Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

Nyöbrjarfråga om Xbmc och tre inställningar!

har tidigare kört olika mediaspelare men nu fastnat för htpc,
den klarar ju definitivt alla codecs - tror jag?

har haft några filmer som inte velat starta än så länge.. så finns det nåt komplett codecs-paket att installera?

andra funderingen är skinet "back row", jag undrar om man kan få bort den här irriterande popup-rutan som dyker upp mitt i bilden när man för musmarkören över centrum av skärmen?

tredje funderingen är.. varför fungerar inte subs?
har laddat hem och installerat så att xbmc själv plockar hem subs för varje film.. har jag glömt något?

jo en sak till också, hur kan man uppdatera så att den känner av nya filmer man lagt i "root-foldern"?
ja alltså där man valt att xbmc ska leta upp nya filmer..

tacksam för all möjlig hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

använd nummerknapparna så hoppar du snabbt fram i filmen.

tillexempel: 30, så hoppar den till 30e minuten, osv.

upp/ned-pil hoppar 10 minuter, höger/vänster-pil hoppar 30 sek.

Inte riktigt rätt väl? Skriver man 30(enter) så hoppar den 30 sek. Slår du däremot 3000(enter) så hoppar den till minut 30.

Ska man exempelvis fram 1h och 36 minuter slår man 13600(enter)

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

1 har tidigare kört olika mediaspelare men nu fastnat för htpc,
den klarar ju definitivt alla codecs - tror jag?

2 har haft några filmer som inte velat starta än så länge.. så finns det nåt komplett codecs-paket att installera?

3 andra funderingen är skinet "back row", jag undrar om man kan få bort den här irriterande popup-rutan som dyker upp mitt i bilden när man för musmarkören över centrum av skärmen?

4 tredje funderingen är.. varför fungerar inte subs?
har laddat hem och installerat så att xbmc själv plockar hem subs för varje film.. har jag glömt något?

5 jo en sak till också, hur kan man uppdatera så att den känner av nya filmer man lagt i "root-foldern"?
ja alltså där man valt att xbmc ska leta upp nya filmer..

tacksam för all möjlig hjälp!

1. ja
2. behövs inte
3. vet ej
4. Har du slagit på att subs ska användas och lagt subben på rätt ställe? Du kan även välja sub när du startat filmen i menyn (m-knappen eller enter)
5. Du kan ställa in i biblioteksinställningarna att XBMC alltid ska skanna efter nya filmer vid uppstart.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Inte riktigt rätt väl? Skriver man 30(enter) så hoppar den 30 sek. Slår du däremot 3000(enter) så hoppar den till minut 30.

Ska man exempelvis fram 1h och 36 minuter slår man 13600(enter)

Det stämmer nog bra Längesen jag använde den funktionen!

Permalänk
Medlem

Går det att söka i sitt bibliotek eller hoppa till vald bokstav? Har provat alla knappar som finns på tangentbordet nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

har tidigare kört olika mediaspelare men nu fastnat för htpc,
den klarar ju definitivt alla codecs - tror jag?

tredje funderingen är.. varför fungerar inte subs?
har laddat hem och installerat så att xbmc själv plockar hem subs för varje film.. har jag glömt något?

jo en sak till också, hur kan man uppdatera så att den känner av nya filmer man lagt i "root-foldern"?
ja alltså där man valt att xbmc ska leta upp nya filmer..

tacksam för all möjlig hjälp!

#10604676

För subsfrågan, se 1.1
för automatiska uppdateringar, se 1.2

Syftar du på den nya funktionen "auto download first sync-subtitle" i XBMC Subtitle så laddar den hem ENDAST undertexter som är sync-kvalificerade, som jag har förstått det så syncar dessa undertexter automatiskt med olika releaser. Och det finns väldigt få änsålänge, nästan bara engelska hittils. Aldrig hittat en enda svensk sync-sub än. (rätta mig gärna om jag har fel, inte riktigt fått grepp om detta än utan det är endast vad jag tror)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jag vet inget annat sätt att lösa det på annat än att köra med ReClock. Men då får man köra med MPC-HC istället eller köra xbmc-branchen som tillåter att man kör externa codecs.

Man kan ju experimentera med video-sync metoden i xbmc också för att se om det blir bättre av att synka mot ljud/video samt även att testa dxva (hårdvaruavkodning) on/off.

Desa hack får mig ofta att fundera på externa mediaspelare istället, men sen hittar jag ingen som verkar bra...

