5870 gick av på mitten vid oc :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av duck_the_hitman:

tror personligen till 99% att det är fabricerat, Ace agg, åska, låter som efterkonstruktioner
man har inte Ace agg till en ~12k+ dator och moderna elnät har skydd mot åska

Moderna elnät och nätagg har INTE skydd mot åska. Vad vet du om det?
Åska är ett väldigt komplext fenomen. Och det behöver inte ens slå ner för att det ska innebära ett problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Tror nog det var ACE-agget som skickade en stark strömspik till grafikkortet som antagligen var ett måndagsexemplar. Men herregud 50 mhz jag har klockat mitt gts 450 mycket högre och inte behövt höja volten eller fläkthastigheten

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Antielefant
Skrivet av duck_the_hitman:

moderna elnät har skydd mot åska

Joke of the year och fullkomligt skitsnack. De allra flesta sitter dessutom på elnät från mitten av förra århundradet. Det som skulle kunna benämnas "modernt" är jordfelsbrytare, men dessa gör noll nytta mot åska.

/Nätverkselektrikern

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Men det är så jävla pinsamt för jag kunde knappt klocka 50mhz inan skiten paja!
Om det nu har o göra med någon form av blixtnedslag eller ett dåligt agg så skulle jag skylla på agget!

Men varför skulle jag paja ett fullt fungerande 5870 för att trolla på sweclockers?
LÅter jävligt dumt enligt mig!

Alla som anklagar mig för att ha pajat det för att trolla kan få komma hem till mig o lukta på skiten o klämma o känna så mycket dom vill på moderkortet och grafikortet!

Lite mer bilder, vill se mera av detta underbara klockkort!

Visa signatur

Games!

Permalänk
Medlem

Enligt han själv drog han åt kylaren för hårt!
DÅ kanske kortet sprack sedan när han krämade på massa volt orkade inte agget mera och skiten gick av på mitten.

En annan teori har något med harry potter och någon sten att göra men, vet inte vilken som är troligast :S

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Joke of the year och fullkomligt skitsnack. De allra flesta sitter dessutom på elnät från mitten av förra århundradet. Det som skulle kunna benämnas "modernt" är jordfelsbrytare, men dessa gör noll nytta mot åska.

/Nätverkselektrikern

Fullkomligt skitsnack? Jag jobbade som elmontör på kraftverket förut (nu elnätskonstruktör på samma företag) och har monterat X antal ljusbågshorn, gnistgap m.m. som tar åsksmällar. OBS detta gäller på luftledningar.
Har även lagat fel där åskan har varit framme.

Bor man såpass bra till att man har jordkabel från kåken -> transformatorn -> fördelningsstationen (30kV->10kV) så är det i det närmsta omöjligt att slås ut av åskan.

När läste du senast om åska som slog sönder allt i en stad?

Nä just det, det är ofta på landsbygden man har problem, där man har luftledning/telefon in i huset utan några som helst skydd.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

Enligt han själv drog han åt kylaren för hårt!
DÅ kanske kortet sprack sedan när han krämade på massa volt orkade inte agget mera och skiten gick av på mitten.

En annan teori har något med harry potter och någon sten att göra men, vet inte vilken som är troligast :S

HAHAHAHAHAHA Irl garv.

OT: Helt sjukt.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceman17:

Fullkomligt skitsnack? Jag jobbade som elmontör på kraftverket förut (nu elnätskonstruktör på samma företag) och har monterat X antal ljusbågshorn, gnistgap m.m. som tar åsksmällar. OBS detta gäller på luftledningar.
Har även lagat fel där åskan har varit framme.

Bor man såpass bra till att man har jordkabel från kåken -> transformatorn -> fördelningsstationen (30kV->10kV) så är det i det närmsta omöjligt att slås ut av åskan.

När läste du senast om åska som slog sönder allt i en stad?

Nä just det, det är ofta på landsbygden man har problem, där man har luftledning/telefon in i huset utan några som helst skydd.

Problemet ligger inte på de stora stamnäten utan efter 10kV. En blixt nära en ledning ger induktion som i sin tur ger strömspikar.

Kolla på bilderna! Detta rör sig om högre effekt än bara från ett nätaggregat. Han skriver ju också att det var under ett åskoväder.

Mina morföräldrar fick en gång en telefon sprängd av åskan. Vid väggen var också ett härligt fint svart märke.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad man kan se av de suddiga bilderna så påminner det mycket om dremelkapning av grafikkortet.
Bättre bilder skulle förmodligen ännu bättre visa att det verkligen är så som skett.
Att lura hela sweclockers är väl ett practical joke som dök upp under tidig midsommarfylla.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ponti:

Man kanske inte ska ha läckande vattenkylning :/

aja off till sängen!

O nej det gick inte direkt av på mitten kyllaren håller samman kortet fortfarande!

Läckande vattenkylning kan ju förklara en del, massiv kortslutning tvärs över kortet. Snyggt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Kan ni sluta mata trollet seriöst? Han har redan fått en nyhet på första sidan och sitter förmodligen och skrattar ihjäl sig någonstans just nu för att han lyckats lura alla på swec.. Det är en jävla bedrift på ett forum som heter "sweclockers" där folk ska kunna någonting om överklockning..

Självklart har TS gjort detta med flit på något helt annat sätt.

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Var nog det roligaste jag läst på länge

Kan du länka detdär, hittar det inte

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

"Tidernas överklockningskatastrof eller bara en bluff? Frågan är öppen i forumet."

Citat Nyheten

Tycker inte att man skall hoppa på redaktörerna med onödiga kommentarer.

