Bästa skräckspelet?

Permalänk
Medlem

Släck ner rummet + resident evil 1-3: Nuff said

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag måste faktiskt säga Amnesia: The Dark Descent

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Amnesia. Spelade kanske 5 minuter sedan stängde jag av. Jag fick det i födelsedagspresent så jag känner ändå att jag måste spela det. Men det är FÖR läskigt. Stämningen och ljudet..Brr..

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem

Condemned 1 (2:an va bara larvig)

psykologiskt ****** FPS. ha hög volym och njut !

Grym grafik för att vara så "gammalt"

Det är lite CSI runt det hela, man är en utredande polis som jagar en seriemördare genom staden.

Permalänk
Medlem

Resident Evil 1,2,3 och Parasite Eve 1,2
Gamla goda klassiker

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1

Permalänk
Entusiast

Kanske inte ett renodlat skräckspel, mer en kombination av action, adrenalin och en nypa skräck:

DooM 3.

När man minst anar det, precis efter en adrenalinkickande splatter-fest blir man "våldtagen bakifrån" av nått monster runt nästa hörn... kanske...

Slutade med att man alltid vänder sig om snabbt för att se om något är på väg och hoppa på en.. *GroWl* ... Waaah! Sh*t*!! ... *SplaTer* *GoRE* ... <död> ... <Continue from last savepoint?> ... <Hjärtat på väg att bulta sig ut ur bröstkorgen på en>.... -" Vaf...!?? Vad var det där??? "

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag är lite förvirrad av rubriken, men hur kan ni säga att Amnesia är det BÄSTA skräckspelet när ni inte ens har spelat hela? Ni kanske tänker på det LÄSKIGASTE skräckspelet, inte det bästa.

Jag lirar knappt skräckspel och har inte kört Amnesia (bara sett klipp på Youtube) men jag kan nog hålla med att det är det läskigaste skräckspelet då jag hatar att man inte kan försvara sig själv och att bli jagad i mörker.

Jag håller lite med den föregående kommentaren: DooM 3.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Nu kanske jag är lite förvirrad av rubriken, men hur kan ni säga att Amnesia är det BÄSTA skräckspelet när ni inte ens har spelat hela? Ni kanske tänker på det LÄSKIGASTE skräckspelet, inte det bästa.

Jag lirar knappt skräckspel och har inte kört Amnesia (bara sett klipp på Youtube) men jag kan nog hålla med att det är det läskigaste skräckspelet då jag hatar att man inte kan försvara sig själv och att bli jagad i mörker.

Jag håller lite med den föregående kommentaren: DooM 3.

Det är både det läskigaste och det bästa spelet enligt mig

Permalänk
Medlem

Har du bara kollat youtube kan du inte uttala dig om Amnesia, det är hur de bygger upp stäminigen som gör detta ett bra spel.
Doom 3 tyckte jag personligen inte alls var skrämmande, var mer en twitch shotter för min del. Dead space var bättre på att skrämma action mässigt isf.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Nu kanske jag är lite förvirrad av rubriken, men hur kan ni säga att Amnesia är det BÄSTA skräckspelet när ni inte ens har spelat hela? Ni kanske tänker på det LÄSKIGASTE skräckspelet, inte det bästa.

Jag lirar knappt skräckspel och har inte kört Amnesia (bara sett klipp på Youtube) men jag kan nog hålla med att det är det läskigaste skräckspelet då jag hatar att man inte kan försvara sig själv och att bli jagad i mörker.

Jag håller lite med den föregående kommentaren: DooM 3.

Känslan av att vara försvarslös är ju en av de mer skrämmande känslorna man kan ha så enligt mig är det en fundamental anledning till att Amnesia är så skrämmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Många bra förslag Testade spela Amnesia med några polare (över skype då, började samtidigt, så att man inte fastnade, dvs om en kille hittade en väg ut så kunde han beskriva för oss andra, och delvis för att man kunde skratta om någon hoppade till ) och jag gillar det starkt!
Det kan va lite långsamt ibland, när man springar runt och inte hittar riktigt var man ska, eller när man måste hitta en nyckel eller liknande.

Några mer tips?

Förstör inte spelet genom att sitta på Skype etc.
Du ska slägga ner hela rummet du sitter i, hög volym på spelet och bara fokusera på det.
Det är ju det som är grejen med spelet.

Jag klarade ut det för en tid sedan och jag älskar det lika mycket nu som då.
Bör tilläggas att spelet kan sluta på 3 olika sätt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THEBADGUY:

Amnesia: The dark descent.

Kommentarer är överflödiga.

Det är sjukt äckligt helt enkelt.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Amnesia är nog det bästa renhåriga skräckspelet du kan hitta. Gillar du shooters så fungerar alla AVP spelen bra, i alla fall som marine.

