Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

om ni har pengar och vill köpa ett kvalitets tangentbord så är ett filco från keyboardco något jag kan rekommendera. för mig känns även bruna switchar rätt men det är ju en smaksak.

Jag håller med!
Jag köpte förvisso ett Filco i standardstorlek (fick hem i måndags) men jäklar vad skönt det är att använda jämfört med membranbord.

Permalänk

Jag är en TOTAL NOOB vad det gäller det rent tekniska i tangentbord så jag skulle väldigt gärna att någon förklara för mig skillnaden på dessa "Switchar".
Det är ett evigt tjat på de flesta forum jag läser om dessa färger, svart, bruna osv....

Visa signatur

-----=====Jigglypuff=====-----

Permalänk
Medlem

Frågan har ställts och besvarats förut

... här är en bra guide att börja med:
http://www.overclock.net/keyboards/491752-mechanical-keyboard...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Tack=)

Visa signatur

-----=====Jigglypuff=====-----

Permalänk

Har precis beställt ett filco-majestouch 2, sv lau out , ville helst ha ninja men,d fanns inte med nordisk , men annars är d exakt samma tagetbord.förutom att texten är up o ena mot .slutpriset blev en aning dyr men ,Det är en julklapp till mig själv. hehe
Åter kommer med feesback .när den har kommit.!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfecsisys:

Har precis beställt ett filco-majestouch 2, sv lau out , ville helst ha ninja men,d fanns inte med nordisk , men annars är d exakt samma tagetbord.förutom att texten är up o ena mot .slutpriset blev en aning dyr men ,Det är en julklapp till mig själv. hehe
Åter kommer med feesback .när den har kommit.!

Jäklar vad tiden går! Ett år sedan jag skapade tråden... sitter fortfarande och suktar efter ett... i brist på pengar för tillfället har det aldrig blivit av

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Hej,

filco-majestouch 2 Lite ,Har använd den i 2dar sj spelar ja starcraft 2, efter att ha letat runt i 2veckor så till sist bestämde ja mig för filco, föll för den för att det såg enkelt ut.
Känns lite ovant i början efter ett tag åt så börjar man gilla det mer och mer bara.!
Sitter stadigt på bordet,ligger. kvalitet känns mycket bra ,jämfört med mitt gammla dell tagetbord.
Så har ni råd, köp! stilrent enkel, kvalitet,
Pris aning dyrt, julklapp till er själva!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfecsisys:

filco-majestouch 2 Lite ,Har använd den i 2dar sj spelar ja starcraft 2, efter att ha letat runt i 2veckor så till sist bestämde ja mig för filco, föll för den för att det såg enkelt ut.
Känns lite ovant i början efter ett tag åt så börjar man gilla det mer och mer bara.!
Sitter stadigt på bordet,ligger. kvalitet känns mycket bra ,jämfört med mitt gammla dell tagetbord.
Så har ni råd, köp! stilrent enkel, kvalitet,
Pris aning dyrt, julklapp till er själva!

Vilka switchar tog du?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

hej,Tog bruna efter som de flesta använder det för spel.

Har sj inte provat några andra brutare. brown de känns bra! faktiskt,

Lycka till !

Permalänk

Jämfört med Qpad?

Nån som har en känsla för hur Filco Majestouch skulle klara sig i jämförelse med ett specialbeställt Qpad mk-50 med bruna brytare?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Nån som har en känsla för hur Filco Majestouch skulle klara sig i jämförelse med ett specialbeställt Qpad mk-50 med bruna brytare?

Jag har 2 filco och har provat ett q-pad som en jobbarkompis köpte. Switcharna är det ingen skillnad på men resterande så är det stor skillnad.
Ett filco kan du döda folk med, väger sjukt mycket och det känns riktigt stabilt. Q-pad tangentbordet är inte i närheten på det området, det knakar och känns allmänt b i jämförelse men så kostar det nästan hälften så dyrt (mk-50)...

Har du aldrig provat ett filco så köp ett från q-pad du kommer inte ångra dig, det känns som vilket annat tangentbord som finns men med mekaniska brytare men däremot har du provat ett från filco så kommer du bli besviken (hade själv tänkt och köpa ett men blev inte imponerad).

