Läsa från intern HDD via Ubuntu USB?

Permalänk
Medlem

Läsa från intern HDD via Ubuntu USB?

Hej!

Tjejens HDD i laptopen har kraschat, och den är så gammal att det är en IDE-disk med en smalare sockel, så inga IDE-kablar jag har hemma passar. Därför tänkte jag köra Ubuntu USB på laptopen och försöka få ut filerna på det sättet, men väl i Ubuntu hittar jag inte hårddisken.

Hjälp?

Linus

Permalänk
Medlem

Kör kommandot: blkid i en konsol. Utdatat anger partitionernas namn (typ /dev/hda1) eventuell LABEL, UUID och TYPE (filsystem). Ubuntu borde montera partitionerna automatiskt i /media/. Annars får du montera manuellt eller kopiera hela disken med dd.

Om blkid inte ger något utdata så är disken eller partitionstabellen trasig. Hittas disken med lshw så kan data eventuellt räddas med ddrescue.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Kör kommandot: blkid i en konsol. Utdatat anger partitionernas namn (typ /dev/hda1) eventuell LABEL, UUID och TYPE (filsystem). Ubuntu borde montera partitionerna automatiskt i /media/. Annars får du montera manuellt eller kopiera hela disken med dd.

Om blkid inte ger något utdata så är disken eller partitionstabellen trasig. Hittas disken med lshw så kan data eventuellt räddas med ddrescue.

Enkelt och snabbt;
För att montera en windows HDD i Linux (ubuntu) kan det krävas lite knixande, om du bara har en hårddisk i datorn bör det vara /dev/sda1 som windows befinner sig på. Du kan som ovanstående skrev köra så men det finns också en myriad av information på Internet om hur du räddar en disk från Ubuntu. I kort skulle jag säga:

sudo mkdir /mnt/win
sudo mount /dev/sd*1 (kan variera här beroende på partioner och typ av disk... Du kan dock behöva lägga till -o ntfs-ng eller dylikt.)
cd /mnt/win
ls (om du ser mappar som WINDOWS osv så funkade det ).

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!

Permalänk

Hittar du inte disken är risken stor att den inte längre fungerar.

Är det en nyare utgåva av Ubuntu du använder så bör det finnas ett program installerat som kallas för "Diskverktyg". Med det programmet bör du kunna se samtliga lagringsenheter som är anslutna till datorn. Annars kan du även se vilka enheter som finns genom att starta partitionshanteraren "GParted". Även den ska finnas med som standard. Båda dessa alternativ är helt grafiska.

Vill du trots det använda ett terminalfönster så skulle jag rekommenderat kommandot

sudo fdisk -l

Detta kommando kommer att lista samtliga lagringsenheter plus att den kommer att lista alla partitioner som finns på var enhet.

Efter att du lyckats verifiera att datorn fortfarande kan kommunicera med disken så kan du gå vidare med att försöka rädda informationen.

Du kan även läsa i loggfilerna vad som hänt under uppstarten av operativsystemet när den letade efter tillgängliga enheter. Det finns ett grafiskt verktyg för det som kallas för "Loggfilsvisare". Intressantast är det att titta under rubriken "dmesg". Samma information finns tillgänglig från terminalfönstret genom det användbara kommandot

dmesg