Det laggar som sjutton i spel och jag förstår inte varför.

Permalänk
Medlem

Det laggar som sjutton i spel och jag förstår inte varför.

Ända sen jag uppgraderade från Visa till 7:an, har jag haft problem med lagg i spel som tidigare flöt på helt fantastiskt bra.

Just nu försöker jag få Dragon Age (orginalet, inte tvåan) att flyta på så att jag kan njuta av det.

Här finns lite info om mitt system: http://www5.picturepush.com/photo/a/6066863/img/Anonymous/info.png

Ser ni något som jag kanske har missat? Jag tycker att det borde kunna flyta på utan lagg?

Grafikinställningarna och upplösningen verkar inte spela någon roll.. Smålagget finns liksom där ändå.
Jag antar att jag har missat information som ni behöver för att kunna hjälpa mig. Nämn gärna vad ni vill veta, så fixar jag fram det på direkten.

System
--------------------------------------------------------------------------------

Tillverkare Gigabyte Technology Co., Ltd.
Modell EP45-DS3
Total mängd systemminne 4,00 GB RAM
Systemtyp 64-bitars operativsystem
Antal processorkärnor 4

Lagring
--------------------------------------------------------------------------------

Total mängd hårddiskutrymme 233 GB
Diskpartition (C : ) 77 GB ledigt (233 GB totalt)
Medieenhet (D : ) CD/DVD
Medieenhet (E : ) CD/DVD

Grafik
--------------------------------------------------------------------------------

Typ av grafikkort ATI Radeon HD 4870 X2
Total mängd tillgängligt grafikminne 3839 MB
Dedikerat grafikminne 2048 MB
Dedikerat systemminne 0 MB
Delat systemminne 1791 MB
Grafikkortets drivrutinsversion 8.861.0.0
Primär bildskärmsupplösning 1920x1080

Permalänk

Gjorde du en ren installation eller en uppgradering?

Mitt råd: Gör en ren ominstallation. Ladda hem alla drivrutiner på ett usb minne och installera.

Viktig: Börja med chipset, starta om. Grafikkortet, starta om. Fortsätt sedan med resten.

Hör av om hur det fungerade. MHV Mikael

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Ja det är en ren installation med formaterad hårddisk innan det. Alla drivrutiner är senaste på allt som finns med in systeminformationen. En sak att nämna är att jag skaffade ny 24-tums skärm samtidigt.

Dock verkar ju lagget inte bero på att jag höjer grafikinställningarna då jag provat att köra låg upplösning och låga grafikinställningar. Detta händer dock inte i alla spel. Det är det som är så märkligt. Heroes of Newerth funkar fint medan SC2 laggar som Dragon Age.

Permalänk

Vet att jag hade problem med att spel som inte skulle lagga gjorde det. Detta var på grund av att jag spelade spel med SLI på som ej stödde detta. Tror dock att Deagon Age stöder SLI (crossfire i ditt fall).

Permalänk
Medlem

Fast det var ju inte såhär i Vista med samma hårdvara. Kan inte förstå vad som skulle kunna göra att det laggar. Ett byte från Vista till Win 7 borde väl innebära ett bättre resultat än innan?

Permalänk
Medlem

En sak som jag märker är att processoranvändningen nästan går upp till 100% i aktivitetshanteraren när jag har Dragon Age på. Väldigt väldigt högt med andra ord. Kan någon kunnig säga mig om det är normalt med den processorn jag har? Dragon Age är ju inte direkt ett nytt spel som är så jättekrävande.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Eight08:

Ja det är en ren installation med formaterad hårddisk innan det. Alla drivrutiner är senaste på allt som finns med in systeminformationen. En sak att nämna är att jag skaffade ny 24-tums skärm samtidigt.

Dock verkar ju lagget inte bero på att jag höjer grafikinställningarna då jag provat att köra låg upplösning och låga grafikinställningar. Detta händer dock inte i alla spel. Det är det som är så märkligt. Heroes of Newerth funkar fint medan SC2 laggar som Dragon Age.

Bara för att dubbelkolla, även chipsetdrivrutinerna? Ladda de senaste fårn tillverkarens hemsida. Ofta glömmer folk chipsetdrivrutinerna men får med allt annnat såsom grafikkort, ljuskort, nätverkskort med mera.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Bara för att dubbelkolla, även chipsetdrivrutinerna? Ladda de senaste fårn tillverkarens hemsida. Ofta glömmer folk chipsetdrivrutinerna men får med allt annnat såsom grafikkort, ljuskort, nätverkskort med mera.

Nej dom har jag missat. Laddar ner dom genast. Får hoppas att det funkar. Tusen tack.

Permalänk
Medlem

En liten fråga till.. Vilka drivrutiner är det jag ska ladda ner? Gigabytes? Intels? Är som sagt inte så hemma på detta.

Permalänk

Sök på moderkortets "namn" (sifferbeteckningen)

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Blev ingen som helst skillnad efter att jag laddade ner drivrutinerna. Denna bilden visar processoranvändningen när jag har Dragon Age på och är ute i windows med inga andra program igång utom dom nödvändigaste.

http://www4.picturepush.com/photo/a/6073692/img/Anonymous/info2.png

Permalänk
Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Det var precis den jag laddade ner.

Permalänk

"Viktig: Börja med chipset, starta om. Grafikkortet, starta om. Fortsätt sedan med resten"

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!