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Skrivet av PierreB:

Ett filco kan du döda folk med, väger sjukt mycket och det känns riktigt stabilt. Q-pad tangentbordet är inte i närheten på det området, det knakar och känns allmänt b i jämförelse men så kostar det nästan hälften så dyrt (mk-50)...
.

Då blir säkert ett filco bra. Tur att det finns rejäla tangentbord då vapenlagarna är så strikta i Sverige Får väl bli ett tenkeyless, för vad ska man med den sektionen till egentligen.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Har själv ett Filco Majestouch 2 med svensktlayout, bruna switchar beställt från Keyboardco liggandes på posten. Så de går att lita på. Beställde i Måndags och var framme på Onsdagen.

Permalänk
Medlem

Fick också mitt tenkeyless med bruna för ett tag sedan.. Kan verkligen råda dig att betsälla därifrån riktigt trevlig personal och bra service! Jag skulle rekommendera dig att köra på bruna!

Permalänk

Gött hörni! Funderar på att lägga till Key puller och blank keycaps.

Tänk om det fanns en svensk variant av det amerikanska. Så fick man funktionstangent istället för vänstra windowsknappen! Samt lättare att nå vissa tecken. När man ändå håller på kanske man kan försvenska det amerikanska genom Sharpkeys? Om jag kör blanka tangenter så har ju dom ingen större betydelse.

Eller vore det lättare att lägga till funktionerna (funktionstangent, mediafunktioner i F1-F12-knapparna) genom Sharpkeys i det svenska tangentbordet?

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Hoppar in i diskussionen för att lägga ett varmt ord om Zowie Celeritas Pro med bruna switchar. Har haft detta tangentbord i ett par dagar och är riktigt nöjd, switcharna är perfekta för mig. Inte för hårda eller mjuka och låter samtidigt inte överdrivet mycket, men visst låter dom en del som alla mekaniska tangentbord

Den största nackdelen jag ser är att mellanslaget inte riktigt orkar upp så snabbt som man önskar, detta har dock blivit mycket bättre efter ett par dagars användning och kommer nog bli mycket bättre. Så ingen fara där egentligen!
Mediaknappar finns på F1-6 men man måste trycka ner Zowies funktionstangent samtidigt (sitter höger om alt gr) för att de ska fungera. Man kan även ändra så att vänstra Win-tangenten fungerar som en extra Ctrl.

Har inte känt på ett Filco men jag kan verkligen rekommendera Zowie!

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Enligt Bruce själv, kommer det snart Filco Ninja Majestouch-2 med ISO (alltså europisk layout med stor enter-knapp och 105 tangenter) för de som är intresserade av dessa tangentbord men vill ha ISO. Ska komma i början av januari.

Har själv ett Ninja tangentbord med bruna switchar fast med ANSI och det tog tre arbetsdagar innan jag fick mitt tangentbord. Gillar the Keyboard Company starkt.

Permalänk
Skrivet av perfecsisys:

filco-majestouch 2 Lite ,Har använd den i 2dar sj spelar ja starcraft 2, efter att ha letat runt i 2veckor så till sist bestämde ja mig för filco, föll för den för att det såg enkelt ut.
Känns lite ovant i början efter ett tag åt så börjar man gilla det mer och mer bara.!
Sitter stadigt på bordet,ligger. kvalitet känns mycket bra ,jämfört med mitt gammla dell tagetbord.
Så har ni råd, köp! stilrent enkel, kvalitet,
Pris aning dyrt, julklapp till er själva!

Vad blev slut priset?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinEdquist:

Vad blev slut priset?

Köpte ett fullstort (med NumPad) Filco för £100+£13.45 frakt samt 20% VAT (moms) och landade på £136.14
(eller 1469 SEK).