Skrivet av Airikr:

Jag måste faktiskt säga Amnesia: The Dark Descent

Skrivet av Downfall233:

Amnesia. Spelade kanske 5 minuter sedan stängde jag av. Jag fick det i födelsedagspresent så jag känner ändå att jag måste spela det. Men det är FÖR läskigt. Stämningen och ljudet..Brr..

Släck lampan. Sätt på dig ett headset, höj volymen. Dra upp gardinerna (om ni som jag aldrig drar upp dem annars) och låt månskenet lysa in i rummet.

Läskigare än så blir det nog inte framför datorn

Till exempel om man går fram mot en stängd dörr. Man hoppas på att dörren inte går att öppna, för att man vet att det kommer att hända något läskigt när man går in...

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Skrivet av felxi:

Släck lampan. Sätt på dig ett headset, höj volymen. Dra upp gardinerna (om ni som jag aldrig drar upp dem annars) och låt månskenet lysa in i rummet.

Läskigare än så blir det nog inte framför datorn

Till exempel om man går fram mot en stängd dörr. Man hoppas på att dörren inte går att öppna, för att man vet att det kommer att hända något läskigt när man går in...

Nej, fy. Får kalla kårar bara av att tänka på det

Visa signatur

Phenom2 X6 1090t | Hyper 212 Plus | ASUS Crosshair V Formula | 8GB Corsair Vengeance | GTX 570 | HX 650W | Fractal Design Arc

DeviantArt: http://invation.deviantart.com/
YouTube: http://www.youtube.com/user/inVationGFX

Permalänk
Medlem

Dead Space 1 helt klart, inte lirat 2an än.
FEAR 1 va shit bricks mode, FEAR 2 va lite sämre, 3an va sämt, dock väldigt mycket story så kan vara en fördel att lira igenom den.

Var flera moment i FEAR 1 & 2 som gav mig flera skräckrysningar i kroppen.

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

LoTex94 läs detta så vet du vilket spel du ska välja.

Tycker att Dead Space är det absolut läskigaste OCH bästa spelet jag spelat på dator. Och jag har spelat både FEAR 1, 2, Silent Hill 5: Homecoming mm. Amnesia The Dark Descent kan jag dock inte uttala mig om.

Silent Hill var också riktigt skrämmande men jag hann spela ca 20% av spelet innan jag avinstallerade det. Gillade verkligen inte spelet på dator, värsta konsollportningen, för många dörrar hela tiden (man måste öppna dörr efter dörr och så har du 4 dörrar plötsligt som du måste öppna för att komma till ännu en dörr), och så gillade jag inte kontrollerna.

Men i alla fall, jag spelade klart Dead Space 1 för några dagar sen och håller just nu på att spela 2:an. Du ville veta varför spelet är läskigt, här får du varför:

- Ljussättningen i både Dead Space 1 och 2 är sjukt bra (speciellt i 2:n), 1:an till exempel utspelar sig på ett rymdskepp, men det är inga direkt hightech lampor som håller på att blinka när man går runt i skeppet förutom några saker förståss. Utan ljussättningen är gjord för att skrämma spelaren och få dig att känna att omgivningen "lever".

- De förbannade monstren är människoliknande monster som är grovt muterade. Pga. att de är människoliknande gör spelet sjukt skrämmande än om det tex. vore en gigantisk mask med många tentakler. Vem blir skrämd av sånt? (vissa blir det såklart).

- Musiken i spelet är väldigt bra gjort. Det finns hela tiden bakgrundsmusik och det spelas upp skrämmande musikstycken i samband med att ett monster dyker upp. Sätt detta i samband med ljussättningen, samt monstrens egna förvrängda människoliknande röster/ljud som skriker av agoni så blir det VÄLDIGT skrämmande.

Spelet är väldigt bra på att hela tiden ha dig sittandes spänd framför datorn eftersom det konstant är något monster som dyker upp eller något annat skrämmande som händer. Ta tex. Dead Space 1, efter endast ca 4 minuter in i spelet från introt så kommer det fram ett monster (och ett jäkla fult monster också). Och där får man springa för livet och in i en hiss, sedan åker hissen upp och fler monster kommer fram snart så man hinner aldrig ta det lugnt (vilket jag tycker är positivt när det gäller skräckspel).

Vill inte spoila storyn men i 2:an så vaknar man upp ca 2 minuter in i spelet i ett rum fullt av monster och man måste även där springa för livet eftersom man inte har något vapen att skydda sig med (du förstår varför när du börjar 2:an, vill som sagt inte spoila det).

Så konklusionen är att jag rekommenderar STARKT att köpa både Dead Space 1 och 2 (åtminstonde 1:an som för övrigt går att köpa för 49 spänn!). Sen släcker du ned rummet och dra ned gardinerna, sätt på hörlurar med bra bass, höj ljudet och få en hjärtattack!

Tack och hej!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Scratches. Det är lite sådär småmysigt läskigt.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

@King_D: Ja, Deadspace 1&2 är inte bara de bästa skräckspelen, utan några av de bästa spelen oavsett genré. Kan inte gå fel med dom 2.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

@King_D: Ja, Deadspace 1&2 är inte bara de bästa skräckspelen, utan några av de bästa spelen oavsett genré. Kan inte gå fel med dom 2.

