Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk

Finns det ngn bra guide till hur man går tillväga för att få igång så man kan styra med "androidfjärren"

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=4stRX0KQ1cI
Åh, är det någon som förstår hur denna personen fått Live-TV att spelas i XBMC? Han har till och med HD-kanaler och bös!

Är det USB-/PCI-kort, IP eller antenn som gäller för att lyckas med detta? Krävs det något kort från exempelvis boxer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

Ok jag ha en riktig nybörjar fråga..

Jag har inget "Tv-Shows" i menyn.. HUr får jag det?

alltså där man väljer Väder -Bilder - Video m.m..

Skrivet av xyllian:

I Settings han du välja vilka menyer du vill gömma, jag har gömmt videos, pictures, music och weather och visar endast TV Series och Movies.

Jag får inte till det med Tv-shows...
Jag får fram det i menyn, men den väljer bara fel source. Den väljer min film mapp fast jag har lagt till min serie mapp och ställt in den som Tv-show.

Något tips?

En fråga till.. Hur tar man bort hela bilioteket och skannar om? Jag hittar bara Clean library och den verkar bara städa bort det som inte finns. Jag vill rensa och börja om..

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty76:

En fråga till.. Hur tar man bort hela bilioteket och skannar om? Jag hittar bara Clean library och den verkar bara städa bort det som inte finns. Jag vill rensa och börja om..

Antingen tar man bort Källan i videos så frågar den ifall man vill rensa eller så går man till C:\Users\*användare*\AppData\Roaming\XBMC och tar bor UserData så försvinner alla thumbnails och annat skräp. Kom dock ihåg att spara advancedsettings ifall du redigerat denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

http://www.youtube.com/watch?v=4stRX0KQ1cI
Åh, är det någon som förstår hur denna personen fått Live-TV att spelas i XBMC? Han har till och med HD-kanaler och bös!

Är det USB-/PCI-kort, IP eller antenn som gäller för att lyckas med detta? Krävs det något kort från exempelvis boxer?

Tack på förhand!

Det verkar vara lite krångligt men så småningom så kommer stödet finnas i alla XBMC-versioner

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO_watch_TV_in_XBMC_...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för en trevlig guide!

Någon annan som har problem med uppspelning av 1080 filmer?
720 filmer och serier fungerar helt felfritt. 1080 spelas upp utan problem, men jag får två äckliga "black bars" både under och över bilden.
Förstår inte riktigt hur det blir så iom att när jag spelar upp samma filer med t.ex. VLC så blir det full screen.
Hoppas det finns nån lätt lösning!

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big0:

Tack för en trevlig guide!

Någon annan som har problem med uppspelning av 1080 filmer?
720 filmer och serier fungerar helt felfritt. 1080 spelas upp utan problem, men jag får två äckliga "black bars" både under och över bilden.
Förstår inte riktigt hur det blir så iom att när jag spelar upp samma filer med t.ex. VLC så blir det full screen.
Hoppas det finns nån lätt lösning!

På tangentbordet, klicka på M för meny, sedan går du in på Video Setting. Välj sedan View Mode och ta Stretch 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Det beror på att de flesta 1080p är i ratio 21:9 och inte 16:9 som 720p.

VLC stretchar/zoomar förmodligen bilden, det kan du göra i XBMC också under video settings när filmen är igång.

Jahaja det är så alltså, trodde att det var samma ratio på 720 och 1080 men då vet jag :). Man vill ju inte dra isär filmen dock så får väl leva med en lite mindre yta.

Visa signatur

Antec Designer 500| Antec Earth 500W | Asus M3A Socket Am2+ | AMD Phenom 9500 | Kingston 2x1024mb| Sapphire Radeon HD3850| Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2

Permalänk
Medlem

Filmen ska ju visas i det format skaparna tänkt... man ska ju inte zooma in om inte filmen är tänkt att va i tex 2.35:1... då missar man ju massa vad regissörerna och fotograferna vill ha med i filmen+ att kvaliten blir ju märkbart sämre om man zoomar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Det beror på att de flesta 1080p är i ratio 21:9 och inte 16:9 som 720p.