Mm... har testat ACryan HD... blir inga hack, utan det flyter på fint... men den är så satans seg och buggig, och vissa 1080p filmer kan lagga vid krävande scener, typ fågelscenen i planet earth, så funderar på att köpa en Boxee Box... synd att jag inte får bort dom här "småhacken" i 24hz i XBMC... kör jag på 50 eller 60hz, blir det ju judder utan dess like....

Stn1337 kanske har nåt bra tips..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

#10604676

För subsfrågan, se 1.1
för automatiska uppdateringar, se 1.2

Syftar du på den nya funktionen "auto download first sync-subtitle" i XBMC Subtitle så laddar den hem ENDAST undertexter som är sync-kvalificerade, som jag har förstått det så syncar dessa undertexter automatiskt med olika releaser. Och det finns väldigt få änsålänge, nästan bara engelska hittils. Aldrig hittat en enda svensk sync-sub än. (rätta mig gärna om jag har fel, inte riktigt fått grepp om detta än utan det är endast vad jag tror)

om jag då vill köra egna subs, räcker det med att skapa en "mapp" som heter tex subs..
och sedan lägga in alla .srt -filer där, givetvis döpta till samma namn som varje enskild film.

och sen låta den scanna efter subs i just den katalogen som innehåller alla?

eller måste jag lägga in varje sub tillsammans med .mkv-filen i filmens ursprungliga mapp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

om jag då vill köra egna subs, räcker det med att skapa en "mapp" som heter tex subs..
och sedan lägga in alla .srt -filer där, givetvis döpta till samma namn som varje enskild film.

och sen låta den scanna efter subs i just den katalogen som innehåller alla?

eller måste jag lägga in varje sub tillsammans med .mkv-filen i filmens ursprungliga mapp?

Som du säger ska det räcka med att ha en subs-mapp, XBMC ska hitta .srt-filerna där automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Som du säger ska det räcka med att ha en subs-mapp, XBMC ska hitta .srt-filerna där automatiskt

Du som är XBMC kung... du har ingen lösning på dom små hacken vid 24hz... för sån som är känsliga och kräsna som jag?

Permalänk
Medlem

Swennis: Har du testat 23.976Hz vs 24Hz inställt på grafikkortet? Ibland kan det göra lite skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Du som är XBMC kung... du har ingen lösning på dom små hacken vid 24hz... för sån som är känsliga och kräsna som jag?

Det är nog mer grafikkretsen som inte klarar av detta. Finns en tråd som t.ex Emil var aktiv i där AMDs E-serie nu ligger närmast de 23,976 (eller vad det är) med 1/1000 dels fps fel. Då blir det bara småhack var 18:de minut ungefär

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Har det inget med osync mellan cpu och gpu klockorna att göra då schkutt? Om man läser readme filen som följde med ReClock förut (äldre versioner tror jag bara) fick man det intrycket. Men det kanske XBMC jobbat bort på något sätt.

(jag kan för lite om detta egentligen för att uttala mig känner jag)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Swennis: Har du testat 23.976Hz vs 24Hz inställt på grafikkortet? Ibland kan det göra lite skillnad.

Hittar inte den inställningen... har nog nyaste drivrutinen till det... är ett Nvidia GT5500 silence, eller nåt sånt... kan inte kolla nu, är på jobbet... inget kraftigt grafikkort alltså, men ska ju räcka till HTPC... är ju tyst med...

Permalänk
Medlem

Det går att ställa in, gäller bara att hitta var - kanske måste man definiera en egen upplösning inne i nVidia-inställningarna.

Vilka drivrutiner är det du kör? Jag vet inte hur det är på dessa äldre nVidia-kort men på nyare så finns STORA problem med 24Hz uppspelning. 258.96 är de senaste man kan köra med för att slippa dessa problem (senaste drivern är 275.XX någonting nu). Detta problem har funnits i över ett halvår och många är väldigt sura på nVidia pga detta. Men som sagt, vet inte om det gäller nyare kort (400/500 serien) mest eller om även äldre påverkas av detta.

Värt att testa iaf tycker jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Går det att söka i sitt bibliotek eller hoppa till vald bokstav? Har provat alla knappar som finns på tangentbordet nu.

Ja, håll inne shift och tryck på bokstaven

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Det går att ställa in, gäller bara att hitta var - kanske måste man definiera en egen upplösning inne i nVidia-inställningarna.