Word! Det var precis därför jag skrev "spelet" och inte "skräckspelet": "Tycker att Dead Space är det absolut läskigaste OCH bästa spelet jag spelat på dator."

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Dead space 1&2 helt klart! det borde varit en poll på vilket spel som folket tycker e läskigast i fps/rpg osv klasserna, skulle varit intressant

Edit glömde säga "Blood" Av monolith också samma företag som gjorde Fear1,
Det vart jag skapligt skrajsen av men det var många herrans år sen

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Som måånga redan har sagt så är Amnesia ett måste Glöm inte att ladda ner olika "custom stories", vissa är riktigt välgjorda och läskiga Om du köpt spelet så får du ju även en gratis DLC, Amnesia: Justine som du inte får glömma att testa..

Lycka till i mörkret!

Visa signatur

Silverstone Raven RV-02E | Asus Sabertooth p67 | Intel 2500k | Sparkle GTX 580 | G.Skill 2x4GB 1600Mhz Ripjaws Gaming | Fractal Design R2 800w | OCZ Vertex 2 120GB | 1TB Samsung F3 HD103SJ + 2x500GB 7200RPM | Zalman CNPS-9900 MAX |

Permalänk
Medlem

Lägger mina fem öre på Metro 2033, även om man inte ska kalla det skräckspel rent av. Skräcken är mer så att den är med på några hörn egentligen. Jävligt sjyst story och grafik gör det inte till ett sämre val heller.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Jag vill säga minecraft. När man är långt ner i en gruva och en zombie kommer. har blivit vettskrämd ett antal gånger

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

har spelat amnesia och de flesta andra spel och FEAR 1 och 2 är de bästa skräck fpserna som är shooters (har även metro 2033 JOBBIGT när man har slut på filter och kör på endast 2 saves 1 som är 4 banor tillbaks och en där jag fastnat pga inga filter för gasmasken riktigt kul är det däremot penumbra black plauge är också kul (samma som amnesia bara att man har 2 grejer som lyser grönt rör och sen en ficklampa)

Första gången jag körde amnesia så var det hos min kusin (han skrek så att jag blev rädd på grund av att han blev rädd på något i spelet som jag spelade...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag kommer att tänka på ett spel som släpptes säkert nångång i början av 2000-talet. Började med att man vaknade på ett rymdskepp och så knallar man runt lite så ser ett par döda besättningsmedlemmar.. oerhört obehagligt och helt enorm stämning gjorde att stängde av det rätt omgående. Kan inte minnas vad det heter men nån mer insatt kanske minns?

Tror du menar System Shock 2(looking glass studios 1999,pc), har själv spelet.Om jag inte minns fel så händer det ingenting(15-20 min) för man kommer in till några rum(kan vara några kontor) på rymdskeppet sen börjar helvetet.Tror att rymdskeppet hette Von Braun.

Tillägg i txt.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heineken89:

Dead Space 1 helt klart, inte lirat 2an än.
FEAR 1 va shit bricks mode, FEAR 2 va lite sämre, 3an va sämt, dock väldigt mycket story så kan vara en fördel att lira igenom den.

Var flera moment i FEAR 1 & 2 som gav mig flera skräckrysningar i kroppen.

FEAR 1 var riktigt bra tycker jag.
Finns en hel del "scary moments" i spelet.

Hoppas Lith tar på sig lite ansvar om det blir en 4a och förhoppningsvis då den sista delen.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk

Rena skräckspel finns knappt längre tyvärr, det som finns är spel med skräckinslag.

Därför tycker jag man måste gå tillbaka till den gamla goda tiden för att finna de bästa skräckspelen. Ska man välja ett får det nog bli klassikern Silent Hill 2.

Permalänk
Medlem

Har spelat igenom de flesta skräckspel ute på marknaden, och som flera andra sagt toppar Amnesia samt Penumbra spelen. Annars ligger Silent hill 2 samt Resident Evil 1 riktigt högt. Silent hill 2 har nog i särklass det bästa soundtracket i ett spel någonsin.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Heh. Tack för tipset om Amnesia.

Stalker: Shadow of Chernobyl är inte då dumt. Otäckast av Stalker spelen. Man bör dock ha i åtanke att det är en post-apokalyptisk FPS skjutare i första hand och skrämmande bara i andra eller tredje hand. Men de som har spelat igenom det får säkert vissa obehagskänslor om jag nämner "Yantar".

Rekommenderar Stalker: Complete modden för den som tänkte köpa spelet.
http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009

Permalänk

Ja alltså, precis som flera har sagt tidigare... Amnesia: The Dark Descent är det läskigaste spelet någonsin. Det finns inget i dess like.

Permalänk
Medlem

Doom 3 var sjukt läskigt sist jag spelade det

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...