Permalänk
Medlem

Ljud från laptop till tv problem

Hej!

Jag har problem med att koppla min laptop, hp elitebook 8440p (äldre modell) till min tv. Jag har kopplat datorn till tvn genom en displayport - hdmi kabel samt en 3.5" - 2x rca kabel. Jag får inget ljud när jag bootar up Windows 7 men fungerar med Ubuntu. Har uppdaterat drivrutiner till ljudkortet med får det inte att fungera.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Avstängd

Det första att pröva är att högerklicka på högtalaren i aktivitetsfältet och välja uppspelningsenheter. Kolla sen där om rätt utgång är igång och satt till standard. Det kan också vara TVn som måste ställas in så att den tar ljudet från ingången och inte HDMIn (för där finns ju inget ljud nu). Men då borde det inte fungera i Ubuntu. Jag har ett liknande problem, fast jag hoppades på att få ljud via DP>HDMI och slippa ha en separat ljudkabel. Detta fungerade för mig på allla TV-apparater förutom min egen och fungerade dessutom på min egen under Ubuntu. Jag kom fram till att problemet var intels grafikkortsdrivrutiner som inte kände igen att min TV klarade att ta emot ljud över HDMI, antagligen för att min TV är så gammal. Jag löste det genom att koppla in externa datorhögtalare till hörlursutgången. Inte direkt smidigt, men det fungerade och dessutom fick jag bättre ljud från de högtalarna än vad TVn kan prestera.

Permalänk
Medlem

Update: Har pillat runt lite i inställningar men får det fortfarande inte att fungera dock märkte jag att när jag spelar upp något (musik, film etc) så visas det i ljudenheter att de inbyggda högtalarna i datorn används. Känns som att det är något i W7 som blokerar tv:ns högtalare.