Vilka drivrutiner är det du kör? Jag vet inte hur det är på dessa äldre nVidia-kort men på nyare så finns STORA problem med 24Hz uppspelning. 258.96 är de senaste man kan köra med för att slippa dessa problem (senaste drivern är 275.XX någonting nu). Detta problem har funnits i över ett halvår och många är väldigt sura på nVidia pga detta. Men som sagt, vet inte om det gäller nyare kort (400/500 serien) mest eller om även äldre påverkas av detta.

Värt att testa iaf tycker jag.

Många tack till dig!!! Testade 258.96, och märker inga hack nu! Tack så jättemycket, skål!!!

Permalänk
Avstängd

En stilla undran, går det att sätta lösenord eller liknande för att dölja material?
Har två småttingar som kanske inte riktigt ska ha tillgång till Rambo IV eller Dexter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Många tack till dig!!! Testade 258.96, och märker inga hack nu! Tack så jättemycket, skål!!!

Skål! Kul att det löste sig!

Damodred: Äh, Dexter såg sin mamma mördas, han tog väl ingen skada av det!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problem med visningen av film-omslag!

Xbmc har börjat med riktigt udda covers för en del filmer,
skall inte sånt hämtas automatiskt från typ themoviedatabase eller imdb?

vissa filmer har ju korrekta omslag, medans andra har en "printscreen" ur själva filmen..

nån som kan berätta för mig varför vissa filmer får helt felaktiga bilder?

eller kan jag skapa en mapp själv, lägga alla omslag till alla filmer i den, och sedan låta allt hämtas därifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

Xbmc har börjat med riktigt udda covers för en del filmer,
skall inte sånt hämtas automatiskt från typ themoviedatabase eller imdb?

vissa filmer har ju korrekta omslag, medans andra har en "printscreen" ur själva filmen..

nån som kan berätta för mig varför vissa filmer får helt felaktiga bilder?

eller kan jag skapa en mapp själv, lägga alla omslag till alla filmer i den, och sedan låta allt hämtas därifrån?

Du kan tanka ner "Ember media manager" om du vill, via det programmet kan man själv välja vilka posters/banners man vill ha.
Du får även tanka fanart och se till att all info om filmen/serien tankas ner.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

Xbmc har börjat med riktigt udda covers för en del filmer,
skall inte sånt hämtas automatiskt från typ themoviedatabase eller imdb?

vissa filmer har ju korrekta omslag, medans andra har en "printscreen" ur själva filmen..

nån som kan berätta för mig varför vissa filmer får helt felaktiga bilder?

eller kan jag skapa en mapp själv, lägga alla omslag till alla filmer i den, och sedan låta allt hämtas därifrån?

Kan komma att tänka på två anledningar till detta.

1. Filmen är en mindre känd film ex en svensk tecknad barnfilm. Filmen finns inte/omslag finns inte på TMDB(the movie database) och således hämtas inte heller ett cover. När inget omslag hittas blir omslaget automatiskt en "printscreen".

2. Filmen har när informationen hämtats fått fel namn. XBMC har tolkat att filmen heter ex Taxi Driver medan den egentligen heter Taxi. Omslaget och informationen som hämtas om filmen blir fel då programmet missuppfattat titeln och hämtar helt fel info respektive omslag. Välj manuellt att uppdatera info för filmen och välj den korrekta titeln ur listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Kan komma att tänka på två anledningar till detta.

1. Filmen är en mindre känd film ex en svensk tecknad barnfilm. Filmen finns inte/omslag finns inte på TMDB(the movie database) och således hämtas inte heller ett cover. När inget omslag hittas blir omslaget automatiskt en "printscreen".

2. Filmen har när informationen hämtats fått fel namn. XBMC har tolkat att filmen heter ex Taxi Driver medan den egentligen heter Taxi. Omslaget och informationen som hämtas om filmen blir fel då programmet missuppfattat titeln och hämtar helt fel info respektive omslag. Välj manuellt att uppdatera info för filmen och välj den korrekta titeln ur listan.

nja detta gällde helt nya filmer, ta tex dinner for schmucks o liknande.. alltså inte okända filmer
stavningen på mkv-filen är exakt samma som filmen stavas hos tex www.imdb.com

om vi tar exemplet filmen "driving angry", ska jag döpa film-filen till "drive angry.mkv",
eller ska den istället heta "drive.angry.mkv", när är sannolikheten störst att den hittar rätt film?

måste jag hämta separat cover för varje film?? kan man inte bara döpa omslagen till exakt samma namn som filmen, sedan lägga alla omslag i en och samma mapp - och be xbmc leta där?

