Streama FRÅN och ladda ner TILL NAS samtidigt?

Permalänk
Medlem

Streama FRÅN och ladda ner TILL NAS samtidigt?

Har en fråga rörande NAS-servrar i allmänhet, är det generellt så att det är möjligt att både streama från och ladda ner till en NAS-server samtidigt? Utan att den som streamar blir lidande dvs? Det sitter ju mekaniska diskar i.. känns som att det skulle bli jobbigt för dem?

I mitt fall har jag en DS211j NAS, med 2xSamsung 2TB F4 diskar i RAID0, supernöjd egentligen men ibland när jag streamar film på den så rycker bilden till ibland (oregelbundet) och jag har ju alltid torrentservern igång på NASen så ibland överförs stora mängder data till och från internet samtidigt som jag ser på film. Jag är väll införstådd med att det kan bero på tusen olika saker så som codec strul, uppdateringsfrekvens på skärm, DXVA eller inte MEN jag vill kunna utesluta att det inte är relaterat till NASen i sig och hur jag använder den, därav frågeställningen.

Så generellt sett, ska det gå?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Billiga hemmanasar flaskar dagens diskar rätt hårt.
Men de där ryckningarna kan ju vara de där krånliga 23,975Hz som måste kompenseras.

Permalänk
Medlem

Som sagt... har full koll på hela den biten men innan jag börjar felsöka uppspelningsmjukvara osv vill jag veta om det överhuvudtaget är möjligt med som du skriver, billiga hemma NAS-servrar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Jag har WD Green 2TB diskar, jag både streamar och tankar, och inget lagg alls här, nu är det väl oftast inte hela bluray rips på 25 gb som streamas men 10-15 GB filmer. Aldrig lagg.

EDIT: Jag kör ingen raid alls. Det är 2 diskar. Oftast dock så tankar jag till den ena och streamar på den andra, varför jag gjorde så var för att jag ville ha större HOME mapp. Men det händer även att jag streamar och tankar till samma disk.

Permalänk
Medlem

Har du samma NAS?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Din frågeställning är lite felställd, då NAS är just Network Attached Storage, och det finns alltifrån billiga skruttlådor med 10Mhz-proppar i till 5U-rackmonterade disklådor enbart gjorda för att hantera diskar.. I ditt fall handlar det solklart om processorkraft skulle jag säga, att du dessutom kör raid-0 som är mjukvarubaserat är ytterligare en grej som får processorn att jobba extra med att avgöra vart den ska placera datat. Detta i kombination med att du streamar med hög bitrate och dessutom ibland laddar ner tror jag blir lite för mycket för den lilla burken
Kan du se via något gränssnitt vilken load den har?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Medlem

Jag menade hemma NAS-servrar, generellt. Det går att se load och jag testade nyss att streama en film från den samtidigt som den laddar ner & upp. Kom upp i 80% CPU ungefär, inte 100% iaf så borde inte vara CPUn då tycker jag.

Det jag egentligen undrar är, ska jag behöva pausa alla upp och nedladdningar bara för att jag ska se en film från NASen?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Torrents kan ju ha en sjujäkla massa trådar igång samtidigt som utan problem kan trasha en disk om det kommer några snabba anslutningar. Testa att dra ner antalet anslutningar torrentmjukvaran får ha igång samtidigt och se om det blir bättre.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"