Vad menar du? En 1080p eller 720p encode av samma film har fortfarande samma "aspect ratio". Den enda skillnaden är upplösningen.

T.ex. en film med 16:9 ratio (aka 1.78:1)
1080p = 1920x1080 ger 1920/1080 = 1.78
720p = 1280x720 ger 1280/720 = 1.78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big0:

Jahaja det är så alltså, trodde att det var samma ratio på 720 och 1080 men då vet jag :). Man vill ju inte dra isär filmen dock så får väl leva med en lite mindre yta.

Skrivet av cheber:

Vad menar du? En 1080p eller 720p encode av samma film har fortfarande samma "aspect ratio". Den enda skillnaden är upplösningen.

T.ex. en film med 16:9 ratio (aka 1.78:1)
1080p = 1920x1080 ger 1920/1080 = 1.78
720p = 1280x720 ger 1280/720 = 1.78

Ja, helt korrekt... Vet inte vad jag surra om...

Men anledningen då borde helt enkelt vara hur filmen är inspelad och eftersom TVn oftast är 1.78:1 och filmen ofta inspelad för biobruk i tex 2.40:1 så får man tyvärr det här problemet.

Mer info http://en.wikipedia.org/wiki/Aspect_ratio_(image)

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

Någon annan som har problem med att XBMC Subtitle bara vill hitta Engelska undertexter och bara ett fåtal svenska?

Med undertexter.se hittar jag bara engelska, med swesub hittas bara ett fåtal svenska och samma gäller med Opensubtitle.

Permalänk
Medlem

Som sagt.... filmer ska ses i det format det är tänkt, även om det blir black bars... tycker ni det blir för litet, köp större TV, eller större projektorduk ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Någon annan som har problem med att XBMC Subtitle bara vill hitta Engelska undertexter och bara ett fåtal svenska?

Med undertexter.se hittar jag bara engelska, med swesub hittas bara ett fåtal svenska och samma gäller med Opensubtitle.

Japp, samma för mig, en uppdatering så funkade det inte längre, sen kom det en ny uppd. och då fungerade det, sen ytterligare en uppd. och då la det av igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronna:

Japp, samma för mig, en uppdatering så funkade det inte längre, sen kom det en ny uppd. och då fungerade det, sen ytterligare en uppd. och då la det av igen

Kikade lite i XBMC forum nyss och det ska fixas under nästa update! Woho

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Kikade lite i XBMC forum nyss och det ska fixas under nästa update! Woho

"2.5.3 for dharma"
- fixed: Undertexter, it will now find Swedish subs

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad*

Beakta §7 i forumets regler.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ställer in så man får "Stretch 16:9" som standard? Nu är jag tvungen att gå in och ändra det på varje film/serie som jag startar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Någon som vet hur man ställer in så man får "Stretch 16:9" som standard? Nu är jag tvungen att gå in och ändra det på varje film/serie som jag startar.

Bara att trycka på 'Set as default for all Movies' när du är inne och ändrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Bara att trycka på 'Set as default for all Movies' när du är inne och ändrar.

Tackar!

Permalänk
Medlem

Går det att dela upp filmerna på något sätt. Tex så skulle jag vilja ha Barnfilmerna för sig när man går in i "Movies". Det blir ju roligare för barnen att välja när det bara är omslag på barnfilmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarlhov:

Går det att dela upp filmerna på något sätt. Tex så skulle jag vilja ha Barnfilmerna för sig när man går in i "Movies". Det blir ju roligare för barnen att välja när det bara är omslag på barnfilmer

Undrar detta med, samt även musikvideo com jag skulle vilja ha liggande i musik.. Inte movies, det får jag inte till..

Jag vet att det går ha olika konton för men vill helst ha olika bibliotek..