Vet ingenting om extrem överklockning eller åsk-skydd. Men varmt har det blivit på ett eller annat sätt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Normalt är det ju VRM som brinner upp, men den ser ju helt oskadd här, så jag trodde det var fejk först för det sitter ju inget där...

Jag skulle gissa att det hela började med att kylaren monterades på för hårt så att kortet knäcktes lite och ledningsbanorna blev lite skadade. GPUn matas med runt 200A och om banorna är skadade kan de bli extremt varma och börja brinna och det plus trycket från kylaren gjorde att kortet till slut gick av helt.

Jag antar att du hade tänkt att skriva 20A?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

ett kort kan inte bara gå av så där av överklockning så det måste varit ett trasigt kretskort från början

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hardware guy:

Vad man kan se av de suddiga bilderna så påminner det mycket om dremelkapning av grafikkortet.
Bättre bilder skulle förmodligen ännu bättre visa att det verkligen är så som skett.
Att lura hela sweclockers är väl ett practical joke som dök upp under tidig midsommarfylla.

Fattar inte meningen med detta inlägg!

Vad är det du försöker göra av det hela?

Typ " ponti dremelleserade av sitt grafikkort för att lura hela sweclockers"

Okey vart vill du komma?

Jag har redan skrivit att jag kommer o fixa fina bider
L2r

olämpligt språkbruk
Visa signatur

Sitter på en pentium 1 @ 33mhz
12mb ram
o 1 gig HD

Ja det e jag som skänker bort saker till folk....

Permalänk

Ponti från SweToasters?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponti:

Fattar inte meningen med detta inlägg!

Vad är det du försöker göra av det hela?

Typ " ponti dremelleserade av sitt grafikkort för att lura hela sweclockers"

Okey vart vill du komma?

Jag har redan skrivit att jag kommer o fixa fina bider så du kan sitta hemma o fappa till hq!

L2r

Är det inte så att du sabbat ditt grafikkort och postar på swec för att få dig ett skratt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Är det inte så att du sabbat ditt grafikkort och postar på swec för att få dig ett skratt då?

Måste dock försvara han om han bara klockade ett 5870 50MHZ och det pajade. Visst om han skriver det och trollar men inte fan kan han vara nog dum att såga av kortet och garva hemma vid datorn? X_X

Permalänk
Medlem

Du borde sälja kortet på ebay eller tradera.

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Du borde sälja kortet på ebay eller tradera.

Nej han borde skicka in det till fredagspanelen

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk

Inte bara nvidia som brinner bra då tydligen XD. Har bara själv lyckats smälta klistermärket på ett 4870X2 men det här var lite värre. Tråkigt för ts.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kortet har spruckit för att han har dragit åt skruvarna för hårt (han skrev ju själv att han hade av och på kylaren) svårare än så är det inte. Och nej det finns ingen garanti i hela världen som täcker detta.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Kortet har spruckit för att han har dragit åt skruvarna för hårt (han skrev ju själv att han hade av och på kylaren) svårare än så är det inte. Och nej det finns ingen garanti i hela världen som täcker detta.

Det är sant, Ponti vänta dig ingen garanti, som tidigare sagt

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonwellander:

Det är sant, Ponti vänta dig ingen garanti, som tidigare sagt

Eftersom detta är så spektakulärt så kanske återförsäljaren gör ett undantag om han länkar den här nyheten till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mute:

blahblah! Ponti's Inferno?

*rotflmfao*

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Skrivet av SueCia:

Är det inte så att du sabbat ditt grafikkort och postar på swec för att få dig ett skratt då?

Ett ganksa dyrt skratt isåfall:P

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

För mig ser det ut som att det bildats en ljusbåge från pci-e porten som studsat upp till kylaren som sen lyckats färda genom halva kortet, kortet gick aldrig av förräns han bröt av det själv, ser inte så bränt ut på övre halvan som undre. Frågan är, kan det bildas så mycket ström från ett trasigt nätagg så att det blir en ljusbåge på dryga 5 millimeter?? Hur mycket skulle krävas för att en ljusbåge i den magnituden skall kunna skapas.

Han måste ju märkt att det började lukta bränt tycker jag iaf, tar ju ett tag för den att bränna sig hela vägen genom PCB'en. Han kanske satt på toa medans han körde FurMark elr nåt.

Visa signatur

Jag äger en dator... Den är svart med några sladdar som sticker ut på baksidan... Kan även sticka in ett usb-minne på sidan... Det gillar jag. Skärmen är i samma färg som Musen.

Permalänk
Medlem

att bränna av kortet på mitten låter lite långsökt som sagt. men efter en sådan överhettning så tror jag att pcb'n vara lika solid som ett kex doppat i blandsaft... att den gick av vid närmaste beröring låter dock rätt så trovärdigt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilen81:

För mig ser det ut som att det bildats en ljusbåge från pci-e porten som studsat upp till kylaren som sen lyckats färda genom halva kortet, kortet gick aldrig av förräns han bröt av det själv, ser inte så bränt ut på övre halvan som undre. Frågan är, kan det bildas så mycket ström från ett trasigt nätagg så att det blir en ljusbåge på dryga 5 millimeter?? Hur mycket skulle krävas för att en ljusbåge i den magnituden skall kunna skapas.

Han måste ju märkt att det började lukta bränt tycker jag iaf, tar ju ett tag för den att bränna sig hela vägen genom PCB'en. Han kanske satt på toa medans han körde FurMark elr nåt.

Jag kan inte någonting om sånt här, men har för mig att mythbusters sa att det krävdes ungefär 10 000 V(tiotusen) per centimeter som ljusbågen skulle hoppa i luften.

Antar att det är någon form av "isolationsvärde" som är ganska högt för alla former av isolatorer.