Permalänk
Medlem

Får inte igång datorn helt!

Hejsan hejsan!

Ska förklara läget lite.

För 3 månader sedan slutade min dator fungera. Jag struntade i det men tog tag i det idag. Jag köpte nytt nätaggregat och jag såg resultat.

Jag är inte säkert på om allt sitter rätt, då jag pillade rätt mycket med den efter att den slutat funkar för 3 månader sedan. Just nu så startar datorn och detta är vad som händer:

Nätaggregatet startar. Fläkten som sitter på moderkortet startar. HDD startar (tror jag, är nästan säker). Skärmen har ström (men ingen signal).

Fläkten som sitter på chassit startar dock inte, och själva datorsystemet går inte igång. Någon som vet vad det är för sladd som jag missat/något som är sönder eller liknande? All hjälp är stor hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad var det för märke modell och ålder på det gamla nätagget?
Samma fråga om nya nätagget.
Var är det för grafikkort?

Svaren hjälper oss avgöra om ena eller båda nätaggen ställt till det för resten av datorn. Vissa är ökända för att vara dåliga (farliga). Många okunniga stirrar sig blinda på antal watt när de köper och vet inte att kvalite är/blir viktigare ju bättre grafikkort som ska belasta nätagget.

Gjorde du eller hände det något speciellt för 3 månader sedan INNAN den gick sönder?
Har ert hus problem med åska (eller ström)?

Om du tror att något glappar räcker det INTE att titta och känna. Du måste ta loss, kontrollera och sätta tillbaka ordentligt. Stora klumpiga händer i en trång låda kan slå till vad som helst. Kolla efter böjda pinnar, skador, fel osv när du tagit loss. Grafikkortet, minnen, kablar mm kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har nu undersökt och kommit på vad jag tror är anledningen att det inte fungerar. På min förra nätaggregat hade jag en inbyggd P4 kontakt (tror jag det heter, en sån här: http://cn1.kaboodle.com/hi/img/b/0/0/da/e/AAAAC2RYJIQAAAAAANr...). Men på det nya finns det ingen sån. Vad jag kommer ihåg så ska denna gå till moderkortet, kommer inte ihåg om den satt där innan. Då kanske allt löser sig om jag köper en sån adapter som finns på bilden.

Här kommer iaf svaren på dina frågor:

Gamla nätagget: North Q: NQ-4001EXT
Nya nätagget: Fractal design: FD-PSU-TESLA-550
Grafikkort: Ingen aning, men kan kolla upp om det är viktigt

Jag gjorde inget speciellt innan den gick sönder, såg en film, stängde av och när jag vaknade funkade det inte.
Nej det har vi inte. Men förrut så hade jag nätagget kopplat till vägguttaget, sedan la någon om det så den kopplades till en switcher, dock utan mitt godkännande, jag tror själv detta kan ha påverkat.

Kan även tillägga att jag fått fläkten i chassit att fungera ( hittade sladden som ska gå mellan nätagget och fläkten :facepalm:)

EDIT: 2 bilder bara.

bild 1: Detta är då den mest lika 4 pins kontakten jag har. http://imageshack.us/photo/my-images/89/img0389yh.jpg/
bild 2: så här ser det ut. Där nere är uttaget där det inte sitter någon kontakt till (vit 4pin) http://imageshack.us/photo/my-images/153/img0388sp.jpg/

Provade sätta i min 6+2 pin kontakt, detta resulterade bara i att inget i datorn startade och kontakten blev väldigt varm väldigt fort, så tog bort den direkt.

Permalänk
Medlem

Den där 4 pins kontakten vid processor kylaren är nog det första felet.
6+2 pinns är till grafikkortet. Hoppas du inte sabbat moderkortet.

http://www.fractal-design.com/?view=product&prod=36
Enligt länken ska du ha en 8 pinns som kan delas i 4+4 pinns som är till för ditt moderkort.

NorthQ :
I allmänhet har NorthQ omdömet budget eller UNDVIK beroende på modell.
Var svårt att hitta info för de hade gömt det faktumet att just den modellen tillverkats av Huntkey som har omdömet UNDVIK.
Just den modellen har omdömet UNDVIK för att den tillverkats av Huntkey. I allmänhet har NorthQ omdömet budget eller UNDVIK beroende på modell.

Med omdömet UNDVIK är det stor risk att den redan skadat andra delar (tex moderkortet). Det bruka ta tid innan det händer oavsett om man bytt nätagg eller inte.

Permalänk
Medlem

Koppla in din 4-pinskontakt i vita uttaget enligt bild 2 längst ner.

Om du har en delad 8-pin (4+4) så passar bara en av dem, och endast i ett läge.

Fo3

Edit: Om du frivilligt listar upp vilka komponenter du har,
Får du säkert både snabbare och bättre hjälp/svar.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”