Permalänk
Medlem

laptop byte av delar/nyköp/cs1.6

Hej alla, har nu i några dagar suttit och funderat på att byta upp mig i dataväg. Då jag är rätt så okunnig inom datorer så undrar jag om det går att byta "upp" delar ur min laptop utan att måste byta ut precis allting.

Det här är i alla fall datorn.

Modell: Compaq Presario CQ71 Notebook PC

Processor: Celeron(R) Dual-Core CPU T3100 @ 1.90 GHz 1.90 GHz

Ram: 4GB

Bildskärmskort: Mobile Intel(R) 4 Series Express Chipset Family

Nätverkskort: Atheros AR9285 802.11b/g/n WiFi Adapter
Realtek PCIe FE Family Controller

Anledningen till att jag ställer dom här frågorna är att jag skulle vilja kunna spela CS 1.6 flytande som då inte funkar för tillfället då fps:en sjunker till ca 20-40 då något annan än jag skjuter. Har ni något annat förslag än att måste byta ut delar i datorn dela gärna med er, har dock redan fps models och testat det mesta som jag kunnat hitta på google.

Visste inte riktigt var jag skulle placera tråden då det gällde datorbygge/köp men även Cs. Är den felplacerad ber jag om ursäkt.

Jag har en budget på ca 6000:-

Väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Att byta ut delar i en gammal laptop är väldigt svårt (om det ens är möjligt) och väldigt omödigt.
För 6000 kronor får du en fullgod laptop som kommer att kunna klara bra mycket vassare spel än CS1.6.

Kort och gott; Köp ny dator.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Datorn är köpt förra eller förrförra året om jag inte missminner mig helt så borde väll inte hänt allt för mycket på den tiden? Tror jag betalade omkring 7000:- för den då.

Permalänk
Medlem

Nej du kan inte byta ut ditt grafikkort då det är inbyggt.
Du kan såklart byta ut din budget processor till en snabbare o kommer säkert tjäna lite prestanda men det är mycket bättre o köpa en ny tex: http://www.inet.se/artikel/1969647/acer-aspire-7741g
Om du kan lägga till en tusing till får du en riktig gamer laptop:
http://www.inet.se/artikel/1969648/acer-aspire-7745g
Som har en snabb processor och ett snabbt grafikkort och så kommer du kunna spela alla spel utan problem..

Skrivet av wiggoo:

Datorn är köpt förra eller förrförra året om jag inte missminner mig helt så borde väll inte hänt allt för mycket på den tiden? Tror jag betalade omkring 7000:- för den då.

Jo det har hänt massor, + din är en budget variant med intels budget Celeron processor samt integrerat intel grafikkort = inte gjord för spel..

Permalänk
Medlem

Då du säger att grafikkortet är inbyggt menas då ihopbyggt med moderkortet? Eller är jag helt ute och cyklar och skulle inte då båda dessa kunna bytas ut?

Skulle det göra så att all annan hårdvara skulle bli tvungen att bytas då också?

Jätte tacksam för era svar

Permalänk
Medlem

Enda som är värt att uppgradera i en bärbar är hårddisk och minne.
Resten är inte värt.
Köp en ny istället, du skulle nog få betala mer för uppgraderingsdelar än för en ny dator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wiggoo:

Då du säger att grafikkortet är inbyggt menas då ihopbyggt med moderkortet? Eller är jag helt ute och cyklar och skulle inte då båda dessa kunna bytas ut?

Skulle det göra så att all annan hårdvara skulle bli tvungen att bytas då också?

Jätte tacksam för era svar

Det finns inget grafikkort. Däremot finns det en grafikkrets, alltså ett litet chip fastlött på moderkortet. Detta går med andra ord absolut inte att byta.

Du kan inte byta ut speciellt mycket hårdvara i en laptop, då den skulle förlora sin smidighet ifall man skulle göra det möjligt.

Köp en ny dator istället, en som är mer inriktad på gaming.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

ifall jag nu skulle köpa en laptop lik denna http://www.inet.se/artikel/1969648/acer-aspire-7745g skulle den hålla för spel som t.ex cod HoN på bättre än lägsta grafiken ?

