljning av detta inlägg (problem med rosa/lila fält i bilden: #11350410

Ringde ASUS support, personen som svarade där tyckte att jag skulle göra en systemåterställning (trots att felet var där redan när datorn startades upp första gången) En annan "rolig" sak var att efter att jag berättat om problemet så var supportermänniskan tyst i ca 15 sekunder så jag sa "hallå?" då svarade supportmänniskan med "kan du vara tyst, jag antecknar"..

Jag gjorde därefter systemåterställningen, men inte helt oväntat så kvarstod problemet.

Jag ringde återigen upp ASUS support och berättade om problemet. Personen jag pratade med de här gången svarade att det nog var grafikkortet/kretsen det var något fel på och han DOAde datorn och gav mig ett ärendenummer att ta med till butiken där den var inhandlad.

Besökte sedan butiken och efter en snabbcheck där så fick jag den utbytt.

Än så länge har jag inte sett några liknande problem på det här exemplaret. Jag tycker också att hårddisken saMt fläkten låter mindre på det här exemplaret än det exemplaret som blev DOat.

Permalänk
Skrivet av olof_nord:

dagens tips: https://help.ubuntu.com/community/Asus_U36SD

och denna forumtråd.

där står jättemycket som är intressant.

för att svara på din fråga, om du ska använda det externa grafikkortet ska du inte använda nvidias egna drivrutiner. Du ska använda bumblebee istället. Läs hur du ska göra här

Tack så jättemycket för alla länkar

Permalänk
Medlem

Hej. Finns det någon av er som har haft datorn nu ett par veckor, som kan berätta vad ni tycker om kvalitén då det gäller att ta med sig den var och varannan dag? Känns det som att skärmen pallar trycket? Har hört från Webbhallen mm att de har fått tillbaka många som har gått sönder.

Har själv spekulerat i att inhandla datorn sedan i maj, nu börjar det bli dags.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itson:

Hej. Finns det någon av er som har haft datorn nu ett par veckor, som kan berätta vad ni tycker om kvalitén då det gäller att ta med sig den var och varannan dag? Känns det som att skärmen pallar trycket? Har hört från Webbhallen mm att de har fått tillbaka många som har gått sönder.

Har själv spekulerat i att inhandla datorn sedan i maj, nu börjar det bli dags.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte haft den med mig varje dag men den åker med till de föreläsningar jag har. Enda jag har märkt är att det blanka runt skärmen på insidan skaver mot kanten ovanför tangentbordet på ena sidan. Misstänker att det är nedåt så att den trycks ihop av matlådor och annat.
Eftersom det blanka är av sån usel kvalitet, går ju typ att repa med fingret utan nagel, blir det ett skavmärke där. I övrigt har jag inte märkt något.

Har den i en datorryggsäck kan jag ju tillägga, inte lös i en axelremsväska som en del verkar tycka är lämpligt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bölänge:

Hur lyckades du ha sönder dom? Spetsen ska in nån mm i något av de främre hörnen och sen drar man verktyget i sidled för att liksom sprätta upp chassit!

Nu har jag lyckats få av tangentbordet utmed sidorna, men det verkar som något sitter fast i mitten av tangenbordet. Man ska inte skruva av några skruvar under skyddet för minnet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Visa signatur

1, Asus U36SD-RX145V | Intel i7 2620M | 8GB SDRAM 1333 MHz | Intel 310 160 GB | GeForce GT 520M | Laptop
http://www.asus.se/Notebooks/Superior_Mobility/U36SD/#specifi...
2, HP Pavilion DV7-3197EO | CI7 720QM 1.6 | 6GB RAM 1066mhz | 500 GB 7200 rpm | GeForce GT 230M | Laptop