Permalänk

Nu verkar de ha fått igång Dolby True HD och DTS-HD MA:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=282362&st=...

Någon som vet hur man bygger en windows-install?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

få bort fanart och film-info ?

kan man få bort fanart - bilden ur filmen som visas i bakgrunden i "film-listan" när man ska välja film ?

undrar också om man kan radera all info från imdb etc i ett specifikt skin,
så man slipper se info om filmen, betyg etc, när man bläddrar bland filmerna?

har sett att vissa skin inte kör med den infon, men back row gör det, går det att få bort?

infon den hittar är helt åt skogen, knappt en bokstav rätt på vissa nämligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av najksorn:

nja detta gällde helt nya filmer, ta tex dinner for schmucks o liknande.. alltså inte okända filmer
stavningen på mkv-filen är exakt samma som filmen stavas hos tex www.imdb.com

om vi tar exemplet filmen "driving angry", ska jag döpa film-filen till "drive angry.mkv",
eller ska den istället heta "drive.angry.mkv", när är sannolikheten störst att den hittar rätt film?

måste jag hämta separat cover för varje film?? kan man inte bara döpa omslagen till exakt samma namn som filmen, sedan lägga alla omslag i en och samma mapp - och be xbmc leta där?

Låter konstigt, jag har aldrig haft några problem med omslag på kända filmer. Tror inte punkterna spelar någon roll. Vet inte heller om du kan be XBMC leta någonstans då det egentligen ska gå utmärkt av sig självt. Jag använder TMDM och inte IMDB för att hämta filminfo, kanske detta spelar någon roll? Detta väljer man separat på varje källa i XBMC.

Permalänk

Halloj!

Håller på att bygga ihop en HTPC med liknande delar som Sweclockers Emil gjorde (Asus E35M1-I DELUXE, 4 gig RAM, Intel SSD, DVD, Morex T3500 chassi) men tycker att det går lite trögt.

Filmer verkar spelas upp som de ska (håller fortfarande på att ställa in menyer osv) men det jag tycker är lite skumt är att det hackar och verkar segt i menyerna i XBMC. Ska inte E35M1 ha tillräckligt med muskler för att kunna få XBMC att flyta?

Aeon var ännu segare än Alaska (som jag kör nu).

Testade XBMC på sambons MacBook som förvisso är en dual core på 2,4 men det är ju milsvid skillnad.

Har jag missat något uppenbart eller vara jag naiv i tron att mini-itx och moderna doningar var som skapta för just HTPC's?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Filmer verkar spelas upp som de ska (håller fortfarande på att ställa in menyer osv) men det jag tycker är lite skumt är att det hackar och verkar segt i menyerna i XBMC. Ska inte E35M1 ha tillräckligt med muskler för att kunna få XBMC att flyta?

Det ska inte vara några helst problem med E35M1-I! Testat standard-saker?
uppdatera drivisar till grafikkortet / moderkortet
reinstall XBMC

ett tips är att köra Linux Ubuntu + XBMC på E35M1-I htpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Halloj!

Håller på att bygga ihop en HTPC med liknande delar som Sweclockers Emil gjorde (Asus E35M1-I DELUXE, 4 gig RAM, Intel SSD, DVD, Morex T3500 chassi) men tycker att det går lite trögt.

Filmer verkar spelas upp som de ska (håller fortfarande på att ställa in menyer osv) men det jag tycker är lite skumt är att det hackar och verkar segt i menyerna i XBMC. Ska inte E35M1 ha tillräckligt med muskler för att kunna få XBMC att flyta?

Aeon var ännu segare än Alaska (som jag kör nu).

Testade XBMC på sambons MacBook som förvisso är en dual core på 2,4 men det är ju milsvid skillnad.

Har jag missat något uppenbart eller vara jag naiv i tron att mini-itx och moderna doningar var som skapta för just HTPC's?

Aktiverat DXVA?

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Mitt XBMC med Aeon är segt i menyerna ca 50% av uppstarterna. Ibland även segt i filmer. Man får starta om och hålla på lite fram och tillbaka för att det ska fungera som det ska. Antar att det är lite buggigt bara.

Visa signatur