Permalänk

Problem med boot menu

Hej,
har precis monterat ihop en ny dator och ska nu installera Win7 genom usb-sticka. Moderkortet jag använder är Gigabyte GA-990FXA-UD3.
Problemet uppstår när jag ska öppna upp Boot menu så jag har möjliget att boota med usb-stickan. Enligt post ska jag trycka på F12 vilket jag frenetiskt gjort ett tag och jag kommer till en svart skärm istället för en lista över olika alternativ att boota på. Värt att notera att jag testat göra detta fler än tio gånger och jag har även låtit datorn stå på den svarta skärmen och vänta ifall det krävdes för att få fram boot menu.

Någon som vet en lösning på detta?

Tack på förhand,
Mulig

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS-inställningarna och kolla om det finns något i stil med "F12 boot menu delay" eller kanske bara "Boot menu delay", är den inställd på 0 sekunder så hinner du inte trycka innan den fortsätter. Eller så kan man bara slå på eller av den, och då måste du slå på den såklart.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Finns dessvärre inte ett sådant alternativ i BIOS

Permalänk
Medlem

prova tryck DELETE

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

Delete för mig in till Bios, har läst genom manualen grundligt samt kollat genom Post-meddelandet och F12 är knappen för Boot menu.

Permalänk
Medlem

Ska du inte gå in i bios sen välja boot order eller liknande? kolla

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

gå in i bios och ändra boot priority så att usb flash drive är höst upp

Permalänk
Medlem

du ska in i
Advanced BIOS Features

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk

Har gjort det också, har valt att usb-stickan ska vara prio ett. Problemet är att när omstarten sker i installationen kommer den välja usbstickan när den bootar upp igen och jag kommer tillbaka till fas ett i installationen.
Har även suttit och väntat på att omstarten ska ske och ändra tillbaka så SSDn väljs som första boot alternativet men inget sker utan jag fastnar på en svart skärm.

Permalänk
Medlem

När Windows installerat klart så rebootar ju datorn och för att boota ifrån USB så är du väl tvungen att "press any key to boot from USB" , låt det bara vara då?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Medlem

bränn ner skiten på en skiva så sliper du detta

Permalänk
Skrivet av xeno95:

När Windows installerat klart så rebootar ju datorn och för att boota ifrån USB så är du väl tvungen att "press any key to boot from USB" , låt det bara vara då?

Har gjort detta en gång förut och det sket sig, kör om det åter igen och förhoppningsvis fungerar det. Kommer sitta och titta på samtidigt och notera vad som händer.

Skrivet av Shito:

bränn ner skiten på en skiva så sliper du detta

Ja, det hade varit att föredra. Dessvärre dog min brännare för ett par månader sedan och jag glömde köpa en när jag inhandlade de nya delarna till datorn.

Edit:Jag körde en installation men den startade usb-stickan automatiskt utan att jag hade alternativ att undvika det (startade sedan om datorn men då ville inte os ladda). Så jag körde en ominstallation igen och drog ut usbn när omstarten skedde och jag kom vidare i installationen. Så problemet blev inte löst men nu har jag i alla fall ett fungerande OS på datorn. Tack för hjälpen och ha en trevlig helg.