Hjälp, får inte igång nytt datorbygge?!

Permalänk
Medlem

Hjälp, får inte igång nytt datorbygge?!

Hej Swec.

Har precis byggt ihop min dator men vissa saker strular. Vissa gånger man startar datorn får jag felmeddelandet: "Unable to find boot device. Select proper boot device or insert boot media." Jag har inte heller installerat något operativsystem. Någon som vet vad det beror på och vad man ska göra åt det?

Min setup:
Motherboard: Asus Crosshair Formula V
CPU: AMD 965 BE
CPU cooler: Noctua NH-D14
VGA: Powercolor SCS3 Radeon HD5750 silent
PSU: Corsair HX750
RAM: Crucial Ballistix 4*2gb BL25664BN1608.16FF (the ram is listed in Crosshair V QVL)
HDD: OCZ Agility 3 SSD 60 GB

Uppskattar all hjälp jag kan få, vill få igång min dator asap för jag sitter för tillfället på en 7 år gammal burk som har sämre klock än min mobil lol xD

Permalänk
Medlem

boota med windows(eller valfritt OS) installations skiva
installera OS
så skare va klartt

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 92:

boota med windows(eller valfritt OS) installations skiva
installera OS
så skare va klartt

Jo jag har prövat det och det funkade galant ända tills jag starta om datorn (obs starta om efter en fullbordad installation). Nu vill datorn inte boota överhuvudtaget och fastnar i POST med meddelandet "Asmedia 106x Sata controller ver 0.93 AHCI mode. Copyright (c) Asmedia Technologies, Inc. osv..". SSD enheten jag installera operativsystemet på verkar försvinna då och då från bioset vilket verkar som en defekt eller vad ska man göra? Ska jag gå tillbaka med SSDn till återförsäljaren? Det verkar som flera har haft problematik med OCZ Agility 3 och Vertex 3 serierna...

Jag kan komma in i bios om jag reset CMOS så det är inte helt dött lopp men man kommer alltid tillbaka till problemet att SSDn försvinner från BIOSet.

Om jag ska pröva en ominstallation av Windows hur ska jag rensa SSDn och ta bort partionerna?

EDIT: q-led lampan för BOOT device lyser röd vilket också bör påpekas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Jo jag har prövat det och det funkade galant ända tills jag starta om datorn (obs starta om efter en fullbordad installation). Nu vill datorn inte boota överhuvudtaget och fastnar i POST med meddelandet "Asmedia 106x Sata controller ver 0.93 AHCI mode. Copyright (c) Asmedia Technologies, Inc. osv..". SSD enheten jag installera operativsystemet på verkar försvinna då och då från bioset vilket verkar som en defekt eller vad ska man göra? Ska jag gå tillbaka med SSDn till återförsäljaren? Det verkar som flera har haft problematik med OCZ Agility 3 och Vertex 3 serierna...

Jag kan komma in i bios om jag reset CMOS så det är inte helt dött lopp men man kommer alltid tillbaka till problemet att SSDn försvinner från BIOSet.

Om jag ska pröva en ominstallation av Windows hur ska jag rensa SSDn och ta bort partionerna?

EDIT: q-led lampan för BOOT device lyser röd vilket också bör påpekas.

Kolla så alla sladdar sitter i och inte är glappa, annars låter de som en defekt SSD.

Visa signatur

Stationär: MSI Z87-G43 Intel Z87 | Intel Core I5-4670K |Asus GTX 770 DirectCU II OC | Asus Xonar DG | NZXT H440W | Samsung 840 Evo 120GB | Corsair H60

Bärbar: Asus S301LA, Ubuntu 14.04

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Jo jag har prövat det och det funkade galant ända tills jag starta om datorn (obs starta om efter en fullbordad installation). Nu vill datorn inte boota överhuvudtaget och fastnar i POST med meddelandet "Asmedia 106x Sata controller ver 0.93 AHCI mode. Copyright (c) Asmedia Technologies, Inc. osv..". SSD enheten jag installera operativsystemet på verkar försvinna då och då från bioset vilket verkar som en defekt eller vad ska man göra? Ska jag gå tillbaka med SSDn till återförsäljaren? Det verkar som flera har haft problematik med OCZ Agility 3 och Vertex 3 serierna...

Jag kan komma in i bios om jag reset CMOS så det är inte helt dött lopp men man kommer alltid tillbaka till problemet att SSDn försvinner från BIOSet.

Om jag ska pröva en ominstallation av Windows hur ska jag rensa SSDn och ta bort partionerna?

EDIT: q-led lampan för BOOT device lyser röd vilket också bör påpekas.

Tjenare, vill bara säga att jag har haft en (+2 st utbytes) agility 3 60gb och de hade exakt samma fel.. Testa att uppdatera Firmawaren till den senaste, det ska förhoppningsvis fixa buggen! Om inte, lämna tillbax den men när jag hade mina diskar så fanns ingen helt stabil Firmware så när jag lämnade tillbax den 3dje disken så fick jag en A-data istället ^^

Visa signatur

Intel 2500K @ 4.4Ghz II Corsair Vengance 1600Mhz 2x4Gb II 4870x2 2Gb II Corsair HX520

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJORLING:

Kolla så alla sladdar sitter i och inte är glappa, annars låter de som en defekt SSD.

Har kontrollerat alla sladdar och prövat att byta uttag, strömsladd och SATA sladd men inget hjälper :/

Skrivet av SLAYER6x6x6:

Tjenare, vill bara säga att jag har haft en (+2 st utbytes) agility 3 60gb och de hade exakt samma fel.. Testa att uppdatera Firmawaren till den senaste, det ska förhoppningsvis fixa buggen! Om inte, lämna tillbax den men när jag hade mina diskar så fanns ingen helt stabil Firmware så när jag lämnade tillbax den 3dje disken så fick jag en A-data istället ^^

Jo ja har hört om en hel del buggar på OCZ SSDer :/ Är de bara att uppdatera för att få grunken att fungera låter de ju underbart

...Men hur ska man uppdatera firmwiren om jag inte ens lyckas få den att poppa upp på datorn? :0 Jag har prövat att stoppa in den som extern disk till en annan dator men det händer ingenting :/ Känns nästan bättre snart att byta ut den mot en Intel 510 eller Crucial M4 som man kan lita på att de fungera.r -__-