Permalänk
Medlem

Som sagt det finns ingen mening med att byta ut något i din laptop då den är av budget variant, byt ut den istället..

Skrivet av Leifson:

Du kan inte byta ut speciellt mycket hårdvara i en laptop, då den skulle förlora sin smidighet ifall man skulle göra det möjligt.

Jo man kan byta ut nästan all hårvara i en laptop, har själv gjort det ett antal gånger,
Tex processor, minnen, hårddiskar, i mångafall grafikkortet ,skärmen, dvdn vilket är sågott som all hårvara förutom moderkortet, som också går dock svår o få tag på... så det går absolut och är möjligt, och är relativt lätt i moderna laptops. och blir lättare o lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiggoo:

ifall jag nu skulle köpa en laptop lik denna http://www.inet.se/artikel/1969648/acer-aspire-7745g skulle den hålla för spel som t.ex cod HoN på bättre än lägsta grafiken ?

Oja, den har en snabb modern intel processor med 2kärnor och 4trådar, jag har själv den processorn i en laptop, lika så grafikkortet är ett klass 1 kort = spelkort, den klarar av alla spel utan problem, dom flesta på höga inställningar.
Den har riktigt bra hårdvara, den krossar din gammal laptop med 1000%

Jag har tidigare ägt en liknande laptop o det flöt på jättebra

Permalänk
Medlem

ah okej ska ta mig en funderare tack så mycket alla

Har dock en avslutande fråga ska jag låsa denna tråd på något sätt ?:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Som sagt det finns ingen mening med att byta ut något i din laptop då den är av budget variant, byt ut den istället..

Jo man kan byta ut nästan all hårvara i en laptop, har själv gjort det ett antal gånger,
Tex processor, minnen, hårddiskar, i mångafall grafikkortet ,skärmen, dvdn vilket är sågott som all hårvara förutom moderkortet, som också går dock svår o få tag på... så det går absolut och är möjligt, och är relativt lätt i moderna laptops. och blir lättare o lättare.

..Men det är samtidigt ingenting som går att göra på alla laptops, och därför är det dumt att anta att TS kan det. Jag utgick därför ifrån att det inte gick.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

..Men det är samtidigt ingenting som går att göra på alla laptops, och därför är det dumt att anta att TS kan det. Jag utgick därför ifrån att det inte gick.

det går o göra på alla laptops då det är delar presis som stationära datorer har,laptops är bara i mindre format, vissa är bara svårare o komma in i.
även TS laptop går o uppgradera, man kan byta ut allt förutom grafikkortet, men det är inte värt i hans fall..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiggoo:

Hej alla, har nu i några dagar suttit och funderat på att byta upp mig i dataväg. Då jag är rätt så okunnig inom datorer så undrar jag om det går att byta "upp" delar ur min laptop utan att måste byta ut precis allting.

Det du behöver är en servicemanual för din dator.. Där står det vilka delar du kan byta, hur du byter dom samt vilka delar du kan byta till.
Generellt är dock att det nästan aldrig "lönar sig" att byta andra delar än hårddisk, optisk enhet eller minne..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Det du behöver är en servicemanual för din dator.. Där står det vilka delar du kan byta, hur du byter dom samt vilka delar du kan byta till.
Generellt är dock att det nästan aldrig "lönar sig" att byta andra delar än hårddisk, optisk enhet eller minne..

Samt processorn om man sitter med en celeron o man kan hitta en snabb c2d på tradera för en hundring eller 2.

Permalänk
Medlem

Dock är det ju det integrerade grafikkortet i datorn som gör att spel inte flyter jag hade en ny HP med integrerat och i5 men det flöt inte i cs bättre än min toshiba från 2000 så satsa på en ny dator om du inte vill köra cs i software mode

Visa signatur

Här ska det stå massor av skumma modellnummer men jag skippar dom. . .

Permalänk
Medlem

Det är klart, det beror helt på grafikkortet..