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Köpte ett fullstort (med NumPad) Filco för £100+£13.45 frakt samt 20% VAT (moms) och landade på £136.14
(eller 1469 SEK).

det va bruna du köpte va? upplever du det svårt att trycka på samma tangent flera gånger?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Japp bruna, men jag använder det mest för att skriva med, inte spela.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Skrivet av Bopper:

Japp bruna, men jag använder det mest för att skriva med, inte spela.

jaha xD

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Hej ,Slut priset för mig blev ca 1600 tror ja .SjälvKlara valet är bruna swichar, har provat svarta det är hårda o tröga,som fan.
Bruna är själv klara valet för spelande!. perfekt persion. tagetbordet var 2011, mitt nöjdaste. köp
Lycka till trevlig fort.

Permalänk
Medlem

Beställde ett filco majestouch-2 från keyboardco igår, kommer den att komma till posten eller vart kommer den? Valde TNT Express.

Permalänk
Medlem

Valde Royal Mail och det kom till Posten (eller Konsum). Men du kommer att få ett mail med trackingnummer, som du troligen kan spåra direkt hos Keyboardco. Mailet kommer när de levererat tangentbordet, länken ska även finnas i orderbekräftelsemailet.
Du borde även kunna spåra paketet här.
TNT Express har jag för mig kör ut direkt till lev.adressen, men jag vet inte hur det är med privatpersoner.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Valde Royal Mail och det kom till Posten (eller Konsum). Men du kommer att få ett mail med trackingnummer, som du troligen kan spåra direkt hos Keyboardco. Mailet kommer när de levererat tangentbordet, länken ska även finnas i orderbekräftelsemailet.
Du borde även kunna spåra paketet här.
TNT Express har jag för mig kör ut direkt till lev.adressen, men jag vet inte hur det är med privatpersoner.

Har försökt spåra i 2 dagar nu men det står bara "not found" har dom ledigt nu vid jul eller vad kan det vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Har försökt spåra i 2 dagar nu men det står bara "not found" har dom ledigt nu vid jul eller vad kan det vara?

Det är mycket möjligt då Inet skickade iväg ett paket till mig den 23:e och det går fortfarande inte att spåra.

Står endast: "Elektronisk förhandsinformation mottagen."

Visst, det är inte samma företag osv, men det är nog ledigt nu under jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Det är mycket möjligt då Inet skickade iväg ett paket till mig den 23:e och det går fortfarande inte att spåra.

Står endast: "Elektronisk förhandsinformation mottagen."

Visst, det är inte samma företag osv, men det är nog ledigt nu under jul.

Okej, började bli lite orolig. Läste om att TNT var ett riktigt skitföretag efter jag hade lagt beställningen och att dom vänder vid dörren så fort dom ser att det är portkod, vilket jag har. Tänkte om man kanske kunde byta transportmetod till royal mail så den kommer till posten så slipper man sitta och vänta, men keyboardco svarar inte på mail. Antar väl att dom har ledigt då.

Edit: Står ju tillochmed på deras hemsida: We are closed from the 26th to the 2nd and open again on Tuesday the 3rd.
Have a Merry Christmas and a Happy New Year.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Okej, började bli lite orolig. Läste om att TNT var ett riktigt skitföretag efter jag hade lagt beställningen och att dom vänder vid dörren så fort dom ser att det är portkod, vilket jag har. Tänkte om man kanske kunde byta transportmetod till royal mail så den kommer till posten så slipper man sitta och vänta, men keyboardco svarar inte på mail. Antar väl att dom har ledigt då.

Edit: Står ju tillochmed på deras hemsida: We are closed from the 26th to the 2nd and open again on Tuesday the 3rd.
Have a Merry Christmas and a Happy New Year.

Skicka ett mejl till någon på Keyboard Company? De är verkligen trevliga. Du skulle säkert kunna byta till Royal Mail, men frågan är hur du skulle få tillbaka pengarna, men det ordnar nog sig. TNT var väl lite dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Skicka ett mejl till någon på Keyboard Company? De är verkligen trevliga. Du skulle säkert kunna byta till Royal Mail, men frågan är hur du skulle få tillbaka pengarna, men det ordnar nog sig. TNT var väl lite dyrare?

Ja TNT kostade väl runt 200kr och royal mail 130, så pengarna spelar väl inte allt för stor roll