Permalänk
Medlem

Dator för 8-9k

Tjenare!

Börjar för mig, likt många andra, att börja plugga nu igen till hösten och behöver en lämplig data för detta.

Ute efter något i 8-9k klassen som är stabilt och relativt säkert ett par år fram.
Kommer använda datorn till att modelera i 3D, se på film och en del spelande.

Är tyvärr helt bortkommen i bärbar-träsket då det finns en uppsjö av modeller med namn som skiljer sig bara ett par bokstäver

Har sett en del gott om asus N53 serie samt MSIs datorer men är lite sliten.

Vänder mig nu till er på sweclockers ihopp om att kunna hitta en bra dator, kan möjligen gå upp till 10k i pris ifall det verkligen är värt det.

-TioKrona-

Permalänk
Medlem

GT555 i5 procesosor, evt i7, om du gör avancerade saker i 3D, och renderar dom.
Sedan köpa till så du får åtminstone 8gb ram om du gör det, 250kr kostar det ungefär.

MSI nya serie är prisvärd prestanda mässigt åtminstone.

Är i samma sits själv och planerar att ha kvar min stationära som är ganska kraftfull för att göra 3D, photoshop,rendera etc. Och sedan ist för att lägga pengar på en laptop med okej prestanda, köpa en ultraportabel som klarar av de mesta surf,anteckningar,film osv, lättare CAD,photoshop, och spel på låg grafik. tex Asus U36SD

Men du har kanske inte möjlighet att göra så.
15tum
i5-i7 processor
gt555 (gt540) om vill spela hyggligt på dom flesta spelen.
4gb (evt köpa till 4gb till) se till att det finns minnesplats för det
Se till att du har en dator med 1080 (FullHD) upplösning för att kunna arbeta bättre.

Permalänk
Medlem

Har inte användning för min nuvarande stationära då jag kommer behöva flytta omkring på min dator en del och lägger då lite pengar då en kraftfullare laptop pga smidigheten.

Har dock läst att GT korten inte är något att ha utan GTX korten är bättre, skillnad samt varför?

Permalänk

Kanske den här? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/to...

Vet dock inte hur bra processorn är till 3D, men googla det vetja

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av TioKrona:

Har inte användning för min nuvarande stationära då jag kommer behöva flytta omkring på min dator en del och lägger då lite pengar då en kraftfullare laptop pga smidigheten.

Har dock läst att GT korten inte är något att ha utan GTX korten är bättre, skillnad samt varför?

ja då får det bli så, lite jobbigt att släpa runt en blytung dator till skolan varje dag dock.
köper du en GT brukar vikten ligga på 2,5kg köper du en med graftigare grafikkort kortas såklart batteritiden, och vikten och storleken (tjockleken antagligen) vikten brukar gå upp till 3-3.5kg, batteritiden brukar bli avsevärt kortare och se till at du köper en speldator med bra kylning som tex ASUS G serie

är bara ett benämning GTX heter så för det är kraftigare kort. Sen vill du lägga massa pengar på en riktigt bra grafikkort upp till dig men då måste du antagligen höjja budgeten eller köpa något som är på väg att tas ut ur sortementet, tror jag. GTX 460m bland annat är på väg ut mot GTX 560m