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem
Skrivet av jarlhov:

Går det att dela upp filmerna på något sätt. Tex så skulle jag vilja ha Barnfilmerna för sig när man går in i "Movies". Det blir ju roligare för barnen att välja när det bara är omslag på barnfilmer

Nu är jag bakis så jag orkade inte mer än att skumma igenom första raderna på tråden, men det verkar som att du kanske har ditt svar här : http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=89678

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxdalax:

http://www.youtube.com/watch?v=4stRX0KQ1cI
Åh, är det någon som förstår hur denna personen fått Live-TV att spelas i XBMC? Han har till och med HD-kanaler och bös!

Är det USB-/PCI-kort, IP eller antenn som gäller för att lyckas med detta? Krävs det något kort från exempelvis boxer?

Tack på förhand!

Vad hemskt avundsjuk jag blev när jag såg den videon! Var tvungen att söka runt lite, och det är tydligen lättast att fixa om du kör ubuntu! Sen gäller det väl att ha ett bra tv-kort också

Permalänk
Skrivet av jarlhov:

Går det att dela upp filmerna på något sätt. Tex så skulle jag vilja ha Barnfilmerna för sig när man går in i "Movies". Det blir ju roligare för barnen att välja när det bara är omslag på barnfilmer

Skrivet av qwerty76:

Undrar detta med, samt även musikvideo com jag skulle vilja ha liggande i musik.. Inte movies, det får jag inte till..

Jag vet att det går ha olika konton för men vill helst ha olika bibliotek..

Jag tror att "Movies" bara klumpar ihop alla filmer man har i en enda röra. Vill du sortera på mappar så får du gå via "Videos" istället.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Hej... en sak som irreterat mig länge... får ju till 1080p 24hz osv... men det blir alltid lite småhack, som syns rätt mycket ibland, typ nån gång i minuten i bland, ibland kan det gå flera minuter emellan... hur fan får man bukt med det?! Ska man ändra nånting med synkmetod, eller vad..? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej... en sak som irreterat mig länge... får ju till 1080p 24hz osv... men det blir alltid lite småhack, som syns rätt mycket ibland, typ nån gång i minuten i bland, ibland kan det gå flera minuter emellan... hur fan får man bukt med det?! Ska man ändra nånting med synkmetod, eller vad..? :/

http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/1011637-diskussion-runt-hardvara-23-976-hz/ kanske är detta problem du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hej... en sak som irreterat mig länge... får ju till 1080p 24hz osv... men det blir alltid lite småhack, som syns rätt mycket ibland, typ nån gång i minuten i bland, ibland kan det gå flera minuter emellan... hur fan får man bukt med det?! Ska man ändra nånting med synkmetod, eller vad..? :/

Jag vet inget annat sätt att lösa det på annat än att köra med ReClock. Men då får man köra med MPC-HC istället eller köra xbmc-branchen som tillåter att man kör externa codecs.

Man kan ju experimentera med video-sync metoden i xbmc också för att se om det blir bättre av att synka mot ljud/video samt även att testa dxva (hårdvaruavkodning) on/off.

Desa hack får mig ofta att fundera på externa mediaspelare istället, men sen hittar jag ingen som verkar bra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad måste man göra för att kunna hoppa till valfri del av en videofil man tittar på? Till exempel hoppa direkt till 40:e minuten.

Jag är helt hänvisad till att spola i filmen, men det är ju väldigt otympligt.
Hela vanilla XBMC då jag precis installerat och googlar runt på detta men inte hittat någon lösning, däremot andra med samma problem.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Vad måste man göra för att kunna hoppa till valfri del av en videofil man tittar på? Till exempel hoppa direkt till 40:e minuten.

Jag är helt hänvisad till att spola i filmen, men det är ju väldigt otympligt.
Hela vanilla XBMC då jag precis installerat och googlar runt på detta men inte hittat någon lösning, däremot andra med samma problem.

använd nummerknapparna så hoppar du snabbt fram i filmen.

tillexempel: 30, så hoppar den till 30e minuten, osv.

upp/ned-pil hoppar 10 minuter, höger/vänster-pil hoppar 30 sek.